Toyotą GR86: Taka sama, tylko lepsza - TEST

Właśnie mija dziesięć lat od czasu, gdy Toyota GT86 zaskoczyła świat swoim rasowym charakterem. Nowy model ma prawie taką samą nazwę – pytanie, co zmieniło się po wciśnięciu gazu? Wrażenia z jazdy Toyotą GR86.

Toyota GR86 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 48 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Można ułożyć listę i wszystko po kolei wyliczyć. Na początku wspomnieć, że poprzednik GR86 był wspólnym dziełem Toyoty i Subaru, że jego 4-cylindrowy, wolnossący bokser pochodził z Subaru, ale miał układ bezpośredniego wtrysku paliwa Toyoty, że skrzynię biegów wzięto z Lexusa IS200, natomiast stylizacja nadwozia była dziełem Toyoty, oraz że coupé produkowano w zakładach Subaru.

Toyota GR86 - Większy silnik

Dalej można wyjaśnić, że teraz silnik ma pojemność zwiększoną z 2,0 do 2,4 l, a przełożenia w przekładni zmodyfikowano. Potem płynnie przejść do tego, jakie elementy zostały zmienione albo wręcz dołożone, by zwiększyć sztywność nadwozia i o 1,6 mm obniżyć środek ciężkości, oraz co sprawiło, że auto jest o 1 cm niższe i ma o pół centymetra większy rozstaw osi. Naturalnie wypadałoby też wspomnieć, że wykończenie kabiny jest wyższej jakości niż u poprzednika, że na tablicy przyrządów znajduje się teraz ekran, a system multimedialny wyposażono w interfejsy Apple CarPlay i Android Auto.

Toyota GR86Materiały prasowe
Kabinę wyposażono we współczesne drobiazgi, takie jak interfejsy do podłączenia smartfonów, jest też lepiej wykończona niż u poprzednika

Toyota GR86 - Po prostu 

Albo można powiedzieć po prostu, że GR86 to miejscami przekonstruowany GT86 z mocniejszym silnikiem oraz oponami znacznie lepszej klasy. A jako naprawdę praktyczny szczegół podać, że do bagażnika zmieści się komplet kół (po złożeniu oparcia tylnych siedzeń), a system monitorowania ciśnienia w oponach można skalibrować dla dwóch różnych kompletów, co ułatwia życie, kiedy przeskakuje się z drogi na tor i z powrotem.
Natomiast z punktu widzenia charakteru GR86 jest dokładnie taki sam jak jego poprzednik, tylko lepszy. Jest przede wszystkim autem sportowym, cała reszta znajduje się na drugim planie. Silnik dysponuje teraz mocą wyższą o 34 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy 250 Nm rozwija przy 3700 obr/min i to robi największą część różnicy w porównaniu z poprzednim modelem, którego jednostka rozwijała 205 Nm przy 6400 obr/min. To sprawia, że przyspieszenie do setki jest o całą sekundę lepsze, a przede wszystkim, że podczas zwykłej jazdy nie trzeba co chwilę redukować biegów.

Toyota GR86Materiały prasowe
Silnik osiąga wyższy moment obrotowy przy znacznie niższych obrotach – 250 Nm przy 3700 obr/min
Toyota GR86Materiały prasowe
GR86, po GR Suprze i GR Yarisie, to trzeci model ze sportowym znakiem Toyoty. Kto wie, czy nie najlepszy

Toyota GR86 - Z jednego kawałka 

Coupé jest fantastycznie wyważone, a większa sztywność nadwozia tylko poprawia czucie zachowania auta. Układ kierowniczy okazuje się bezpośredni, ale nie nerwowy, a nawet przy lekko entuzjastycznej jeździe ma się wrażenie, jakby auto składało się z jednego kawałka metalu, do którego domontowano zawieszenie i koła. Opony Michelin Pilot Sport 4 (teraz oferowane w opcji na 18-calowych obręczach) są z innej półki niż dotychczasowe Primacy i nawet jeśli ich szerokość jest taka sama jak w poprzednim modelu (215), to poziom przyczepności stał się wyraźnie wyższy.
Natomiast na torze GR86 okazuje się jedynym autem na świecie w swojej kategorii. Sprawia wrażenie jeszcze lżejszego niż jest i wydaje się niemal idealnie neutralnie wyważony, bo aby wywołać podsterowność, trzeba mocno przesadzić z prędkością, z jaką wchodzi się w zakręt. Auto toleruje w zasadzie każdy styl jazdy, od płynnego po agresywny, a przede wszystkim okazuje się łagodne na krawędzi przyczepności, dając kierowcy chwilę na decyzję, czy chce ją przekroczyć – wtedy Toyota płynnie przejdzie w poślizg, czy raczej spokojnie powróci do stanu równowagi.

Toyota GR86Materiały prasowe
Dużą różnicę robią opony Michelin Pilot Sport 4 na obręczach 18’’ (opcja)


Mocy jest oczywiście wciąż za mało, co w tych warunkach oznacza, że sam musisz się bardziej starać. Przełożenia 6-biegowej przekładni są krótkie, żeby dało się jak najwięcej wycisnąć z silnika, i szybko uczysz się szanować prędkość. Z drugiej strony, kiedy tylko chcesz, możesz jeździć pełnymi poślizgami. Na drugim biegu łatwo je wywołać samym pedałem gazu, przy wyższej prędkości trzeba się wspomóc nagłą zmianą obciążenia kół. Najlepsze jest zaś to, że wszystko odbywa się przewidywalnie. Jeśli opanujesz ten samochód, opanujesz też auto o dwa razy wyższej mocy.
Może być tylko problem z zakupem GR86, który w Europie będzie sprzedawany jedynie do połowy 2024 r. Warto się szybko zdecydować – frajda będzie na długie lata.

Toyota GR86Materiały prasowe
Stylizację nadwozia mocno zmieniono, jednak charakter coupé pozostał taki sam

 

Dane producenta TOYOTA GR86
Cena 188 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, B4
Pojemność skokowa 2387 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
234 KM
7000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
3700/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 6,3 s
Prędkość maksymalna 226 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,8-8,7 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
200-198 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, 2+2-miejscowe coupé, dł. x szer. x wys. 4265 x 1775 x 1310 mm, rozstaw osi 2575 mm, masa własna 1280 kg, pojemność bagażnika 226 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.
REKLAMA