Drzewa za szybą zlewają się w zielonoszarą ścianę, szczelnie otaczającą drogę z obu stron. Redukcja, ręczny i gaz! Wstęga asfaltu wije się raz w prawo, raz w lewo, w oddali przez korony świerków można dostrzec zaśnieżone szczyty. Nie jesteśmy na trasie Rajdu Monte Carlo, a już na pewno nie za kierownicą auta WRC – to odcinek specjalny Rajdu Świdnickiego, przecinający Góry Sowie. W naszych rękach – Toyota GR Yaris, wściekle szybki maluch, który rajdy ma we krwi jak żaden inny produkowany dziś samochód.
Toyota GR Yaris - Życzenie prezesa
Większość usportowionych aut miejskich wygląda tak samo, jak ich odmiany ze słabymi silnikami. Mają najwyżej większe obręcze kół, dodatkową końcówkę wydechu, zderzaki z większymi wlotami powietrza, czy nieco głębsze fotele. W wypadku szybkiej Toyoty sytuacja jest inna, bo z 5-drzwiowym Yarisem wspólne ma tylko przednie i tylne lampy, antenę na dachu i kilka elementów wnętrza. Resztę stworzono od podstaw. GR Yaris ma więc nienaturalnie szerokie nadkola, spory rozstaw kół (tylną oś przeszczepiono z Corolli!), nie tyle opadający, co wręcz pikujący ku tyłowi dach, szerokie i pocięte wlotami zderzaki oraz duże obręcze kół. To jedno z najodważniej stylizowanych aut ubiegłego roku.
![]() |
![]() |
Toyota skonstruowała turbo-hatchbacka, by spełnić warunki homologacji auta WRC, chociaż nie musiała tego robić. Przy tworzeniu GR Yarisa brali udział kierowcy WRC i ówczesny szef zespołu Toyoty, czterokrotny mistrz świata, Tommi Mäkinen |
Wyjątkowy charakter samochodu nie pozostał bez wpływu na jego cechy praktyczne. GR Yaris ma mikroskopijny bagażnik, a z tyłu może zabraknąć miejsca nawet dla dzieci, co w praktyce oznacza, że jest to auto dwuosobowe. Nikt jednak nie zwraca uwagi na takie drobiazgi – potwierdza to fakt, że wszystkie 429 egzemplarzy dostępnych na polskim rynku dawno zostało sprzedanych.
Prezes koncernu, Akio Toyoda, jest wielkim fanem sportu – to on zerwał z wizerunkiem Toyoty jako producenta nudnych aut. Pod jego skrzydłami Japończycy zostali mistrzami świata w rajdach WRC i wyścigach długodystansowych. Teraz przyszedł czas na kolejny krok, bo ruszyła produkcja 40 tys. egzemplarzy GR Yarisa, aby homologować na jego bazie nowe auto rajdowe klasy WRC. Nie było to konieczne, bo w myśl przepisów wystarczyło sprzedawać zwykłego Yarisa, ale przecież prezesowi się nie odmawia.
![]() |
Fotel, pedały, kierownica oraz dźwignie zmiany biegów i hamulca ręcznego to jedyne elementy, na których skupia uwagę kierowca GR Yarisa |
![]() |
Dźwignię mechanicznej skrzyni biegów zamontowano wyżej niż w zwykłym Yarisie; drążek jest pod ręką, ma krótki skok, a mechanizm zmiany biegów działa precyzyjnie |
Komentarze