Toyota Yaris Cross: W kamuflażu - TEST

Toyota Yaris Cross, dostępna także w wersji z hybrydowym zespołem napędowym, jest interesującą propozycją na kwitnącym rynku małych crossoverów. Jako pierwsi w Polsce jeździliśmy przedprodukcyjną wersją tego modelu.

Toyota Yaris Cross Fot. Harald Dawo
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 74 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Yaris Cross ma modną sylwetkę crossovera, jest dostępny także w wersji hybrydowej
i z napędem
na cztery koła

To naprawdę Yaris? Takie pytanie zadaje sobie każdy, kto pierwszy raz zobaczy nowego crossovera Toyoty. Owszem, Cross powstał na płycie podłogowej Yarisa, jednak na pierwszy rzut oka trudno zauważyć podobieństwo pomiędzy tymi modelami. Być może dlatego, że Cross jest od malucha Toyoty aż o 24 cm dłuższy, o 9 cm wyższy i ma większy prześwit.
Auto wygląda masywnie, raczej jak daleki krewny Toyoty RAV4 niż Yarisa. W każdym razie stylistyka pozwala zidentyfikować Crossa jako model Toyoty i wąskie paski maskujące przy progach, jakie znajdowały się na egzemplarzu przedprodukcyjnym, nie były w stanie tego ukryć. To nasze pierwsze spotkanie z tym modelem, a konkretnie z odmianą hybrydową w wersji z napędem 4x4. Tylna oś Yarisa Crossa AWD-i jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 3,9 kW, który przystępuje do pracy, gdy przednie koła stracą przyczepność do podłoża. W takiej wersji samochód ma z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, system wspomagający zjazd ze wzniesienia, a nawet tryby jazdy Snow i Trail.

REKLAMA
Toyota Yaris CrossFot. Harald Dawo
Ekran dotykowy umieszczono wysoko, więc kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi
Toyota Yaris CrossFot. Harald Dawo
Dzięki Apple CarPlay i Android Auto smartfon można podłączyć do multimediów Yarisa – także bezprzewodowo
Toyota Yaris CrossFot. Harald Dawo
Klasyczne przyciski to najwygodniejszy sposób obsługi różnych funkcji. Czarna podsufitka – tylko w najdroższych wersjach

 

Toyota Yaris Cross - Przyjemny w użytkowaniu

Podczas pierwszej przejażdżki miejskimi ulicami nie było jednak okazji ich wypróbować.
Ale i bez tego wiadomo, że napęd na cztery koła to w tej klasie samochodów spora zaleta i wyróżnik Crossa. Podobnie zresztą jak hybrydowy zespół napędowy skonstruowany w sposób znany z innych modeli marki. Pod maską pracuje trzycylindrowa jednostka spalinowa 1.5 osiągająca 92 KM. Taka moc wydaje się niewielka, jednak cały system osiąga 85 kW, czyli 116 KM. To brzmi już lepiej i pozwala całkiem sprawnie poruszać się niewielkim crossoverem. Dodatkową moc w stosunku do oferowanej przez silnik spalinowy dostarczają dwie jednostki elektryczne – mocniejsza z nich (silnik synchroniczny), umieszczona przy przedniej osi, uzyskuje 59 kW. W praktyce, m.in. ze względu na swój układ napędowy, Yaris Cross okazuje się bardzo przyjemny w codziennym użytkowaniu, o ile kierowca nie korzysta zbyt często z jego pełnej mocy. Trzycylindrowy wolnossący silnik, w zwykłych sytuacjach cichy, wydaje wtedy z siebie bardziej natarczywy dźwięk.
Podczas spokojnej jazdy crossover Toyoty korzysta niemal wyłącznie z jednostki elektrycznej. Niezbędną energię elektryczną hybrydowy zespół napędowy czwartej generacji gromadzi w akumulatorze litowo-jonowym, wydajniejszym i lżejszym niż stosowane wcześniej akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Yaris CrossFot. Harald Dawo
Krawędź bagażnika znajduje się nisko, co ułatwia wkładanie bagażu, w droższych wersjach oparcie kanapy składa się w trzech częściach


Opisywany przez nas Yaris Cross w wersji hybrydowej i z napędem na cztery koła (AWD-i) jest najdroższą wersją nowego modelu Toyoty i kosztuje co najmniej 102 900 zł, a w najdroższej odmianie wyposażeniowej – 132 900 zł. Oczywiście można też kupić hybrydę z napędem na jedną oś, wtedy cena jest o 10 000 zł niższa, lub zamówić model wyłącznie z silnikiem spalinowym o mocy 125 KM. Za ten ostatni w podstawowej wersji wyposażenia Active trzeba zapłacić 74 900 zł i jest to jednocześnie bazowa, najniższa cena nowego auta. Łącznie w ofercie znajduje się pięć odmian wyposażenia Yarisa Crossa; auto można już zamawiać, a do klientów zacznie ono trafiać w październiku.

Toyota Yaris Cross - Bogate wyposażenie

Rzut oka na cennik pokazuje, że podstawowe wyposażenie (Comfort) hybrydowej Toyoty jest dość bogate. Wśród elementów podnoszących bezpieczeństwo znajdują się m.in. seryjne system zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, asystent utrzymywania auta na pasie ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, adaptacyjny tempomat, ogranicznik prędkości, układ wykrywający zmęczenie kierowcy, system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall i oczywiście komplet siedmiu poduszek powietrznych. Dodatkowo trzeba jednak płacić za czujniki parkowana – tylne kosztują 1200 zł, a komplet przednich i tylnych – 1900 zł. Niedostępne w wersji Comfort są system monitorowania martwego pola w lusterkach i ostrzegania o obecności pojazdów zbliżających się z boku, gdy np. Yaris Cross wyjeżdża tyłem z miejsca parkingowego.

Toyota Yaris CrossFot. Harald Dawo
Designerskie wstawki na listwach progowych nie pozostawiają wątpliwości, z jakim modelem mamy do czynienia

 

Toyota Yaris Cross - Na dobrej drodze

W codziennym użytkowaniu nowa Toyota okaże się całkiem praktyczna – wygodnie się do niej wsiada, bo fotele znajdują się wyżej niż w klasycznych autach, bagażnik jest dość pojemny (397 litrów, w wersji hybrydowej – 320 l) i można go wyposażyć w dzieloną podłogę o regulowanej wysokości, ładowność auta wynosi natomiast ponad pół tony (515 kg). Wnętrze w subiektywnym odczuciu jest przestronne jak na model tej klasy, nic więc nie powinno stanąć na drodze popularności Yarisa Crossa.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Dane producenta TOYOTA YARIS CROSS 1.5 HYBRID AWD-I 
Cena 102 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy i 2 elektryczne
Moc maks. układu napędowego 116 KM (85 kW)
Maks. moment obr. układu b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R3, 1490 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
68 kW (92 KM)
5500/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
120 Nm
3600-4800/min
Silnik elektryczny z przodu
 
Moc maksymalna 59 kW
Maks. moment obr. 141 Nm
Silnik elektryczny z tyłu  
Moc maksymalna 3,9 kW
Maks. moment obr. 52 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 0,76 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła, bezstopniowa
OSIĄGI
0–100 km/h 11,8 s
Prędkość maksymalna 170 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (NEDC) 4,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 103 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4180 x 1765 x 1560 mm, rozstaw osi 2560 mm, masa własna 1260 kg, pojemność bagażnika 320 l, poj. zbiornika paliwa 36 l.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA