Używana Skoda Superb: Duża i trwała

Superb jest większy i przestronniejszy od VW Passata, bardzo funkcjonalny i całkiem dobrze wykonany. Jeśli nie masz nic przeciwko logo Skody na masce, będziesz zadowolony z tego rodzinnego auta.

Skoda Superb: Duży i trwały
Na chromowanych listwach wokół okien w bocznych drzwiach pojawiają się plamy i zacieki
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 107 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Zapewne nie raz chciałeś mieć dużego sedana, bo lepiej wygląda niż hatchback, ale przeszkadzał Ci słaby dostęp do bagażnika. Konstruktorzy Superba drugiej generacji wpadli na genialny pomysł – system zmiennego otwierania bagażnika (565/1670 litrów) nazwany Twindoor. Zależnie od potrzeb, albo podnosisz całą klapę i masz wtedy hatchbacka, albo otwierasz tylko jej metalową część, bez szyby, i wtedy masz sedana.

Aż dziwne, że nikt wcześniej tego nie zastosował. Szkoda tylko, że przy okazji słupek C wyszedł tak szeroki, że przeszkadza przy cofaniu. Druga wersja nadwoziowa to kombi, już bez sztuczek z klapą, za to z przepastnym kufrem (633/1865 litrów).

W internetowych ogłoszeniach o sprzedaży dominuje podstawowa wersja nadwoziowa, prawie dwie trzecie ogłoszeń dotyczy sedano-hatchbacka. Lepiej wyposażone Superby mogą przyjemnie zaskoczyć wręcz luksusowymi elementami.

Solar Sunroof, czyli elektrycznie sterowany szyberdach z bateriami słonecznymi, które napędzają wentylator schładzający kabinę na parkingu; podgrzewanie zewnętrznych miejsc tylnej kanapy; schowek na parasol w lewych, tylnych drzwiach, dywaniki Lounge Step z tyłu wyprofilowane w podnóżek – tak, to wszystko możesz znaleźć w używanej, góra sześcioletniej Skodzie.

A nawet jeśli nie natrafisz na tak wyposażony egzemplarz, docenisz uporządkowaną deskę rozdzielczą, mnóstwo miejsca w kabinie i ogólnie wysoki komfort jazdy

W zawieszeniu wykorzystan kolumny McPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu. Do prowadzenia auta trudno się przyczepić, aczkolwiek poczujesz, że priorytetem dla inżynierów był komfort a nie sport. Jeśli często korzystasz z gorszych dróg, przyda Ci się pakiet na bezdroża, tzn. prześwit podwyższony o 19 mm, ze 139 do 158 mm, osłony silnika, przewodów hamulcowych, cięgna ręcznego hamulca i tylnych wahaczy.

Natomiast jeśli jeździsz głównie po drogach gładkich i szybkich, rozejrzyj się za Superbem z pakietem sportowym – zawieszenie z prześwitem obniżonym do 123 mm (takie zawieszenie występuje też osobno), spoiler na pokrywie bagażnika, trójramienna sportowa kierownica, nakładki na pedały.

A jeszcze lepszym rozwiązaniem okaże się Superb 4x4. Układ wykorzystuje międzyosiowe sprzęgło Haldex czwartej generacji, z tym że można je dostać tylko z niektórymi silnikami, mianowicie z 1.8 TSI (152, 160 KM), 3.6 FSI (260 KM, tylko 4x4 i tylko z dwusprzęgłową skrzynią DSG) oraz 2.0 TDI (140, 170 KM). Aut z napędem na cztery koła jest całkiem sporo w internetowych ogłoszeniach, ponad 10%, a lekką, ilościową przewagę wśród nich mają diesle.

Jak przystało na produkt Volkswagena (Skoda należy do tego koncernu), wybór silników jest spory, ale na polskim wtórnym rynku diesle stanowią 70-80% wszystkich oferowanych do sprzedaży. W praktyce stajesz przed wyborem między 2.0 TDI/140 KM a 2.0 TDI/170 KM, nieco więcej znajdziesz tych o wyższej mocy.

Jednak różnica w momencie obrotowym, a on głównie decyduje o wrażeniach z jazdy, nie jest taka duża, 320 Nm (140 KM) do 350 Nm (170 KM). „Ropniaki” o mniejszej pojemności, czyli 1.6 TDI, a zwłaszcza 1.9 TDI, trafiają się znacznie rzadziej, podobnie jak benzynowe TSI: 1.4, 1.8, 2.0.

A wśród używanych Superbów auta z polskich salonów, z deklarowaną bezwypadkowością i historią serwisową w ASO stanowią w porywach do 30%. To kolejny argument za największą Skodą.

Zalety i wady:

plus pokrywa bagażnika otwierana na dwa sposoby (w sedanie)

plus 633-litrowy bagażnik w kombi

plus przestronne wnętrze

plus dobra jakość montażu kabiny

plus wysoki komfort resorowania

minus słaba widoczność do tyłu (sedan)

minus wrażliwość na boczny wiatr, zwłaszcza kombi

minus nie lubi dynamicznego prowadzenia

minus niski prestiż marki

 Typowe usterki:

- wybite wsporniki przednich wahaczy

- zaparowane przednie światła

- zacieki i plamy na chromowanych listwach zewnętrznych

- awaryjny czujnik różnicy ciśnienia DPF (diesle)

Polecane silniki:

- 2,0-litrowy benzynowy, 200 KM – najmniej kłopotliwy w eksploatacji spośród jednostek na benzynę, pali 10 l/100 km

- 2,0-litrowy turbodiesel, 170 KM – szybki, elastyczny, wysoka kultura pracy, pasuje do takiego auta, zużycie 7 l/100 km

Historia modelu:

- 2008 premiera Superba II na salonie samochodowym w Genewie, jedna wersja nadwoziowa łącząca cechy sedana i hatchbacka, silniki benzynowe 1.4 TSI (125 KM), 1.8 TSI (160 KM), 3.6 VR6 FSI (260 KM) oraz turbodiesle 1.9 TDI (105 KM), 2.0 TDI (140, 170 KM)

- 2009 druga i ostatna wersja nadwoziowa – kombi (Combi)

- 2010 silnik benzynowy 2.0 TSI (200 KM), turbodiesel 1.6 TDI (105 KM)

- 2011 wersja 1.6 TDI (105 KM) Greenline o obniżonej emisji CO2, silnik 1.8 TSI (152 KM)

- 2013 face lifting


Fakty i opinie
Karol Gosk
KG AutoService w Gdyni

Superb II nadaje się do rodzinnych, wakacyjnych wyjazdów. Wielu użytkowników bardzo sobie ten model chwali. W przednim zawieszeniu mniej trwałe są tylne aluminiowe wsporniki (z tulejami) wahaczy. Usterka jest o tyle trudna do zdiagnozowania, że nie zawsze daje o sobie znać stukami. Para wodna w reflektorach i przednich światłach przeciwmgłowych to niekiedy efekt nieszczelnych lamp, choć często pojawia się w wyniku dużej różnicy temperatur. Za przejście turbodiesla w tryb awaryjny odpowiada uszkodzony czujnik różnicy ciśnienia przy filtrze cząstek stałych DPF. Czujnik należy wymienić. Gwiżdżąca turbosprężarka po niewielkim przebiegu, np. 60 tys. km, źle świadczy o sposobie użytkowania przez poprzednich użytkowników. Optymalne finansowo wyjście – wymiana turbosprężarki na regenerowaną.

Jacek Dobkowski

amis

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA