auto motor i sport 2/2005
Do niedawna uzyskanie 90 koni mechanicznych z pojemności 1,4 l było dla silnika benzynowego nie lada wyczynem. Dziś potrafią to już nowoczesne diesle. Uzyskać dużą moc i moment obrotowy to jedno, a zadbać o wysoką kulturę pracy i naprawdę niezłą dynamik ę to drugie. Wszystkie te cechy łączy w sobie nowa jednostka napędowa Corolli, a na dodatek pali niewiele - można by rzec "sączy" paliwo. Niezależnie od tego czy silnik jest zimny, czy ciepły, nie emituje on prawie żadnego hałasu tak typowego dla diesli. Działa prawie bezwibracyjnie i chętnie wkręca się na obroty. Jedyne co można mu zarzucić to turbodziura (poniżej 2000 obr/min) - wówczas auto jest wręcz ospałe. Drażni to jedynie podczas ruszania i wtedy, gdy zbyt szybko zmienimy bieg na wyższy. Nie zobaczymy również podczas gwałtownego przyspieszania typowej dla silników wysokoprężnych chmury za samochodem. Średnie zużycie paliwa oscyluje w granicach 5 l/100 km, co jest bardzo dobrym wynikiem i pozwala przejechać około 1000 km na jednym zbiorniku.
Sylwetka Corolli jest trochę konserwatywna, dosyć zgrabna, zrobiona w guście Europejczyków. Materiały jakich użyto do wykończenia wnętrza są dobrej jakości i dobrze spasowane, ale zastosowany ciemny materiał obiciowy sprawia, że wnętrze wygląda trochę ponuro. O ergonomii obsługi nie można powiedzieć złego słowa, a wszystkie przełączniki odnajdujemy niemal intuicyjnie. W odświeżonej Corolli znalazły się płynna regulacja fotela kierowcy oraz osiowa regulacja kierownicy, która nie była dostępna do tej pory - pozwala to na zajęcie optymalnej pozycji za kierownicą.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Nadwozie | 5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4385 x 1710 x 1500 mm, rozstaw osi 2600 mm, masa własna 1195 kg. Pojemność bagażnika 402 litry. |
Silnik | Wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, pojemność skokowa 1364 cm3, moc 66 kW (90 KM) przy 3800 obr/min, maksymalny moment obrotowy 190 Nm w przedziale 1800-3000 obr/min. |
Osiągi* | Przyspieszenie 0-100 km/h 13,3 s Prędkość maksymalna 180 km/h Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km |
Cena wersji Sol | 81 400 zł |
Bagażnik ma regularne kształty i tylko 402 l pojemności. Pod podłogą znajdują się praktyczne plastikowe schowki umożliwiające przewiezienie nawet mokrych przedmiotów. Zawieszenie, pomimo prostej konstrukcji - kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu - pozostaje komfortowe, a jednocześnie nie pozwala na zbyt duże przechyły nadwozia na zakrętach. W trakcie jazdy po nierównościach do uszu kierowcy i pasażerów nie dochodzą najdrobniejsze nawet dźwięki, typu - piszczenie plastików wewnątrz czy odgłosy wynikające ze złej pracy zawieszenia bądź układu kierowniczego.
Corolla z silnikiem 1.4 D-4D jest interesującą propozycją w segmencie aut kompaktowych i z powodzeniem może pełnić rolę samochodu rodzinnego.
Tekst Michał Hutyra
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński
Komentarze
auto motor i sport, 2008-05-03 10:00:23
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?