Używana Alfa Romeo MiTo (2008-2019) - Dużo stylu, mało komfortu

Alfa Romeo MiTo kusi sportowym stylem i dobrym wyposażeniem, ale zapewne z powodu trzydrzwiowego nadwozia nie zdobyła w Polsce większej popularności. Jest prosta konstrukcyjnie.

Alfa Romeo Mito Materiały prasowe
Typowa Alfa:
ma dobre osiągi i własny styl

MiTo zbudowano na płycie podłogowej Fiata Grande Punto. Większość rozwiązań konstrukcyjnych, łącznie z silnikami, jest taka sama w obydwu modelach – dzięki temu serwisowanie i naprawy Alfy nie są drogie. Model ten oferowano od 2008 do 2019 roku, nie doczekał się następcy.

REKLAMA

Alfa Romeo MiTo - Układ napędowy

MiTo ma wyłącznie przedni napęd. Oferta obejmuje kilkanaście silników (o mocy od 69 do 170 KM). Żwawy dwucylindrowy turbo 0.9 TwinAir (85/105 KM) przy dynamicznej jeździe potrzebuje dużo paliwa, czasami nawet więcej niż mocniejsze jednostki 1.4. Pod tym względem dobrze wypadają proste, czterocylindrowe wolnossące silniki 1.4 osiągające od 69 do 95 KM. Godne polecenia są też benzynowe jednostki turbo 1.4 TB o mocy 120 i 155 KM w MiTo z pierwszych lat produkcji. Nowsze, wcale nie bardziej oszczędne, 1.4 TB MultiAir (105/135/170 KM) mają awaryjne sterowanie zaworami ssącymi (hydrauliczne). Nowy moduł MultiAir kosztuje co najmniej 2900 zł, a jego awarie trapią głównie auta produkowane do 2012 r. Taki sam system sterowania zaworami ssącymi ma też silnik 0.9 TwinAir. Wszystkie jednostki 1.4 wyposażono w pośredni wtrysk paliwa i wszystkie dobrze znoszą zasilanie LPG. Diesle są dwa: 1.3 JTDm o mocy 85 i 95 KM oraz 120-konny 1.6 JTDm. Choć są bardzo oszczędne (zużycie oleju napędowego wynosi ok. 4 l/100 km), to egzemplarze z filtrem cząstek stałych (zwłaszcza 1.3) niezbyt nadają się do eksploatacji w mieście. Trzeba uważać na znane z Opli i Fiatów sześciobiegowe przekładnie mechaniczne (M32) – w autach z mocnymi silnikami szybciej zużywają się w nich łożyska, co grozi nawet pęknięciem tylnej obudowy (wymiana łożysk kosztuje około 3000 zł).

Alfa Romeo MitoMateriały prasowe
Ergonomiczny kokpit zaprojektowano w sportowym stylu
Alfa Romeo MitoMateriały prasowe
Przełącznik trybów pracy D.N.A (przed dźwignią) ma trzy położenia: Normal, Dynamic i All Weather

Alfa Romeo MiTo - Nadwozie

MiTo nawiązuje wyglądem do hot-hatchy. Szyby w bocznych drzwiach nie mają ramek. Z przodu auto zapewnia wystarczającą ilość miejsca, fotele są dobrze wyprofilowane. Z tyłu wygodnie będzie tylko dzieciom. Mocniejsze Alfy są dobrze wyposażone, w każdej znajduje się system wyboru trybów jazdy D.N.A, który, niestety, czasami przestaje działać...

Alfa Romeo MiTo - Wykonanie

Jakość wykonania wnętrza (stuki, trzaski) i użytych materiałów (np. deska rozdzielcza z podatnego na zarysowanie twardego tworzywa) okazuje się przeciętna. Zabezpieczenie antykorozyjne jest wzorowe.

Alfa Romeo MiTo - Bezpieczeństwo

MiTo wyposażano seryjnie w siedem poduszek powietrznych. W teście zderzeniowym Euro-NCAP Alfa uzyskała pięć gwiazdek.

Alfa Romeo MiTo - Zawieszenie

Jest sztywne i mało komfortowe, ale dzięki niemu mała MiTo prowadzi się bardzo pewnie. Układ kierowniczy tylko przeciętnie informuje o tym, co dzieje się z kołami.


Alfa Romeo MitoMateriały prasowe
Wygodne, sportowe fotele (Abarth) i nietypowe szyby w drzwiach bez ramek. Słaba widoczność do tyłu

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Oszczędnych zadowoli podstawowy silnik 1.4. Dobre osiągi zapewniają MiTo z jednostkami 1.4 TB i 1.4 TB MultiAir (oprócz tej z silnikiem o mocy 105 KM). W trasie sprawdzi się żwawy i oszczędny diesel 1.6.

  1.4 0.9 turbo 1.4 TB
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/2 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1368 875 1368
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
70 (95)
6000
62 (105)
5500
103 (140)
5000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
129
4500
145
2000
250
2500
Masa własna/ładowność kg 1155/485 1205/405 1245/405
Długość × szerokość × wys.mm 4063 × 1720 × 1446
Pojemność bagażnika l/VDA 270/950 270/950 270/950
Prędkość maksymalna km/h 180 184 209


Rocznik
Do 2010 r. część diesli 1.3 nie miała filtra cząstek stałych. Od 2009 r. do produkcji weszły silniki 1.4 MultiAir, ale wcześniejsze wersje 1.4 TB były trwalsze. Jesienią 2013 r. Alfa MiTo przeszła nieduży face lifting, większy w połowie 2016 roku przyniósł wyraźne zmiany przodu, mniejsze tyłu (LED-y) i wnętrza.

Wyposażenie
Od drugiego poziomu wyposażenia do standardowych elektrycznych szyb i lusterek oraz systemu start/stop (w późniejszych latach produkcji) dochodzą m.in. klimatyzacja, radioodtwarzacz, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

Ceny
Najtańsze są MiTo z wolnossącymi silnikami 1.4; najstarsze kosztują od 12 000 zł, podobne są ceny wersji z dieslem 1.3. Droższe są modele z silnikami 1.4 turbo i z dieslem 1.6. Diesli jest bardzo mało.

ROCZNIK 2018 2017 2016 2015 2014
1.4/78 KM  34 800 29 000
1.4 TB/140 KM 74 000 47 900 44 500
0.9 Twin Air/105 KM   57 600 33 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Brak poważniejszych awarii. Szwankują czujniki (m.in. ABS-u) i system start/stop. Zdarzają się wycieki oleju z zespołu napędowego. Zawieszenie jest trwałe – tylne bezawaryjne, w przednim zdarzają się uszkodzenia górnych łożysk kolumn McPhersona i łączników stabilizatora.

Alfa Romeo Mitoauto motor i sport
Zobacz także:
REKLAMA