Toyota bZ4X: Pierwszy z całej rodziny - TEST

Bez specjalnych fanfar właśnie debiutuje być może jeden z najważniejszych modeli tego roku. Wrażenia z pierwszych krótkich jazd elektryczną Toyotą bZ4X.

Toyota bZ4X Materiały prasowe
Od razu widać, że bZ4X to model elektryczny – przód jest pozbawiony tradycyjnej osłony chłodnicy

Nazwa bZ4X wygląda jak losowo wygenerowane hasło, w tej kombinacji znaków jest jednak metoda. Pierwsze dwie litery pochodzą od „beyond zero”, co jest wariacją na temat zerowej emisji i będzie u Toyoty nadawać imię całej serii modeli, tak jak np. EQ robi to u Mercedesa. Z kolei cyfra 4 odnosi się do wielkości nadwozia, a X oznacza crossovera. Toyota mówi wprost, że możemy się spodziewać nazw z cyframi od 1 do 5, w niektórych wypadkach z iksem, w innych bez.
Crossover wykorzystuje nową konstrukcję, z akumulatorem o nieprzesadzonej „pojemności” 71,4 kWh i z maksymalną mocą ładowania prądem stałym do 150 kW. Do wyboru jest wersja przednionapędowa z jednym silnikiem (204 KM) i odmiana AWD z dwiema jednostkami umieszczonymi przy osiach (po 109 KM).

Toyota bZ4XMateriały prasowe
Nieduża kierownica i instrumenty umieszczone daleko od niej wyróżniają kabinę bZ4X

Toyota bZ4X - Smukła sylwetka

Na żywo bZ4X wygląda świetnie. Mając nadwozie o długości porównywalnej z długością RAV4, jest o ponad 8 cm niższy i ma aż o 16 cm większy rozstaw osi, co sprawia, że jego sylwetka jest bardziej smukła. Przetłoczenia i krawędzie nadwozia „wyciągają” błotniki na zewnątrz, a czarne panele na nadkolach nadają bZ4X lekko off-roadowy wygląd. Kabina okazuje się przestronna, z tyłu jest bardzo dużo miejsca, do obsługi służą tradycyjne przełączniki i ekran dotykowy, a deska rozdzielcza z niedużą kierownicą i zestawem wskaźników umieszczonym nad nią przypomina wnętrza modeli Peugeota. W przyszłym roku do oferty trafi też wersja z „kierownicą” jak z konsol do gier komputerowych.

Toyota bZ4XMateriały prasowe
Przełączniki odpowiadające za funkcje jazdy tworzą jeden zestaw

Toyota bZ4X - Do wody 

Na drodze reakcje auta na ruchy kierownicą i na gaz są spokojne, natomiast ponadprzeciętnie dobry jak na ponaddwutonowe auto elektryczne z 20-calowymi kołami okazuje się komfort resorowania. Nierówności są wybierane płynnie i bez odczucia twardości w zawieszeniu, typowej dla wielu elektryków. Dynamika jazdy jest dobra, chociaż mamy wrażenie, że Toyota pozostawia sobie pole do wprowadzenia mocniejszej odmiany bZ4X. Żeby zaprezentować off-roadowe możliwości crossovera, Toyota przygotowała nawet półmetrową kałużę i stromy podjazd, które bZ4X pokonywał od niechcenia, jest więc dobrze przygotowany do tego, z czym głównie będzie radził sobie na co dzień, czyli z progami zwalniającymi.
Zasięg mocno zależy od rozmiaru obręczy kół – według procedury WLTP wynosi 470 km na „18” i 411 km na „20” (przy czym szerokość opon jest taka sama – 235). Można się więc spodziewać, że w realnym świecie będzie to około 400 i 350 km.

Toyota bZ4XMateriały prasowe
Dane producenta TOYOTA BZ4X AWD EXECUTIVE
Cena oferta tylko w wynajmie
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika 2 elektryczne AC
Moc maksymalna systemu 160 kW (218 KM)
Maksymalny moment obrotowy 337 Nm
Rodzaj napędu na cztery koła
Przeniesienie napędu jednostopniowe o stałym przełożeniu
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 71,4 kWh brutto
OSIĄGI
0–100 km/h 6,9 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
ZUŻYCIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Średnie 18,0 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4690 x 1860 x 1650 mm, rozstaw osi 2850 mm, masa własna 2113 kg, pojemność bagażnika 452 l/b.d.

 

Zobacz również:
REKLAMA