Do budowy Aurisa wykorzystano układ napędowy z Priusa - benzynowy silnik 1.8 wraz z umieszczonymi współosiowo przekładnią planetarną, generatorem prądu/rozrusznikiem i silnikiem elektrycznym. Z przodu samochód wyróżnia inny zderzak i logo na niebieskim tle. We wnętrzu inny jest zestaw wskaźników (elektroniczny) i dźwignia przekładni, pod którą są trzy przyciski modyfikujące tryb jazdy. Przy niespiesznym ruszaniu auto napędza silnik elektryczny o mocy 60 kW; zdecydowane wciśnięcie pedału akceleratora dodatkowo aktywuje silnik spalinowy wspomagający go mocą 99 KM. Przyciskiem EV uruchamiamy napęd tylko elektryczny, samochód może rozpędzać się maksymalnie do 50 km/h i przejechać do dwóch kilometrów. W trybie ECO, pedał gazu jest bardziej "miękki", mniej agresywny, 80-procentowe wciśnięcie pedału gazu wyzwala tylko 50% mocy; w oszczędny tryb pracy wchodzi również klimatyzacja. Tryb Power pozwala wykrzesać maksymalne osiągi bez oglądania się na ekologię.
TOYOTA AURIS HSD
Toyota Auris HSD | |
---|---|
Cena | 89 900 zł |
Konkurenci | Hondy Civic i Insight |
Zespół napędowy | benz., R4, 1.8 + elektryczny |
Moc zespołu napędowego | 136 KM |
0–100 km/h | 11,4 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Zużycie paliwa | 3,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 89 g/km |
Zespół napędowy | silnik spalinowy – poj. 1798 cm3, 73 kW (99 KM) przy 5200 obr/min, 142 Nm przy 4000 obr/min; silnik elektryczny – 60 kW (80 KM), 207 Nm; elektronicznie sterowana przekładnia bezstopniowa E-CVT, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowy, 5-miejsc. hatchback, dł. x szer. wys. 4245 x 1760 x 1510 mm, rozstaw osi 2600 mm, masa wł. 1380 kg, poj. bag. 279 l, ładowność 425 kg. |
Nad przepływem mocy czuwa sterownik nie dopuszczając do nadmiernego rozładowania akumulatora, który najczęściej jest doładowywany podczas hamowania, czy jazdy "na luzie".
W napędzie nie ma konwencjonalnego sprzęgła i skrzyni biegów, ich funkcje spełnia jednostopniowa przekładnia planetarna. Napęd na przekładnię główną jest przekazywany od koła pierścieniowego przekładni planetarnej. Całość działa wyjątkowo płynnie i niedostrzegalnie, a o tym co napędza auto informuje wyświetlacz.
Auris HSD porusza się cicho, przy przyspieszaniu nie odczuwa się przeciążeń. Średnie zużycie paliwa 5 do 5,3 l/100 km w jeździe zatłoczonymi, krętymi drogami podmiejskimi i miejskimi jest dobrym wynikiem. Auto w zakrętach nie przechyla się, zachowuje się przewidywalnie i bezpiecznie. Ceną za właściwości jezdne jest słabe tłumienie nierówności (pochodna sztywnego zawieszenia). Aurisa HSD już można zamawiać, pierwsze samochody do odbioru tuż po wakacjach.
Tekst: Bogdan Czajkowski
amis 7/2010
Napęd
Jak w Priusie - po lewej silnik spalinowy, z prawej moduł sterowniczy zarządzania przepływem energii; zawiera elektroniczny sterownik oraz przetworniki - zwiększający napięcie do 650V oraz drugi, pozwalający z 202-woltowej baterii ładować konwencjonalny akumulator 12V i zasilać pomocnicze układy pracujące pod napięciem 14V. Pod nim planetarna przekładnia; nie ma sprzęgła i konwencjonalnej skrzyni biegów.
Komentarze
auto motor i sport, 2010-07-08 09:15:33
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?