Trójka” trzeciej generacji zadebiutowała w październiku 2013 roku jako pięciodrzwiowy hatchback, a po czterech miesiącach dołączył do niego sedan. Pod koniec 2013 roku została zaprezentowana wersja Skyactiv-Hybrid o mocy 136 KM. W porównaniu z poprzednikami ten model nie ma problemów z awaryjnymi dieslami czy z korozją. Mazda 3 czwartej generacji jest w sprzedaży od początku 2019 r.
Mazda 3 trzyma cenę, ale jest niedroga w eksploatacji
Używana Mazda 3 (2013-2019) - Układ napędowy
Mazda zostawiła downsizing innym i nie montuje w „trójce” mniejszych silników niż półtoralitrowe. Benzynowe wolnossące jednostki pochodzą z serii Skyactiv-G o obniżonym tarciu wewnętrznym i wysokim stopniu sprężania wynoszącym 14:1. Mają bezpośredni wtrysk benzyny i zmienne fazy rozrządu, co obniża zużycie paliwa. Podstawowy silnik benzynowy 1.5 o mocy 100 KM okazuje się wystarczająco dynamicznym i oszczędnym źródłem mocy. Jednostka benzynowa 2.0 występuje w wersjach o mocy 120 i 165 KM, mocniejsza ma system odzyskiwania energii i-Eloop. Oferowany w USA silnik 2.5 osiąga 192 KM. Wszystkie jednostki są bardzo trwałe. Od 2016 r. w polskiej ofercie znajdował się oszczędny diesel 1.5 R4 o mocy 105 KM. Dostępny na rynku wtórnym silnik Diesla 2.2 osiąga moc 150 KM i nie był oficjalnie oferowany w naszym kraju. Silniki wysokoprężne należą do serii Skyactiv-D i mają niski stopień sprężania. W dieslu 2.2 zdarzają się przytarcia wałków rozrządu, sporadycznie występują awarie wtryskiwaczy, zatykają się też filtry cząstek stałych. Diesle spełniają normę Euro 6, chociaż nie mają układu SCR, a wszystkie silniki wyposażono w trwały łańcuchowy napęd rozrządu. Przekładnie, mechaniczna i automatyczna, mają po 6 przełożeń, są trwałe, ale w manualnych zdarzało się, że mechanizm opornie załączał 2. i 3. bieg.
![]() |
![]() |
Nieprzeładowana tablica rozdzielcza zapewnia łatwą obsługę wszelkich urządzeń. Na sportowo: fotele o dobrym trzymaniu bocznym osadzono nisko nad podłogą |
Używana Mazda 3 (2013-2019) - Nadwozie
Estetyczna tablica przyrządów jest ergonomiczna i łatwa w obsłudze, niestety nawigacja wymaga sporo uwagi.
Używana Mazda 3 (2013-2019) - Wykonanie
Dobre materiały odporne na zużycie oraz precyzyjny montaż wnętrza to zalety Mazdy 3. Zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia okazuje się dobre, rdza pojawia się tylko na elementach zawieszenia. Miękki lakier jest podatny na zarysowania.
Komentarze