REKLAMA

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid: Zastrzyk energii - JAZDA

Toyota RAV4 jest teraz dostępna jako hybryda typu plug-in. W trybie elektrycznym może podobno przejechać 75 km.

Toyota RAV4 PHEV Fot. Harald Dawo

Minął niemal rok, odkąd hybrydową RAV4 plug-in zaprezentowano na Los Angeles Auto Show. Teraz mieliśmy okazję wybrać się nią na przejażdżkę, mimo że auto nie jest jeszcze oferowane w Polsce. Z zewnątrz trudno poznać, że to inna, hybrydowa wersja znanego modelu. Dodatkowe urządzenia kryją się pod kabiną pasażerską, a są to akumulator litowo-jonowy i silnik elektryczny o mocy 40 kW umieszczony przy tylnej osi. Z przodu pod maską znajduje się hybrydowy zespół napędowy plug-in złożony z czterocylindrowej jednostki o pojemności 2,5 l i mocy 185 KM, kolejnego silnika elektrycznego (osiągającego 134 kW) oraz z dwóch przekładni planetarnych. Łącznie zespół ten wytwarza moc 306 KM, co zapewnia Toyocie solidne przyspieszenie, jakkolwiek z miejsca auto rusza zawsze w trybie elektrycznym.

Toyota RAV4 PHEVFot. Harald Dawo
Obok dźwigni znajdują się przyciski trybów pracy zespołu napędowego i trybów jazdy
Toyota RAV4 PHEVFot. Harald Dawo
Akumulator litowo-jonowy jest w stanie zmagazynować energię o wartości 18,1 kWh

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - Trzy tryby

Przyciskiem można wybrać jeden z trzech innych trybów pracy zespołu napędowego – hybrydowy, auto lub ładowania. Hybrydowy służy m.in. do tego, by energię zgromadzoną w akumulatorze zachować np. na później do wykorzystania w mieście. Kierowca ma również do dyspozycji pokrętło służące do wybierania trybów jazdy – Normal, Sport i Eco. Jest też oczywiście dźwignia, którą załącza się biegi do jazdy w przód i wsteczny oraz ustawia w pozycji parkowania. Przy kierownicy umieszczono natomiast dźwigienki regulujące stopień odzyskiwania energii. Wygląda na skomplikowane? Nic nie szkodzi, bo RAV4 plug-in funkcjonuje najlepiej, gdy rządzi się sama.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - Hałaśliwa autostrada 

Trasę o długości 75 km hybrydowa Toyota mogłaby przejechać zasilana wyłącznie energią elektryczną – tak wynika z teorii. Ale w praktyce ten dystans zostaje skrócony przez krótki autostradowy fragment, który pokonujemy z dużą prędkością. Bez pomocy silnika spalinowego nie dalibyśmy rady przejechać całej wyznaczonej trasy. Na autostradzie ujawnia się również mniej pozytywna strona zespołu napędowego. Pracując pod dużym obciążeniem, czterocylindrowy silnik staje się głośny, co słychać tym bardziej, że w innych warunkach podróż przebiega w ciszy. Zazwyczaj jednostka benzynowa napędza prądnicę, która ładuje akumulator gromadzący energię o wartości 18,1 kWh. Sama RAV4 plug-in wyróżnia się wysokim komfortem resorowania, dużym wnętrzem i pojemnym, 520-litrowym bagażnikiem.

Toyota RAV4 PHEVFot. Harald Dawo
Silnik elektryczny przy tylnej osi sprawia, że RAV4 staje się autem z napędem 4x4

 

Dane producenta TOYOTA RAV4 Plug-in Hybrid
Cena 228 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy i 2 elektryczne
Moc maks. układu napędowego 306 KM (225 kW)
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo, 2487 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
136 kW (185 KM)
6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
227 Nm
3200/min
Silnik elektryczny z przodu
 
Moc maksymalna 134 kW
Silnik elektryczny przy tylnej osi
 
Moc maksymalna 40 kW
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 18,1 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów bezstopniowa
OSIĄGI
0–100 km/h 6,0 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,2 l + 16,6 kWh/100 km
Emisja CO2 b.d.
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4600 x 1855 x 1685 mm, rozstaw osi 2690 mm, masa własna 1910 kg, pojemność bagażnika 520 l, pojemność zbiornika paliwa b.d.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA