Toyota Prius Plug-In: Zbędne gniazdko - TEST

W świecie hybryd Toyota Prius to model kultowy, stanowiący wzór metra. Jednak czy jego odmiana Plug-in, po sześciu latach od premiery, również wyznacza standardy?

Toyota Prius Fot. Jacek Hanusz

Dzisiaj wiele osób zada sobie raczej pytanie, czy na pewno warto wydać 160 tys. zł na Toyotę Prius Plug-in, skoro w tej cenie wybór jest tak duży? Auto ma specyficzną urodę, jego wnętrze nie zostało wykonane z materiałów wysokiej jakości, moc 122 KM nie zapewnia dobrych osiągów, a system multimedialny najlepszy czas ma za sobą. W cenie do 160 tys. zł można kupić hybrydy plug-in Skody, Kii, Seata, Renault, VW, a nawet podstawową wersję hybrydowego Mercedesa klasy A. Każdy z alternatywnych samochodów ma nowocześniejsze wyposażenie niż Prius i często zapewnia lepsze osiągi – wybór hybrydy Toyoty za 159 tys. zł (182 tys. zł w wypadku egzemplarza testowanego) można więc uznać za pewną ekstrawagancję.

Toyota PriusFot. Jacek Hanusz
Do wskaźników umieszczonych pośrodku kokpitu, czyli na prawo od kierownicy, trudno przywyknąć
Toyota PriusFot. Jacek Hanusz
Nietypowy przełącznik kierunków jazdy od lat jest wyróżnikiem hybrydowych modeli Toyoty


Większość spośród wymienionych modeli jako samochody hybrydowe ustępuje jednak Priusowi pod wieloma względami, ale można to poczuć dopiero na drodze. Największą zaletą Toyoty jest fantastycznie dopracowany napęd – jakby spasowaniem silnika spalinowego, dwóch elektrycznych i przekładni planetarnej zajęli się mistrzowie sztuki zegarmistrzowskiej. Napęd pracuje niezwykle harmonijnie, samochód płynnie przyspiesza, toczy się z wyjątkową lekkością, a podczas hamowania, a więc korzystania z funkcji rekuperacji, pedał hamulca pracuje z najwyższą płynnością. Podczas jazdy niełatwo wyczuć kiedy jest wykorzystywany silnik spalinowy, a kiedy tylko elektryczne. W mieście Prius częściej korzysta z elektronów, także wtedy, gdy jego akumulatory nie zostały naładowane energią elektryczną z gniazdka – w teście przez około 60-70 procent czasu jazdy poruszaliśmy się w trybie elektrycznym. To bardzo duża zaleta Toyoty, bo tylko nielicznym udało się zaprojektować „pluginy” w taki sposób, żeby nawet bez ładowania były oszczędne tak, jak tzw. klasyczne hybrydy. A skoro już przy nich jesteśmy, okazuje się, że największym problemem dla testowanego modelu jest właśnie klasyczny Prius – ma takie same zalety, o 132 litry większy bagażnik i kosztuje o 40 tys. zł mniej. Możliwość pokonania około 40-50 km w trybie elektrycznym po naładowaniu akumulatorów to chyba zbyt mała zaleta, żeby dopłacać do Plug-ina.

Toyota PriusFot. Jacek Hanusz
Panele fotowoltaiczne na dachu (dopłata 9000 zł)pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa o ok. 10%

 

Dane producenta TOYOTA PRIUS PLUG-IN EXECUTIVE
Cena 164 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy plug-in:
silnik benzynowy
+ 2 elektryczne AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
90 kW (122 KM)
Maks. moment obrotowy b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4,
1798 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
99 KM
5200/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
142 Nm
3600/min
Silnik elektryczny 1  
Moc maksymalna 71 KM (53 kW)
Maks. moment obrotowy b.d.
Silnik elektryczny 2  
Moc maksymalna 31 KM (23 kW)
Maks. moment obrotowy b.d.
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 8,8 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów przekładnia
bezstopniowa
OSIĄGI
0–100 km/h 11,1 s
Prędkość maksymalna 162 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,0 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
22 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4645 x 1760 x 1470 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1550 kg, pojemność bagażnika 360/1204 l, pojemność zbiornika paliwa 43 l.

 

REKLAMA