Co oznaczają napisy na oponie
auto motor i sport Wiele samochodów wyposaża się fabrycznie w opony przygotowane specjalnie do nich. Pokazujemy, jak takie opony rozpoznać i co w nich jest szczególnego.
Jak odczytywać kody informujące o rozmiarze opony, wie większość kierowców. Często jednak obok znanych oznaczeń widnieją dodatkowe. Jeśli są to napisy lub skróty literowe takie, jak RunFlat, Run on Flat, RSC, RFT, SSR, DSST, ZP, RF, HRS, ROF, EMT albo TD chodzi o oponę specjalnej konstrukcji o wzmocnionych bokach, którą przez określony czas – np. potrzebny, żeby dojechać do wulkanizatora – można użytkować, nawet jeśli została przebita. Inne oznaczenia, MFS, MFSL, RPB, FP czy FR świadczą o tym, że opona ma gumową opaskę chroniącą obręcz koła, tzw. Rim Protection Bar. To nie wszystko. Jak pokazuje przykład opony Continentala, w którą wyposażono Audi z naszego testu, obok standardowych oznaczeń dotyczących rozmiaru (w tym wypadku 235/55 R18 100 W) znajdują się dodatkowe. Wskazują, dla jakiej marki samochodowej, a nawet do jakiego modelu auta, dopasowano lub wręcz specjalnie skonstruowano ogumienie.
Opona testowego Audi nosiła oznaczenie AO (Audi Original). Z kolei MO (Mercedes Original) świadczy o tym, że produkt został przygotowany dla Mercedesa i odpowiada specyficznym właściwościom samochodów tej marki. Tylko w wypadku, gdy auto jest wyposażone w takie opony, jego właściwości jezdne odpowiadają fabrycznym parametrom bezpieczeństwa, dynamiki i emisji CO2.
Z zewnątrz nie widać prawie żadnych różnic, kryją się one przede wszystkim w samej konstrukcji opony typu OE (Original Equipment), różne mogą być też rozmiar, profil i skład mieszanki gumowej. Dzięki precyzyjnemu dopasowaniu tych parametrów do modelu samochodu jego układ kierowniczy reaguje optymalnie, podobnie jest z utrzymywaniem kierunku jazdy na wprost, stabilnością i komfortem, można też lepiej dostroić działanie układów ABS i ESP, by zwiększyć stabilność auta podczas jazdy i skrócić jego drogę hamowania. W tego rodzaju specjalne opony wyposaża się fabrycznie przede wszystkim droższe modele, w tabeli obok zamieściliśmy oznaczenia odpowiadające poszczególnym markom samochodów. Takie ogumienie można kupić w autoryzowanych serwisach, ale także w sklepach oponiarskich i online.
Czy opony typu Original Equipment są lepsze od zwykłych? Nie ma prostej odpowiedzi. Są lepsze przede wszystkim wtedy, gdy stosuje się je w samochodzie, do którego zostały przeznaczone. Ale i tu jest pewne zastrzeżenie: raz opracowane i homologowane opony typu OE muszą być produkowane w niezmienionej formie przez cały czas, gdy dany model auta znajduje się w sprzedaży, nawet jeśli producent już od dawna oferuje oponę nowej, bardziej zaawansowanej technicznie generacji.
Materiały prasowe |
Materiały prasowe |
Opony na przedniej osi BMW i tylnej Mercedesa są formalnie takie same (ContiSportContact 5 P w rozmiarze 255/35 R19), jednak znacznie różnią się budową i na pewno nie powinny być używane w autach innych marek |
W wypadku nowych modeli aut warto polecić fabryczne opony typu OE, jeśli jednak samochód znajduje się na rynku już kilka lat, lepsze mogą się okazać uniwersalne opony najnowszej generacji powszechnie dostępne w handlu.
Warto zachować ostrożność podczas zakupów w internecie. Zdarza się, że produkowane dla konkretnej marki samochodowej opony typu OE są sprzedawane w wyjątkowo przystępnej cenie, a oferujący nie zawsze zaznacza, że to opona do określonego modelu auta. Koniecznie trzeba upewnić się, czy nadaje się ona do naszego samochodu, sam rozmiar to za mało. Np. opona w rozmiarze 255/35 R19 pasuje i na przednią, nienapędzaną oś BMW M3, i na tylną, napędzaną oś Mercedesa klasy C, różnią się jednak mocno pod względem budowy, masy (o 1,5 kg każda) i wzoru bieżnika. W wypadku zasadniczo dozwolonego zastosowania opon w danym rozmiarze w różnych modelach aut zamontowanie takiej opony na innej osi niż ta, na którą została przeznaczona, może okazać się niebezpieczne.
Kod literowy
|
Marka samochodowa
|
AR, ARR |
Alfa Romeo |
AM, AM9 |
Aston Martin |
A0, AO1, AOE, RO1, RO2, RO3 |
Audi |
B, B1, BC, BL |
Bentley |
|
BMW, Mini, Rolls-Royce |
FO1, FO2, FO3, K |
Ferrari |
J |
Jaguar |
L |
Lamborghini |
LR |
Land Rover |
JLR |
Jaguar, Land Rover |
LS |
Lotus |
MGT |
Maserati |
MC, MC1 |
McLaren |
MO, MOE, MO1, MO2, MO3, MOS, MOV |
Mercedes |
NR1 |
Nissan |
HP |
Pagani |
NO, N1, N2, N3, NAO, NDO, NFO |
Porsche |
TO, T1, T2 |
Tesla |
VOL |
Volvo |