Używana Skoda Octavia (2013-2020) - im mocniejsza, tym droższa

Nie bez powodu do niedawna Skoda Octavia była liderem sprzedaży w Polsce – ma obszerne wnętrze i trwałe silniki, okazuje się też mało awaryjna.

Skoda Octavia Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY
Octavia jest
dopracowana,
ma obszerną kabinę i duży bagażnik

Pięciodrzwiowy liftback zadebiutował na początku 2013 roku, a już kilka miesięcy później na rynek trafiły kombi i usportowiona wersja RS, która występowała jako kombi i liftback. W 2014 roku ofertę poszerzyły uterenowione (głównie wizualnie) kombi Scout z napędem na cztery koła i odmiana G-TEC z silnikiem 1.4 TSI o mocy 110 KM zasilanym gazem ziemnym (CNG). Następczyni, Skoda Octavia IV generacji, pojawiła się w sprzedaży w 2020 r.



Używana Skoda Octavia - Układ napędowy

Wszystkie silniki są godne polecenia. Montowane początkowo benzynowe 1.2 TSI (86, 105 i 110 KM) oraz 1.4 TSI (140, 150 KM) o kodzie EA211 to nowe jednostki, w których rozrząd jest napędzany paskiem zębatym, a nie jak u poprzednika nietrwałym łańcuchem. Silniki typoszeregu EA888 1.8 TSI (180 KM) i 2.0 TSI (wersja RS: 220, 230 i 245 KM) nadal mają łańcuchowy napęd rozrządu, ale dzięki przekonstruowaniu „nie biorą” zbyt często oleju (koszt naprawy – od 5000 zł) i mają trwalszy rozrząd. W 2016 r. mocniejsze jednostki 1.2 zastąpiono trzycylindrowym doładowanym silnikiem 1.0 TSI z wtryskiem bezpośrednim (115 KM, kod EA211). Rok później ofertę uzupełnił czterocylindrowy 1.5 TSI ACT (150 KM, typ EA211) z odłączanymi dwoma cylindrami. To nowe konstrukcje o (jak dotychczas) dobrej trwałości. Diesle są oszczędne i niekłopotliwe. Jednostka 1.6 TDI osiąga 90, 105, 110 lub 115 KM, a 2.0 TDI – 150 lub 184 KM (wersja RS). Czasami zdarzają się w nich uszkodzenia elektrycznej pompy cieczy chłodzącej (sterowanie). W 1.6 awaryjny bywa termostat (wymiana w ASO kosztuje 500 zł), a w 2.0 TDI przepalają się uszczelki pod głowicą (koszt naprawy – 3000 zł). We wszystkich silnikach najlepiej wymieniać olej co 15 tys. km. W dieslach przebieg do wymiany rozrządu warto skrócić do 150–180 tys. km. Niektóre silniki są łączone z napędem 4x4 realizowanym za pomocą sprzęgła haldex 5. generacji. W przekładniach mechanicznych mało trwałe są łożyska (koszt wymiany – od 2500 zł), natomiast dwusprzęgłowe DSG (częściej o 7 przełożeniach – „suche”) po przebiegu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów mogą generować koszty. Zużywają się wielopłytkowe sprzęgła, a w układzie mechatroniki odpowiadającym za zmianę przełożeń występują błędy w oprogramowaniu (naprawa – od 2,5 do 8 tys. zł).

Skoda OctaviaMateriały prasowe
Wnętrze przypomina te w Golfach (zegary, pokrętła, przyciski, ekran), ale jest niższej jakości. W bogatszych wersjach auto może mieć dwukolorową tablicę przyrządów wykonaną z lepszych materiałów

 

Używana Skoda Octavia - Nadwozie

Tablica rozdzielcza jest prosta i czytelna, jeszcze analogowa, przyjazna dla kierowcy i łatwa w obsłudze. Wyższe wersje wyposażeniowe mają wygodniejsze fotele, a na kanapie jest więcej przestrzeni niż w niejednym modelu klasy wyższej średniej.

Używana Skoda Octavia - Wykonanie

Octavię dobrze zabezpieczono przed korozją. Jakość materiałów we wnętrzu zależy od wersji wyposażeniowej, jakość montażu jest jednak przeciętna, a plastiki są podatne na zarysowania.

Używana Skoda Octavia - Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych Octavia otrzymała maksymalną ocenę, czyli pięć gwiazdek. Seryjnych jest 7 poduszek powietrznych oraz ABS z ESP.

Używana Skoda Octavia - Zawieszenie

Jest niezbyt komfortowe i odczuwa się to na gorszej nawierzchni, bo auto wstrząsa podróżującymi. Szybka jazda po zakrętach jest przyjemna także dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu i braku przechyłów nadwozia.

Skoda OctaviaMateriały prasowe
Pod podłogą przepastnego bagażnika kombi znalazło się miejsce i na koło zapasowe, i na schowki

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Najlepszym wyborem będzie któryś z diesli – okazują się oszczędnie i niezawodne. Wersje benzynowe również są dość trwałe. Im mocniejszy silnik, tym jego serwis i naprawy będą droższe.

  1.4 TSI 1.6 TDI * 2.0 TDI
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1395 1598 1968
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
103 (140)
4500
77 (105)
3000
110 (150)
3500
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
250
1500
250
1500
320
1750
Masa własna/ładowność kg 1256/550 1322/570 1330/550
Długość × szerokość × wys. mm 4659 × 1814 × 1460 4659 × 1814 × 1465 4659 × 1814 × 1460
Pojemność bagażnika l/VDA 590/1580 610/1740 590/1580
Prędkość maksymalna km/h 215 191 219
* – kombi


Rocznik
Model jest mało awaryjny. Od 2014 roku silniki spełniają normę Euro 6. Lifting z początku 2017 roku zaowocował przeprojektowanym przodem i niewielką modernizacją tylnych lamp. We wnętrzu zmodyfikowano multimedia i wzbogacono systemy bezpieczeństwa.

Wyposażenie
W standardzie są elektrycznie sterowane szyby z przodu i lusterka, centralny zamek,  radioodtwarzacz i komputer pokładowy.

Ceny
Ceny zaczynają się od 25 000 zł. Ponad połowa sprzedawanych aut to kombi, większość z silnikiem Diesla, głównie 1.6 (25% oferty). Przeważają auta z krajowych salonów, przede wszystkim auta poleasingowe. Odmiany RS i Scout są wyraźnie droższe i rzadziej oferowane.

ROCZNIK 2018 2017 2016 2015 2014
1.4 TSI/140 KM 61 500 52 500 45 900 42 500
1.6 TDI/105 KM 56 900 51 500 44 900 39 500 35 900
2.0 TDI/150 KM 68 500 61 900 57 900 53 000 45 700
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Silniki Diesla miały wgrane oprogramowanie oszukujące przy pomiarach. Po aktualizacji szybciej zatykają się w nich filtry cząstek stałych, a auto jest mniej dynamiczne i pali więcej. Czasami szwankuje system multimedialny (pomaga aktualizacja oprogramowania), źle działa panel obsługujący szyby (akcja serwisowa), a wspomaganie układu kierowniczego ulega awariom. Przy dużych przebiegach słychać stuki dochodzące od przedniego zawieszenia, a na łącznikach stabilizatora pojawiają się luzy. Zdarzają się wycieki z amortyzatorów.

Skoda Octaviaauto motor i sport
Zobacz także:
REKLAMA