[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Test opon letnich 225/45 R 18 do aut klasy średniej: Które okazały się najlepsze w sezonie 2020?

Odpowiednie opony są niezbędne, by mieć frajdę z jazdy takim autem jak np. BMW 3. Nasz test 11 opon letnich do aut klasy średniej pokazuje, które produkty pozwolą jeździć dynamicznie i bezpiecznie.

W sedanach o sportowym charakterze mniej liczy się wysoka pozycja za kierownicą czy wielki bagażnik, a bardziej właściwości dynamiczne i bezpieczeństwo podczas jazdy na dalekich trasach. Chodzi o tę tak często zaklinaną radość z jazdy, która nie polega na tym, by jechać jak najszybciej, lecz na precyzji prowadzenia, dokładności, z jaką auto trzyma się obranego kursu podczas jazdy w zakręcie, czy przyczepności, którą samochód powinien zachować niezależnie od stanu nawierzchni.
Kierowcy, dla których takie cechy mają znaczenie, poszukując wymarzonego modelu zaglądają do salonów np. BMW. W teście zgromadziliśmy opony 11 marek, w rozmiarze odpowiednim dla BMW „trójki” – 225/45 R 18. Są wśród nich debiutująca w 2018 roku Bridgestone Turanza T005, zmodyfikowana niedawno, równie komfortowa co sportowa opona Continental PremiumContact 6, czołowy model Falkena – Azenis FK510 i nieco tańsza od innych opona GitiSport S1. Stawkę uzupełniają wprowadzony do sprzedaży w 2019 roku Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, mało znana u nas Maxxis Victra Sport 5, bardzo dobrze znany Michelin Pilot Sport 4, opona N’Fera Sport południowokoreańskiej marki Nexen, a także nowa Powerproof Nokiana, P Zero firmy Pirelli oraz Toyo Proxes Sport.

Na ocenę zachowania opon wpływają obiektywne pomiary i subiektywne opinie testujących. Wyniki  weryfikuje dwoje kierowców niezależnie od siebie

Jak testowaliśmy

Żeby wyniki były rzetelne, wszystkie badania w tym teście – o ile to możliwe – przeprowadzono kilkakrotnie. Zastosowano progresywny system ocen – zarówno w wypadku oceny obiektywnej (na podstawie pomiarów z wykorzystaniem aparatury), jak i subiektywnej (dokonywanej przez doświadczonych kierowców testowych).Podczas sprawdzianu prowadzenia na mokrej i suchej nawierzchni najlepsze oceny uzyskują te opony, dzięki którym auto zachowuje się bezpiecznie i zgodnie z oczekiwaniami potencjalnych kupujących.Badanie aquaplaningu, czyli zdolności do skutecznego odprowadzania wody spod kół przez rowki bieżnika, odbywa się na prostej drodze oraz na zakręcie i może być porównywalne z sytuacją, gdy samochód wjeżdża w wypełnione wodą koleiny. Maksymalna prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć auto na testowanych oponach, zanim straci przyczepność do podłoża, wskazuje, jakie rezerwy bezpieczeństwa zapewniają poszczególne opony.
Opór toczenia badamy na stanowiskach rolkowych w dwóch laboratoriach. Średnia z tych pomiarów jest brana pod uwagę przy końcowej ocenie w teście. Punktem odniesienia są też europejskie przepisy, na których podstawie ustala się oficjalną klasyfikację opon (firmowe etykiety). Aby testowane produkty stale trzymały wysoką jakość, kolejne egzemplarze opon po pewnym czasie znowu poddajemy próbom w testach uzupełniających. Dotyczy to trzech najlepszych opon oraz tych, które uzyskały w jakiejś kategorii wyjątkowo dobry wynik albo szczególnie szybko się zużyły.

REKLAMA

REKLAMA

Oceniane kategorie
Próby na suchej nawierzchni
hamowanie – droga hamowania w metrach, z prędkości 100 km/h
prowadzenie – średnia prędkość w km/h, długość trasy 1900 m
opór toczenia – współczynnik oporu toczenia CR (w kg/t)
szumy toczenia – szumy słyszane na zewnątrz pojazdu, w dB(A)
Próby na mokrej nawierzchni
hamowanie – droga hamowania w metrach, z prędkości 80 km/h
prowadzenie – średnia prędkość w km/h, długość trasy 1823 m
trzymanie poprzeczne – maksymalne przyspieszenie poprzeczne na okręgu o średnicy 100 m, mierzone w m/s²
Aquaplaning na prostej – maksymalna prędkość przejazdu w km/h, głębokość warstwy wody 8 mm
Aquaplaning w zakręcie – maksymalne przyspieszenie poprzeczne
w m/s2 przed utratą przyczepności na okręgu o średnicy 200 m, warstwa wody 8 mm

Aquaplaning na zakręcie – tu sprawdza się zachowanie samochodu, na nawierzchni z 8-milimetrową warstwą wody

Test opon letnich do aut klasy średniej: Trudny egzamin

Zachowanie każdej z opon bierzemy pod lupę, starannie sprawdzając, jak hamują i zachowują się w zakrętach na mokrej nawierzchni oraz jak reagują na aquaplaning. Z kolei na suchej drodze badamy ich reakcje na szybką zmianę toru jazdy, mierzymy drogę hamowania, sprawdzamy zachowanie w zakrętach i to, czy zapewniają odpowiedni komfort jazdy. Wreszcie mierzymy czas przejazdu autem na oponach każdej marki na torze wyścigowym. Osiągi opon rejestrujemy odpowiednimi urządzeniami, ale uwzględniamy też subiektywne oceny kilku kierowców testowych. Szczególne znaczenie ma przy tym zachowanie opon na mokrej nawierzchni. Okazuje się bowiem, że na suchym asfalcie zmierzone różnice między poszczególnymi produktami nie są duże, za to na mokrym wręcz przeciwnie – ponad trzy metry różnicy w drodze hamowania i o 0,8 m/s2 mniejsze przyspieszenie poprzeczne w zakręcie może decydować o tym, czy w krytycznej sytuacji kierowca będzie mógł mówić o szczęściu. Opona, która zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa, a przy tym dzięki precyzji prowadzenia spełni wymagania testujących, ma szansę na wysokie miejsce w teście.

Test opon letnich do aut klasy średniej: oto zwycięzca

Wynik wiosennej edycji testu opon jest następujący – zwycięzcą zostaje Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, który ma najkrótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni i bardzo wyważone właściwości w każdych warunkach. Tylko nieznacznie dalej zatrzymuje się BMW „trójka” na oponach Michelina. Pilot Sport 4 porusza się z ogromną precyzją oraz pozwala szybko i bezpiecznie pokonywać zakręty – Michelin zajmuje więc drugą pozycję w naszym teście. Na trzecim miejscu plasuje się opona Continentala, pozwalająca na precyzyjną i szybką jazdę na suchej drodze, ale już nie tak dobra na mokrej nawierzchni. Na dobrą ocenę zasłużyła też Pirelli P Zero – tylko nieznacznie gorsza od wymienionych wyżej.


Zaskakująco dobra okazała się Maxxis Victra Sport 5, która nie zapewnia wprawdzie sportowych wrażeń, za to daje się łatwo kontrolować, a wyposażony w nią samochód wykazuje dobre właściwości jezdne. Razem z Bridgestonem, Nokianem i Falkenem opona Maxxis plasuje się pośrodku testowej stawki. Pewne niedostatki – zwłaszcza w dziedzinie hamowania na mokrej drodze – ujawiniają opony Nexen i Toyo. Giti hamuje jeszcze gorzej, i to zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, więc jej końcowa ocena została obniżona, co sprawia, że kończy test na ostatnim miejscu.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA