Toyota Avensis - po 50 000 km - z przygodami do mety

Aż 5 na 10 naszych czytelników uważa samochody Toyoty za solidne i niezawodne. Po 50 000 km testowych jazd możemy powiedzieć, że Avensis potwierdza tę opinię. Nie zawiódł nas ani razu, nie „zaliczył” żadnej usterki, chociaż los nie był dla niego łaskawy. 

Toyota Avensis
Pod atrakcyjnym opakowaniem znajduje się wyjątkowo solidna technika
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 48 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

1553 złote - tyle wyniosły ponadplanowe wydatki związane z eksploatacją Toyoty Avensis na dystansie 50 000 km Na tę kwotę składa się koszt kompletu tarcz i klocków hamulcowych tylnej osi oraz wycieraczek

Nasz Avensis 2.0 D-4D Sol w końcu dotarł do mety testu, który wydłużyła przerwa spowodowana usuwaniem skutków poważnej kolizji. Bogate wyposażenie testowanego egzemplarza nie tylko umilało długie podróże, ale przede wszystkim czyniło je bezpiecznymi i bezstresowymi. Biksenonowe reflektory adaptacyjne (element pakietu „Business”) dają tak mocne światło i tak dobrze doświetlają zakręty, że warte są każdych pieniędzy. Do celu prowadziła nas wygodna w obsłudze nawigacja, a korzystanie z niej za pomocą dotykowego ekranu było bajecznie łatwe. Przy okazji odkryliśmy, że odtwarzając ulubioną muzykę z pendrive’a trzeba słuchać utworów po kolei – nie ma dostępu do albumów i folderów. Niby drobiazg, ale potrafi zirytować. Lepiej ma się sprawa z fotelami. Są wygodne, ale wysokim kierowcom może przeszkadzać wysoka pozycja za kierownicą.

 

POMIARY TESTOWE

POMIARY TESTOWE

PRZYSPIESZENIE
0 – 30 km/h1,8 s
0 – 50 km/h3,6 s
0 – 80 km/h7,3 s
0 – 100 km/h10,8 s
0 –120 km/h15,7 s
0 – 140 km/h22,2 s
0 – 400 m (km/h)17,8 s (126,5 km/h)
ELASTYCZNOŚĆ
60 – 100 km/h (III/IV/V b.)6,1/8,7/11,6 s
80 – 120 km/h (IV/V/VI b.)9,1/11,8/15,1 s
ODCHYLENIE PRĘDKOŚCIOMIERZA
50/80 km/h49/77 km/h
100/130 km/h97/126 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
minimalne5,7 l/100 km
maksymalne12,0 l/100 km
średnie7,0 l/100 km

Przyjemność użytkowania potęgował 2-litrowy turbodiesel. Mimo niewygórowanej mocy (124 KM), zapewnia dużą dawkę momentu obrotowego – 310 Nm, gotowych do pracy już od 1600 obr/min. Co ciekawe, przy sporej masie własnej (1490 kg), apetyt Avensisa na paliwo okazał się umiarkowany – średnie spalanie testowe wyniosło 7,0 l/100 km.

PRZEGLĄDY

kmWykonane czynnościkoszt w zł

PRZEGLĄDY

km Wykonane czynności koszt w zł
16560 km wymiana oleju silnikowego,filtra oleju 693,00 (robocizna 333,00 materiały: 360,00)
29526 km wymiana oleju silnikowego, filtra oleju,płynu hamulcowego 924,33(robocizna:534,33 materiały: 390,00)
49504 km wymiana oleju silnikowego, filtra oleju 693,00 (robocizna 333,00; materiały: 360,00)
Przeglądy razem 2310,33

Oprócz paliwa (3523 l na dystansie 50 tys. km), największym źródłem kosztów okazały się przeglądy okresowe. My w serwisie meldowaliśmy się regularnie, co 15 000 km, ale Toyota nie narzuca wszystkim użytkownikom tak częstych wizyt. Dotyczą one wyłącznie aut eksploatowanych bardzo intensywnie lub sporadycznie. Oczywiście, pokonanie w 9 miesięcy 50 000 km zalicza nas do pierwszej grupy. Wszyscy pozostali mogą wizytować serwis co 30 000 kilometrów. Pierwszy przegląd kosztował 693 zł. Sporo, zwłaszcza że oprócz filtra oleju i samego oleju nie zużyto żadnych innych części. Dopiero wnikliwa analiza faktury pozwala wydobyć zaskakujący niuans. 2-litrowy D-4D potrzebuje do smarowania aż 6,5 l oleju. Średnia dla silników o podobnej wielkości jest o 2,5 l niższa. Przy okazji drugiej wizyty w serwisie, oprócz oleju i filtra wymieniono płyn hamulcowy. To podniosło cenę za przegląd do 924,33 zł. Prawdziwym zaskoczeniem okazał się trzeci przegląd, podczas którego dowiedzieliśmy się, że tylne klocki i tarcze hamulcowe są zużyte w stopniu kwalifikującym je do wymiany. Serwis tłumaczył to zastosowaniem elektrycznego hamulca postojowego, który może blokować się i zwalniać automatycznie. I właśnie automatyczne zwalnianie go podczas ruszania, zamiast obsługi przyciskiem, w przyspieszonym tempie „wykańcza” tylne hamulce. Wymieniono także zużyte pióra wycieraczek. Łączny rachunek za przegląd i naprawy wyniósł 2104,62 zł. Testowy Avensis pojawił się też w serwisie kilka razy niezapraszany. Przy stanie licznika 5092 km, w szybę czołową uderzył kamień wystrzelony spod koła innego pojazdu. Operacja zakończyła się bezboleśnie dla kieszeni tylko dzięki polisie AC. Gdyby nie ona, trzeba by było rozstać się z kwotą 3700 zł! Warto wspomnieć, że dobra markowa szyba jest ponad 5-krotnie tańsza, niż szyba kupiona w serwisie Toyoty. To potwierdza opinię o drogich częściach do „japończyków”. Trzy miesiące i 20 tys. km później inny kamień miał „parcie na szkło”. Tym razem wystarczyła naprawa w profesjonalnym warsztacie (141 zł). Kiedy myśleliśmy, że pech opuścił testowaną Toyotę, podczas kolejnej podróży do Warszawy Avensisa staranował Fiat Seicento. Po naprawie auto było jak nowe.

 

NAPRAWY I USTERKI

5329 kmwymiana przedniej szyby0,00(ubezpiecz.)

NAPRAWY I USTERKI

5329 km wymiana przedniej szyby 0,00(ubezpiecz.)
27969 km naprawa przedniej szyby (odprysk) 141,14
49504 km wymiana tarcz klocków hamulcowych(tył) 1278,00(robocizna 198,00 części 1080,00)
49504 km wymiana piór wycieraczek 133,62
Naprawy razem 1552,76

Pod koniec testu pech znowu przypomniał o sobie. Tym razem była to „tylko” szkoda parkingowa. Widocznie los postanowił wprowadzić do testowej codzienności trochę emocji, bo sam Avensis dbał o nasze dobre samopoczucie i zapewniał wysoki komfort podróżowania.

KOSZTY EKSPLOATACJI NA DYSTANSIE 50 000 KM

KOSZTY EKSPLOATACJI NA DYSTANSIE 50 000 KM

Rejestracja190 zł
Ubezpieczenie OC2 002 zł
Paliwo (3523,39 l x 5,64 zł)19 871,92 zł
Przeglądy2 310,33 zł
Naprawy1 552,76 zł
Koszty razem25 927,01 zł

WYLICZENIE SPADKU WARTOŚCI

WYLICZENIE SPADKU WARTOŚCI

Cena nowego samochodu119 950 zł
Szacunkowa wartość na koniec testu86 100 zł
Nominalny spadek wartości33 850 zł
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)59 777,01 zł

FAKTY I OPINIE
co o Avensisie mówi ekspert

rzeczoznawca samochodowy Artur Dzierża

Przed zakupem sprawdź hamulce 
Oprócz brudnych filtrów powietrza i kabinowego oraz wymagających pilnej wymiany klocków hamulcowych przedniej osi, nic w sprawdzanym po teście Avensisie nie budziło zastrzeżeń. Jedynie lewy drążek kierowniczy miał spory luz, ale to zapewne następstwo kolizji. Takie rzeczy mają prawo wyjść, zwłaszcza przy uderzeniu, którego impet koncentruje się na kole. Zapobiegliwy serwis mógł drążek wymienić profilaktycznie lub czekać na rozwój wydarzeń. Przy okazji, słowa uznania należą się serwisowi blacharsko- lakierniczemu. Gdyby nie grubsza powłoka lakiernicza na tylnych drzwiach, nie można by się było doszukać śladów kolizji. Auto używane, ale jak nowe! 

Średnie zużycie paliwa podczas testu

Avensis 2.0 D-4D bardzo mile nas zaskoczył. Łagodna jazda w trasie pozwalała „zrobić wynik” 5,7 l/100 km, w mieście trudno było przekroczyć 8,5 l/100 km. Największe zużycie (12,0 l/100 km) odnotowaliśmy podczas bardzo szybkiej jazdy niemiecką autostradą. Na początku testu (zima) średnie spalanie oscylowało w okolicy 9 l/100 km, by ustabilizować się na poziomie 8,2 l/100 km. 

Kabina auta jest bardzo dobrze wygłuszona. Zawieszenie, choć czasem głucho zadudni, z klasą tłumi nierówności każdego kalibru. Avensisowi można wytknąć, że kamera cofania nigdy nie wygra z czujnikami parkowania. Jej obiektyw brudzi się, a określenie odległości wymaga wprawy. Wrażenia na koniec testowej przygody z Toyotą Avensis są jednoznaczne – brać ją, bo warto! Zwłaszcza że gdyby auto miało więcej szczęścia i było użytkowane mniej intensywnie, wydatki na serwisowanie zamknełyby się w kwocie 924 zł. 

NASZA OCENA: 4/5

Avensisa można polecać w ciemno. Odznacza się wyjątkowo małym spadkiem wartości, czyli po latach użytkowania weźmiesz za niego dobre pieniądze, jest  wygodny, nieźle jeździ i mało pali. I ma 3 lata gwarancji.

Nadwozie

plus przestronna kabina, wysoka jakość materiałów i wykonania
minus zawiasy wnikające do wnętrza bagażnika

Komfort jazdy

plus wygodne fotele, bogate wyposażenie
minus stuki z zawieszenia na poprzecznych nierównościach

Napęd

plus płynne rozwijanie mocy, bardzo niskie zużycie paliwa

Właściwości jezdne

plus stabilne i pewne zachowanie w zakrętach
minus układ kierowniczy mógłby być bardziej bezpośredni

Bezpieczeństwo

plus 7 poduszek powietrznych, bardzo dobre reflektory biksenonowe, dobrze skalibrowany układ ESP

 

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA