[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Toyota Supra – na chwilę przed premierą

Toyota stworzyła razem z BMW sportowy samochód – Suprę. Legendarna nazwa sprawia, że nowe auto budzi wielkie oczekiwania. Budzi i spełnia!

Toyota Supra Toyota Supra

Podsumujmy fakty: po 16 latach przerwy Toyota prezentuje nową Suprę. Auto powstało we współpracy z BMW jako bliźniaczy model Z4. Na początku będzie wyposażane w rzędowe sześciocylindrowe silniki napędzające koła tylnej osi. Tyle wiedzieliśmy, zanim na historycznym torze Formuły 1 Jamara osobiście zasiedliśmy za kierownicą Supry, żeby sprawdzić, co potrafi. To, że była jeszcze zamaskowana w niczym nam nie przeszkadzało.

Zakamuflowany dwumiejscowy samochód to prototyp, ale bardzo zbliżony do auta seryjnego, informuje Toyota. Japończycy zdecydowali się na testy już teraz, na długo zanim na wiosnę przyszłego roku Supra pojawi się w sprzedaży. Inżynierowie skupieni wokół głównego konstruktora, Tetsuyi Tady, mówią krótko: „Liczby to jedno, ale tak naprawdę liczą się tylko wrażenia z jazdy”. To zdanie warto zapamiętać, bo oznacza odwrót od dogmatu mówiącego, że „osiągi są najważniejsze”, jakim zazwyczaj kierują się producenci z Azji.

BP

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Supra Toyota Supra

Głównemu inżynierowi chodzi o to, że sportowe samochody coraz częściej konstruuje się tak, żeby jak najszybciej zaliczały okrążenia toru. Jazda „na limicie” staje się przez to coraz trudniejsza i dostarcza kierowcy coraz mniej przyjemności. Że można inaczej, Toyota pokazuje już od 2012 roku, odkąd przedstawiła GT86: 2+2-miejscowy samochód o umiarkowanej mocy, ale dający fantastyczne możliwości jazdy poślizgami.

REKLAMA

Toyota Supra Toyota Supra

Nowa Supra też ma być autem, które nawet podczas jazdy na granicy ryzyka będzie sprawiało radochę kierowcy. Aby tak było, Tada-san udzielił swoim inżynierom kilku wskazówek – nowe coupé ma mieć nisko położony punkt ciężkości, żeby nadwozie się nie przechylało, mały rozstaw osi i duży rozstaw kół z tyłu mają z kolei sprzyjać zwinności podczas skrętu, kiedy auto zachowuje stabilność, wspierając się na szeroko rozstawionych tylnych kołach.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Supra Toyota Supra

Dowód zaufania

I rzeczywiście, podczas hamowania w zakręcie Supra zachowuje się tak, że trzeba mocniej ścisnąć kierownicę. Czuły układ kierowniczy szczegółowo informujeo tym, co dzieje się z kołami, gdy tymczasem auto zmierza do szczytu zakrętu. Przy równym nacisku na pedał gazu jest stabilne i zachowuje się neutralnie, ale gdy tylko poczuje nadmiar momentu obrotowego, szeroki tył przysiada, ściskając sprężyny zawieszenia. To, co dzieje się jakieś 200 Nm później można zobaczyć na głównym zdjęciu.

Tylne koła z piskiem kierują się ku zewnętrznej stronie zakrętu, podczas gdy przednie koło po jego wewnętrznej lekko się unosi – to świadczy o tym, że nadwozie Supry jest sztywne. Jest to też świadectwo wzajemnego zaufania. Bo fakt, że już po kilku zapoznawczych okrążeniach zaczęliśmy się bawić nadsterownością jest najlepszym dowodem, że Suprę łatwo się prowadzi.

REKLAMA

Toyota Supra Toyota Supra

Wizja sportowego samochodu autorstwa inżyniera Tady doskonale sprawdza się także na zwykłych drogach. Mieliśmy okazję przejechać dwa odcinki specjalne rajdu Comunidad de Madrid. Supra ujawniła na nich tę samą tendencję, co na torze – błyskawicznie skręca, wspiera się przy tym na tylnych kołach, a potem nakarmiona solidną porcją momentu obrotowego błyskawicznie wyjeżdża z zakrętu. Pomaga jej w tym zawieszenie, dzięki któremu koła nie tracą kontaktu z nawierzchnią, stale zapewniając doskonałą trakcję.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Supra Toyota Supra

Zawieszenie sprawia też, że samochód nadaje się do codziennego użytku. Trudno sobie wyobrazić w Suprze lepszy silnik niż rzędowy sześciocylindrowy o pojemności trzech litrów ze sprężarką – taki jak w BMW M240i. Także w japońskim aucie bardzo sprawnie współpracuje ze sprawdzoną ośmiobiegową automatyczną przekładnią. Nie zaszkodziłoby jednak, gdyby układ wydechowy wydawał dźwięki typowe dla tego modelu. I gdyby wnętrze miało odrobinę indywidualnego charakteru.

REKLAMA

Toyota Supra Toyota Supra

Ale jedno i drugie może się jeszcze pojawić – do wprowadzenia auta na rynek, najwcześniej w maju 2019 roku, zostało trochę czasu.

Tekst: Marcus Peters, Roman Skąpski

Dane producenta* Toyota Supra
Cena jeszcze nieznana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R6 turbo
Pojemność skokowa 2998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
340 KM
5000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
500 Nm
1600/min
Rodzaj napędu na tylne koła; 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,6 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie jeszcze nie znane
NADWOZIE

2-drzwiowe, 2-miejscowe coupe, dług. x szer. x wys. 4321 x 1861 x 1303 mm, rozstaw osi 2470 mm, masa własna 1500 kg; opony: 255/35 R19 (przód), 275/35 R19 (tył)

* dane tymczasowe

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij