To wielka sztuka. Naprawdę. Zwłaszcza w motoświecie, w którym roi się od niekonwencjonalnej stylizacji, indywidualnych rozwiązań, nietypowych pomysłów - żeby z totalnego konserwatyzmu uczynić cnotę, którą dostrzegają i doceniają klienci. Mistrzem świata w tym jest Toyota.
Czy poświęcilibyśmy komfort dla lepszego prowadzenia? Szczerze – nie
Kabina nowego Avensisa to jedna z najwyższych form konserwatywnego wzornictwa. Wszystko jest gdzie trzeba, co ma być pod ręką jest pod ręką, co ma być czytelne jest czytelne, czego ma nie być na widoku, tego nie ma na widoku. Gdzie trzeba, są typowe ułatwienia, a jedyny element taki sam jak w poprzednim modelu to wyświetlacz układu klimatyzacji. Poprawiona została pozycja kierowcy, a duet fotel-kierownica można ustawić pod krzywiznę kręgosłupa oraz zasięg rąk i nóg dowolnego dwunoga. Duże uznanie za świetne wykończenie, w tym dekoracyjne panele z plastiku, który nie udaje drewna, aluminium ani tytanu, a po prostu wygląda jak wysokiej jakości plastik. Właśnie dlatego ogólne wrażenie jest na poziomie Lexusa i nie ma w tym przesady. Można do Avensisa przymierzać dowolne auto tej klasy, z modelami premium włącznie, a Toyota w każdym wypadku będzie wyglądać dobrze.
W ofercie rynkowej za "golasa" robi wersja 1.6 Luna, mająca w standardzie wszystkie możliwe poduszki dla tego modelu, układ stabilizacji toru jazdy, klimatyzację, a za przednią szybą cenę 71 500 zł. Wersja z silnikiem jak w testowym egzemplarzu (benzynowy 2.0) jest o 19 tys. zł droższa, ale też obłożona bogatszym wyposażeniem Sol Plus.
Poza rozstawem osi i taką samą architekturą zawieszenia (kolumny McPhersona z przodu i podwójne wahacze poprzeczne z tyłu), cała reszta tzw. podwozia jest nowa, mocno zmodyfikowane są silniki. U polskiego importera Toyoty obowiązującym słówkiem na określenie dowolnej jednostki jest "dziarski". Nie wiemy jak się to ma do Avensisa 1.6, ale w wypadku benzynowego 2.0 silnik Toyoty rzeczywiście taki jest.
Silnikową nowością jest układ Valvematic, który do zmiennych faz rozrządu dodaje zmienny wznios zaworów dolotowych. Silnik Avensisa pracuje wyjątkowo cicho, praktycznie bez wibracji i bardzo równomiernie rozwija moc. Do zapewnienia dynamicznych osiągów nie potrzebuje wysokich obrotów i świetnie znosi zmiany obciążenia, a o jego możliwościach najlepiej świadczy to, jak radzi sobie z 1,5-tonowym autem. W testowym egzemplarzu miał w odpowiednim miejscu podpiętą przekładnię, w języku Toyoty zwaną Multidrive S, czyli pierwszą w dziejach japońskiej firmy skrzynię bezstopniową (typu CVT, patrz ramka). Z punktu widzenia kierowcy, przekładnia działa jak automat. Obsługa i ogólne wrażenia z jazdy są takie jak w wypadku automatu, inne jest tylko to, że wskazówka obrotomierza zamiast wyraźnych ruchów kwitujących zmianę biegów wykonuje łagodne "korekty" w miarę jak sterownik dobiera odpowiednie w danej chwili przełożenie
Dzięki doskonałemu wyciszeniu kabiny, podczas łagodnego ruszania oraz przy niedużych prędkościach można odnieść wrażenie jazdy hybrydą (swoją drogą ciekawe jak na powstawanie takiego wrażenia wpływa świadomość, że to Toyota, a nie auto innej marki - może wypowie się czytelnik psycholog?). Przekładnia ma też ręczny tryb pracy, w którym jest zaprogramowanych 7 "sztywnych" przełożeń. Można sobie klikać łopatkami na kierownicy albo ruszać dźwignią w kierunku przódtył, przy czym jest to kolejna skrzynia z obsługą na opak, bo zmiany biegów w górę oraz redukcje mają pomylone kierunki (ręce opadają). Natomiast plus za to, że ręczny tryb rzeczywiście taki jest - sterownik ingeruje i zmienia wirtualny bieg, dopiero kiedy zwalniasz i obroty silnika spadłyby za nisko.
Ze swojej strony, przekładnia bezstopniowa ma w rękach argumenty, jeśli prześledzimy zużycie paliwa. Podczas jazdy miejskiej, częściowo w korkach i w zimie, spalanie wyniosło 11,5-12 l/100 km. Przyzwoicie, bo takiego samego wyniku można oczekiwać od wersji ze skrzynią mechaniczną. Natomiast w trasie nagroda za łagodną jazdę może przybrać postać około 7 l/100 km.
Komentarze
~wasyl, 2009-08-15 14:39:12
~jacko, 2009-03-27 17:19:25
~qwe, 2009-03-27 14:28:50
auto motor i sport, 2009-03-26 13:03:38
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?