Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Test porównawczy kombi: Opel Astra, Ford Focus, Honda Civic, Toyota Auris.

Jeśli coś jest do wszystkiego, to... nie, kompaktowe samochody nie są
do niczego. Sprawdzają się w roli aut do miasta i na dalekie trasy, zawieziesz nimi dzieci do szkoły i przewieziesz szafę z Ikei. Testujemy cztery popularne kompakty kombi z dieslami pod maską.

Focus, Astra i Auris zajęły w zeszłym roku trzecie, piąte i szóste miejsca na liście najchętniej kupowanych aut przez Polaków. Jeśli dodać Octavię (1. miejsce) i Golfa (4. pozycja) widać, że samochody kompaktowe mają u nas największe wzięcie.

A Civic? Na brak zainteresowania narzekać nie może, jednak trochę ponad 2900 egzemplarzy sprzedanych w 2013 roku wystarczyło mu dopiero na 27. miejsce.

Civic kombi może poprawić ten wynik, bo ma wiele atutów. Na przykład pojemność jego przedziału bagażowego wynosi od 624 do 1668 l, nawet kochany przez kierowców VW Passat kombi zmieści niewiele więcej (603/1731 l). Równie ważny okazuje się oszczędny i wystarczająco mocny diesel, potrafiący przyzwoicie rozpędzić „japończyka”, nie zmuszając kierowcy do zmiany biegu już na pierwszym wzniesieniu.

Pod maską Civica Honda zamontowała diesla 1.6 o mocy 120 KM (to jedyny diesel oferowany do tego modelu), który przy 2000 obrotów uzyskuje moment o wartości 300 Nm. Cena kombi z tym silnikiem wynosi co najmniej 87 500 zł (wersja S), za model testowy (Lifestyle) trzeba jednak zapłacić aż 103 000 zł. Do testu wybraliśmy auta w bogatych wersjach wyposażenia, ale i wśród nich Civic okazuje się najdroższy.

Na Forda Focusa Turniera trzeba wydać 88 750 zł (Titanium), na Opla Astrę Sports Tourera 93 700 zł (Cosmo), a Toyota Auris Touring Sports kosztuje 90 500 zł (Dynamic). Oczywiście wszystkie te modele z testowanymi silnikami można mieć w niższych cenach (o 5 do 15 tys. zł), ale z uboższym wyposażeniem.

 Civic – więcej niż tylko duży

Zacznijmy od końca. Wykonany ze szlachetnej stali próg bagażnika Civica Tourera znajduje się 555 mm nad ziemią, czyli bardzo nisko, potężna pokrywa unosi się wyjątkowo lekko, ukazując bagażnik o szerokości 1,45 m. Z pojemności wynoszącej 624 litry aż 117 l przypada na wnękę znajdującą się pod podłogą przedziału bagażowego.

Inny praktyczny szczegół to możliwość zdemontowania rolety bagażnika i umieszczenia jej w specjalnym schowku – nie trzeba szukać na nią miejsca w garażu. Kolejny wynalazek ułatwiający życie to dzielone tylne siedzenia, których oparcia można złożyć na płasko albo ich siedziska ustawić do pionu na podobieństwo krzesełek w kinie.

Z tyłu Civica zmieszczą się nawet rowery górskie, a 507 kg maksymalnego go obciążenia powinno wystarczyć na wszelkie okazje. Jak on to robi? 50-litrowy zbiornik paliwa powędrował pod przednie fotele, więc powstało miejsce z tyłu. Za to kierowca i pasażer siedzą wysoko, i jeśli są dużego wzrostu, mogą poczuć zbyt dużą bliskość dachu. Z kolei z tyłu nieco brakuje miejsca na nogi, a zagłówków nie da się zbyt mocno wysunąć.

W sumie nie jest tam tak wygodnie, jak w Astrze i Focusie. Civic ma też odjechaną tablicę rozdzielczą ze wskaźnikami, ekranami i przyciskami w różnych miejscach, więc trzeba się skupić, by pamiętać gdzie patrzeć najpierw.

Mimo że przy wciskaniu gazu diesel delikatnie drga, a dynamiki nabiera dopiero powyżej 2000 obr/ min, świetnie dogaduje się ze skrzynią o ciasno zestopniowanych przełożeniach. Nawet na szóstym biegu auto nie traci animuszu, pod względem osiągów uzyskuje drugi wynik w teście i zużywa najmniej oleju napędowego (średnio 5,8 l/100 km).

Na dodatek układ kierowniczy w kombi Hondy pracuje lekko i jest bezpośredni, dzięki czemu jazda w zakrętach naprawdę sprawia radochę. Trzeba się tylko pogodzić ze stukami tylnej osi, które dają się odczuć mimo wyposażenia auta w amortyzatory o zmiennej sile tłumienia nierówności.

Diesel Forda jest tylko o 5 KM słabszy od silnika Hondy, ale znacznie bardziej ociężały. Do setki rozpędza się o 1 s dłużej

Fordowi brakuje pary

Że zawieszenie może być znacznie lepsze, pokazuje Ford. Focus Turnier porusza się jeszcze sprawniej i pewniej na krętej drodze, a mimo to na wybojach nie podskakuje aż tak łatwo, nie daje odczuć pasażerom, że w asfalcie są wyrwy, a zakręty zalicza precyzyjnie, bez przechyłów nadwozia czy kołysania. Ma jednak pewne słabości – jego 1,6-litrowy diesel jest wprawdzie o ledwie 5 KM słabszy od mrukliwego silnika Hondy, ale znacznie bardziej ociężały. Zarówno podczas sprintu do setki (11,9 do 10,8 s), jak i pod względem elastyczności nie potrafi dotrzymać kroku pozostałym autom.

Gdy 136-konna Astra przyspiesza z 60 do 100 km/h w zaledwie 7,1 s (na 4. biegu), Ford potrzebuje prawie o 2 s więcej. Silnikowi Focusa trzeba jednak oddać że jest cichy i zadowala się 6 litrami oleju napędowego na 100 km, co jest wynikiem niewiele gorszym od rezultatu Hondy.

Ford dobrze spisze się więc na dalekich dystansach, tym bardziej że najmniej słychać w nim szum wiatru opływającego nadwozie, ma wygodne fotele i wystarczająco dużo miejsca w środku.

Pasażerowie nie mogą tylko przesadzić z bagażem, bo pojemność kufra Focusa kombi wynosi jedynie 490 l. Jego funkcjonalności nie podnosi to, że aby po złożeniu oparć kanapy podłoga bagażnika była równa, trzeba postawić w pionie siedziska, ani też brak schowków pod podłogą przedziału ładunkowego.

Wystarczyć musi tylko ciężka dwustronna mata (guma/welur, 250 zł), której mocowanie sprawia sporo kłopotu. Irytuje też, że nawet do najbogatszej wersji Titanium za relingi dachowe trzeba płacic ekstra 800 zł.

BP

Opel – waga ciężka

Astra Sports Tourer, kosztująca 93 700 zł, w relingi i schowki wyposażana jest seryjnie, można nawet całkowicie wymontować siedziska z tyłu. Ponieważ solidnie wykonany Opel, chociaż jest najdłuższy(4,69 m), ma bagażnik o pojemności jedynie 500/1550 l. Mogłoby się więc wydawać, że zaoszczędzoną przestrzeń przeznaczono dla pasażerów.

Nic z tych rzeczy. I z przodu, i z tyłu w Astrze jest prawie tyle samo miejsca, co w krótszym o 14 cm Focusie. Warta uznania jest nawigacja Astry. Wcześniej ekran straszył pikselami, ale od czasu miniliftingu ostrość map jest bez zarzutu. Nic się jednak nie zmieniło w sprawie przycisków na tablicy rozdzielczej, których jest po prostu mnóstwo.Za to dla odmiany pochwalić wypada ksenonowe reflektory AFL z funkcją doświetlania zakrętów (5200 zł).

Nowością jest 136-konny diesel 1.6 i trzeba przyznać, że świetnie udał się Oplowi. Być może ta spełniająca normę Euro 6 jednostka napędowa nie pracuje aż tak cicho jak fordowski TDCi, a kopa dostaje dopiero powyżej 2000 obr/min. Za to jak już wejdzie na obroty, zapewnia Astrze Sports Tourer absolutnie najlepsze osiągi spośród samochodów w tym teście, i to mimo że Opel jest cięższy od Forda o 165 kg. Aż strach pomyśleć, jak dobre byłyby osiągi Astry, gdyby nie musiała walczyć z taką nadwagą.

Nieco większe niż u konkurentów zużycie paliwa (średnio 6,2 l/100 km) można jej wybaczyć, za to nie ma co wybaczać jeśli idzie o komfort jazdy, bo jest po prostu wysoki. Wyposażona w amortyzatory o zmiennej sile tłumienia nierówności Astra z wyczuciem neutralizuje koleiny i poprzeczne nierówności drogi, jedzie po zadanym torze jazdy, a jej nadwozie nie przechyla się.

Jedynie połączenie większej niż w innych autach masy z nieco zbyt mało bezpośrednim układem kierowniczym powoduje, że subiektywnie Opel wydaje się trochę bardziej ociężały niż jest naprawdę. Co potrafi – widać po pomiarach wykonanych na torze. Slalom oraz manewr błyskawicznej zmiany pasa ruchu Astra wykonuje z najwyższą prędkością (w porównaniu z konkurentami), a przy tym bezpiecznie.

Auris – w środku bez rewelacji

„Potrafi dać ognia” – skomentował drogowe możliwości Aurisa kombi jeden z testujących. Wprawdzie nie do końca miał rację, jeśli spojrzeć na wyniki pomiarów, ale 124-konny silnik Toyoty sprawiał wrażenie najbardziej żwawego z całej czwórki aut.

Jak to możliwe? Dzięki większej pojemności dość głośny dwulitrowy diesel Aurisa już przy 1800 obr/ min osiągał moment o całkiem przyzwoitej wartości 310 Nm. Civic i Astra potrzebują o 400 obrotów więcej. Dopiero na wyższych biegach diesel Aurisa traci trochę wigoru.

Pod względem zużycia paliwa silnik ten ląduje między jednostkami Opla i Forda. Minimalne spalanie wyniosło z kolei 4,6 l/100 km. Mniej przyjemne jest za to dość twarde zawieszenie. Wprawdzie nierówności drogi tłumi sprawniej niż również twardo zestrojone zawieszenie Civica, ale o ile Honda rewanżuje się dużą zwinnością w zakrętach, Auris jest jakiś bez życia. Radość z jazdy? No, cóż…

Nie podniecają także słabo wyprofilowane fotele oraz prosta i pionowa jak ściana tablica rozdzielcza Toyoty. Z drugiej strony jednak jest na niej tylko kilka pokręteł, więc od razu wiadomo, co do czego służy, nie jak w Fordzie czy Oplu.

Dość przeciętna okazuje się ilość miejsca z tyłu. Głowy pasażerów znajdują się niebezpiecznie blisko uchwytów pod sufitem, brakuje też większej przestrzeni na nogi. Żadnych zastrzeżeń nie można mieć natomiast do bagażnika – jest pojemny (530 l) i zaopatrzony w dwa duże schowki pod podłogą. Jedno pociągnięcie sprawdziliśmy powoduje, że oparcia tylnych siedzeń same się składają, tworząc naprawdę dużą przestrzeń bagażową (1658 litrów).

Finisz – na punkty

Rzut oka na tabelę punktową pokazuje, że walka na finiszu była wyrównana. I nie obeszło się bez niespodzianki – Astra, uważana za solidne, ale raczej przeciętne auto, wygrywa. Ma mocny silnik (136 KM) i komfortowe zawieszenie, co wystarcza, by wyprzedzić o 7 punktów słabszego (115 KM) Focusa, ale za to tańszego o prawie 5 tys. zł.

Z kolei Honda z ceną 103 000 zł okazuje się aż o ponad 10 tys. zł droższa od konkurentów. Owszem, ma swoje zalety, o których była mowa na początku i gdyby tylko zapewniała trochę więcej komfortu, jej praktyczne cechy przeważyłyby na tyle, że Civic zająłby drugie miejsce.

 

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Focus 1.6 TDCI TITANIUM Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle Astra 1.6 CDTI Cosmo Auris 2.0 D-4D Dynamic
Rodzaj silnika/liczba cylindrówwysokoprężny, R4wysokoprężny, R4wysokoprężny, R4wysokoprężny, R4
Moc kW (KM)85(115)88(120)100 (136) 91 (124)
Przy obrotach (/min)3600/min400035003600
Poj. skokowa cm31560 cm3159715981998
Maksymalny moment obrotowy (Nm)270 Nm300300310
Przy obrotach (/min)1750/min200020001800
Przeniesienie napęduna przód; 6-bieg. przekł. mechanicznana przód, 6 biegowa. przekł. mechanicznana przód, 6-bieg. przekł.mechanicznana przód, 6 bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4556/1823/15054535/1770/14804698/1814/15354560/1760/1475
Rozstaw osi (mm)2648259526852600
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,6/11,511,4/11,611.5/11.511.4/10.9
Poj. zbiornika paliwa (l)53505650
Masa własna (kg)1398140315631460
Dopuszczalne obciążenie (kg)502507537455
Poj. bagażnika (l)490/1516624/1668500/1550530/1658
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1455/14351465/14601475/14351470/1410
CO2 (limit) g/km109103104115
Norma emisji spalinEuro 5Euro5Euro6Euro5
OsiągiFocus 1.6 TDCI TITANIUMCivic 1.6 i-DTEC LifestyleAstra 1.6 CDTI CosmoAuris 2.0 D-4D Dynamic
0-80 km/h (s)8.07.37.17.3
0-100 km/h (s)11.910.810.310.8
0-120 km/h (s)17.715.815.015.8
0-130 km/h (s)21.118.917.718.7
0-140 km/h (s)25.322.520.922.4
0-160 km/h (s)39.834.030.033.3
400 m (km/h)/(s)18.217.417.317.6
Prędkość maksymalna (km/h)193195200195
Elastyczność Focus 1.6 TDCI TITANIUMCivic 1.6 i-DTEC LifestyleAstra 1.6 CDTI CosmoAuris 2.0 D-4D Dynamic
60-100 km/h na IV/V biegu (s)9.0/12.88.2/11.77.1/9.88.3/11.8
Elastyczność Focus 1.6 TDCI TITANIUMCivic 1.6 i-DTEC LifestyleAstra 1.6 CDTI CosmoAuris 2.0 D-4D Dynamic
80-120 km.h na V/VI biegu13.0/17.011.6/15.09.9/13.512.0/16.7
Próba jazdy Focus 1.6 TDCI TITANIUMCivic 1.6 i-DTEC LifestyleAstra 1.6 CDTI CosmoAuris 2.0 D-4D Dynamic
(Slalom 18 m ) km/h64.3/63.564.0/63.964.8/63.761.8/61.0
Próba jazdyFocus 1.6 TDCI TITANIUMCivic 1.6 i-DTEC LifestyleAstra 1.6 CDTI CosmoAuris 2.0 D-4D Dynamic
Test omijania (prędkość. autostradowa)132.0/126.9131.6/129.8133.8/131.1129.4/129.0
Próba jazdy Focus 1.6 TDCI TITANIUMCivic 1.6 i-DTEC LifestyleAstra 1.6 CDTI CosmoAuris 2.0 D-4D Dynamic
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość najazdu km/h69707071
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość wyjazdu km/h52515047
Zużycie paliwaFocus 1.6 TDCI TITANIUMCivic 1.6 i-DTEC LifestyleAstra 1.6 CDTI CosmoAuris 2.0 D-4D Dynamic
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km5.14.34.65.4
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km3.73.73.63.9
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km4.23.93.94.4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4.64.74.94.6
Maksymalne (l/100 km)7.97.48.07.8
średnie podczas testu (l/100 km)6.05.86.26.1
zasięg (km)883862903819
Poziom hałasu (dB)Focus 1.6 TDCI TITANIUMCivic 1.6 i-DTEC LifestyleAstra 1.6 CDTI CosmoAuris 2.0 D-4D Dynamic
przy 80 km/h dB(A)65636463
przy 100 km/h dB(A)67666665
przy 130 km/h dB(A)71707169
przy 160 km/h dB(A)74737373
Droga hamowania (m)Focus 1.6 TDCI TITANIUMCivic 1.6 i-DTEC LifestyleAstra 1.6 CDTI CosmoAuris 2.0 D-4D Dynamic
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37.837.236.936.6
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)37.136.337.137.6
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37.537.537.437.9
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)75.072.072.071.0
Ceny i wyposażenieFocus 1.6 TDCI TITANIUMCivic 1.6 i-DTEC LifestyleAstra 1.6 CDTI CosmoAuris 2.0 D-4D Dynamic
Cena modelu podstawowego (zł)80 750 zł87.500 zł88.400 zł88.400 zł
Klimatyzacja automatyczna0 zł0 zł0 zł0 zł
Lakier metalizowany1950 zł0 zł2100 zł2300 zł
Czujnik parkowania z przodu/z tyłu2200 zł0 zł0 zł0 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Focus 1.6 TDCI TITANIUM 348 Zwrotny, a mimo to nie tak twardy, by trzeba rezygnować z komfortu. Problem Turniera to zbyt słaby silnik. Poza tym możliwości przewozowe ma skromne.
Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle 341 Siedzenia składane na różne sposoby okazują się bardzo praktyczne; ogromny bagażnik i dużo miejsca w środku. Silnik dynamiczny i oszczędny.
Astra 1.6 CDTI Cosmo 355 Dzięki nowemu silnikowi Diesla ciężka, ale wygodna Astra zdołała zyskać punktową przewagę. Jej bagażnik, choć nie największy, ma funkcjonalne udogodnienia.
Auris 2.0 D-4D Dynamic 329 Nowoczesne nadwozie cieszy oko. Poza tym jednak Auris nie wyróżnia się w żadnej dziedzinie, więc punktów wystarcza mu na 4. miejsce.

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 69 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    wszystkich i tak zamiata pod dywan 308 SW

    Pastuch, 2014-07-02 11:40:51
  • avatar
    zgłoś
    Nie dojechał... :P
     
    Mówiąc serio, jest jeden mały detal zwany "lupus in fabula", a na imię mu kabina. Bardziej konkretnie, zegarek umieszczony tyleż dziwnie (za daleko na prawo), co obdarzony niedomiarem charyzmy. Ciekłokrystaliczny, bardziej pasujący do Trabanta i czasów nakręcenia "Potopu". Mający sens w jakimś Mercedesie.
    Ja wiem, że jeden detal nie skrzywdzi Toyoty, ale całościowo deska rozdzielcza o poprawnym designie i wyglądzie za bardzo jednak zalatuje Yarisem i nie wytrzymuje porównania z bardzo pomysłową architekturą kokpitu Peugeota 308, który nota bene położył na deskach wielkie mniemania o sobie twórców Golfa. Zgoda, spóźnialskie reakcje ekranu dotykowego i zawikłana obsługa funkcji radia czy klimy we "francuskim" też irytuje jak diabli, ale tzw. gusta odpowiadają pozytywnie znacznie częściej przy Peugeocie niż Toyocie.
     
    U siebie mam akurat tak, że ciężko mi wytrzymać w topornym wnętrzu samochodu. A że małe Aygo ma ciekawiej rozplanowaną deskę (co powiecie jednak o jakości?...) rozdzielczą, to zarzut jest tym poważniejszy w stronę Aurisa.
     
    Zgodnie zaś z zaśpiewem, "odwróć tabelę, Toyota będzie na czele". Najwyraźniej obaj nie jesteśmy zadowoleni z niemieckich wypocin w tym artykule, a jeszcze bardziej zdziwione były nasze Redaktory. Najsłabszy silnikowo, najcięższy i beznadziejny ergonomicznie Opel wygrał, co potwierdza częściowo nacjonalizm lwiej części naszego rynku motoprasowego. Niech się odwołują pod moim komentarzem, ja i tak swoje wiem ;)

    airmatic, 2014-07-02 07:57:24
  • avatar
    zgłoś
    A gdzie jest Auris Touring Sports? :D

    Kołdziak, 2014-07-01 21:54:41
  • avatar
    zgłoś
    Nie patrząc na żadne tabelki w stylu niemieckim, wybierając oczami, organoleptycznie i kierując się sercem oraz rozumem, zwycięzcą porównania czynię Civica Tourer i żaden niemiecki redaktor nie może zmienić mojego wyroku ;)

    airmatic, 2014-07-01 16:19:55
  • avatar
    zgłoś
    Jeśli coś jest do wszystkiego, to... nie, kompaktowe samochody nie sądo niczego. Sprawdzają się w roli aut do miasta i na dalekie trasy, zawieziesz nimi dzieci do szkoły i przewieziesz szafę z Ikei. Testujemy cztery popularne kompakty kombi z dieslami pod maską.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-07-01 09:23:28
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij