Test opon letnich 245/45 R19 do aut klasy średniej

Letnie opony powinny być uniwersalne jak szwajcarski scyzoryk – utrzymywać kierunek jazdy na prostej i w zakrętach, być przyczepne na suchym i mokrym asfalcie, bezpieczne przy dużej prędkości, a przy tym zapewniać komfort i nie powodować hałasu ani wzrostu zużycia paliwa. Która ze współczesnych opon letnich w rozmiarze 245/45 R19 najlepiej spełnia te wymagania?

Test opon Fot. Ingolf Pompe

Pogodzenie nie tylko różnych, ale wręcz sprzecznych wymagań to wciąż wielkie wyzwanie dla konstruktorów samochodowych. Trzeba przyznać, że dobrze dają sobie z nim radę. W przeszłości na przykład luksusowe auta wyższych klas wyposażano w miękkie zawieszenie, które miało izolować pasażerów od nierówności drogi, niestety, podczas dynamicznej jazdy w zakrętach powodowało u nich zawroty głowy. Dzisiaj samochody tzw. klasy premium są zarówno komfortowe, jak i szybkie.

REKLAMA
Opony letnie w rozmiarze 245/45 R19 pasują m.in. do:
Audi A6, A7, S6, S7
BMW 7, X3, X4, 5, 6 GT
Forda Galaxy, S-Maxa
Hyundaia ix35, Nexo, Tucsona
Jaguara XJ
Kii Sportage
Mercedesa klasy S
Mitsubishi Outlandera
Subaru XV, Forestera
Tesli Modelu S, Modelu X
Volvo XC40


Pogodzenie tych sprzeczności było możliwe dzięki oddzieleniu zawieszenia od nadwozia elastycznymi łącznikami, elektronicznie sterowanym amortyzatorom czy pneumatycznemu zawieszeniu. Jednak swój wkład w dynamikę jazdy, bezpieczeństwo i komfort (wyrażany przez niski poziom hałasu i izolowanie od nierówności drogi) wnoszą również opony.
Aby było to możliwe, wiele firm samochodowych już na wczesnym etapie włącza producentów opon do prac konstrukcyjnych nad nowymi modelami. Dzięki temu można jeszcze precyzyjniej zaprojektować właściwości jezdne auta. Opony powstające w wyniku tej współpracy wchodzą potem w skład wyposażenia fabrycznego samochodu; określa się je skrótem OE, czyli Original Equipment.
Tego rodzaju opony ma też Audi A6, które posłużyło nam do przeprowadzenia testu. Chodzi o Continentale Premium Contact 6, należące do grupy opon HP (High Performance), czyli opon z wyższej półki. Od ogumienia o znacznie bardziej sportowym charakterze, określanego skrótem UHP (Ultra High Performance), różnią się konstrukcją, zapewniając wyższy komfort toczenia i lepsze właściwości podczas jazdy na dalekich dystansach.

Test oponFot. Ingolf Pompe
Kontrola twardości opon to stały element procedury testowej

Oceniane kategorie próby na suchej nawierzchni

hamowanie – droga hamowania w metrach, z prędkości 100 km/h
prowadzenie – średnia prędkość w km/h, długość trasy 2770 m
opór toczenia – współczynnik oporu toczenia CR (w kg/t)
szumy toczenia – szumy słyszane na zewnątrz pojazdu (przy 80 km/h), w dB(A)

Próby na mokrej nawierzchni

hamowanie – droga hamowania w metrach, z prędkości 80 km/h
prowadzenie – średnia prędkość w km/h, długość trasy 2300 m
trzymanie poprzeczne – maksymalne przyspieszenie poprzeczne na okręgu o średnicy 42 m, mierzone w m/s²
aquaplaning na prostej – maksymalna prędkość przejazdu w km/h, głębokość warstwy wody 7 mm
aquaplaning w zakręcie – maksymalne przyspieszenie poprzeczne w m/s2 przed utratą przyczepności na okręgu o średnicy 200 m, warstwa wody o głębokości 7 mm

REKLAMA

REKLAMA

Test oponFot. Ingolf Pompe

Opony letnie klasy premium

Wielcy producenci opon oferują w tym samym rozmiarze zarówno produkty z grupy HP, jak i UHP, ci mniejsi ograniczają się raczej do opon uniwersalnych. Obok opracowanej razem z Audi w 2019 roku i bez zmian produkowanej do dzisiaj opony Conti Premium Contact 6 AO (Audi Original) do naszego testu staje dziewięć innych produktów w różnych przedziałach cenowych,  skonstruowanych głównie pod kątem komfortu jazdy. Są przeznaczone do różnych modeli aut i nie noszą oznaczeń konkretnego producenta samochodów. Oprócz Continentala są to produkty marek Bridgestone, Falken, Goodyear, GT Radial, Hankook, Maxxis, Michelin, Nexen i Nokian. Ich ceny sięgają od 612 do 1041 zł za sztukę.

GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 6

Test oponFot. Ingolf Pompe
Sucha nawierzchnia
hamowanie 34,6 m 1
prowadzenie 125,8 km/h 1
opór toczenia 7,6 kg/t 4
szumy toczenia 70,0 dB(A) 7
Mokra nawierzchnia
hamowanie 31,3 m 4
prowadzenie 88,4 km/h 1
trzymanie poprzeczne 6,67m/s2 1
aquaplaning na prostej 65,6 km/h 6
aquaplaning w zakręcie 2,60 m/s2 7
Najdroższa, nowa opona Goodyeara zapewnia wysokie bezpieczeństwo i dynamikę jazdy.
 minus Bardzo krótka droga hamowania, znakomita przyczepność, wysoka stabilność w zakrętach, sportowe właściwości, a przy tym łatwa do opanowania na suchym, bezpieczna i dynamiczna na mokrej drodze.
 minus Jedynie niewielkie niedostatki w aquaplaningu.


Najważniejszym kryterium w naszym teście jest bezpieczeństwo, jakie gwarantuje opona, wyrażone długością drogi hamowania. Lekceważona często energia ruchu pojazdu w krytycznej sytuacji musi zostać po prostu jak najskuteczniej zniwelowana poprzez hamowanie. Podczas hamowania z prędkości 100 km/h na suchym asfalcie między nową oponą Goodyeara a tańszą i osiągającą słabsze wyniki GT Radial są tylko trzy metry różnicy. Na mokrej nawierzchni okazują się one jednak znacznie większe. Między najlepszym produktem (Hankook) a najgorszym (GT Radial) jest aż pięć metrów różnicy w drodze hamowania, i to mimo że auto zatrzymywało się z prędkości tylko 80 km/h, by wyeliminować ewentualny wpływ aquaplaningu na wynik.
Dobra przyczepność podczas hamowania sprzyja poza tym skuteczności działania elektronicznych układów ABS i ESP, które w niebezpiecznych sytuacjach stabilizują pojazd, przyhamowując go w kontrolowany sposób.
Jak na co dzień i w sytuacjach krytycznych współgrają ze sobą samochód, opony i układy stabilizacji, sprawdzamy również na mokrej drodze, badając prowadzenie auta, utrzymywanie przez nie toru jazdy w zakręcie i odporność na aquaplaning, gdy rowki bieżnika muszą skutecznie odprowadzić nadmiar wody. Zestaw ćwiczeń uzupełniają badania na suchej drodze, zarówno te z dziedziny komfortu, jak i dynamiki jazdy przeprowadzane na torze wyścigowym, a także sprawdzian umiejętność bezpiecznej i szybkiej zmiany pasa ruchu.

BRIDGESTONE TURANZA T005

Test oponFot. Ingolf Pompe
Sucha nawierzchnia
hamowanie 35,3 m 4
prowadzenie 125,6 km/h 2
opór toczenia 6,5 kg/t 1
szumy toczenia 69,4 dB(A) 5
Mokra nawierzchnia
hamowanie 30,0 m 2
prowadzenie 87,3 km/h 2
trzymanie poprzeczne 6,50 m/s2 6
aquaplaning na prostej 65,5 km/h 7
aquaplaning w zakręcie 2,80 m/s2 3
T005 Bridgestone’a nie ma znaczących wad i nadal jest warta polecenia.
 minus Dzięki bardzo krótkiej drodze hamowania okazuje się w teście najbardziej przyczepna na mokrym. Dobre właściwości i wysoka dynamika na suchej nawierzchni.
 minus Tylko przeciętna w aquaplaningu na prostej drodze i w zakrętach na mokrej nawierzchni.

 

NOKIAN POWERPROOF

Test oponFot. Ingolf Pompe
Sucha nawierzchnia
hamowanie 35,3 m 3
prowadzenie 124,7 km/h 9
opór toczenia 7,7 kg/t 5
szumy toczenia 69,6 dB(A) 6
Mokra nawierzchnia
hamowanie 31,4 m 5
prowadzenie 85,9 km/h 6
trzymanie poprzeczne 6,52 m/s2 4
aquaplaning na prostej 65,2 km/h 8
aquaplaning w zakręcie 2,40 m/s2 10
Dobra na co dzień przy letniej pogodzie, gorsza tylko podczas mocnego deszczu.
 minus Bezpiecznie neutralna lub lekko podsterowna, mimo to pozwala na dynamiczną jazdę na mokrej drodze.
 minus Słaba w aquaplaningu, powoduje lekko słyszalny szum podczas toczenia się oraz w zakrętach.

REKLAMA

Test oponFot. Ingolf Pompe

Nowe znaczy lepsze

Następujące w krótkim czasie jedna po drugiej jazdy Audi A-szóstką z oponami firmowymi, a potem z kolejnymi produktami z testu pokazują, na ile harmonijnie współdziałają ze sobą auto, zawieszenie, opony i ABS z ESP. Od razu daje się wyczuć, że opracowana specjalnie dla Audi opona Continental Premium Contact 6 została znakomicie dopasowana do modelu A6. Mimo to można się było spodziewać, że opony nowsze niż Conti okażą się jeszcze lepsze. Największą przyczepnością na suchej drodze wykazały się nowe Goodyeary, a na mokrej Bridgestone’y. Dobre wyniki hamowania uzyskał również Hankook, który jednak stracił nieco punktów za zachowanie podczas jazdy i za reakcję na aquaplaning.
Nowa opona marki Nexen oraz zmodyfikowana i nie mniej bezpieczna Nokian, ujawniły tylko nieznaczne słabości, których suma spowodowała jednak dość znaczny ubytek punktów testowych. Ogólnie dobra, jak można się było spodziewać, opona Michelin PS4 – nieco już postarzała i nietania – nie w każdej dziedzinie okazała się wybitna. Zapowiedziano już zresztą jej następczynię – Pilot Sport 5.

MICHELIN PILOT SPORT 4

Test oponFot. Ingolf Pompe
Sucha nawierzchnia
hamowanie 35,4 m 7
prowadzenie 125,4 km/h 6
opór toczenia 7,2 kg/t 2
szumy toczenia 68,3 dB(A) 3
Mokra nawierzchnia
hamowanie 33,3 m 8
prowadzenie 84,7 km/h 9
trzymanie poprzeczne 6,40 m/s2 10
aquaplaning na prostej 69,7 km/h 3
aquaplaning w zakręcie 2,70 m/s2 5
Bardzo precyzyjna na suchym asfalcie, na mokrym nie tak dobra jak najnowsze opony.
 minus Na mokrym jeszcze bezpieczna i spontaniczna w reakcjach, na suchej drodze precyzyjna w prowadzeniu i dynamiczna, spełnia warunki opony sportowej.
 minus Wąski zakres bezpieczeństwa na mokrej drodze, przeciętna w hamowaniu.

 

HANKOOK VENTUS S1 EVO3

Test oponFot. Ingolf Pompe
Sucha nawierzchnia
hamowanie 34,9 m 2
prowadzenie 123,1 km/h 10
opór toczenia 8,5 kg/t 8
szumy toczenia 70,6 dB(A) 9
Mokra nawierzchnia
hamowanie 29,5 m 1
prowadzenie 85,6 km/h 8
trzymanie poprzeczne 6,54 m/s2 3
aquaplaning na prostej 63,0 km/h 10
aquaplaning w zakręcie 2,50 m/s2 8
Nowy Hankook okazuje się dobry tylko w dyscyplinach najważniejszych dla bezpieczeństwa.
 minus Bardzo krótka droga hamowania na mokrym, opona bezpieczna w zakrętach i podczas szybkiego wymijania.
 minus Słaba w aquaplaningu, tylko przeciętnie stabilna w zakrętach na suchej nawierzchni, ociężała w reakcjach na polecenia układu kierowniczego, dość głośna.

 

FALKEN AZENIS FK510

Test oponFot. Ingolf Pompe
Sucha nawierzchnia
hamowanie 36,3 m 9
prowadzenie 125,4 km/h 5
opór toczenia 8,6 kg/t 9
szumy toczenia 70,4 dB(A) 8
Mokra nawierzchnia
hamowanie 32,3 m 7
prowadzenie 85,7 km/h 7
trzymanie poprzeczne 6,50 m/s2 7
aquaplaning na prostej 63,4 km/h 9
aquaplaning w zakręcie 2,60 m/s2 6
W sumie bezpieczna na mokrej drodze. Warta polecenia osobom, dla których liczy się cena.
Akceptowalne osiągi na mokrej drodze, przyczepna w zakrętach na suchej i mokrej nawierzchni.
Słaba w aquaplaningu i podczas hamowania na suchym asfalcie, niezbyt stabilna w czasie szybkiej zmiany pasa ruchu. Raczej do mniej dynamicznych aut.

REKLAMA

REKLAMA

Test oponFot. Ingolf Pompe

A opony marek Maxxis, Falken i GT Radial? Odstają od tych bardziej znanych, zwłaszcza pod względem właściwości jezdnych. Falken, który w miarę nieźle hamuje, zasłużył jeszcze na dobrą notę, jednak ocenę opon Maxxis, zatrzymujących się na mokrej nawierzchni o dwa metry dalej niż Falken, oraz opon GT Radial, słabych w hamowaniu i na mokrej, i na suchej drodze, trzeba było obniżyć – właśnie z powodu marnych wyników hamowania.
Komfort, szczególnie ważny w wypadku samochodów wyższej klasy, takich jak Audi A6, oceniamy subiektywnie, przydzielając punkty w kategoriach „toczenie/poziom hałasu we wnętrzu”. Sprawdzamy, czy opona sprawnie neutralizuje wstrząsy po najechaniu na pokrywę studzienki albo poprzeczną szczelinę w asfalcie, badamy, czy do wnętrza nie przedostaje się szum, gdy toczy się po nawierzchni albo czy nie powoduje niepożądanych dźwięków w zakręcie.
Tutaj swoje zalety ujawnia opracowana dla Audi opona Continentala. W przeciwieństwie do konkurentów ma bowiem dwa ważne elementy: w jej strukturze zawarto piankę wygłuszającą (ContiSilent), która ogranicza przenikanie do kabiny dźwięków powstających podczas jazdy, z kolei warstwa substancji przypominającej żel (tzw. ContiSeal) zapobiega spadkowi ciśnienia powietrza po najechaniu na ostry przedmiot na jezdni.
Połączenie tych cech sprawia, że Audi A6 sunie po asfalcie cicho i płynnie, czyli właśnie tak, jak powinna komfortowa limuzyna. O ile jednak warstwę zapobiegającą utracie ciśnienia można zastosować także w innych modelach, o tyle z pianką wygłuszającą sprawa nie jest tak prosta. Wyczuwalny efekt daje ona tylko wtedy, gdy jej działanie dostosuje się do charakterystycznych drgań nadwozia konkretnego modelu i elementów jego zawieszenia. Z tego powodu pianki nie stosuje się w uniwersalnych produktach Continentala przeznaczonych także do innych modeli samochodów.

CONTINENTAL PREMIUMCONTACT 6 (AO) CONTISILENT

Test oponFot. Ingolf Pompe
Sucha nawierzchnia
hamowanie 35,4 m 6
prowadzenie 125,5 km/h 3
opór toczenia 7,5 kg/t 3
szumy toczenia 71,1 dB(A) 10
Mokra nawierzchnia
hamowanie 31,8 m 6
prowadzenie 85,9 km/h 5
trzymanie poprzeczne 6,46 m/s2 8
aquaplaning na prostej 65,7 km/h 5
aquaplaning w zakręcie 2,80 m/s2 2
PremiumContact 6 w testowanym rozmiarze jest dostępna tylko w wyposażeniu fabrycznym auta.
 minus Opracowana do modeli Audi pod kątem dobrych właściwości na suchym asfalcie. Seryjnie wyposażana w warstwę uszczelniającą i piankę wygłuszającą. Z punktu widzenia pasażerów cicha i komfortowa.
 minus Słabsze wyniki na mokrej drodze i w hamowaniu.

 

MAXXIS VICTRA SPORT 5

Test oponFot. Ingolf Pompe
Sucha nawierzchnia
hamowanie 35,6 m 8
prowadzenie 125,2 km/h 8
opór toczenia 8,1 kg/t 6
szumy toczenia 68,5 dB(A) 4
Mokra nawierzchnia
hamowanie 34,3 m 9
prowadzenie 86,8 km/h 3
trzymanie poprzeczne 6,63 m/s2 2
aquaplaning na prostej 67,5 km/h 4
aquaplaning w zakręcie 2,50 m/s2 9
Niezbyt dobra w hamowaniu na suchej i mokrej drodze oraz w prowadzeniu na suchym asfalcie.
 minus Mimo długiej drogi hamowania zaskakująco przyczepna w zakrętach na mokrej drodze i dynamiczna.
 minus Mało precyzyjna w zakrętach na suchej drodze, marne wyniki hamowania na mokrym (z tego powodu obniżona ocena) i słaba w aquaplaningu. Niski komfort.

 

NEXEN N’FERA SPORT

Test oponFot. Ingolf Pompe
Sucha nawierzchnia
hamowanie 35,4 m 5
prowadzenie 125,5 km/h 4
opór toczenia 8,7 kg/t 10
szumy toczenia 67,3 dB(A) 1
Mokra nawierzchnia
hamowanie 30,8 m 3
prowadzenie 84,5 km/h 10
trzymanie poprzeczne 6,46 m/s2 9
aquaplaning na prostej 73,3 km/h 1
aquaplaning w zakręcie 2,80 m/s2 4
Opona najtańsza, uniwersalna, tylko nieco gorsza w zakrętach na mokrej nawierzchni.
 minus Dobrze hamuje na mokrej nawierzchni, sprawna w aquaplaningu, bezpieczna i łatwo poddająca się kontroli na suchym, komfortowa i cicha.
 minus Gorsze prowadzenie w zakrętach na mokrym, wysokie opory toczenia, opona bez sportowych ambicji.

 

GT RADIAL SPORTACTIVE 2

Test oponFot. Ingolf Pompe
Sucha nawierzchnia
hamowanie 37,3 m 10
prowadzenie 125,3 km/h 7
opór toczenia 8,3 kg/t 7
szumy toczenia 67,8 dB(A) 2
Mokra nawierzchnia
hamowanie 34,4 m 10
prowadzenie 86,1 km/h 4
trzymanie poprzeczne 6,51 m/s2 5
aquaplaning na prostej 70,1 km/h 2
aquaplaning w zakręcie 2,90 m/s2 1
Opona, która ma kilka mocniejszych stron, ale spore braki w zakresie bezpieczeństwa.
 minus Dobra w aquaplaningu, stabilna w zakrętach i podczas szybkiej zmiany pasa ruchu na suchej drodze.
 minus Najdłuższa w teście droga hamowania na mokrymi suchym (z tego powodu obniżona ocena), mało stabilna w zakrętach na mokrym. Do aut o mniejszej mocy.

REKLAMA

A więc, którą oponę wybrać? Wynik testu jest jednoznaczny. Najwyższy komfort przy jednocześnie niezłych osiągach w pozostałych dyscyplinach zapewnia – bardzo zresztą droga – przeznaczona do Audi opona Premium Contact 6 Continentala. Bardzo dobre oceny dzięki bezpiecznemu zachowaniu na mokrej nawierzchni zbiera natomiast Bridgestone. Jednak tym razem pierwsze miejsce zdobywa najnowszy produkt w naszym teście, czyli wypadająca dobrze we wszystkich kategoriach i szczególnie sprawna w prowadzeniu na suchej drodze opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6.

Wyniki testu opon 245/45 R19 do aut klasy średniej 

  Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 Bridgestone Turanza T005 Hankook Ventus S1 evo3 Continental PremiumContact 6 (AO) ContiSilent Nexen N’FERA Sport Nokian Powerproof Michelin Pilot Sport 4 Falken Azenis FK510 Maxxis Victra Sport 5 GT Radial Sportactive 2
Cena za sztukę1) 1041 zł 785 zł 719 zł 972 zł 612 zł 665 zł 999 zł 756 zł 645 zł 657 zł
Kategoria wg etykiety UE, kwalifikującej opony ze względu na opór toczenia/przyczepność na mokrym/głośność2) C/A/70B B/A/72B C/A/72B B/A/72B C/A/71B C/A/72B C/A/71B D/A/69A C/A/72B C/A/69A
Indeks nośności i prędkości3) 102 Y XL 102 Y XL 102 Y XL 102 Y XL 102 Y XL 102 Y XL 102 Y XL 102 Y XL 102 Y XL 102 Y XL
Masa opony, głębokość bieżnika 10,77 kg / 6,8 mm 10,1 kg / 6,6 mm 12,57 kg / 7,6 mm 10,55 kg / 6,6 mm 12,51 kg / 6,8 mm 12,18 kg / 7,8 mm 11,19 kg / 6,8 mm 12,41 kg / 7,3 mm 11,89 kg / 7,2 mm 12,05 kg / 7,6 mm
Osiągi na mokrym punkty                    
Droga hamowania 80-0 km/h (m) 40%4) 10 8 10 10 8 9 8 7 8 54) 54)
Trzymanie poprzeczne (m/s2) 15% 10 10 8 8 7 7 8 7 8 10 8
Prowadzenie wg kryterium prędkości (km/h) 15% 10 10 8 7 7 7 7 7 7 8 7
Prowadzenie wg oceny subiektywnej 15%4) 10 9 9 9 8 7 8 7 7 9 7
Aquaplaning na prostej (km/h) 5% 10 7 7 6 7 10 7 8 6 7 8
Aquaplaning na zakręcie (m/s2) 10% 10 7 9 6 9 9 6 8 7 6 10
Ocena cząstkowa 10 8,6 9 8,5 7,8 8,2 7,6 7,2 7,5 7 6,7
Osiągi na suchym                      
Droga hamowania 100-0 km/h (m) 40%4) 10 10 8 9 8 8 8 8 7 8 6
Bezpieczeństwo podczas zmiany toru jazdy 10% 10 9 9 10 9 7 9 9 6 7 9
Reakcje na ruchy kierownicą 10% 10 9 8 7 9 8 9 9 6 8 8
Prowadzenie wg kryterium prędkości (km/h) 15% 10 10 9 6 8 8 7 8 8 8 8
Prowadzenie wg oceny subiektywnej 15%4) 10 10 9 7 8 8 9 9 7 7 7
Toczenie/hałas we wnętrzu (subiektywnie) 10% 10 9 8 7 10 8 6 7 7 6 6
Ocena cząstkowa 10 9,7 8,4 8 8,4 7,9 8 8,3 7 7,6 7
Wpływ na środowisko                      
Opór toczenia (CR) 70% 10 8 10 6 8 5 7 8 6 7 6
Szum opon/nawierzchni 30% 10 8 8 7 6 10 8 9 7 9 10
ocena cząstkowa 10 8 9,4 6,3 7,4 6,5 7,3 8,3 6,3 7,6 7,2
Ocena końcowa 5)   9 8,8 8,1 8 7,9 7,7 7,7 7,2 6,3 5,9
OCENA   znakomita bardzo dobra bardzo dobra bardzo dobra dobra dobra dobra dobra zadowalająca dostateczna






1) – ceny wg serwisu Oponeo, cena opony Goodyear wg serwisu Miwan, opona GT Radial wg serwisu sklepopon.com dla rozmiaru R18; ceny z dnia 15.03.2022 r. 2) – oficjalne oznaczenia stosowane na nowych oponach zgodnie z zaleceniami UE, gdzie A oznacza najlepsze parametry, a F najgorsze, hałas w dB(A); 3) – indeks nośności 102 = 850 kg na oponę, indeks prędkości Y = do 300 km/h, test wg normy dla 102 Y; 4) – wyjątkowo słabe wyniki w kategoriach hamowanie/prowadzenie powodują odjęcie po jednym punkcie od oceny końcowej; 5) – skala ocen: 9,0-10,0 – znakomita, 8,0-8,9 – bardzo dobra, 7,0-7,9 – dobra, 6,0-6,9 zadowalająca, 5,0-5,9 – dostateczna, 4,9 i mniej – niedostateczna. Najwyższa liczba punktów możliwych do uzyskania: 10,0.



 

JAK TESTOWALIŚMY

Żeby zapewnić rzetelność wyników, wszystkie badania w tym teście – o ile to możliwe – przeprowadzono kilkakrotnie. Zastosowano progresywny system ocen – zarówno w wypadku oceny obiektywnej (na podstawie pomiarów z wykorzystaniem aparatury), jak i subiektywnej (dokonywanej przez doświadczonych kierowców testowych). Podczas sprawdzianu prowadzenia na mokrej i suchej nawierzchni najlepsze oceny uzyskują te opony, dzięki którym auto zachowuje się bezpiecznie i zgodnie z oczekiwaniami potencjalnych kupujących. Badanie aquaplaningu, czyli zdolności do skutecznego odprowadzania wody spod kół przez rowki bieżnika, odbywa się na prostej drodze oraz na zakręcie i może być porównywalne z sytuacją, gdy samochód wjeżdża w wypełnione wodą koleiny. Maksymalna prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć auto na testowanych oponach, zanim straci przyczepność do podłoża, wskazuje, jakie rezerwy bezpieczeństwa zapewniają poszczególne opony.
Opór toczenia (mający wpływ na zużycie paliwa) badamy na stanowiskach rolkowych. Punktem odniesienia są europejskie przepisy, na podstawie których ustala się oficjalną klasyfikację opon (etykiety firmowe). Aby testowane produkty stale trzymały wysoką jakość, kolejne egzemplarze opon po pewnym czasie poddajemy ponownym próbom w ramach testów uzupełniających. Dotyczy to trzech najlepszych opon oraz tych, które uzyskały w jakiejś kategorii wyjątkowo dobry wynik albo szczególnie szybko się zużyły. Przeprowadzenie tej weryfikacji nie było jednak możliwe także w tym sezonie z powodu trwającej wciąż pandemii, która utrudniła lub wręcz uniemożliwiła dostęp do torów testowych. Podczas oceny opon nie stwierdzono nietypowych śladów zużycia, odstępstw od normy czy jakichkolwiek nietypowych cech.

REKLAMA

REKLAMA

Co oznaczają napisy na oponie

Test oponauto motor i sport
Wiele samochodów wyposaża się fabrycznie w opony przygotowane specjalnie do nich. Pokazujemy, jak takie opony rozpoznać i co w nich jest szczególnego.


Jak odczytywać kody informujące o rozmiarze opony, wie większość kierowców. Często jednak obok znanych oznaczeń widnieją dodatkowe. Jeśli są to napisy lub skróty literowe takie, jak RunFlat, Run on Flat, RSC, RFT, SSR, DSST, ZP, RF, HRS, ROF, EMT albo TD chodzi o oponę specjalnej konstrukcji o wzmocnionych bokach, którą przez określony czas – np. potrzebny, żeby dojechać do wulkanizatora – można użytkować, nawet jeśli została przebita. Inne oznaczenia, MFS, MFSL, RPB, FP czy FR świadczą o tym, że opona ma gumową opaskę chroniącą obręcz koła, tzw. Rim Protection Bar. To nie wszystko. Jak pokazuje przykład opony Continentala, w którą wyposażono Audi z naszego testu, obok standardowych oznaczeń dotyczących rozmiaru (w tym wypadku 235/55 R18 100 W) znajdują się dodatkowe. Wskazują, dla jakiej marki samochodowej, a nawet do jakiego modelu auta, dopasowano lub wręcz specjalnie skonstruowano ogumienie.
Opona testowego Audi nosiła oznaczenie AO (Audi Original). Z kolei MO (Mercedes Original) świadczy o tym, że produkt został przygotowany dla Mercedesa i odpowiada specyficznym właściwościom samochodów tej marki. Tylko w wypadku, gdy auto jest wyposażone w takie opony, jego właściwości jezdne odpowiadają fabrycznym parametrom bezpieczeństwa, dynamiki i emisji CO2.
Z zewnątrz nie widać prawie żadnych różnic, kryją się one przede wszystkim w samej konstrukcji opony typu OE (Original Equipment), różne mogą być też rozmiar, profil i skład mieszanki gumowej. Dzięki precyzyjnemu dopasowaniu tych parametrów do modelu samochodu jego układ kierowniczy reaguje optymalnie, podobnie jest z utrzymywaniem kierunku jazdy na wprost, stabilnością i komfortem, można też lepiej dostroić działanie układów ABS i ESP, by zwiększyć stabilność auta podczas jazdy i skrócić jego drogę hamowania. W tego rodzaju specjalne opony wyposaża się fabrycznie przede wszystkim droższe modele, w tabeli obok zamieściliśmy oznaczenia odpowiadające poszczególnym markom samochodów. Takie ogumienie można kupić w autoryzowanych serwisach, ale także w sklepach oponiarskich i online.
Czy opony typu Original Equipment są lepsze od zwykłych? Nie ma prostej odpowiedzi. Są lepsze przede wszystkim wtedy, gdy stosuje się je w samochodzie, do którego zostały przeznaczone. Ale i tu jest pewne zastrzeżenie: raz opracowane i homologowane opony typu OE muszą być produkowane w niezmienionej formie przez cały czas, gdy dany model auta znajduje się w sprzedaży, nawet jeśli producent już od dawna oferuje oponę nowej, bardziej zaawansowanej technicznie generacji.

Test oponMateriały prasowe
Test oponMateriały prasowe
Opony na przedniej osi BMW i tylnej Mercedesa są formalnie takie same (ContiSportContact 5 P w rozmiarze 255/35 R19), jednak znacznie różnią się budową i na pewno nie powinny być używane w autach innych marek


W wypadku nowych modeli aut warto polecić fabryczne opony typu OE, jeśli jednak samochód znajduje się na rynku już kilka lat, lepsze mogą się okazać uniwersalne opony najnowszej generacji powszechnie dostępne w handlu.
Warto zachować ostrożność podczas zakupów w internecie. Zdarza się, że produkowane dla konkretnej marki samochodowej opony typu OE są sprzedawane w wyjątkowo przystępnej cenie, a oferujący nie zawsze zaznacza, że to opona do określonego modelu auta. Koniecznie trzeba upewnić się, czy nadaje się ona do naszego samochodu, sam rozmiar to za mało. Np. opona w rozmiarze 255/35 R19 pasuje i na przednią, nienapędzaną oś BMW M3, i na tylną, napędzaną oś Mercedesa klasy C, różnią się jednak mocno pod względem budowy, masy (o 1,5 kg każda) i wzoru bieżnika. W wypadku zasadniczo dozwolonego zastosowania opon w danym rozmiarze w różnych modelach aut zamontowanie takiej opony na innej osi niż ta, na którą została przeznaczona, może okazać się niebezpieczne.

Kod literowy

Marka samochodowa

AR, ARR Alfa Romeo
AM, AM9 Aston Martin
A0, AO1, AOE, RO1, RO2, RO3 Audi
B, B1, BC, BL Bentley
  BMW, Mini, Rolls-Royce
FO1, FO2, FO3, K Ferrari
J Jaguar
L Lamborghini
LR Land Rover
JLR Jaguar, Land Rover
LS Lotus
MGT Maserati
MC, MC1 McLaren
MO, MOE, MO1, MO2, MO3, MOS, MOV Mercedes
NR1 Nissan
HP Pagani
NO, N1, N2, N3, NAO, NDO, NFO Porsche
TO, T1, T2 Tesla
VOL Volvo

 

REKLAMA