Toyota Highlander: Największa w stadzie - TEST

Dotąd Highlandera oferowano w Stanach, teraz model nowej generacji z napędem hybrydowym trafił także do Europy. To największa Toyota w ofercie.

Toyota Highlander Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Tak, to prawda – Toyota Highlander jest największym modelem oferowanym przez japońską markę w Europie. To zaskakujące, bo na pierwszy rzut oka nieco brakuje jej do Land Cruisera, którego nadwozie ma ogromną kubaturę. Liczby mówią jednak same za siebie – długość Highlandera wynosi 4,96 m, szerokość 1,93 m, a rozstaw osi 2,85 m, więc w każdym wymiarze samochód ten jest większy (pod względem długości aż o 12 cm) niż model terenowy. Okazuje się jednak niższy od Land Cruisera aż o 13 cm, co w połączeniu z mniej surową stylistyką sprawia, że Highlander nie wygląda na aż tak wielkie auto.

REKLAMA

Toyota Highlander - Trzy rzędy siedzeń 

Spore rozmiary mają też zalety, bo samochód wyposaża się seryjnie w trzy rzędy siedzeń. Trudno jednak mówić o pełnowartościowym pojeździe dla siedmiu pasażerów, bo na dwóch ostatnich miejscach usiądą wygodnie dzieci i to tylko te ćwiczące akrobatykę. Mała ilość miejsca w trzecim rzędzie jest jednak typowa dla aut, które nie są minivanami. Nawet po wykorzystaniu wszystkich siedzeń (dwa ostatnie są unoszone z podłogi bagażnika) przestrzeń bagażowa jest wystarczająca (332 l). Jeśli natomiast samochodem jadą dwie osoby, kufer Highlandera pomieści wyposażenie małego mieszkania (1909 l).

Toyota HighlanderFot. Jacek Hanusz
Każdy przycisk, ekran, kształt i powierzchnia są znane z europejskich modeli Toyoty, ale tutaj wszystko jest w rozmiarze XXL
Toyota HighlanderFot. Jacek Hanusz
Toyota łączy czytelne analogowe wskaźniki z pełnymi informacji elektronicznymi
Toyota HighlanderFot. Jacek Hanusz
Ekran można podzielić na dwie części i wyświetlać na nim m.in. schemat przepływu energii
Toyota HighlanderFot. Jacek Hanusz
Centrum sterowania trybami jazdy. Do wyboru: elektryczny, terenowy, sportowy, komfortowy
i ekonomiczny

Toyota Highlander - Duże okna 

Chociaż auto ma długość pięciu metrów, jazda nim okazuje się bardzo łatwa. To zasługa kilku cech. Po pierwsze, Highlander ma bardzo duże okna i spore lusterka, więc wszystko dobrze z niego widać. Po drugie, wersja Executive jest wyposażana seryjnie w system kamer 360 stopni, a po trzecie – napęd hybrydowy błyskawicznie reaguje na gaz, więc wielka Toyota ani przez moment nie wydaje się ociężała. A mogłaby, bo jej masa własna przekracza 2100 kg. Nie chodzi oczywiście o to, że układ hybrydowy zmienia Highlandera w demona prędkości, ale o fakt, że dwa silniki elektryczne wyraźnie wspomagają samochód podczas codziennej jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota HighlanderFot. Jacek Hanusz
W wersji Executive seryjnie są montowane 20-calowe obręcze kół


Największą Toyotę zbudowano na płycie podłogowej modeli RAV4 i Camry, ma więc ten sam co one układ hybrydowy najnowszej generacji. Składa się on z silnika benzynowego 2.5 i dwóch jednostek elektrycznych. Większa (134 kW/270 Nm) wspomaga silnik spalinowy w napędzaniu przednich kół, mniejsza natomiast (40 kW/121 Nm) znajduje się przy tylnej osi i, gdy trzeba, napędza tylne koła. Łącznie wytwarzają one moc 248 KM, a to więcej niż np. w RAV4, ponieważ każdy z trzech silników został solidnie wzmocniony. Rezultat? Przyspieszenie do 100 km/h w rewelacyjnym czasie 8,3 s i spalanie godne hybrydowej Toyoty – 7,5 litra przy 120 km/h, 9 litrów przy 140 km/h i średnie zużycie w mieście w przedziale 7-8 l/100 km.

Toyota Highlander - Wady

Trzy elementy można uznać za wady Highlandera – przestarzały system multimedialny (jak w każdej Toyocie), zbyt krótkie siedziska foteli (też typowe dla marki) i niechęć do pokonywania zakrętów. To dlatego, że nadwozie mocno się wychyla, opony rozpaczliwie piszczą, a układ stabilizujący tor jazdy w pocie czoła stara się opanować 5-metrowego kolosa. Jednak Highlanderem żaden kierowca nie powinien się spieszyć, bo to nie pozwala delektować się komfortem jazdy, jaki zapewnia ten model.

Toyota HighlanderFot. Jacek Hanusz
Fotele mają dwa, skrajnie różne, oblicza – są miękkie i można je regulować na wiele sposobów, jednak ich siedziska okazują się bardzo krótkie, co podczas dłuższej jazdy może doskwierać
Toyota HighlanderFot. Jacek Hanusz
Dość miejsca nad głową, niewiele na nogi i wokół ramion – siedzenia w trzecim rzędzie w takich autach są dobre dla dzieciaków

 

Dane producenta TOYOTA HIGHLANDER EXECUTIVE
Cena 248 400 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy i 2 elektryczne
Moc maks. układu napędowego 182 kW (248 KM)
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4, 2487 cm3
Moc maksymalna 140 kW (190 KM)
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
239 Nm
4300-4500/min
Silnik elektryczny z przodu
 
Moc maksymalna 134 kW (182 KM)
Maks. moment obr. 270 Nm
Silnik elektryczny przy tylnej osi
 
Moc maksymalna 40 kW (54 KM)
Maks. moment obr. 121 Nm
Typ akumulatorów niklowo-wodorkowe
Ilość zmagazynowanej energii 6,4 Ah
Rodzaj napędu na cztery koła, przekładnia bezstopniowa
OSIĄGI
0–100 km/h 8,3 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,6-7,2 l/100 km
Emisja CO2 149-163 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 7-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4966 x 1930 x 1755 mm, rozstaw osi 2850 mm, masa własna 2130 kg, pojemność bagażnika 268/1909 l, pojemność zbiornika paliwa 65 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA