Giulia celuje w klientów BMW 3
Debiutowała w czerwcu 2015 roku na 105-lecie firmy – w topowej, 510-konnej tylnonapędowej wersji Quadrifoglio. Dopracowane, słabsze odmiany zaprezentowano w 2016 r. podczas salonu samochodowego w Genewie. Standardowo Giulia ma napęd na tylną oś (może on być wyposażony w blokadę – wersja Q2), a mocne odmiany są też dostępne z napędem 4x4 (Q4), który więcej momentu obrotowego standardowo przekazuje na tylną oś. Auto zbudowano na płycie podłogowej stosowanej przez Maserati. Niestety, model nie jest tani w serwisowaniu. Na pocieszenie – w przyszłości z pewnością będzie poszukiwanym klasykiem, zwłaszcza wersje V6 i Q2 oraz Q4. Do 2021 r. Giulia miała 4-letnią gwarancję bez limitu kilometrów, teraz jest to 5 lat i limit 200 tys. km.


Używana Alfa Romeo Giulia - Układ napędowy
Trwałe turbodoładowane silniki to mocny punkt tego modelu. Wszystkie, poza podstawowymi dieslami, zapewniają sportowe osiągi. Podstawowa jednostka benzynowa 2.0 TB może osiągać 200 lub 280 KM, jest żwawa, lecz paliwożerna. Jednak sporadycznie dochodzi w niej do wypadnięcia zapłonów spowodowanego uszkodzeniem modułu Multiair, który zastępuje wałek rozrządu dla zaworów ssących (koszt naprawy ok. 5400 zł). Sitkowy filtr układu M-air jest trudno dostępny, co wymusza częstszą wymianę oleju. Wysokoobrotowy i dynamiczny silnik 2.9 V6 ma geny Ferrari, niepowtarzalne brzmienie i wielki apetyt. Zastosowano go również w specjalnych (łącznie 500 egzemplarzy) wersjach GTA (510 KM) i dwuosobowej GTAm (540 KM), wprowadzonych na 110-lecie marki. Diesel jest tylko jeden – o pojemności 2,2 litra. To jednostka bardzo oszczędna (realne zużycie paliwa nawet poniżej 6 litrów!), bardzo rzadka i w mocniejszych wersjach bardzo dynamiczna. Początkowo występowała w odmianach o mocy 150, 180 i 210 KM. Od 2018 r. dwie pierwsze wersje są mocniejsze o 10 KM.


Używana Alfa Romeo Giulia - Nadwozie
Giulia ma dość obszerne wnętrze. Z przodu siedzi się nisko, z tyłu przeszkadza wysoki tunel. Minimalistyczny kokpit jest łatwy w obsłudze.
Używana Alfa Romeo Giulia - Wykonanie
W Giulii zastosowano dobre, odporne na zużycie materiały, montaż wnętrza jest precyzyjny, choć początkowo występowały stuki i trzaski. Nie ma problemów z korozją.
Używana Alfa Romeo Giulia- Bezpieczeństwo
Auto seryjnie wyposażono w sześć poduszek powietrznych, w standardzie jest też ESP. W teście zderzeniowym Euro-NCAP Giulia uzyskała najwyższą ocenę (pięć gwiazdek).
Używana Alfa Romeo Giulia - Zawieszenie
Sportowe wielowahaczowe zawieszenie, równy rozkład masy pomiędzy osie i bardzo bezpośredni układ kierowniczy zapewniają niezły komfort, świetne właściwości jezdne i precyzję w zakrętach.

Najlepsze w Alfie Giulia
Silnik
Wszystkie silniki są warte uwagi. Diesle początkowo nie miały katalizatora SCR ani wtrysku AdBlue.
2.0 Turbo | 2.2 D | 2.2 D | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1995 | 2143 | 2143 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
147 (200) 5000 |
110 (150) 4250 |
132 (180) 3750 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
330 1750 |
380 1500 |
450 1750 |
Masa własna/ładowność kg | 1504/501 | 1449/491 | 1540/480 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4643 × 1860 × 1436 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 480 | 480 | 480 |
Prędkość maksymalna km/h | 235 | 220 | 230 |
Rocznik
W ramach liftingu w 2020 r. nieznacznie zmieniono wygląd auta. Zastosowano też nowe systemy asystujące i nowocześniejsze multimedia.
Wyposażenie
Już podstawowa wersja ma elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, klimatyzację dwustrefową, komputer pokładowy, tempomat, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów i radioodtwarzacz.
Ceny
Trudno znaleźć egzemplarz za mniej niż 70 tys. zł. Króluje wersja 2.0 TB. Podaż modelu z silnikiem wysokoprężnym jest bardzo niska, wersjia Quadrifoglio to również rzadkość.
ROCZNIK | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 |
2.0 TB/200 KM | 122 800 | 114 500 | 108 900 | 99 900 | 90 000 |
2.2 JTDm/150/160 KM | – | – | – | 88 500 | 83 900 |
2.2 JTDm/180/190 KM | – | – | 99 900 | 93 800 | 89 900 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
Poważne awarie nie trapią tego modelu. Akcja serwisowa obejmowała egzemplarze z wadliwym oprogramowaniem tempomatu adaptacyjnego (lata 2017-2019). Początkowo zdarzały się problemy z elektroniką: komunikaty o błędach, zapalające się kontrolki. Samoistnie rozładowywał się akumulator, same składały się lusterka, otwierały lub zamykały drzwi, silnik nie uruchamiał się. Czasami pomagało wgranie nowego oprogramowania, a czasami wymiana akumulatora (nawet na gwarancji). W przekładniach automatycznych produkcji ZF zdarza się szarpanie przy zmianie biegów – problem zazwyczaj rozwiązuje aktualizacja oprogramowania. Olej w przekładni warto wymieniać co 100 tys. km.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Zobacz także:
- Nowe zasady kontroli drogowych - co się zmieniło?
- TOP10 kombi z największymi bagażnikami
- Dacia Jogger: to ma być rynkowy hit - TEST