Tylko cena może ostudzić entuzjazm, bo bez wydania co najmniej 70 tys. zł na wersję z silnikiem 140-150-konnym się nie obejdzie.
Zmysł praktyczny to podstawa, a te auta rozwinęły go do perfekcji. Gdy trzeba przewieźć pięcioosobową rodzinę, domowe zwierzaki, weekendowe zakupy albo przetransportować składane meble, kombi nie mają sobie równych. Także apetyt na paliwo z każdą generacją nowych kompaktów okazuje się coraz mniejszy. I dobrze, bo właśnie te cechy liczą się w nich najbardziej, w przeciwieństwie do sportowych osiągów czy zręczności w pokonywaniu serpentyn.
W tym gronie największe wzięcie od dawna miała Skoda Octavia – obok Fabii, najlepiej sprzedający się model w Polsce. Połączenie niemieckiej techniki VW z solidnym wykonaniem i niewygórowaną ceną okazało się receptą na sukces. Teraz pojawiła się nowa Octavia, także w wersji kombi. Jedno wiadomo o niej na pewno – pod względem ceny przestała być tak konkurencyjna.
Podstawowe modele z testowanymi silnikami kosztują podobnie – od 69 tys. zł
Skoda ze 140-konnym silnikiem 1.4 TSI kosztuje co najmniej 68 850 zł, zaś za najlepiej wyposażoną wersję Elegance – a właśnie taka występuje w naszym teście – trzeba zapłacić prawie o 10 tys. zł więcej (78 350 zł). Ceny konkurentów, których przeciwstawiamy w tym pojedynku nowej Octavii nie odbiegają od tego poziomu.
Ford Focus Turnier z silnikiem 1.6 Ecoboost (150 KM, najmocniejszy w testowym gronie) kosztuje w podstawowej wersji 69 400 zł, zaś w testowanej Titanium – 77 400 zł.
Najtańszy Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo (140 KM) ma w podstawowej wersji cenę identyczną jak Focus, w najbogatszej zaś (Sport) kosztuje najwięcej, czyli 78 650 zł. Sprawdźmy, które z trzech aut daje kierowcy i pasażerom za te pieniądze najwięcej.
Najwięcej miejsca jest w Skodzie
Spośród trzech testowanych kompaktów w wersji kombi najczęściej wybierana jest Octavia. Nieco mniejszym wzięciem cieszą się Focus o tradycyjnym dla Forda przydomku Turnier oraz Astra, która nazwę Caravan od zawsze oznaczającą nadwozie typu kombi zastąpiła imieniem Sports Tourer.
Przy okazji zmiany modelu na nowy przed trzema laty, kombi Astry straciło 40 litrów pojemności przedziału bagażowego. Mimo to 1550 l, które maksymalnie ma bagażnik współczesnej Astry Sports Tourer to całkiem dobra wartość i nic byśmy do niej nie mieli, gdyby nie fakt, że Octavia daje jeszcze więcej. I to mimo że licząca niemal 4,7 m długości Astra Sports Tourer jest o 4 cm dłuższa niż Octavia, też nie taka znowu kompaktowa.