REKLAMA

Toyota GR Yaris – Homologation Special naszych czasów!

To najbardziej szokująca premiera Toyoty od lat – Japończycy postanowili zbudować samochód drogowy, stanowiący bazę dla rajdowego Yarisa WRC. Efekt? To jeden z najlepszych samochodów tego sezonu.

Toyota GR Yaris materiały prasowe
Toyota GR Yaris
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Czym były samochody typu Homologation Specjal? To drogowe auta, ale będące de facto samochodami rajdowymi z tablicą rejestracyjną. W ten sposób powstały takie legendy jak np. Lancia Delta Integrale HS czy Ford RS2000. Teraz samochód w podobnym stylu wyprodukowała Toyota – Yaris GR nie ma oczywiście wiele wspólnego z autem WRC (te są dziś zbyt kosmicznie zaawansowane technicznie), ale to właśnie na jego bazie powstanie przyszłoroczna rajdówka.

Zobacz także:

REKLAMA

REKLAMA

Toyota GR Yarismateriały prasowe
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris - Ma większe tarcze hamulcowe niż Supra

Różnice między GR Yarisem, a zwykłym widać z każdej strony (obie wersje dzielą ze sobą tylko elementy wnętrza i lampy), bo GR jest zauważalnie szerszy (tylna oś pochodzi z Corolli!) i ma bardzo mocno opadającą linię dachu (ten wykonano z „karbonu”), jednak jeszcze więcej dzieli je na asfalcie – można śmiało powiedzieć, że GR Yaris jeździ jak Subaru Impreza STi w wersji mini. Samochód otrzymał bardzo mocny silnik, stały (!) napęd na cztery koła z mechanizmami różnicowymi typu Torsen z przodu i z tyłu, piekielnie skuteczne hamulce (ma większe tarcze niż Supra), sztywne zawieszenie oraz bardzo precyzyjną mechaniczną przekładnię. Taki miks sprawił, że GR Yaris to samochód jedyny w swoim rodzaju.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Już pierwsze sto metrów pokonane tym autem pozwala kierowcy zauważyć, że działanie układu kierowniczego, skrzyni biegów, zawieszenia i układu hamulcowego zapowiada, że GR Yarisa stworzono do jazdy bez trzymanki. Kierowca może też zmieniać ustawienia napędu. Do wyboru są trzy tryby pracy – normalny (rozdział siły napędowej przód:tył w stosunku 60:40), track (50:50) oraz sport (30:70). Każdy sprawdza się w innej sytuacji, ale w każdym samochód prowadzi się wybitnie.

Toyota GR Yarismateriały prasowe
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris - Czy liczba cylindrów przeszkadza?

Najwięcej kontrowersji budzi oczywiście silnik. To trzycylindrowa jednostka 1.6 turbo – najmniejszy silnik 1.6 turbo na świecie i jednocześnie najpotężniejszy trzycylindrowy (261 KM). Czy liczba cylindrów przeszkadza? Nic z tego! Silnik jest jedną z najmocniejszych stron auta – reakcja na gaz jest fenomenalna, dźwięk towarzyszący jeździe więcej niż zaskakująco przyjemny, a siła z jaką napędza on wszystkie cztery koła jest wręcz nie do uwierzenia.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

REKLAMA

Lewa noga na sprzęgle, prawa na gaz – wciskamy go do oporu, silnik wkręca się na obroty i szybkim ruchem lewej stopy „strzelamy” ze sprzęgła, spuszczając GR Yarisa ze smyczy. Samochód rwie nawierzchnię czterema kołami z taką mocą, że kierowca zagląda w lusterko czy nie widać w nim fruwających płatów asfaltu. Kierunek – trasy Rajdu Świdnickiego, w tym słynne „walimskie patelnie”. Jak w takich warunkach sprawdził się GR Yaris? Wrażenia z jazdy tym wyjątkowym autem przeczytacie w kolejnym wydaniu magazynu „auto motor i sport” - w kioskach już na początku stycznia (link do wirtualnego kiosku).

Toyota GR Yarismateriały prasowe
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris - Dane techniczne 

Dane producenta  
Cena  143 900 zł (testowana: 162 900 zł)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3, turbo
Pojemność skokowa 1618 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
261 KM
6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
360 Nm
3000-4600/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI  
0–100 km/h 5,5 s
Prędkość maksymalna 230 km/h
ZUŻYCIE PALIWA  
Średnie  8,2 l/100 km
Emisja CO2  186 g/km
NADWOZIE  
3-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3995 x 1805 x 1455 mm, rozstaw osi 2560 mm, masa własna 1280 kg, poj. bagażnika 174 l, poj. zbiornika paliwa 50l.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA