Nadwozie
Rysy na lakierze, stosunkowo miękkim, stają się widoczne zwłaszcza po zimie – na masce silnika i błotnikach tuż za kołami. Polerowanie całego auta kosztuje 500 zł. Niektórzy narzekają na skrzypiący kokpit. Uważaj – prawdopodobnie podczas powypadkowej naprawy zostały połamane lub uszczerbione klipy montażowe. Nic z tym nie zrobisz.
Silniki
Zapchanie filtra cząstek stałych DPF, sygnalizowane spadkiem mocy i lampką kontrolną, to typowy objaw eksploatacji turbodiesla 2.2 i-CTDI w mieście. Na chemiczne czyszczenie specjalnym płynem wydasz 550 zł. Po zdemontowaniu filtra fachowcy odkręcą wszystkie czujniki temperatury i na około 5 godzin zanurzą go w wannie z przygotowanym wcześniej roztworem. Po tym czasie wyjmą filtr i będą myli ciepłą wodą do momentu, kiedy będzie z niego wyciekała czysta woda. Zamontują DPF w pojeździe, usuną błędy ze sterownika silnika. Oczywiście są firmy specjalizujące się w usuwaniu z tego sterownika funkcji DPF, ale jest to nielegalne.
Jeśli turbodiesel chodzi nierówno, najczęściej przyczyną jest uszkodzony wtryskiwacz. Na szczęście to produkt Boscha, który można w pełni zregenerować za 650 zł. W porównaniu z „wtryskami” Denso stosowanymi w innych japońskich produkcjach – to bardzo dobra cena. Z kolei samo sprawdzenie i mycie wtryskiwaczy ultradźwiękami kosztuje 60 zł od sztuki.
Głośna, słyszalna na biegu jałowym praca łańcucha rozrządu w dieslu bierze się z jego nadmiernego wyciągnięcia, a to z kolei ze zbyt niskiego poziomu oleju w silniku. Niski poziom oznacza niższe ciśnienie oleju, a przy przechyłach nadwozia nawet jego brak. Napinacz łańcucha pracuje prawidłowo, gdy jest dobre ciśnienie oleju. Jeśli go nie ma, dopuszcza do nierównego napięcia łańcucha. Praca łańcucha staje się szarpana, a stąd już tylko krok do jego rozciągnięcia. Wymiana łańcucha kosztuje 800 zł, ale bardziej zaboli cena części, za które trzeba zapłacić 3275 zł (razem ponad 4 tys. zł).
1300 zł wydasz na regenerację stukającej przekładni kierowniczej.
Benzynowy Civic nagle zaczyna szarpać, a później znowu jedzie normalnie lub – gorszy wariant – gaśnie i nie można odpalić silnika. Za takie zachowanie odpowiada uszkodzona pompa paliwa. Zapłacisz 450 zł, z czego za pompę 300 zł, za wymianę 150 zł.
Zbyt wysoka emisja spalin benzynowego silnika, co może wyjść podczas badania technicznego, najczęściej spowodowana jest uszkodzoną sondą lambda. Uszkodzeniu ulegają grzałki sondy, do czego przyczynia się jakość paliwa sprzedawanego w Polsce. Sonda kosztuje ok. 450 zł, wymiana 80 zł – łącznie 530 zł.
LPG w „japończykach” nie jest dobrym rozwiązaniem, trzeba pamiętać, że na samym gazie silnik Civica nie pożyje długo. Jeżeli już LPG, to na dwa zbiorniki wyjeżdżone na gazie, spal jeden bak benzyny. Taka metoda się sprawdza, na pewno zmniejsza zużycie elementów silnika. Gaz ma większą temperaturę spalania, co źle wpływa na kondycję cylindrów i pierścieni. Poza tym niedokonywanie zalecanych przeglądów instalacji i regulacji prowadzi do nadpalania zaworów. Żywotność zagazowanego motoru wydłuży regulacja luzów zaworowych co 20 tys. km.
Poza wyróżniającą się linią nadwozia, z pewnością mocnym punktem Civica jest trakcja. Silniki w Hondach, szczególnie benzynowe, są jednymi z najlepszych, więc dbajmy o nie, a na pewno nam się odwdzięczą. Dobrą opinię o Civicu psują nietrwałe przednie amortyzatory. Niestety to wspólna cecha różnych modeli Hondy (od rocznika 2001) na europejskich rynkach.

- linia hatchbacka nie zestarzała się
- udane silniki, zwłaszcza benzynowe
- duża kabina, duży bagażnik
- kanapa 5-drzwiowego hatchbacka składana na dwa sposoby
- bogate wyposażenie
- dobra trakcja
- precyzyjna zmiana biegów