[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Test opon zimowych 2017 - 225/45 R18

Szybkie i zwinne – takie w większości są samochody klasy średniej. W każdym razie, takie są latem. Żeby równie sprawnie mogły poruszać się zimą, muszą mieć dobre opony. Testujemy opony zimowe w rozmiarze 225/45 R18.

Test opon zimowych 225/45 R18 Test opon zimowych 225/45 R18

Ta bajka, jak wszystkie, zaczyna się od „był sobie kiedyś...” Kiedyś, kiedy zimą całą Polskę równo pokrywał śnieg – również drogi. Kiedyś, kiedy jedynym sposobem, żeby jakoś przebrnąć przez ubitą warstwę albo topniejącą breję były solidne zimowe opony z bieżnikiem o wielu szerokich rowkach. Kiedyś, kiedy siła napędowa silnika w całości była przenoszona na napędzane koła. Kiedyś, dawno temu.

Teraz śnieg pojawia się najwyżej w górach, a drogowcy, pewnie znudzeni dowcipami o sobie, jakby coraz rzadziej dają się zaskoczyć zimie. Ich głównym narzędziem do walki z nią jest sól. Także silniki są dziś inne. Elektronika wszelkie próby poślizgu – w bok, w tył czy do przodu – stara się tłumić w zarodku.

A opony zimowe? Już dawno dopasowały się do zmienionych warunków. Wgryzający się w warstwę śniegu gruby bieżnik z szerokimi rowkami zastąpiły filigranowe lamele, które jakimś cudem świetnie trzymają się drogi. Dawne opony przeznaczone wyłącznie do jazdy zimą były głośne, dzisiejszych uniwersalnych gum prawie nie słychać. A mimo to różnice między współczesnymi modelami są znacznie większe niż to było w przeszłości.

Jakie wymagania co do zachowania zimą spełniają współczesne opony i w jakim stopniu, pokazuje nasz test.

Stają do niego produkty 10 marek:

  • Continental WinterContact TS 850 P
  • Cooper WeatherMaster SA2+
  • Dunlop SP Winter Sport 5
  • Fulda Kristall Control HP2
  • Hankook Winter i’cept evo2
  • Kumho WinterCraft WP71
  • Michelin Pilot Alpin PA4
  • Nokian WR A4
  • Pirelli Winter Sottozero 3
  • Semperit Speed-Grip 3

W roli samochodu testowego występuje 252-konne BMW 430i Gran Coupé. Pierwsze jazdy odbyły się wiosną 2017 roku w Finlandii w pobliżu Ivalo. W temperaturze od -2 do -10 °C każda z dziesięciu opon miała okazję pokazać, na co ją stać. W Finlandii wykonaliśmy dziesiątki pomiarów i jazd próbnych na śniegu i lodzie, kilka tygodni później opony testowano aż do granic ich wytrzymałości na mokrym i na suchym asfalcie.

Końcowy wynik prezentujemy w tabeli podsumowującej test. W ramkach poświęconych poszczególnym oponom podajemy też informacje dla tych, którzy chcieliby dowiedzieć się szczegółów o ich właściwościach, żeby wybrać dla siebie najwłaściwszą oponę.

Produkty z charakterem

Z 10 przebadanych opon trzy zasłużyły na ocenę „warta polecenia”, pięć kolejnych także – chociaż pod pewnymi warunkami, jedna opona jest dość daleka od ideału i tylko jedna dzięki świetnym wynikom w niemal wszystkich dyscyplinach testu uzyskała ocenę „szczególnie warta polecenia”.

Z całą pewnością nie jest to Cooper SA2+. Na żadnej nawierzchni (śnieg, suchy i mokry asfalt) nie jest ona w stanie dotrzymać kroku konkurentkom. Przykład Kumho WinterCraft WP71 pokazuje, że nawet nowy produkt może grać w wyższej lidze.

W najważniejszej dyscyplinie – hamowaniu – Kumho na śniegu i na suchym asfalcie uzyskuje bardzo dobre wyniki. Jeśli wybaczyć jej pewne niedostatki pod względem prowadzenia, a po mokrym asfalcie jeździć z większą ostrożnością, można bez obaw zdecydować się na zakup tej nieco tańszej, koreańskiej opony.

Podobnie prezentuje się Hankook Winter i’cept evo2 – dobrze wypada na śniegu i świetnie na suchym asfalcie, za to na mokrym ma co nieco do nadrobienia. A właśnie w tych ostatnich warunkach opony użytkowane w naszym klimacie powinny być bez zarzutu, bo zimno i mokro to słowa najlepiej pasujące do opisu środkowoeuropejskiej zimy.

Klasyczną oponą zimową okazuje się w tym towarzystwie Fulda Kristall Control HP2. Wyróżnia się bardzo dobrą trakcją, przyczepnością w zakrętach, prowadzeniem na śniegu i dobrze hamuje. Bardzo dobre zachowanie w aquaplaningu pokazuje ponadto, że oponie tej niestraszne jest błoto pośniegowe. Ostrożniejszym trzeba być za to na mokrej od deszczu i na suchej nawierzchni, bo tu Fulda wykazuje się nieco niższą przyczepnością. Mimo to można ją na pewno polecić osobom często jeżdżącym w górach.

Zdawać się może, że równie dobry na śniegu będzie fiński Nokian. Nie całkiem. Dziwne, ale WR A4 lepiej wypada raczej na suchej nawierzchni, gdzie wyróżnia się m.in. niskim oporem toczenia. Mokra droga i śnieg to nie jest jej żywioł. Jednak kierowcy, którzy nie oczekują sportowych osiągów na śniegu, a po mokrym jeżdżą ostrożnie, będą z tej opony zadowoleni.


Zobacz nasze pozostałe testy opon zimowych

Taką samą łączną ocenę jak Nokian otrzymuje w teście Pirelli Sottozero 3, ale jej właściwości są bardziej wyważone. O zakwalifikowaniu tej opony do grona polecanych warunkowo przesądzają drobne niedomogi, jak np. duży opór toczenia. Komu to obojętne, śmiało może kupować Sottozero 3 i bezpiecznie nią jeździć.

Przeciętny wynik pod względem oporu toczenia i drobna słabość podczas hamowania na mokrym przeszkodziły Michelinowi Pilot Alpin PA4 w uzyskaniu lepszego wyniku. Poza tym rezultaty tej opony są bez zarzutu i świadczą o dużych rezerwach bezpieczeństwa. Michelin będzie dobrym produktem do jazdy w zimie, a przy tym dzięki spodziewanej wysokiej trwałości posłuży dłużej.

O dwie dziesiąte lepszą ocenę w generalnej klasyfikacji uzyskał plasujący się na trzecim miejscu w teście Semperit Speed-Grip 3. To opona lubiąca zimę, zajmująca czołowe miejsca we wszystkich czterech dyscyplinach przeprowadzanych na śniegu. Nie przepada za to za mokrą nawierzchnią, sportowej dynamiki nie należy też oczekiwać od niej na krętej suchej drodze. Pewne jest, że w okolicach, w których jednak zdarza się śnieg Semperit sprawdzi się najbardziej.

A drugie miejsce? Zdobywa je Dunlop SP Winter Sport 5, która jest w sumie dobra we wszystkim, najlepiej hamuje na śniegu i tylko pod względem trzymania bocznego w zakrętach na śniegu wypada nieco słabiej. Ale za to wykazuje bardzo dobre właściwości jezdne i dobrą trakcję. Zachowuje się też bezpiecznie i osiąga dobre czasy okrążeń na torze testowym. Wśród opon o wszechstronnych właściwościach Dunlop zostaje królem śniegu. Kto go pokona?

Decyduje jazda po śniegu i po mokrym

Średnio o pół metra dłuższa droga hamowania na śniegu, za to o 60 cm krótsza na mokrej drodze, do tego nieco lepsza przyczepność na mokrym połączona z niskim oporem toczenia. To recepta Continentala TS 850 P na wygraną w teście. Ale także na wizerunku tej opony widać cienie.

Podobnie jak Michelin, również Conti stosunkowo wcześnie zaczyna „pływać” w aquaplaningu na zakręcie. To skutek rzeźby bieżnika, który w innych warunkach zapewnia tej oponie dobrą przyczepność. Ale ponieważ suma wyników we wszystkich innych kategoriach daje Contiemu pierwsze miejsce w teście, niezbyt sprawne odprowadzanie wody w zakręcie możemy mu wybaczyć. To najlepsza opona na polską zimę, kiedy drogi raz są mokre, raz suche. Jej właściwości tak dobrano, że chyba lepiej się nie da.

Jak testujemy?

Aby uzyskać miarodajny wynik, wszystkie pomiary, o ile to możliwe, przeprowadzamy kilkakrotnie. Opona najlepsza w danej konkurencji otrzymuje maksymalnie 10 punktów. Spokojne i bezpieczne zachowanie opony na drodze pokrytej śniegiem, a także na nawierzchni mokrej i suchej jest premiowane maksymalną oceną. Opór toczenia mierzymy na dwóch różnych stanowiskach rolkowych według procedury UE.

Wszystkie testowane opony, w ramach dodatkowych badań, porównujemy z wybranymi losowo produktami dostępnymi w handlu. Rezultaty bardzo znacznie odbiegające od tych uzyskanych w teście powodują wykluczenie opony z badań, o czym informujemy opinię publiczną.

BP

REKLAMA

REKLAMA

1. Continental WinterContact TS 850 P

Continental TS 850 P, fot. Auto Motor i Sport

Wyniki testu opon zimowych 2017 - Continental WinterContact TS 850 P

Plusy:

  • dobre i bardzo dobre zachowanie na śniegu,
  • nadzwyczaj pewne prowadzenie na mokrej drodze,
  • sportowe zachowanie na suchym asfalcie.

Minusy:

  • drobne niedostatki w aquaplaningu.

Cyfry w tabeli oznaczają miejsce (od 1 do 10), jakie opona zajęła w danej konkurencji

REKLAMA

2. Dunlop SP Winter Sport 5

Dunlop SP Winter Sport 5

Wyniki testu opon zimowych 2017 - Dunlop SP Winter Sport 5

Plusy:

  • bardzo sprawne hamowanie na śniegu,
  • dobre właściwości jezdne na mokrej drodze,
  • bezpieczne zachowanie na suchej nawierzchni.

Minusy:

  • w porównaniu z wynikami hamowania zbyt małe trzymanie poprzeczne na śniegu.

Cyfry w tabeli oznaczają miejsce (od 1 do 10), jakie opona zajęła w danej konkurencji

REKLAMA

REKLAMA

3. Semperit Speed-Grip 3

Semperit Speed Grip 3

Wyniki testu opon zimowych 2017 - Semperit Speed Grip 3

Plusy:

  • ponadprzeciętnie dobra trakcja i droga hamowania na śniegu,
  • dynamiczna w zakrętach – także na mokrej drodze,
  • zadowalające wyniki na suchej nawierzchni.

Minusy:

  • podczas szybkiej jazdy w zakrętach na suchej drodze szybko osiąga kres swoich możliwości.

Cyfry w tabeli oznaczają miejsce (od 1 do 10), jakie opona zajęła w danej konkurencji

REKLAMA

4. Michelin Pilot Alpin PA4

Michelin Pilot alpin PA 4

Wyniki testu opon zimowych 2017 - Michelin Pilot Alpin PA 4

Plusy:

  • bezpieczne zachowanie na drodze pokrytej śniegiem,
  • precyzyjne prowadzenie i dobre właściwości na mokrym,
  • nie sprawia niespodzianek na suchym.

Minusy:

  • drobne niedostatki podczas hamowania na mokrym i w aquaplaningu na zakręcie.

Cyfry w tabeli oznaczają miejsce (od 1 do 10), jakie opona zajęła w danej konkurencji

REKLAMA

REKLAMA

5. Fulda Kristall Control HP2

Fulda Kristall Control HP52

Wyniki testu opon zimowych 2017 - Fulda Kristall Control HP52

Plusy:

  • bardzo dobre trakcja i hamowanie na śniegu,
  • wzorowe zachowanie podczas aquaplaningu.

Minusy:

  • mimo ogólnie dobrych właściwości ujawnia niedostatki na suchym i mokrym asfalcie;
  • nie zapewnia dostatecznej dynamiki jazdy.

Cyfry w tabeli oznaczają miejsce (od 1 do 10), jakie opona zajęła w danej konkurencji

REKLAMA

6. Pirelli Winter Sottozero 3

Pirelli Sottozero 3

Wyniki testu opon zimowych 2017 - Pirelli Sottozero 3

Plusy:

  • łatwa do opanowania na wszystkich rodzajach nawierzchni – przekazuje kierowcy informacje, co dzieje się na styku kół z asfaltem.

Minusy:

  • Nieco wydłużona droga hamowania na mokrej drodze,
  • wysoki opór toczenia,
  • słaba trakcja na śniegu.

Cyfry w tabeli oznaczają miejsce (od 1 do 10), jakie opona zajęła w danej konkurencji

REKLAMA

REKLAMA

7. Nokian WR A4

Nokian WR A4

Wyniki testu opon zimowych 2017 - Nokian WR A4

Plusy:

  • bardzo dobre zachowanie na suchej drodze,
  • nadzwyczaj niski opór toczenia.

Minusy:

  • Słabe trzymanie poprzeczne i wyraźna podsterowność na śniegu,
  • niska przyczepność,
  • długa droga hamowania na nawierzchni pokrytej śniegiem.

Cyfry w tabeli oznaczają miejsce (od 1 do 10), jakie opona zajęła w danej konkurencji

REKLAMA

8. Hankook Winter i’cept evo2

Hankook Winter icept evo 2

Wyniki testu opon zimowych 2017 - Hankook Winter icept evo 2

Plusy:

  • dobre wyniki hamowania i trakcja na śniegu,
  • stabilna i precyzyjna na suchej nawierzchni.

Minusy:

  • niedostatki pod względem trzymania poprzecznego i stabilności na ośnieżonej drodze oraz w hamowaniu i prowadzeniu na mokrej nawierzchni,
  • dość hałaśliwa.

Cyfry w tabeli oznaczają miejsce (od 1 do 10), jakie opona zajęła w danej konkurencji

REKLAMA

REKLAMA

9. Kumho WinterCraft WP71

Kumho Wintercraft WP 71

Wyniki testu opon zimowych 2017 - Kumho Wintercraft WP 71

Plusy:

  • krótka droga hamowania na ośnieżonej, suchej i na mokrej drodze.
  • dobrze wyważone właściwości jezdne na mokrej nawierzchni.

Minusy:

  • nieco niestabilny tył auta podczas zmiany pasa ruchu i jazdy na suchym,
  • największy opór toczenia.

Cyfry w tabeli oznaczają miejsce (od 1 do 10), jakie opona zajęła w danej konkurencji

REKLAMA

10. Cooper WeatherMaster SA2+

Cooper Weather master SA 2plus

Wyniki testu opon zimowych 2017 - Cooper WeatherMaster SA2+

Plusy:

  • akceptowalne wyniki hamowania na suchej drodze i dobra trakcja na śniegu.

Minusy:

  • na suchym z trudem utrzymuje kierunek jazdy,
  • niski komfort,
  • wąska granica bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni,
  • wysoki opór toczenia.

Cyfry w tabeli oznaczają miejsce (od 1 do 10), jakie opona zajęła w danej konkurencji

Wyniki testu opon zimowych w rozmiarze 225/45 R18

Test opon zimowych 225/45 R18

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij