Toyota Corolla Cross: Dobre imię na start - TEST

Corolla Cross przyciąga nie tylko nazwą kultowego modelu marki. Atuty hybrydy Toyoty to też możliwość zamówienia wersji z napędem na cztery koła i niewielkie zużycie paliwa.

Toyota Corolla Cross Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 87 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Toyota Corolla Cross - nadwozie i wnętrze

Po pierwszej jeździe Corollą Cross można przypuszczać, że będzie ona częstym widokiem na naszych drogach. Pod względem stylistyki Cross w niczym nie przypomina Corolli hatchback, wygląda raczej jak połączenie ugrzecznionego RAV4 i zmniejszonego Highlandera. Na żywo sprawia wrażenie auta większego niż jest, bo tak naprawdę z nadwoziem o długości 4,46 m Corolla Cross okazuje się aż o 19 cm krótsza od Corolli kombi i o 9 cm dłuższa niż hatchback. Rozstaw osi jest taki sam (2,64 m), a to wpływa na ilość miejsca w środku. Jest go tu wystarczająco dużo, brakuje jednak przestronności. Z przodu kierowca siedzi wygodnie, chociaż obszerny fotel ma zbyt krótkie siedzisko i twardy zagłówek. Łatwo jednak ustawić go w optymalnej pozycji i korzystać z dobrej widoczności z wnętrza auta Z tyłu miejsca na stopy, przed kolanami, a nawet nad głową jest w sam raz. Nieprzesadnie duży bagażnik w Corolli Cross z napędem na cztery koła ma pojemność tylko 390 l.
W przeciwieństwie do mniejszej Toyoty C-HR, Corolla Cross nie imponuje jakością tworzyw na desce rozdzielczej, przeniesionej zresztą wprost z hatchbacka. Duża ilość twardych plastików nie robi zbyt dobrego pierwszego wrażenia, jednak trzeba przyznać, że w czasie jazdy nic nie skrzypi. Na plus zaliczamy też sprawne działanie multimediów obsługiwanych za pośrednictwem dużego ekranu dotykowego (10,5 cala) oraz wysoką funkcjonalność i czytelność wyświetlacza tzw. wirtualnych zegarów (12,3 cala). Oceniamy go jako jeden z najlepszych tego typu ekranów modeli nie należących do klasy premium.

Toyota Corolla CrossFot. Michał Szymaczek
Corolla? Tak, ale Cross. Deskę rozdzielczą przeniesiono 1:1 z  hatchbacka. Różnice? Większy ekran centralny
Toyota Corolla CrossFot. Michał Szymaczek
Oparcia są obszerne, ale siedziska zbyt krótkie. Regulacji wysokości fotela pasażera nie ma nawet za dopłatą

Toyota Corolla Cross - napęd i opinie

W Polsce Toyota Corolla Cross otrzyma wyłącznie napędy hybrydowe, a na początek w sprzedaży znajdzie się mocniejszy wariant z 2-litrowym silnikiem benzynowym. Mówimy o piątej już generacji hybryd Toyoty, co oznacza wiele ulepszeń, takich jak bardziej wydajny i o 40% lżejszy akumulator litowo-jonowy czy wyższa o 8% moc systemowa. Wynosi ona 197 KM i wystarcza, by bardzo żwawo rozpędzać około 1,5-tonowego SUV-a. Sprint do setki trwa 7,5 s – czego chcieć więcej? Może jedynie bardziej angażującego układu jezdnego. Corolla Cross jeździ bardzo poprawnie, a zawieszenie jest nastawione na komfort, przy czym, owszem, radzi sobie z utrzymaniem wysokiego nadwozia w ryzach podczas dynamicznej jazdy w zakrętach, ale brakuje mu ostrości. Podobnie układ kierowniczy – mógłby być bardziej precyzyjny, ale i sam napęd nie budzi w kierowcy sportowych emocji. Mimo starań inżynierów, by zmniejszyć charakterystyczne dla hybryd Toyoty wycie silnika przy rozpędzaniu, w kabinie robi się dość głośno i wciąż brakuje powiązania między wysokimi obrotami jednostki napędowej a rzeczywistym odczuciem przyspieszania, nawet przy niezbyt mocnym wciśnięciu pedału gazu. Mocnym pozytywnym zaskoczeniem jest natomiast niewielkie zużycie paliwa, bo nawet traktowana niezbyt łagodnie Corolla Cross zadowala się około pięcioma litrami benzyny na 100 km w trybie mieszanym. To po części zasługa dużej, jak na zwykłą hybrydę, „baterii” gromadzącej 4,08 kWh energii. Dzięki temu auto częściej korzysta z trybu bezemisyjnego, a mocny silnik elektryczny ma więcej okazji do odciążania jednostki benzynowej. Dość powiedzieć, że mimo niewielkiego, bo zaledwie 43-litrowego zbiornika paliwa, nasza testowa Corolla uzyskiwała zasięg przeszło 670 km na pełnym baku.

Toyota Corolla CrossMateriały prasowe
Dach panoramiczny nie zabiera zbyt wiele miejsca nad głową, a kosztuje 5 tys. zł. To zakup wart rozważenia
Toyota Corolla CrossMateriały prasowe
W wersji z napędem na cztery koła bagażnik ma 390 zamiast 436 l. Opcjonalny system audio kradnie kolejne cenne litry

Toyota Corolla Cross - cena

Ile kosztuje Corolla Cross? W ofercie Toyoty wypełnia ona lukę między modelami C-HR i RAV4, więc cennikowo również mieści się gdzieś pośrodku. Podstawowa cena wynosi 146 900 zł – tyle kosztuje model w wersji wyposażenia Comfort. Czy to drogo? Jeśli porównamy z ceną konkurencyjnego Nissana, okazuje się, że wcale nie. W podobnej kwocie nie dostaniemy bowiem nawet najtańszego Qashqaia mild hybrid, nie mówiąc o hybrydzie e-Power, która kosztuje od ponad 176 tys. zł. A to już mniej więcej tyle, na ile wyceniono topową Corollę Cross Premiere Edition z napędem na jedną oś. Czy nowy SUV zdobędzie dużą popularność, tego nie wiemy na pewno. W zasadzie niczym specjalnie się nie wyróżnia, ale został znakomicie skrojony pod kątem potrzeb potencjalnych klientów. No i ma Corollę w nazwie, a to może działać jak magnes.

Toyota Corolla CrossMateriały prasowe
Moc systemowa to zawsze 197 KM. Silnik benzynowy ma niższą moc w wersji 4x4, gdzie z tyłu pracuje drugi motor elektryczny
Dane producenta TOYOTA COROLLA CROSS 2.0 HYBRID 197 KM AWD-I E-CVT
Cena 187 900 zł
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj napędu hybrydowy plug-in: silnik benzynowy i 2 elektryczne
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
145 kW (197 KM)
Maks. moment obrotowy b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4,
1987 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
112 kW (152 KM)
6600/min
Maks. moment obrotowy
w przedziale obrotów
190 Nm
4400-5200/min
Silnik elektryczny z przodu
Moc maksymalna 83 kW (113 KM)
Maks. moment obrotowy 206 Nm
Silnik elektryczny z tyłu
Moc maksymalna 30 kW (41 KM)
Maks. moment obrotowy 84 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 4,08 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów bezstopniowa
OSIĄGI
0–100 km/h 7,5 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,3-5,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
119-127 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4460 x 1825 x 1620 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa własna 1545 kg, pojemność bagażnika 390 l, pojemność zbiornika paliwa 43 l.

Toyota Corolla CrossFot. Michał Szymaczek
Trudno odmówić Corolli Cross spójności w wyglądzie. Stylistyka pozbawiona ekstrawagancji nie musi być wadą
REKLAMA