REKLAMA

Toyota: Corolla kontra Avensis

Metki z ceną zdradzają ich przynależność: Corolli do aut cenowo przystępnych, Avensisa - do klasy średniej. Porównanie nietypowe, bo w ramach jednej marki.

Toyota, Corolla, Avensis
Pod maską silnik o tej samej mocy, więc osiągi są podobne, ale Avensisem podróżuje się dostojniej. Corolla to tylko kompakt z dużym bagażnikiem
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 77 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

 

Cennik Corolli (modelu już 4-letniego) startuje od 54 990 złotych. Od najtańszego Avensisa (w sprzedaży od 1,5 roku) dzieli ją aż 17 910 zł, 31 koni mechanicznych i kilka istotnych elementów na liście wyposażenia, w tym brak m.in. kurtyn powietrznych, poduszki kolanowej kierowcy i klimatyzacji - niedostępnych do podstawowej wersji za żadne pieniądze - oraz systemu stabilizacji toru jazdy (za dopłatą 2000 zł). Wszystkie te elementy wyposażenia oraz więcej koni mechanicznych można mieć w Corolli z mocniejszym silnikiem i z bogatszym wyposażeniem. W porównaniu z wersją 1.33 Entry za 54 990 zł, Corolla 1.6 z pakietem wyposażenia "2010" kosztuje już 68 490 złotych, a z systemem stabilizacji toru jazdy VSC+ - nawet 70 490 zł. Wtedy do Avensisa w wersji Luna, z takim samym 1,6-litrowym i 132-konnym silnikiem, brakuje już tylko 2410 zł. Co wtedy?

Za Corollą przemawiają automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania z tyłu, kierownica pokryta skórą i obręcze kół z lekkich stopów. Za Avensisem - wizerunek samochodu wyższej klasy, wyrażający się większymi wymiarami, materiałami z wyższej półki i wszędobylskim chromem zarówno na zewnątrz auta, jak i w kabinie. Najbardziej kuszące z tego są wymiary. Mimo że pod względem długości Avensis wygrywa z Corollą o tylko 15,5 cm, aż 10 cm z nich przypada na większy rozstaw osi, czyli na zdecydowanie więcej powietrza między przednimi fotelami a tylną kanapą. Na wysokości ramion pasażerów i nad ich głowami Avensis również oferuje więcej przestrzeni niż Corolla. Bagażnik mieści 509 l zamiast 450 l.

Komfort podróżowania Corollą i Avensisem to dwie różne klasy. Mniejsza z Toyot za wszelką cenę próbuje ukryć przynależność do niższej klasy średniej i dorównać Avensisowi, ale tylko próbuje. Dopóki jedzie się po równej drodze i z umiarkowaną prędkością, dopóty całkiem nieźle jej to ukrywanie wychodzi. Komfort resorowania i poziom hałasu są wtedy na dobrym poziomie. Corolla to jednak tylko kompakt z dużym bagażnikiem. Gdy koła trafią na spore nierówności lub pofałdowania nawierzchni, pasażerowie odczują to wyraźnie. Samochód klasy niższej średniej musi w takiej sytuacji pasażerami przynajmniej lekko wstrząsnąć lub zakołysać. Avensisem podróżuje się bardziej dostojnie. Nadwozie odznacza się znacznie większą odpornością na przechyły boczne i wzdłużne. Wszystko, co przyjmują na siebie koła, dociera do kabiny i do pasażerów bardziej stłumione. Tak samo jest z hałasem. Avensis oferuje pasażerom błogi spokój w trakcie podróżowania.

Mimo o ponad 100 kg większej masy własnej, Avensis oferuje osiągi na identycznym poziomie jak Corolla. Na sprint od 0 do 100 km/h mniejsza ze 132-konnych Toyot potrzebuje 10 s, natomiast większa - o zaledwie 0,4 s więcej. Prędkość obydwu aut wynosi równe 200 km/h. Pod względem apetytu na paliwo znacznie mniejsza masa własna nie faworyzuje Corolli. Średnio potrzebuje ona 6,4 l/100 km, Avensis - tylko o 0,1 l/100 km więcej.

Różnice w prowadzeniu Corolli i Avensisa są znacznie większe. Belka skrętna w tylnym zawieszeniu nie zapewnia Corolli precyzji prowadzenia kół na poziomie podwójnych wahaczy Avensisa. Kolumny McPhersona z przodu pracują tak samo wydajnie. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu układu kierowniczego Corollę i Avensisa prowadzi się tak samo lekko, ale szerszy i o większym rozstawie osi Avensis jest bardziej stabilny.

Zalety większego samochodu w porównaniu z mniejszym, ale dostępnym za niemal takie same pieniądze, potwierdzają wyniki sprzedaży Corolli i Avensisa. Z salonów Toyoty wyjeżdża znacznie więcej Avensisów niż Corolli. Chociaż na przewagę Avensisa pracuje głównie odmiana kombi (Corolla występuje tylko jako sedan), masowo kupowana jako samochód ciężarowy z pełnym odliczeniem podatku VAT oraz popularna jako auto flotowe, Avensis sedan i tak jest wybierany częściej niż Corolla. Taki wybór jest oczywisty.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 9/2010

REKLAMA

REKLAMA

Dane techniczne

  Corolla Avensis
Poj. skokowa cm315981598
Układ napędowy
Moc maksymalna132 KM132
Przy obrotach (/min)64006400
Maksymalny moment obrotowy (Nm)160160
Przy obrotach (/min)44004400
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4540/1760/14704695/1810/1480
Rozstaw osi (mm)26002700
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)5560
Wymiary i masy
Masa własna (kg)12551365
Dopuszczalne obciążenie (kg)505585
Poj. bagażnika (l)450509
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km8,48,3
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km5,25,4
Zużycie paliwa (średnie) l/km6,46,5
Emisja CO2 g/km150152
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h)200200
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
Poduszka chroniąca kolana kierowcytaktak
ABS/ESPtak/ 2000tak/ tak
Klimatyzacja manualnab.d.tak
Klimatyzacja automatycznatakb.d.
Reflektory ksenonowe/skrętneb.d.b.d.
Lakier metalizowany1900 zł2100 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Felgi aluminiowetakb.d.
Cena
Cena wersji porównywalnych68 490 (2010) zł72 900 (Luna) zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA