REKLAMA

Używana Honda HR-V (1999-2006) – Joy machine

Pierwsza generacja Hondy HR-V wyprzedziła swoją epokę, bo w tamtych czasach pomysł na crossovera okazał się falstartem. Niedocenione "za życia" auto, przeżywa jednak drugą młodość, już w erze mody na tego typu samochody.

Honda HR-V I (1999-2006) Materiały prasowe
Honda HR-V I (1999-2006)
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 96 800 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Honda HR-V to prekursor crossoverów, czyli aut łączących cechy SUV-a i auta osobowego. Przemyślana konstrukcja, zaprezentowana dwie dekady temu jako "joy machine", wyprzedziła jednak swoje czasy, nie znajdując wówczas zrozumienia wśród potencjalnych klientów. Dopiero niedawno Honda powróciła do nazwy HR-V, a nowa generacja crossovera sprzedaje się na całym świecie znakomicie.

Wracając jednak do pierwszej generacji, przez siedem lat produkcji auto znalazło na świecie niezbyt imponujące 110 tys. fanów. Teraz, kiedy rynek zalewają SUV-y i crossovery, nawet na pierwszą Hondę HR-V patrzy się zupełnie inaczej. Auto przeżywa w pewnym sensie drugą młodość, choć najmłodsze egzemplarze mają już kilkanaście lat.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Używana Honda HR-V (1999-2006) – maszynka do zabawy

Honda HR-V pojawiła się na rynku w 1999 roku, jako "joy machine", czyli auto rekreacyjne, mające służyć przyjemności i rozrywce. Świeża, młodzieżowa stylistyka nawiązywała bezpośrednio do pokazanego dwa lata wcześniej prototypu o intrygującej nazwie Wild and Joyful J-WJ.

Projektanci dostali wówczas wolną rękę - do tego stopnia, że w zasadzie oba modele niewiele różni. Czas pokazał, że rynek nie był jeszcze na to gotowy, za to obecnie auto wciąż wygląda atrakcyjnie.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Konstrukcyjnie Honda HR-V jest mocno spokrewniona z modelem CR-V, natomiast płyta podłogowa pochodzi z niewielkiej Hondy Logo. Podobieństw do "rodzeństwa" jest więcej, bo stylistyka nawiązuje z kolei do kompaktowego Civica 6. generacji.

Auto produkowane było do 2006 roku, przechodząc w połowie drogi face lifting. Zmienił on wygląd reflektorów, grilla, zderzaków i odświeżył wnętrze. Pojawiła się też wersja Sport, o mocy zwiększonej do 124 KM, a w roku 2000 do oferty dołączyła bardziej praktyczna odmiana pięciodrzwiowa.

REKLAMA

REKLAMA

Używana Honda HR-V (1999-2006)- napęd i silniki

Honda HR-V pierwszej generacji dostępna była zarówno z napędem na przednią oś, jak i w wersji 4x4. Na rynku wtórnym szczególnie pożądane są te drugie, których na szczęście nie brakuje i jest w czym wybierać. W Polsce modele z napędem na przód są wręcz rzadko spotykane.

Pod maską Hondy HR-V pracował wolnossący silnik o pojemności 1,6 litra, który generował moc 105 KM i 135 Nm momentu obrotowego. Choć nie można było liczyć na sportowe osiągi, jednostka ta dzielnie napędzała niewielkiego crossovera. Od 0 do 100 km/h HR-V rozpędzał się w 12 sekund, osiągając maksymalną prędkość 162 km/h.

Pojawienie się wersji Sport wprowadziło zmiany do jednostki napędowej. Z tej samej pojemności, z użyciem układu zmiennych faz rozrządu VTEC, udało się wycisnąć 124 KM mocy i moment obrotowy 144 Nm. Dzięki temu sprint do "setki" trwał o 1,2 sekundy krócej, a prędkość maksymalna wzrosła o 8 km/h. Obie wersje silnikowe, jak na wysokoobrotowe jednostki przystało, mają spory apetyt na paliwo, sięgający 9-10 l/100 km.

Używana Honda HR-V (1999-2006) – wnętrze

Honda HR-V nie rozpieszcza nadmiarem przestrzeni w kabinie, która jest czteromiejscowa. Ciasno jest szczególnie z tyłu, choć nieco lepiej jest w dłuższej wersji pięciodrzwiowej. W obu odmianach stałą pojemność ma bagażnik, który liczy skromne 285 litrów.

Deska rozdzielcza nie jest szczytowym osiągnięciem stylistów. Jej design pozostaje na przeciętnym poziomie japońskich aut z tamtych czasów. Nie sposób jej jednak odmówić ergonomii. Na plus zasługuje dobra widoczność przeszklonej kabiny.

REKLAMA

Używana Honda HR-V (1999-2006) – ceny i wyposażenie

Honda HR-V pierwszej generacji oferowana była w sumie w trzech wersjach wyposażenia - EX, LX oraz później Sport. Większość dostępnych na rynku wtórnym egzemplarzy Hondy HR-V ma w wyposażeniu m.in. dwie poduszki powietrzne, ABS, klimatyzację manualną oraz elektryczne sterowanie szyb i lusterek.

W polskich salonach auto nie było tanie, jak na tamte czasy, bo ceny startowały od poziomu niemal 70 tys. złotych. Obecnie najdroższe egzemplarze z okolic końca produkcji i mocniejszym silnikiem kosztują nawet 18-19 tys. złotych za modele z 2004 roku. Natomiast większość dostępnych na rynku wtórnym aut wymaga wyłożenia 10-12 tys. złotych za modele z lat 1999-2002.

Używana Honda HR-V (1999-2006) – usterki

Honda HR-V jest typowym "japończykiem", który psuje się rzadziej niż inne auta. Pamiętać trzeba o regularnych przeglądach i wymianach elementów eksploatacyjnych, w tym płynów. Poza regulacją luzów zaworowych, jednostki napędowe są praktycznie bezobsługowe. Co istotne, silnik 1,6 z Hondy HR-V nie jest dobrym przyjacielem instalacji LPG i niechętnie z nią współpracuje.

W wersjach z napędem 4x4 trzeba też dbać o wymianę oleju, by nie doprowadzić do uszkodzenia tylnego mostu. Zbyt intensywna jazda off-roadowa może doprowadzić do przedwczesnego zużycia sprzęgła wielopłytkowego, a to oznacza kosztowną naprawę.

Podsumowanie

Honda HR-V to ciekawa propozycja z rynku wtórnego. Auto znów zaczyna być poszukiwane, a stosunkowo niewielka liczba wyprodukowanych egzemplarzy powoduje, że z czasem ceny przestaną spadać.

Na jego korzyść przemawia przede wszystkim legenda bycia pierwszym prawdziwym crossoverem. Poza tym auto prowadzi się jak kompakt, wygląda świeżo i wyróżnia się na drodze, a do tego niemal się nie psuje. Czego chcieć więcej?

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA