Występuje jako hatchback, sedan i kombi, w wielu wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Powstała jako pierwszy model na nowej płycie podłogowej VW i była królikiem doświadczalnym dla następnych modeli koncernu, dopiero później pojawiły się VW Polo i Seaty Ibiza/Cordoba. Warto więc szczególnie dokładnie przyjrzeć się Fabiom z pierwszych lat produkcji.
My wzięliśmy na warsztat zaledwie 4-letnią Fabię kombi 1.9 TDI, za to o niebagatelnym przebiegu - 250 000 km, z których 234 000 pokonała w 37 miesięcy. By sprawdzić, ile są warte dane fabryczne dotyczące mocy i momentu obrotowego, auto to, po pierwszych pięciu miesiącach eksploatacji, wspólnie ze Skodami Octavia i Superb, wysłaliśmy na hamownię. Przekonaliśmy się wtedy, że wszystkie Skody miały wyższe maksymalne moce i momenty obrotowe niż podawane przez wytwórcę. Największe różnice na plus wystąpiły w przypadku Fabii. Zamiast fabrycznych 101 KM, miała ich 116,8 i maksymalny moment obrotowy 250,2 Nm (nominalny wynosi 240 Nm); jej silnik wkręcał się na 4500 obrotów.
Teraz, po 42 miesiącach, powtórzyliśmy badanie na hamowni; to rzadka okazja porównać wyniki zarejestrowane po przejechaniu następnych 210 000 km przez ten sam pojazd. Czy z wiekiem i dodatkowym, wielkim przebiegiem silnik, traci na wigorze?
Fabia już jest przypięta do podłogi stanowiska pasami, na liczniku 250 502 km. (Dużo, ale czy za dużo? Współczesne silniki bez trudu, bezawaryjnie i bez drastycznego spadku osiągów, osiągają przebiegi rzędu 600 000 km.) Silnik nagrzany, temperatura oleju 100 °C, niespiesznie na monitorze powstają wykresy mocy i momentu obrotowego.
Komentarze
auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:22
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?