Ma umieć wszystko i jeszcze trochę. To prawdopodobnie motto konstruktorów Toyoty Land Cruiser V8 - samochodu, który w ciągu kilkudziesięciu lat z gołej, surowej terenówki zamienił się w luksusowy pojazd do wszystkiego.
Stworzenie nowej wersji takiego samochodu "kosztuje" 5 lat, czyli dwa razy więcej niż w wypadku zwykłych aut osobowych. Ale też Land Cruiser to dla Toyoty mocno ambicjonalny i wizerunkowy model. Dziś już trochę jak osobna marka. I chyba jedyna Toyota, która cieszy się niekwestionowanym statusem premium.
Land Cruiser to tradycyjnie kawał samochodu. Konstrukcja jest oparta o nową, mocniejszą ramę, a nadwozie mierzy 5 x 2 x 2 m, czyli niewiele mniej niż średniej wielkości garaż. Kierowca ma panoramiczny widok na ogromną pokrywę silnika, a na przechodniów patrzy niemal z góry. Wsiadając przenosisz się do świata, w którym wszystko jest powiększone o 20-30 procent - fotele, konsola, zegary, elementy obsługi, wyloty układu nawiewu, lusterka, schowki. Jakość wykonania jest jak z Lexusa, świetne wrażenie robią eleganckie dodatki z drewna.
Toyocie nie wystarcza, że Land Cruiser ma umieć okrążyć świat wzdłuż dowolnego równoleżnika, bez zwracania uwagi na góry, doły, piach, wodę, lód i podobne detale. Ma też umieć to zrobić zapewniając maksimum bezpieczeństwa i komfortu. Dlatego auto może być wyposażone w czternaście poduszek powietrznych - w tej liczbie są poduszki kolanowe dla kierowcy i pasażera, a także, w wersji siedmiomiejscowej, kurtyny powietrzne dla pasażerów trzeciego rzędu. Aby zaś czterostrefowa klimatyzacja nie była fikcją, w kabinie jest 28 otworów układu nawiewu.
Podstawowym silnikiem w ofercie najnowszego Land Cruisera będzie 288-konny, benzynowy V8. Zamiast o maksymalną moc silnik bardziej troszczy się o moment obrotowy, a pracuje jakby go nie było. Do pary ma pięciobiegowy automat o leniwej naturze, który nigdy nie podejmuje pochopnych decyzji. W 95 procentach sytuacji na drodze nie wychylasz się poza niskie i średnie obroty, co oznacza, że praktycznie nigdy nie słychać pracy silnika. Benzynowy V8 to podstawowe źródło napędu Land Cruisera na trzech największych rynkach - w Stanach, Rosji i na Bliskim Wschodzie.
Historia Land Cruisera
Rozpoczęła się w 1951 r. od modelu BJ, ale linię terenówek z dużym, pięciodrzwiowymnadwoziem kombi zapoczątkował na dobre 16 lat później model serii 55. Flagę największego Land Cruisera przejmowały serie 60, 80 i 100, stale doskonaląc możliwości auta. Tak samo dobrze czuły się na pustynnych szlakach, przeprawach przez dżunglę i w śnieżnych zaspach. Dziś Land Cruiser to niemal osobna marka i kultowy model Toyoty. Najnowszy - zamiast numerem oznaczany po prostu jako V8 - znajdzie w tym roku ok. 100 tys. nabywców, z czego blisko 20 tys. w Europie.
Komentarze
auto motor i sport, 2008-02-27 14:29:45
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?