[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.8

Toyota Corolla E12: Prymuska

Corolla nie zachwyca stylizacją nadwozia. Nie ma wielu wersji silnikowych i nie rozpieszcza ceną. Ale uchodzi za wzór niezawodności.

Toyota Corolla Samochód występuje jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, sedan oraz kombi.  
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 75 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Corollę dziewiątej generacji zaprojektowano w europejskim centrum Toyoty - miała przypaść do gustu nabywcom ze Starego Kontynentu. Niestety, stylizacja auta nie porywa, a wnętrze - wykonane z lepszych niż dotąd materiałów - przytłacza bezmiarem czerni. Ceną za jego obszerność jest szczupłość bagażnika (od 289 litrów w hatchbacku do 437 w sedanie). W porównaniu z poprzednią, dość awaryjną, Corolla 9. generacji zyskała na niezawodności.

Samochód występuje jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Budowane na tej samej płycie podłogowej Verso (dwie wersje - mało atrakcyjna wcześniejsza i obecnie produkowana) to inna jakość i jakby osobny model. Auta wytwarzane były w trzech krajach - hatchback w Wielkiej Brytanii, sedan w Turcji, a jedynie kombi (i Verso) mają japońskie korzenie. Różnice w jakości ich wykonania są niewielkie.

Na rynku wtórnym najczęściej spotykane są wersje z benzynowymi, szesnastozaworowymi silnikami 1.4 i 1.6, wyposażonymi w zmienne fazy rozrządu dla zaworów dolotowych. Częstą usterką tych jednostek było obluzowanie się przegrody w kolektorze dolotowym o zmiennej długości (kosztuje od 857 do 1287 zł, do wersji TS - 3747 zł!). Poza tym, nie stwarzają problemów. Niestety, dynamiczna jazda wymaga wkręcania silników na wysokie obroty, co powoduje znaczący (o 1 do 1,5 litra, a w mieście nawet do 10 l/100 km) wzrost zużycia paliwa i spory hałas we wnętrzu. W tych jednostkach wałki rozrządu napędzane są łańcuchem, co zapewnia - gdy auto jest prawidłowo serwisowane - bezobsługową eksploatację układu rozrządu nawet przez 400 000 km.

Ocena
plus Niezawodność, dobre właściwości jezdne i poręczność, wysoka jakość wykonania, oszczędne silniki Diesla, dobre zabezpieczenie przed korozją, bezproblemowa obsługa
minus Niska kultura pracy diesli, mały bagażnik (oprócz Verso), skromne wyposażenie podstawowe, przeciętny komfort resorowania

Polecane silniki
1.4 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, poj. skokowa 1398 cm3, moc maks. 71 kW (97 KM) przy 6000 obr/min, maks. moment obr. 130 Nm przy 4800 obr/min, średnie zużycie paliwa 6,7 l/100 km
1.6 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1598 cm3, moc maks. 81 kW (110 KM) przy 6000 obr/min, maks. moment obrotowy 150 Nm przy 4400 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,0 l/100 km
2.0 D-4D - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1995 cm3, moc maks. 66 (81) kW [90(110) KM] przy 4000 obr/min, maks. moment obrotowy 215 (250) Nm przy 2200 (2000) obr/min, średnie zużycie paliwa 5,8 (5,8) l/100 km

Historia modelu
2001: prezentacja Corolli 9. generacji
2002: rozpoczęcie sprzedaży - hatchback, sedan, kombi i minivan: benzynowe 1.4, 1.6 i 1.8 oraz diesel 2.0 (90 i 110 KM)
2004: niewielki face lifting, nowe diesle 1.4 i 2.0 (116 KM), nowe Verso (7-miejscowe)
2005: 225-konna wersja TS z doładowaniem
2006: prezentacja następcy
2007: rozpoczęcie sprzedaży 10. generacji - hatchback Auris 3- i 5-drzwiowy, sedan Corolla

Toyota Corolla w Auto Motor i Sport
11/2001 - prezentacja
01/2002 - raport z jazdy (1.4 VVT-i)
04/2002 - test porównawczy (1.6 VVT-i)
01/2003 - test por. (Wagon 1.4 i 2.0 D-4D)
01/2004 - test porównawczy (1.6 VVT-i)
06/2004 - test porównawczy (2.0 D-4D)
02/2005 - raport z jazdy (1.4 D-4D)
02/2005 - raport z jazdy (Verso 1.8 VVT-i)

Ceny części zamiennych (1.4 VVT-i)
1. Filtr powietrza 60-80 zł
2. Filtr oleju 0-80 zł
3. Filtr paliwa 100-130 zł
4. Błotnik przedni 824 zł
5. Zderzak przedni 847 zł
6. Zderzak tylny 801 zł
7. Reflektor przedni 848-958 zł
8. Lampa tylna kpl. 381-445 zł

 SYTUACJA RYNKOWA
Corolle dziewiątej generacji na rynku wtórnym występują w dużej liczbie wersji. Dominują benzynowe 1.4, kosztujące o kilka tysięcy zł mniej od modeli z dieslem. Przeważają auta z krajowych salonów, sprowadzane z zagranicy są tańsze. Auta z rocznika 2002 kosztują od 23 900 zł (1.4) do 36 800 zł (2.0 D-4D), o rok młodsze od 33 900 (1.4 VVT-i) do 40 000 zł (diesel). Ceny aut z 2004-5 roku mieszczą się pomiędzy 36 900 zł a 48 900 zł. Auta z rocznika 2006 kosztują od 42 900 do 53 900 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Oszczędne turbodiesle, wszystkie z common-railem, wymagają paliwa o dobrej jakości i uważnej eksploatacji. Wcześniejsze wersje diesla dwulitrowego, podobnie jak 1.4 D-4D, nie są awaryjne. Natomiast w 116-konnym zdarzały się awarie dwumasowego koła zamachowego (co oznacza obecnie wydatek około 4000 zł) i, sporadycznie, uszkodzenia układu wtryskowego, czy turbosprężarki. Lepiej omijać zautomatyzowaną przekładnię MMT łączoną z benzynowym silnikiem 1.6; jej układ sterowania potrafi zawieść. Ostrej jazdy nie lubi mechanizm różnicowy.

Zawieszenie Corolli ma nieprzeciętną trwałość, co najwyżej można spodziewać się wymiany łożysk przednich kół przy przebiegu ok. 150 000 km. Luzy na końcówkach drążków kierowniczych są pochodną stanu naszych dróg, ale na przekładni kierowniczej nawet poniżej 100 tys. km trudno wytłumaczyć. Częstszego serwisowania niż w poprzednich modelach, wymagają hamulce przedniej osi, okładziny cierne wytrzymują około 30 tys. km, tarcze hamulcowe przeciętnie 60 000 km, choć bywa, że i znacznie mniej. Auto nie ma rozbudowanej elektroniki, a zastosowana działa bezproblemowo. Za to trudno wskazać przyczynę przepalania się żarówek H7 w reflektorach. Ceny okresowych przeglądów są stosunkowo wysokie.

Bezosobowa, lecz mało awaryjna Toyota Corolla ma mniejszy spadek wartości niż inne kompakty. O jej atrakcyjności świadczą, pomimo dużej sprzedaży nowych aut, ograniczona podaż na rynku wtórnym i wysokie ceny oferowanych egzemplarzy.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: archiwum


WYNIKI CRASH-TESTU

Corolla zapewnia dobrą ochronę przy zderzeniu czołowym. Kabina testowanej wersji, z kierownicą po prawej stronie, jest minimalnie odkształcona. Występuje ryzyko zranienia kolan o kolumnę kierownicy. Przy kolizji bocznej auto dobrze chroni dorosłych pasażerów pomimo braku poduszek bocznych, lecz ochrona dzieci jest zła. Auto było, w pierwszej połowie dekady, jednym z lepszych, jeśli idzie o ochronę pieszych.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (8)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij