Używana Dacia Duster (2010-2017) - Trwała i tania

Duster to przebój Dacii, także na rynku aut używanych. Jego zaletą jest niewygórowana cena, która wynagradza uboższe wyposażenie i przeciętną jakość materiałów w kabinie.

Dacia Duster Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 58 200 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY
Duster jest bezawaryjny, a koszty jego utrzymania są niskie

Do sprzedaży Duster trafił w 2010 r. Okazał się solidnym autem, ale nie jest tak atrakcyjny jak inne SUV-y, co dotyczy także wnętrza. Dustera złożono z elementów stosowanych w innych modelach Renault, zazwyczaj wcześniejszych generacji. Zaletą okazało się jednak to, że podzespoły te mają wysoką trwałość. Zastosowano proste konstrukcyjnie zawieszenie oraz sprawdzone w modelach Renault silniki i przekładnie, do tego mocniejsze wersje wyposażono w trwały napęd 4x4 z Nissana X-Traila. Obszerne wnętrze wykonane z tanich materiałów i duży bagażnik oraz tylko podstawowe elementy wyposażenia standardowego i niewielka ilość opcjonalnego dopełniają obrazu tego modelu. Rozwiązania techniczne (oraz oszczędności) starannie przemyślano, oszczędzając głównie na tym, co mniej istotne dla walorów użytkowych. Stąd niska cena fabryczna auta – 39 900 zł za wersję 4x2 i 49 900 za taką z napędem 4x4. Pod koniec 2017 r. zadebiutował Duster II. Poza Europą model pierwszej generacji produkowano dłużej (w Indiach jest wytwarzany do dzisiaj); cieszy się on wzięciem także na rynku wtórnym.

Używana Dacia Duster - Układ napędowy

Początkowo stosowano dwa silniki Renault: benzynowy 1.6 o mocy 105 KM (typ K4M) i diesla 1.5 (typ K9K), uzyskującego od 85 do 107 KM. Obydwa łączono także z napędem 4x4. Najważniejszą zaletą tych silników jest trwałość, bo trudno mówić o zadowalających osiągach. Jednostka 1.6 była dostępna z fabryczną instalacją LPG. Nie była usterkowa, sporadycznie zdarzały się awarie cewek zapłonowych i koła zmiennych faz rozrządu. W dieslu montowanym w Dusterze nie występują problemy z obracającymi się panewkami, jednak lepiej zwiększyć częstotliwość wymiany oleju silnikowego do 10-15 000 km. Filtry cząstek stałych nie zawsze były montowane, a tam gdzie są, nie stwarzają problemów. Słabsze diesle nie mają dwumasowego koła zamachowego. W ramach liftingu w 2013 roku wprowadzono benzynowy silnik 1.2 TCe o mocy 125 KM, a w roku 2015 benzynowy silnik 1.6 SCe Nissana (moc 114 KM, typ HR) zastąpił jednostkę Renault. 1.6 SCe również był łączony z fabryczną instalacją LPG. W silniku 1.2 zdarza się podwyższone zapotrzebowanie na olej i szybsze zużywanie się łańcucha rozrządu. Jednostka 1.6 SCe jest trwała i ma bezobsługowy łańcuchowy napęd rozrządu. W mechanicznych skrzyniach biegów czasami występują zgrzyty, ale generalnie przekładnie te nie sprawiają kłopotów. W sześciobiegowych skrzyniach łączonych z napędem 4x4 i z dieslami „jedynka” jest namiastką przełożenia terenowego, w tych wersjach można ruszać z drugiego biegu. Stosowano też przekładnię dwusprzęgłową EDC.

Dacia DusterMateriały prasowe
Kokpit po liftingu stał się ładniejszy, wykonano go z solidniejszych materiałów. W opcji znalazła się nawigacja z ekranem dotykowym
Dacia DusterMateriały prasowe
Fotele są wygodne, ale niezbyt dobrze podtrzymują ciało z boku. W drzwiach umieszczono niewielkie kieszenie

Używana Dacia Duster - Nadwozie

Kabina Dustera jest obszerna, miejsca nie brakuje także z tyłu, widoczność z wnętrza okazuje się dobra. Fotele są dość wygodne, ale nie zapewniają podparcia bocznego. Kokpit sprzed liftingu nie porywa wzornictwem, użyto w nim twardych plastików, prosty jest natomiast system obsługi. Przyciski do sterowania szybami (także tylnymi) umieszczono na konsoli środkowej, sterowanie wentylacją znajduje się zbyt nisko i nie zmieniono tego podczas liftingu, choć wprowadzono wtedy nowy, efektowniejszy i wykonany z lepszych materiałów kokpit. W Dusterze siedzi się wysoko, a miejsca zajmuje łatwo. Bagażnik w autach z napędem 4x2 ma 475 l pojemności, a 4x4 – tylko 408 l. Wnętrze jest słabo wygłuszone.

Używana Dacia Duster - Wykonanie

Nadwozie nie koroduje, niegroźne ślady rdzy czasem pojawiają się pod uszczelkami drzwi i na elementach podwozia. Bywa, że elementy wnętrza trzeszczą. Początkowo zdarzały się pęknięcia przednich szyb.

Używana Dacia Duster - Bezpieczeństwo

W standardzie znajdują się cztery airbagi i ABS. ESP oferowano za dopłatą tylko w wersjach z dieslem, seryjne stało się dopiero po liftingu. W teście zderzeniowym Duster uzyskał trzy gwiazdki (za brak ESP i z powodu słabej ochrony pieszych).

Używana Dacia Duster - Zawieszenie

Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną, a w wersjach z napędem na cztery koła zawieszenie wielowahaczowe. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności, ale przy szybszej jeździe Duster nie jest zbyt stabilny i przechyla się w zakrętach. Układ kierowniczy jest mało precyzyjny.

Dacia DusterMateriały prasowe
Nadwozie wygląda atrakcyjnie. Po liftingu zyskało inne lampy z tyłu i nowy przód z LED-ami do jazdy dziennej

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Benzynowy silnik 1.6 produkcji Renault nie jest oszczędny, warto więc wybrać odmianę zasilaną LPG. Dynamikę zapewni jednostka 1.2 TCe, ale intensywnie eksploatowana dużo pali. Osiągi i oszczędność zapewni mocniejszy diesel.

  1.6 1.2 TCe 1.5 dCi
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1598 1197 1461
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
77 (105)
5750
92 (125)
5250
66 (90)
3750
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
148
3750
205
2000
200
1750
Masa własna/ładowność kg 1246/475 1277/475 1280/491
Długość × szerokość × wys. mm 4315 × 1822 × 1625
Pojemność bagażnika l/VDA 475/1636 475/1636 475/1636
Prędkość maksymalna km/h 165 175 156


Rocznik
Duster od początku miał dobrą trwałość, drobne niedociągnięcia korygowano na bieżąco. W ramach liftingu w 2013 roku zmieniono przód nadwozia i gruntownie kokpit.

Wyposażenie
W wersji podstawowej Duster ma tylko wspomaganie układu kierowniczego, brakuje nawet napinaczy pasów bezpieczeństwa. W drugim poziomie wyposażenia (Ambiance) pojawiają się elektrycznie regulowane szyby i lusterka, ale klimatyzacja wymaga dopłaty.

Ceny
Egzemplarze ubogo wyposażone z napędem 2WD, często poflotowe, kosztują poniżej 20 000 zł. Trzy czwarte Dusterów na rynku aut używanych ma napęd na przednie koła, około połowy to diesle. Dużo jest egzemplarzy z bogatym wyposażeniem.

ROCZNIK 2017 2016 2015 2014 2013
1.6 46 000 43 900 39 500 37 900 37 700
1.2 TCe 44 500 41 900 38 900 37 800 36 600
1.5 dCi 46 900 45 300 43 900 40 900 38 000
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Ogólnie Duster jest modelem niezawodnym. Czasami tylko śniedzieją połączenia przewodów elektrycznych, występują drobne usterki radioodtwarzacza, sygnału dźwiękowego, wskaźnika paliwa (czujnik – 200 zł) czy klimatyzacji (rozszczelnienie, naprawa od 600 zł). Zawieszenie jest trwałe, dopiero przy wyższych przebiegach pojawiają się luzy. W autach z napędem 4x4 zdarzają się luzy na tulejach wahaczy (wahacz od 120 zł, tuleje od 25 zł). Naprawy i części są niedrogie.

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA