Toyota Supra: Dobrej zabawy - TEST

Toyota Supra zawsze miała swój niepowtarzalny charakter. Dieta odchudzająca i przekładnia mechaniczna sprawiają teraz, że jazda daje jeszcze więcej frajdy.

Toyota Supra Fot. Harald Dawo
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 223 900 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Widocznym na pierwszy rzut oka znakiem modernizacji GR Supry jest krótka dźwignia – mechanicznej, sześciobiegowej przekładni nie oferowano dotąd w tym modelu. Toyota nie skonstruowała jej sama. Skrzynię biegów odpowiednią dla modelu z 340-konnym silnikiem 3.0 dostarcza firma ZF, a w każdym razie dostarcza obudowę z głównym wałkiem i zestawem kół zębatych. Toyota zrezygnowała z dwumasowego koła zamachowego, zastosowała za to sprzęgło o większej średnicy, wzmocnione sprężyny tłumiące drgania w tarczy sprzęgła i skróciła przełożenie przekładni głównej z 3,15 do 3,46. Być może wygląda to na szukanie oszczędności, jednak działa znakomicie.

Toyota SupraFot. Harald Dawo
Aby dźwignię zmiany biegów umieścić w dogodnym miejscu, zmieniono układ elementów na konsoli środkowej
Toyota SupraFot. Harald Dawo
Krótka dźwignia sama wpada w dłoń; przekładnia mechaniczna mocniej angażuje kierowcę w jazdę


Efektem ubocznym okazało się zmniejszenie masy auta o 17 kg. Kolejne 21 kg oszczędności przyniosły lżejsze 19-calowe obręcze kół oraz rezygnacja z elektrycznej regulacji foteli i z systemu audio. Na zastosowaniu nowej przekładni się jednak nie skończyło. Żeby jej dźwignia znalazła się w ergonomicznym miejscu, trzeba było przeprojektować konsolę środkową. Przyciski uruchamiające tryby jazdy powędrowały więc na lewo, a pokrętło systemu multimedialnego na prawo.
Do operowania masywną dźwignią potrzeba znacznie mniej siły niż w wypadku przekładni firmy Aisin w Toyocie GR86. Dźwignią Supry zawsze udaje się załączyć żądany bieg, gdzieś w tle elektronika aktywuje przy tym tzw. międzygaz. Można go wyłączyć, jednak auto nie staje się przez to szybsze. Już wcześniej Supra była bardzo zwinna w zakrętach, nawet trochę nadaktywna. Wystarczyło niezbyt mocne wciśnięcie gazu i chciała ustawiać się w poprzek drogi, co było, owszem, zabawne, ale prędkości jazdy nie zwiększało.

Toyota SupraFot. Harald Dawo
Trzy pedały – czegoś takiego nie ma w ofercie spokrewnionego technicznie z Suprą BMW Z4


Dlatego Toyota inaczej zestroiła teraz czułość pedału hamulca i kontrolę trakcji, usztywniła stabilizatory, zastosowała nowe amortyzatory i sprawiła, że układ kierowniczy stał się mniej ostry. Supra jeszcze konsekwentniej trzyma się obranej linii przejazdu, przy wyjeździe z zakrętu dłużej zachowuje stabilność i, jeśli kierowca zechce, w bardziej kontrolowany sposób potrafi pojechać bokiem. Poza tym dołożono jej tryb jazdy, który w ciasnych zakrętach o wzniesieniu większym niż 5% umożliwia poślizg kół w bezpiecznym zakresie. To też pachnie dobrą zabawą.

Toyota SupraFot. Harald Dawo
Nowy model jeszcze zwinniej i precyzyjniej pokonuje zakręty, m.in. dzięki modyfikacjom zawieszenia

 

Dane producenta TOYOTA GR SUPRA
Cena jeszcze nieznana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R6 turbo
Pojemność skokowa 2998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
340 KM
5000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
500 Nm
1600 obr/min
Rodzaj napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,6 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,8 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
b.d.
NADWOZIE
3-drzwiowe, 2-miejscowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4379 x 1854 x 1299 mm, rozstaw osi 2470 mm, masa własna od 1577 kg, pojemność bagażnika 299 l, poj. zbiornika paliwa b.d.
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA