Test opon letnich 195/55 R16. Które opony są najlepsze do małych aut?

Opony letnie do małych samochodów, jak VW Polo czy Seat Ibiza, rzadko bywają przedmiotem testów. A przecież muszą zapewniać tak samo wysoki poziom bezpieczeństwa jak te do większych modeli. Test opon w rozmiarze 195/55 R16.

Test opon letnich 2021 Fot. Ingolf Pompe

Tym autem i tak jeździmy tylko w mieście albo na krótkich trasach – mówią zwykle właściciele małych samochodów i wybierają opony tańszych marek. Ale czy to właśnie za kierownicą miejskich aut nie zasiadają często mniej doświadczeni kierowcy? I czy ryzyko potrącenia pieszego lub rowerzysty nie jest w mieście większe niż gdziekolwiek indziej? Nikt nie chce przecież, żeby do wypadku doszło dlatego, że opony okazały się nie tak skuteczne, jak powinny być.
Żeby stwierdzić, jak duże są różnice między oponami do niewielkich samochodów, przetestowaliśmy jedenaście produktów marek Continental, BF Goodrich, Bridgestone, Goodyear, Falken, Hankook, Maxxis, Michelin, Nokian, Pirelli i Toyo. Rozpiętość cen wynosi od 300 do ponad 500 zł za sztukę.

Test opon letnich 195/55 R16 - Droga hamowania 

W naszym teście najbardziej liczy się najkrótsza droga hamowania – w niebezpiecznej sytuacji ważne jest bowiem, żeby jak najszybciej i jak najskuteczniej zmniejszyć energię ruchu pojazdu, także za pomocą sił przenoszonych wyłącznie przez opony. W teście różnica w drodze hamowania ze 100 km/h na suchym asfalcie pomiędzy oponą najlepszą (Michelin) a najgorszą (Falken) wynosi około trzech metrów. Na mokrej nawierzchni okazuje się jednak znacznie większa – pomiędzy najlepszą (Michelin) a najgorszą (Toyo) różnica wynosi aż 7,2 m, chociaż auto hamowało tylko z 80 km/h. Podczas jazdy z miejską prędkością 50 km/h różnice w drodze hamowania wynoszą tyle, ile długość auta, co może zadecydować o tym, czy ostatecznie uda się wyjść z krytycznej sytuacji obronną ręką, czy nie.

Test opon letnich 2021Fot. Ingolf Pompe
Na suchej nawierzchni dobre rezultaty osiągają niemal wszystkie opony. Dlatego o miejscu w teście rozstrzyga przyczepność na mokrej drodze

Opony muszą mieć też dobrą przyczepność po to, żeby ABS i ESP mogły działać optymalnie, a działanie to polega przecież wyłącznie na ingerencji w układ hamowania samochodu. Jeśli opona nie jest w stanie przenieść siły hamowania na nawierzchnię, nawet najlepsza elektronika na nic się nie zda.

Test opon letnich 195/55 R16 - Trzymanie boczne

To, czy pojazd, opony i układy bezpieczeństwa współdziałają ze sobą optymalnie sprawdzamy podczas testu, badając trzymanie poprzeczne opony (czyli w zakręcie), jej prowadzenie i zachowanie w aquaplaningu (czyli na nawierzchni pokrytej warstwą wody – 9 mm na prostej i 5 mm w zakręcie). Do tego dochodzą badanie komfortu (np. czy opona nie powoduje zbyt dużego szumu), a także manewr szybkiej zmiany pasa ruchu podczas jazdy z prędkością autostradową i badania na torze wyścigowym. W tym ostatnim wypadku sprawdzamy zachowanie na granicy fizycznych możliwości opony.
Wynik badań jest następujący: najkrótszą drogę hamowania na suchej i mokrej drodze zapewnia najdroższa, ale oszczędzająca paliwo (bo ma niski opór toczenia) opona Michelina. I to właśnie Primacy 4, mimo pewnych niedostatków w aquaplaningu, wygrywa test.

 

Test opon letnich 2021Fot. Ingolf Pompe
VW Polo podczas pomiaru drogi hamowania na suchej nawierzchni. Żeby uzyskać miarodajny rezultat, test powtarza się nawet 10 razy

 

OCENIANE KATEGORIE

PRÓBY NA SUCHEJ NAWIERZCHNI

hamowanie – droga hamowania w metrach, z prędkości 100 km/h
prowadzenie – średnia prędkość w km/h, długość trasy 1900 m
opór toczenia – współczynnik oporu toczenia CR (w kg/t)
szumy toczenia – szumy słyszane na zewnątrz pojazdu (przy 80 km/h), w dB(A)

PRÓBY NA MOKREJ NAWIERZCHNI
hamowanie – droga hamowania w metrach, z prędkości 80 km/h
prowadzenie – średnia prędkość w km/h, długość trasy 1823 m
trzymanie poprzeczne – maksymalne przyspieszenie poprzeczne na okręgu o średnicy 60 m, mierzone w m/s²
Aquaplaning na prostej – maksymalna prędkość przejazdu w km/h, głębokość warstwy wody 9 mm
Aquaplaning w zakręcie – maksymalne przyspieszenie poprzeczne w m/s2 przed utratą przyczepności na okręgu o średnicy 200 m, warstwa wody o głębokości 5 mm

 

Test opon letnich 2021auto motor i sport


Test opon letnich 2021auto motor i sport


Test opon letnich 2021auto motor i sport


Test opon letnich 2021auto motor i sport


Test opon letnich 2021auto motor i sport

 

Test opon letnich 2021Fot. Ingolf Pompe
Jedenaście kompletów opon oznacza, że w dwóch samochodach trzeba zamontować i zdemontować
88 kół –i to siedem razy

Za nią ze sporą różnicą punktów i z o ponad metr dłuższą drogą hamowania plasuje się o 100 złotych tańsza opona Bridgestone, a także zdobywający ostatecznie tyle samo punktów i o kolejne 100 złotych tańszy Nokian, który zapewnia nieco wyższe niż Bridgestone bezpieczeństwo podczas deszczu. Pośrodku stawki plasują się kolejno, uzyskujące dobre wyniki w większości kategorii, opony Goodyera i Continentala, najtańszy w teście Maxxis, dobry w hamowaniu na mokrym BF Goodrich, cichy i odznaczający się niskim oporem toczenia Hankook oraz dobry w aquaplaningu, ale nie dość dobrze hamujący Falken. Gorzej wypadają marnie hamujące Pirelli i Toyo (ta druga – zwłaszcza na mokrej drodze).
Przykład zwycięskiego Michelina pokazuje, że także w segmencie małych aut jakość musi kosztować. Jednak bez większych obaw można też sięgnąć po tańsze opony Nokiana, Goodyeara i Continentala.

Test opon letnich 2021auto motor i sport


Test opon letnich 2021auto motor i sport


Test opon letnich 2021auto motor i sport


Test opon letnich 2021auto motor i sport


Test opon letnich 2021auto motor i sport


Test opon letnich 2021auto motor i sport

 

Jak testowaliśmy

Żeby zapewnić rzetelność wyników, wszystkie badania w tym teście – o ile to możliwe – przeprowadzono kilkakrotnie. Zastosowano progresywny system ocen – zarówno w wypadku oceny obiektywnej (na podstawie pomiarów z wykorzystaniem aparatury), jak i subiektywnej (dokonywanej przez doświadczonych kierowców testowych). Podczas sprawdzianu prowadzenia na mokrej i suchej nawierzchni najlepsze oceny uzyskują te opony, dzięki którym auto zachowuje się bezpiecznie i zgodnie z oczekiwaniami potencjalnych kupujących.Badanie aquaplaningu, czyli zdolności do skutecznego odprowadzania wody spod kół przez rowki bieżnika, odbywa się na prostej drodze oraz na zakręcie i może być porównywalne z sytuacją, gdy samochód wjeżdża w wypełnione wodą koleiny. Maksymalna prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć auto na testowanych oponach, zanim straci przyczepność do podłoża, wskazuje, jakie rezerwy bezpieczeństwa zapewniają poszczególne opony.
Opór toczenia (mający wpływ na zużycie paliwa) badamy na stanowiskach rolkowych. Punktem odniesienia są europejskie przepisy, na podstawie których ustala się oficjalną klasyfikację opon (etykiety firmowe). Aby testowane produkty stale trzymały wysoką jakość, kolejne egzemplarze opon po pewnym czasie poddajemy ponownym próbom w ramach testów uzupełniających. Dotyczy to trzech najlepszych opon oraz tych, które uzyskały w jakiejś kategorii wyjątkowo dobry wynik albo szczególnie szybko się zużyły. Przeprowadzenie tej weryfikacji nie było jednak tym razem możliwe z powodu pandemii COVID-19, która mocno utrudniła lub wręcz uniemożliwiła dostęp do torów testowych. Podczas oceny opon nie stwierdzono nietypowych śladów zużycia, odstępstw od normy czy jakichkolwiek nietypowych cech.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

TESTY OPON

Test opon letnich 245/45 R19 do aut klasy średniej

Letnie opony powinny być uniwersalne jak szwajcarski scyzoryk – utrzymywać kierunek jazdy na prostej i w zakrętach, być przyczepne na suchym i mokrym asfalcie, bezpieczne przy dużej prędkości, a przy tym zapewniać komfort i nie powodować hałasu ani wzrostu zużycia paliwa. Która ze współczesnych opon letnich w rozmiarze 245/45 R19 najlepiej spełnia te wymagania?

TESTY OPON

Opony zimowe - gdzie w Europie są obowiązkowe?

Przepisy dotyczące opon zimowych w Europie są bardzo zróżnicowane. Jeśli wybieracie się na narty do jednego z europejskich krajów wato je poznać ponieważ towarzystwo ubezpieczeniowe może podważyć wypłatę odszkodowania w przypadku nieprzestrzegania przepisów.

TESTY OPON

Test opon zimowych na sezon 2021/2022 w rozmiarze 195/55 R16

Zapraszamy do lektury najnowszego już 11. numeru naszego magazynu debiutującego w salonach prasowych 21 października, w którym opublikujemy test najnowszych opon zimowych do samochodów luksusowych w rozmiarze 245/45 R19. Tymczasem na łamach naszej strony internetowej znajdziecie test opon zimowych do małych samochodów w rozmiarze 195/55 R16.

TESTY OPON

Test opon zimowych 225/50 R 17 - Które "zimówki" są najlepsze?

Zimą szczególne znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa jazdy samochodów z napędem na tylne koła mają opony – to dlatego, że masa takich pojazdów jest rozłożona niemal równo pomiędzy osie. Sprawdzamy w naszym teście, która opona zimowa w rozmiarze 225/50 R 17 zapewnia BMW 3 najlepszą przyczepność.

REKLAMA