Test opon zimowych na sezon 2021/2022 w rozmiarze 195/55 R16

Które opony zimowe do małych samochodów poradzą sobie najlepiej na zaśnieżonej drodze? Na to pytanie, a także na pytanie o najlepsze właściwości jezdne na mokrej i suchej nawierzchni, odpowiadamy w teście opon zimowych o rozmiarze 195/55 R16.

Test opon zimowych 2021 Fot. Thiemo Fleck


Mocne silniki o wysokim momencie obrotowym, dynamiczny sposób jazdy autem na szerokich oponach czy częste podróże na dalekie odległości to warunki, w których nawet zimówki wymagają pewnych kompromisów, gdy idzie o trakcję na śniegu. W wypadku małych aut bywa jednak inaczej – ich silniki z reguły nie mają dużej mocy, więc mieszanka, z której są zrobione opony, może być bardziej miękka, a przez to lepiej trzymać się ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Z kolei mniejsza szerokosć opon w małych samochodach sprawia, że łatwiej usnunąć spod nich nagromadzone błoto pośniegowe i wodę, co sprzyja bezpieczniejszemu zachowaniu pojazdu w aquaplaningu. Właśnie z tych powodów małe samochody często dają sobie w zimie radę lepiej niż niejedno duże auto.

Opony zimowe - Wyczerpujące testy na lodzie i śniegu

W teście sprawdzamy, która opona najlepiej spisuje się na śniegu i lodzie oraz która najsprawniej radzi sobie z innymi wyzwaniami w tej gorszej porze roku, np. z przyczepnością na zmarzniętym mokrym asfalcie. Żeby to sprawdzić, jeszcze wczesną wiosną tego roku wybraliśmy się do mekki przemysłu samochodowego i oponiarskiego – szwedzkiej części Laponii. Jechaliśmy tam samochodem, najczęściej po ośnieżonych drogach, w wyjątkowych, spowodowanych pandemią warunkach. Towarzyszyła nam ciężarówka z kompletami opon do testu. Obok ubiegłorocznego zwycięzcy, Bridgestone Blizzak LM 005, znajdowały się w niej opony BF Goodrich g-Force Winter 2, nowe Continental WinterContact TS 870, w miarę niedrogie Falken Eurowinter HS01, nowe Goodyear UltraGrip 9+, GT Radial Champiro WinterPro2, znane i sprawdzone Michelin Alpin 6, Pirelli Cinturato Winter, Toyo Observe S 944 i nowe opony Vredestein Wintrac.
O tym, które najlepiej radzą sobie w zimie, przekonamy się, sprawdzając w teście ich drogę hamowania, trakcję, zachowanie w zakręcie czy prowadzenie na pokrytej śniegiem drodze. Pod tym ostatnim względem nie do pokonania jest BF Goodrich – uzyskuje w tej konkurencji znaczną przewagę nad innymi, więc właśnie ją polecalibyśmy wszystkim, którzy używają auta w regionach ze szczególnie dużymi opadami śniegu. Dobre wyniki osiągają także opony Pirelli, Continentala, Bridgestone’a i Vredesteina, tylko Toyo nie potrafi dotrzymać im kroku, bo ma długą drogę hamowania i jest mało przyczepna w zakrętach.

Test opon zimowych 2021Fot. Thiemo Fleck
Test opon zimowych 2021Fot. Thiemo Fleck
Wymiana kół przy temperaturze -15 stopni Celsjusza. Podczas całego testu w autach komplety opon zmienia się 80 razy


Tyle tylko, że u nas coraz mniej jest obszarów, co do których można być pewnym, że zimą spadnie na nich śnieg. Pewne jest za to, że niemal każdy będzie jeździł po mokrym, zimnym asfalcie i chciałby, żeby opony zapewniły mu wtedy bezpieczeństwo. Tu podstawowe znaczenie ma przyczepność do mokrej i śliskiej nawierzchni podczas hamowania oraz to, jak duże rezerwy bezpieczeństwa zapewnia opona, gdy kierowca nieco za szybko wjedzie w zakręt. Ważne jest też to, jak opona zachowuje się po wjechaniu autem w koleiny, jak na śnieżnej brei albo po wjeździe w kałużę, czyli jak bieżnik radzi sobie z odprowadzaniem nadmiaru wody, by uniknąć poślizgu. I czy w takiej sytuacji opona nie spowoduje takiego zachowania samochodu, z którym nie poradzi sobie mniej doświadczony kierowca?

Wykaz modeli w zimowym teście opon 195/55 R16:

  • OPONA BRIDGESTONE BLIZZAK LM 005
  • OPONA CONTINENTAL WINTERCONTACT TS 870
  • OPONA VREDESTEIN WINTRAC
  • BF GOODRICH G-FORCE WINTER 2
  • OPONA MICHELIN ALPIN 6
  • OPONA GOODYEAR ULTRAGRIP 9+
  • OPONA PIRELLI CINTURATO WINTER
  • OPONA FALKEN EUROWINTER HS01
  • OPONA GT RADIAL CHAMPIRO WINTERPRO2
  • OPONA TOYO OBSERVE S 944
     

OPONA BRIDGESTONE BLIZZAK LM 005

  • Opinia redakcji:  Bardzo bezpieczna uniwersalna zimówka, znakomita zwłaszcza na mokrym asfalcie
  • Zalety opony Bridgestone Blizzak LM 005: Dobrze hamuje i zapewnia kontrolę nad autem na
    śniegu. Na mokrym przyczepna, z bardzo krótką drogą hamowania i bezpiecznym zachowaniem w zakrętach.
  • Wady opony Bridgestone Blizzak LM 005: Wydłużona droga hamowania na suchym asfalcie.

Sprawdź najlepsze ceny opon Bridgestone Blizzak LM 005 195/55R16 87H
Sprawdź najlepsze ceny innych rozmiarów opon Bridgestone Blizzak LM 005

Bridgestone Blizzak LM 005 - wyniki pomiarów:

Test opon zimowychmpp
Osiągi na śniegu
hamowanie 32,7 m 3
trzymanie poprzeczne 3,90 m/s2 5
trakcja 1,87 m/s2 4
prowadzenie 52,1 km/h 6
Osiągi na mokrej nawierzchni
hamowanie 29,3 m 1
trzymanie poprzeczne 7,51 m/s2 1
prowadzenie 71,9 km/h 2
aquaplaning na prostej 83,4 km/h 4
aquaplaning w zakręcie 3,20 m/s2 3
Osiągi na suchej nawierzchni
hamowanie 44,7 m 4
prowadzenie 114,1 km/h 2
opór toczenia 8,5 kg/t 3
szumy toczenia 71,7 dB(A) 9

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 10.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

OPONA CONTINENTAL WINTERCONTACT TS 870

  • Opinia redakcji:  Opona na każdą pogodę. Cicha i z niskim oporem toczenia, co sprzyja oszczędności paliwa.
  • Zalety opony Continental Wintercontact TS 970: Dobre zachowanie na drodze współgrające z pracą ESP, bezpieczna w zakrętach na śniegu, a także na mokrej i suchej nawierzchni.
  • Wady opony Continental Wintercontact TS 970: Tylko nieco gorsza przyczepność w zakrętach na mokrej drodze i podczas hamowania na suchym asfalcie.

Sprawdź najlepsze ceny opon Continental WinterContact TS 870 195/55 R16 87H
Sprawdź najlepsze ceny innych rozmiarów opon Continental WinterContact TS 870

Continental Wintercontact TS 970 - wyniki pomiarów:

Test opon zimowychmpp
Osiągi na śniegu
hamowanie 33,1 m 6
trzymanie poprzeczne 4,02 m/s2 2
trakcja 1,87 m/s2 5
prowadzenie 53,4 km/h 2
Osiągi na mokrej nawierzchni
hamowanie 32,1 m 5
trzymanie poprzeczne 7,34 m/s2 8
prowadzenie 70,2 km/h 7
aquaplaning na prostej 83,9 km/h 2
aquaplaning w zakręcie 3,29 m/s2 1
Osiągi na suchej nawierzchni
hamowanie 45,1 m 8
prowadzenie 114,0 km/h 4
opór toczenia 8,0 kg/t 1
szumy toczenia 70,8 dB(A) 2

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 10.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

OPONA VREDESTEIN WINTRAC

  • Opinia redakcji:  Stabilna w zakrętach na mokrej drodze, sprawnie hamuje na suchym. Dobry stosunek ceny do jakości.
  • Zalety opony Vredestein Winterac: Bardzo dobre właściwości dynamiczne na mokrej nawierzchni. Krótka droga hamowania na suchej drodze, dobre prowadzenie w zakrętach.
  • Wady opony Vredestein Winterac: Wyraźne szumy podczas jazdy w zakręcie.

Sprawdź najlepsze ceny opon Vredestein Wintrac 195/55R16 87H
Sprawdź najlepsze ceny innych rozmiarów opon Vredestein Wintrac

Vredestein Winterac - wyniki pomiarów:

Test opon zimowychmpp
Osiągi na śniegu
hamowanie 32,6 m 1
trzymanie poprzeczne 3,98 m/s2 3
trakcja 1,85 m/s2 6
prowadzenie 50,9 km/h 8
Osiągi na mokrej nawierzchni
hamowanie 31,7 m 3
trzymanie poprzeczne 7,37 m/s2 6
prowadzenie 72,0 km/h 1
aquaplaning na prostej 79,2 km/h 9
aquaplaning w zakręcie 2,67 m/s2 10
Osiągi na suchej nawierzchni
hamowanie 43,0 m 2
prowadzenie 112,8 km/h 8
opór toczenia 8,8 kg/t 4
szumy toczenia 70,9 dB(A) 4

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 10.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

REKLAMA

Test opon zimowych 2021Fot. Ingolf Pompe
Opony zimowe muszą zapewnić sprawne hamowanie również na suchym asfalcie


To wszystko sprawdzaliśmy trzy tygodnie później w miejscu oddalonym o trzy dni jazdy samochodem na południe od Laponii. Na torze testowym każdy zestaw opon badaliśmy w sytuacjach ekstremalnych, by określić ich granice bezpieczeństwa. Mierzyliśmy drogę hamowania, porównywaliśmy przyczepność w zakrętach aż do jej zerwania i z zadaną prędkością przejeżdżaliśmy – także w zakręcie – specjalnie przygotowane sztuczne kałuże. Badaliśmy również, na ile łatwo lub trudno utrzymać kontrolę nad samochodem, gdy kierowca popełni jakiś błąd.
Kierowcy, którym najbardziej zależy na tym, by opona dobrze spisywała się na mokrej nawierzchni, powinni zdecydować się na Bridgestone’a Blizzaka LM 005 – on okazał się pod tym względem najlepszy i to z dużą przewagą nad innymi. Żadna opona nie trzyma się lepiej mokrej drogi w zakrętach i żadna nie hamuje lepiej – z 80 km/h Bridgestone zatrzymuje się prawie o dwa metry (to połowa długości samochodu) wcześniej niż jej najpoważniejszy konkurent. Wrażenie robi fakt, że obok miejsca, w którym VW Polo z oponami Bridgestone’a już się zatrzymał, drugie auto, na oponach GT Radial, przejeżdża z prędkością 25 km/h, a na oponach Pirelli Cinturato – osiągając prawie 32 km/h.
Na mokrej drodze żadna opona nie zdoła więc pokonać Bridgestone’a. Zbliżone wyniki uzyskują jedynie Goodyear, Conti i Vredestein, także opony Falken osiągają akceptowalne rezultaty na mokrej nawierzchni, i to nawet lepsze niż Micheliny; GT Radial i Toyo mają tu z kolei pewne problemy. BF Goodrich oraz Pirelli ponownie pokazują, że dobra przyczepność na śniegu może mieć swoją drugą stronę w postaci gorszych właściwości jezdnych na mokrej drodze.
Gdy brać pod uwagę jedynie aquaplaning, czyli zdolność rowków bieżnika do odprowadzania nadmiaru wody, np. podczas mocnego deszczu albo jazdy w koleinach, zwycięzcą okazałyby się opony Pirelli. Bezpieczeństwo pod tym względem zapewniają również Conti i – ponownie – Bridgestone. Dobrze podczas ulewnego deszczu dają też sobie radę opony Goodyeara i Falkena.

OPONA BF GOODRICH G-FORCE WINTER 2

  • Opinia redakcji: Na śniegu nie do pobicia – BF Goodrich zdobywa najlepsze miejsca w tej kategorii
  • Zalety opony BF Goodrich G-Force Winter 2: Nadzwyczaj dobre właściwości jezdne na śniegu. Pomijając tylko nieco wydłużoną drogę hamowania,
    dobre zachowanie również na suchej nawierzchni.
  • Wady opony BF Goodrich G-Force Winter 2: Gorsze wyniki pomiarów w różnych kategoriach na mokrych drogach.

Sprawdź najlepsze ceny opon BFGoodrich g-Force Winter 2 195/55R16 91H
Sprawdź najlepsze ceny innych rozmiarów opon BFGoodrich g-Force Winter 2

BF Goodrich G-Force Winter 2 - wyniki pomiarów:

Test opon zimowychmpp
Osiągi na śniegu
hamowanie 32,7 m 2
trzymanie poprzeczne 4,06 m/s2 1
trakcja 1,89 m/s2 1
prowadzenie 54,4 km/h 1
Osiągi na mokrej nawierzchni
hamowanie 32,6 m 7
trzymanie poprzeczne 7,34 m/s2 7
prowadzenie 69,3 km/h 8
aquaplaning na prostej 83,1 km/h 5
aquaplaning w zakręcie 2,84 m/s2 6
Osiągi na suchej nawierzchni
hamowanie 45,0 m 7
prowadzenie 113,8 km/h 5
opór toczenia 9,7 kg/t 9
szumy toczenia 71,0 dB(A) 5

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 10.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

OPONA MICHELIN ALPIN 6

  • Opinia redakcji: Niewielkie braki na śniegu i mokrej drodze,
    najlepsze właściwości jezdne na suchym.
  • Zalety opony Michelin Alpin 6: Opona przyczepna na suchym i zimnym asfalcie, na którym pozwala na dynamiczną jazdę. Dobra przyczepność w zakrętach na mokrej nawierzchni.
  • Wady opony Michelin Alpin 6: Nieco wydłużona droga hamowania na śniegu
    i mokrej drodze, lekko obniżony komfort toczenia.

Sprawdź najlepsze ceny opon Michelin Alpin 6 195/55R16 87H
Sprawdź najlepsze ceny innych rozmiarów opon Michelin Alpin 6

Michelin Alpin 6 - wyniki pomiarów:

Test opon zimowychmpp
Osiągi na śniegu
hamowanie 33,2 m 9
trzymanie poprzeczne 3,86 m/s2 8
trakcja 1,83 m/s2 7
prowadzenie 51,6 km/h 7
Osiągi na mokrej nawierzchni
hamowanie 32,2 m 6
trzymanie poprzeczne 7,44 m/s2 3
prowadzenie 70,8 km/h 5
aquaplaning na prostej 82,0 km/h 7
aquaplaning w zakręcie 2,84 m/s2 7
Osiągi na suchej nawierzchni
hamowanie 42,8 m 1
prowadzenie 113,7 km/h 6
opór toczenia 9,1 kg/t 8
szumy toczenia 70,9 dB(A) 3

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 10.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

OPONA GOODYEAR ULTRAGRIP 9+

  • Opinia redakcji: Mimo nie najlepszych wyników hamowania, Goodyear dobrze zachowuje się na mokrym.
  • Zalety opony Goodyear Ultragrip 9+: Dobra przyczepność w zakrętach i prowadzenie na śniegu. Wysoki poziom bezpieczeństwa również w czasie jazdy w ulewnym deszczu.
  • Wady opony Goodyear Ultragrip 9+: Długa droga hamowania na nawierzchni każdego rodzaju. Dość wysokie szumy toczenia.

Sprawdź najlepsze ceny opon Goodyear UltraGrip 9+ 195/55R16 87H
Sprawdź najlepsze ceny innych rozmiarów opon Goodyear UltraGrip 9+

Goodyear Ultragrip 9+ - wyniki pomiarów:

Test opon zimowychmpp
Osiągi na śniegu
hamowanie 33,1 m 8
trzymanie poprzeczne 3,94 m/s2 4
trakcja 1,89 m/s2 2
prowadzenie 52,6 km/h 4
Osiągi na mokrej nawierzchni
hamowanie 33,7 m 9
trzymanie poprzeczne 7,50 m/s2 2
prowadzenie 71,5 km/h 3
aquaplaning na prostej 82,7 km/h 6
aquaplaning w zakręcie 3,15 m/s2 4
Osiągi na suchej nawierzchni
hamowanie 46,6 m 10
prowadzenie 112,7 km/h 9
opór toczenia 8,3 kg/t 2
szumy toczenia 73,0 dB(A) 10

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 10.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

 

TEST OPON ZIMOWYCH 195/55 R16 - OCENIANE KATEGORIE

TEST OPON ZIMOWYCH 195/55 R16 - PRÓBY NA ŚNIEGU

Hamowanie – droga hamowania w metrach, z prędkości 50 km/h
Trzymanie poprzeczne – zmierzone przyspieszenie poprzeczne w slalomie, w m/s2
Trakcja – przyspieszenie na ubitym śniegu, w m/s2
Prowadzenie – średnia prędkość na odcinku 1100 m, w km/h

TEST OPON ZIMOWYCH 195/55 R16 - PRÓBY NA SUCHEJ NAWIERZCHNI

Hamowanie – droga hamowania z prędkości 100 km/h, w metrach
Prowadzenie – średnia prędkość na trasie 1900 m, w km/h
Opór toczenia – współczynnik oporu toczenia CR, w kg/t
Szumy toczenia – szumy zewnętrzne przy 80 km/h, w dB(A)

TEST OPON ZIMOWYCH 195/55 R16 - PRÓBY NA MOKREJ NAWIERZCHNI

Hamowanie – droga hamowania z prędkości 80 km/h, w metrach
Trzymanie poprzeczne – maksymalne przyspieszenie poprzeczne na okręgu o średnicy 100 m, mierzone w m/s²
Prowadzenie – średnia prędkość na odcinku 1823 m, w km/h
Aquaplaning na prostej – maksymalna prędkość przejazdu w km/h, głębokość warstwy wody 9 mm
Aquaplaning w zakręcie – maksymalne przyspieszenie poprzeczne w m/s2 przed utratą przyczepności na okręgu, warstwa wody 5 mm

 

Test opon zimowych 2021Fot. Ingolf Pompe
Dobre zachowanie w aquaplaningu ma szczególne znaczenie przy zmiennej pogodzie

 

Dobra przyczepność
na śniegu może oznaczać gorsze właściwości jezdne
na mokrej drodze

A jak jest na suchym, ale zimnym asfalcie? Czy tu także Bridgestone okaże się nie do pobicia? Nie, to dyscyplina, w której mistrzem jest Michelin, lepszy od innych pod względem przyczepności, precyzji prowadzenia i hamowania. W zasadzie wyniki ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa uzyskane na suchej nawierzchni przez testowane opony dziesięciu marek są do siebie zbliżone – po piętach Michelinowi depczą Bridgestone i Vredestein, Toyo robi wrażenie bardzo dobrym zachowaniem w zakrętach i czasem uzyskiwanym podczas okrążeń toru, tylko Falken i Goodyear nie dotrzymują im kroku z powodu nieco dłuższej drogi hamowania.
Znamy już więc odpowiedź na pytanie – „która opona dla kogo?”. W regionach z dużymi opadami śniegu najlepiej spisze się BF Goodrich. Na mokrej drodze bezpieczna okaże się przede wszystkim Bridgestone, a jeśli ktoś raczej unika podróży podczas szczególnie złej zimowej pogody, za to ceni sobie dobre właściwości dynamiczne i wysoki poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy po suchym, ale zmarzniętym asfalcie, powinien wybrać precyzyjne w prowadzeniu, chociaż drogie opony Michelina.
Pozostaje jeszcze wskazać oponę najbardziej uniwersalną. Jest nią Bridgestone uzyskująca dobre wyniki w każdej z trzech testowych kategorii. Na koniec naszego sprawdzianu gromadzi wystarczającą liczbę punktów, by uznać ją za bardzo dobrą, choć teoretycznie „do wzięcia” jest jeszcze lepsza ocena, wyrażona słowem „wybitna”. Może uda się to w przyszłości, gdy również do produkcji opon o małym rozmiarze, przeznaczonych do małych samochodów, producenci będą stosować całą swoją wiedzę i możliwości, z jakich korzystają, tworząc opony do aut średniej klasy czy sportowych kompaktów. Małe samochody na pewno na to zasłużyły.

OPONA PIRELLI CINTURATO WINTER

  • Opinia redakcji: Dobra na śniegu, bezpieczna w aquaplaningu, słaba tylko w hamowaniu na mokrym.
  • Zalety opony Pirelli Cintuaro Winter: Krótka droga hamowania i dobra trakcja na śniegu. Mimo nieco gorszego prowadzenia w zakrętach łatwa do kontrolowania.
  • Wady opony Pirelli Cintuaro Winter: Długa droga hamowania i niska przyczepność w zakrętach na mokrej drodze.

Sprawdź najlepsze ceny opon Pirelli Cinturato Winter 195/55R16 91H
Sprawdź najlepsze ceny innych rozmiarów opon Pirelli Cinturato Winter

Pirelli Cintuaro Winter - wyniki pomiarów:

Test opon zimowychmpp
Osiągi na śniegu
hamowanie 32,8 m 4
trzymanie poprzeczne 3,90 m/s2 7
trakcja 1,89 m/s2 3
prowadzenie 52,4 km/h 5
Osiągi na mokrej nawierzchni
hamowanie 34,8 m 10
trzymanie poprzeczne 7,07 m/s2 10
prowadzenie 69,3 km/h 10
aquaplaning na prostej 87,7 km/h 1
aquaplaning w zakręcie 3,25 m/s2 2
Osiągi na suchej nawierzchni
hamowanie 44,8 m 6
prowadzenie 111,2 km/h 10
opór toczenia 8,9 kg/t 6
szumy toczenia 71,0 dB(A) 6

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 10.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

OPONA FALKEN EUROWINTER HS01

  • Opinia redakcji: Uniwersalna opona o przeciętnych osiągach; nieco gorsza trakcja na śniegu.
  • Zalety opony Falken Eurowinter Hs01: Akceptowalne właściwości jezdne na śniegu i na mokrej drodze, zwłaszcza po wyłączeniu układu kontroli trakcji, niski poziom szumów toczenia.
  • Wady opony Falken Eurowinter Hs01: Mała precyzja prowadzenia i mniejsza przyczepność
    podczas pokonywania zakrętów na suchej drodze.

Sprawdź najlepsze ceny opon Falken Eurowinter Hs01 195/55R16 87H
Sprawdź najlepsze ceny innych rozmiarów opon Falken Eurowinter Hs01

Falken Eurowinter Hs01 - wyniki pomiarów:

Test opon zimowychmpp
Osiągi na śniegu
hamowanie 32,9 m 5
trzymanie poprzeczne 3,90 m/s2 6
trakcja 1,78 m/s2 9
prowadzenie 52,8 km/h 3
Osiągi na mokrej nawierzchni
hamowanie 31,1 m 2
trzymanie poprzeczne 7,16 m/s2 9
prowadzenie 70,7 km/h 6
aquaplaning na prostej 83,9 km/h 3
aquaplaning w zakręcie 2,85 m/s2 5
Osiągi na suchej nawierzchni
hamowanie 45,5 m 9
prowadzenie 112,8 km/h 7
opór toczenia 10,5 kg/t 10
szumy toczenia 70,6 dB(A) 1

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 10.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

OPONA GT RADIAL CHAMPIRO WINTERPRO2

  • Opinia redakcji: Akceptowalne wyniki hamowania, ale gorsze w prowadzeniu i aquaplaningu.
  • Zalety opony GT Radial Champiro WinterPro 2: Dobre zachowanie na suchym, w tym w zakrętach. Przyczepna również w zakrętach na mokrej drodze.
  • Wady opony GT Radial Champiro WinterPro 2: Słabe wyniki na śniegu, wyczuwalne reakcje na zmiany obciążenia kół w zakrętach na mokrej nawierzchni, wyraźnie słyszalne szumy toczenia.

Sprawdź najlepsze ceny opon GTRadial WINTERPRO2 195/55R16 91H
Sprawdź najlepsze ceny innych rozmiarów opon GTRadial WINTERPRO2

GT Radial Champiro WinterPro 2 - wyniki pomiarów:

Test opon zimowychmpp
Osiągi na śniegu
hamowanie 33,1 m 7
trzymanie poprzeczne 3,78 m/s2 9
trakcja 1,80 m/s2 8
prowadzenie 50,5 km/h 9
Osiągi na mokrej nawierzchni
hamowanie 32,1 m 4
trzymanie poprzeczne 7,41 m/s2 4
prowadzenie 69,3 km/h 9
aquaplaning na prostej 77,2 km/h 10
aquaplaning w zakręcie 2,80 m/s2 8
Osiągi na suchej nawierzchni
hamowanie 44,4 m 3
prowadzenie 114,1 km/h 3
opór toczenia 8,8 kg/t 5
szumy toczenia 71,1 dB(A) 8

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 10.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

OPONA TOYO OBSERVE S 944

  • Opinia redakcji: Z niskimi osiągami, ale jeszcze w miarę uniwersalna opona, słaba na śniegu.
  • Zalety opony Toyo Observe S944: Bardzo przyczepna i bezpiecznie podsterowna w zakrętach na suchej drodze.
  • Wady opony Toyo Observe S944: Długa droga hamowania, zwłaszcza na śniegu. Marne właściwości jezdne na ośnieżonej nawierzchni i tylko przeciętne na suchej.

Sprawdź najlepsze ceny opon Toyo OBSERVE S944 195/55 R16 91 H XL
Sprawdź najlepsze ceny innych rozmiarów opon Toyo OBSERVE S944

Toyo Observe S944 - wyniki pomiarów:

Test opon zimowychmpp
Osiągi na śniegu
hamowanie 33,8 m 10
trzymanie poprzeczne 3,63 m/s2 10
trakcja 1,74 m/s2 10
prowadzenie 49,4 km/h 10
Osiągi na mokrej nawierzchni
hamowanie 32,8 m 8
trzymanie poprzeczne 7,39 m/s2 5
prowadzenie 71,3 km/h 4
aquaplaning na prostej 81,0 km/h 8
aquaplaning w zakręcie 2,80 m/s2 9
Osiągi na suchej nawierzchni
hamowanie 44,7 m 5
prowadzenie 114,6 km/h 1
opór toczenia 9,0 kg/t 7
szumy toczenia 71,0 dB(A) 5

* – cyfry oznaczają miejsce (od 1. do 10.), jakie opona zajęła w danej konkurencji

 

Test opon zimowych 195/55 R16 - Jak testowaliśmy

Test opon zimowych 2021Fot. Thiemo Fleck
Aby uzyskać miarodajny wynik, wszystkie pomiary, o ile to możliwe, przeprowadzamy kilkakrotnie. Stosujemy schemat oceny, w którym liczą się zarówno obiektywne wyniki pomiarów dokonanych przy użyciu specjalistycznej aparatury, jak i subiektywna ocena doświadczonych kierowców testowych. W wypadku ocenianego subiektywnie prowadzenia auta na śniegu oraz na suchej i na mokrej nawierzchni wyważone i bezpieczne zachowanie odpowiadające oczekiwaniom docelowej grupy odbiorców pozwala uzyskać oponie optymalną ocenę. Sprawdzian zachowania opony w aquaplaningu (osobno na prostej i w zakręcie) daje pojęcie o reakcji opon, np. podczas pokonywania głębokich kolein. Prędkość, przy jakiej opona traci przyczepność podczas jazdy na wprost po nawierzchni pokrytej warstwą wody, oraz wartość przyspieszenia poprzecznego w takich warunkach wskazują, jakie rezerwy bezpieczeństwa ma opona.
Z kolei opór toczenia opon (czynnik, który ma wpływ na zużycie paliwa przez samochód) jest badany, w miarę możliwości, na stanowiskach rolkowych w dwóch różnych laboratoriach. Ocena powstaje na podstawie średniej uzyskanych wyników. Opony są też sprawdzane pod kątem danych zawartych na ich etykietach, których umieszczenie jest wymagane przez przepisy UE.

Opony zimowe w rozmiarze 195/55 R16 H: wyniki testu

      Bridgestone
Blizzak LM 005
Continental 
WinterContact TS 870
Vredestein
Wintrac
BF Goodrich
g-Force Winter 2
Michelin
Alpin 6
Goodyear 
UltraGrip 9+
Pirelli 
Cinturato Winter
Falken 
Eurowinter HS01
GT Radial
Champiro WinterPro2
Toyo 
Observe S 944
Cena za sztukę1)     457 zł 464 zł 403 zł 462 zł 499 zł 444 zł 422 zł 295 zł 335 zł 469 zł
Kategoria wg etykiety EU, kwalifikującej opony ze względu
na opór toczenia/przyczepność na mokrym, emisję hałasu2)
C/A/71 C/B/70 C/B/70 D/B/69 D/B/69 C/B/72 C/B/67 D/B/70 D/B/70 D/B/71
Indeks nośności i prędkości 3)   87 H 87 H 87 H 91 H XL 87 H 87 H 91 H XL 87 H 91 H XL 91 H XL
Masa opony     7,97 kg 7,58 kg 7,61 kg 8,36 kg 8,31 kg 8,2 kg 7,39 kg 8,91 kg 7,98 kg 8,2 kg
Głębokość bieżnika     8,2 mm 8,6 mm 8,15 mm 7,9 mm 7,45 mm 8,6 mm 8,9 mm 8,7 mm 8,4 mm 8,8 mm

Osiągi na Śniegu 

Oceniana kategoria            punkty                    
Droga hamowania 50-0 km/h (m), 30%4) 10 9 8 10 10 7 7 9 8 7 6
Trzymanie poprzeczne (m/s2) 20% 10 8 10 9 10 7 8 8 8 7 5
Trakcja, przyspieszenie 0-50 km/h (m/s2), 20% 10 8 8 8 10 7 10 10 6 6 5
Prowadzenie wg kryterium prędkości (km/h) 15% 10 7 8 6 10 7 7 7 8 6 5
Prowadzenie wg oceny subiektywnej 15% 10 8 8 6 10 7 7 8 7 6 6
ocena cząstkowa   10 8,2 8,4 8,2 10 7 7,8 8,6 7,5 6,5 5,5

Osiągi na mokrej nawierzchni

Oceniana kategoria punkty                    
Droga hamowania 80-0 km/h (m), 40%4) 10 10 8 8 7 7 7 6 8 8 7
Trzymanie poprzeczne (m/s2), 15% 10 10 7 7 7 8 10 5 6 8 7
Prowadzenie wg kryterium prędkości (km/h), 15% 10 10 7 10 6 7 8 6 7 6 8
Prowadzenie wg oceny subiektywnej 15% 10 9 8 8 6 8 9 5 8 5 6
Aquaplaning na prostej (km/h), 5% 10 7 8 6 7 7 7 10 8 5 6
Aquaplaning na zakręcie (m/s2), 10% 10 9 10 5 6 6 8 10 6 6 6
ocena cząstkowa   10 9,6 7,9 7,8 6,6 7,2 8 6,3 7,4 6,9 6,9

Osiągi na suchej nawierzchni

Oceniana kategoria punkty                    
Droga hamowania 100-0 km/h (m), 40%4) 10 8 7 10 7 10 6 8 7 8 8
Bezpieczeństwo podczas zmiany toru jazdy 10% 10 10 9 7 6 10 8 8 6 6 7
Reakcje na ruchy kierownicą 10% 10 8 9 9 8 10 7 8 6 6 7
Prowadzenie wg kryterium prędkości (km/h), 15% 10 9 9 7 8 8 7 6 7 9 10
Prowadzenie wg oceny subiektywnej 15% 10 9 8 8 8 9 7 8 7 8 8
Toczenie/hałas we wnętrzu (subiektywnie) 10% 10 9 7 6 8 7 8 7 9 8 8
ocena cząstkowa   10 8,6 7,9 8,5 7,4 9,3 6,8 7,6 7 7,8 8,1

Wpływ na środowisko

Oceniana kategoria punkty                    
Opór toczenia (CR) 70%4) 10 8 10 7 5 6 8 7 4 7 7
Szum opon/nawierzchni, 30% 10 7 10 9 9 9 6 9 10 8 9
ocena cząstkowa   10 7,7 10 7,6 6,2 6,9 7,4 7,6 5,8 7,3 7,6
Ocena końcowa5)     8,7 8,2 8,1 7,8 7,7 7,5 7,5 7,1 7,1 6,9
OCENA     Bardzo  dobra Bardzo  dobra Bardzo  dobra Dobra Dobra Dobra Dobra Dobra Dobra Zadowala-jąca

1) – ceny wg serwisu Oponeo, z 17 września 2021 r.;
2) – ofcjalne oznaczenia stosowane na nowych oponach zgodnie z zaleceniami UE, gdzie A oznacza najlepsze parametry, a F najgorsze, hałas w dB(A);
3)– indeks nośności opony 87/91 (XL) = 540/615 kg na oponę, indeks prędkości H = do 210 km/h;
4) – procentowy udział danej kategorii w ocenie
5) – skala ocen: 9,0 -10 = wybitna, 8,0-8,9 = bardzo dobra, 7,0-7,9 = dobra,
6,0-6,9 = zadowalająca, 5,0-5,9 dostateczna, 4,9 i mniej – niedostateczna. Najwyższa liczba punktów do uzyskania: 10,0.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA