[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


Toyota GT86 – Samochodowy egzamin dojrzałości

Blask Supry przyćmił starsze i wolniejsze coupe oferowane przez Toyotę. Dziś przez pryzmat Supry spoglądamy na GT86, usportowiony samochód dla ambitnych kierowców.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 38 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Siedząc za kierownicą GT86 nie wygrasz w sprincie spod świateł z Golfem R, a nawet z Golfem GTI. Nie zrobisz wrażenia na kumpelach, bo na tylnych fotelikach nie zmieszczą się nawet filigranowe panny. Nie będziesz też mógł podróżować w komforcie autostradą, ponieważ hałas nie pozwala cieszyć ulubionymi przebojami. GT86 nie jest uniwersalnym autem, które sprawdzi się w każdych warunkach. Przy konstruowaniu tej Toyoty priorytet był klarowny. Liczyła się radość z kontroli nad samochodem. Toyota GT86 przypomina koncepcję kultowego BMW M3 E30. To lekkie coupe z napędem na tylne koła, szperą i silnikiem wolnossącym. Dlatego obecnie nie ma na rynku lepszego samochodu dla młodych ambitnych kierowców, którzy chcą nauczyć się sportowego prowadzenia auta.

Toyota GT86

Toyota GT86 – niedoceniony wóz dla ambitnych

Kiedy widzę człowieka za kierownicą GT86 wiem, że nie znalazł się tam przypadkowo. Nie zachwycił się nowoczesnymi reflektorami laserowymi, podświetlonym na kolorowo wnętrzem, czy nowoczesnymi multimediami. To człowiek, który zamiast gadżetów i wygody oczekuje od samochodu wyzwań. Tym razem sam siedzę za kółkiem GT86 i mam do razu siebie więcej szacunku. To kosztująca 157 700 zł wersja Nitro Blue (w podstawie od 129 900 zł) wyróżniająca się charakterystycznym kolorem, lakierowanymi na czarno dodatkami w tym 17-calowymi felgami, mocniejszymi hamulcami Brembo, poprawionym zawieszeniem oraz bogatym wyposażeniem wewnętrznym.     
W tym samochodzie moją uwagę pochłania prowadzenie. Zamiast nawijać przez telefon, skupiam się, by zaatakować zakręt właściwą linią, by wyczuć jak blisko jestem momentu utraty przyczepności, staram się płynnie przyspieszać i hamować i nie popełniać błędów. GT86 dopinguje do poprawiania własnych umiejętności. Prowadzenie tego samochodu zmienia się w sztukę, w dyscyplinę sportową. Trzymam w rękach miękką niczym w BMW z pakietem M kierownicę, która pokryta jest bardzo przyjemną w dotyku skórą. W samochodzie, w którym szybkie przebieranie rąk na kierownicy ma znacznie wolant to ważny element. Zawieszenie wersji Nitro Blue skuteczniej pochłania nierówności więc można odważniej atakować drogi z gorszej jakości asfaltem, a hamulce Brembo dają się jeszcze lepiej wyczuć. Tym samym prowadzenie tej wersji serwuje jeszcze więcej przyjemności.
Oczywiście niska masa oznacza, że odpuszczono materiały wygłuszające, więc kiedy się rozpędzimy po prędkości autostradowej z trudnością wsłuchuje się w wiadomości radiowe. Nie słychać też żony, która łączy się za pomocą zestawu głośnomówiącego. Dla jednych są to zalety dla innych wady. Mnie w codziennej jeździe nieco drażni intensywność mechanicznych dźwięków, która jednakże przybliża nas klimatem do samochodów wyczynowych. Supra jest zdecydowanie bardziej komfortowa pod tym względem.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota GT 86 – zasady dynamiki

Toyota GT86 pozwala poznać zasady fizyki, które rządzą samochodem. Jeśli po GT86 wsiądziesz za kierownicę mocniejszego samochodu z napędem na tylne koła, będziesz wiedział jakie zagrożenia na ciebie czyhają i będziesz miał do niego odpowiedni respekt. Ale poza tym będziesz umiał zrobić z takiego samochodu jak choćby Supra, czy BMW ze znaczkiem M użytek. 
GT86 to wstęp do prawdziwych sportowych samochodów, taki samochodowy egzamin dojrzałości. Bardzo przyjemy test ponieważ kontrolowanie GT86 jest intuicyjne. Wchodzę w kolejny zakręt. Nisko ulokowany środek ciężkości powoduje, że GT86 wcale się nie przechyla, a auto okazuje się bardzo zwinne. Dzięki wąskim oponom (215/45 R17) i niewielkiej masie (1240 kg) granica przyczepności pojawia się przy niższych prędkościach niż choćby w Suprze. Dodaję gazu w zakręcie, tył chętnie traci przyczepność i auto z pomocą szpery spektakularnie driftuje. Dziś asfalt jest mokry więc 200 KM jak najbardziej wystarcza. Na suchej nawierzchni trzeba odważniej wejść w zakręt i wykorzystać prędkość i balans masy. Wolnossący silnik pozwala precyzyjnie kontrolować poślizg i łatwo z niego wychodzić. Nacechowane nadsterownością zachowanie GT86 nie jest zagadką. Tu wszystko dzieje się intuicyjnie. Ale jeśli jesteś na etapie poznawania coupe Toyoty najlepiej włączyć tryb Track, który pozwala się ślizgać, ale jeżeli kąt poślizgu robi się zbyt wchodzi do akcji i przywołuje auto do porządku. To nie jest samochód, którym chcesz się popisywać pod dyskoteką. GT86 przenosi cię na wyższy poziom doznań znany z torów wyścigowych. Po jeździe GT86 chcesz się rozwijać jak Kubica. Wspaniała zabawa.  
GT86 to znakomity samochód do szkół jazdy. Tym bardziej, że koszty obsługi są niewielkie. Opony, hamulce, które szczególnie narażone są na zniszczenie nie zrujnują portfela. GT86 nie jest też paliwożerna. Przy płynnej jeździe można liczyć na spalanie na poziomie 8,5 litra benzyny 98. Od momentu narodzin GT86 samochody Toyoty zaczęły się zmieniać w bardzo dobrym kierunku. Czego najlepszym przykładem jest najnowsza Corolla GR – pierwsza kompaktowa Toyota od lat, która dobrze się prowadzi.

Toyota GT86

Toyota GT86 - w naszym mniemaniu samochodem niedocenionym.

Choć sylwetką coupe i rozmiarami nie odbiega od Supry, a jest od niej nawet nieco dłuższa, GT86 wyraźnie różni się od Supry. Jest mniej komfortowa, wolniejsza, gorzej wykonana, głośniejsza i ma proste multimedia. Ale jest też lżejsza (1240 kg vs. 1495 kg), nieco łatwiejsza do opanowania i co w tym wypadku kluczowe istotnie tańsza w zakupie i eksploatacji. GT86 kosztuje 129 900 zł, a za Suprę trzeba zapłacić 315 900 zł. Przy tym porównaniu nie zapominajmy, że Supra jest dziś jednym z najlepszych samochodów w swojej klasie.   

Toyota GT86

Dane producenta Toyota GT86 Nitro Blue
Cena 157 700 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowwy, B4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
200 KM
7000 /min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
205 Nm
6400/min
Rodzaj napędu na koła tylne (szpera)
Skrzynia biegów 6-bieg. przekładnia ręczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,6 s
Prędkość maksymalna 226 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 7,8 l/100 km
Emisja CO2 180 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, coupe 2+2, długość x szerokość x wysokość 4240 x 1775 x 1320 mm, rozstaw osi 2570 mm, masa własna 1240 kg, pojemność bagażnika 243 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA