Nadwozie
Niedoskonałe są plastiki wnętrza, które bardzo się rysują i nawet pękają. Wymieniać? Niekoniecznie, chyba że bardzo Ci to przeszkadza. Tak samo musisz zaakceptować odpryski lakieru, które powstają szybciej niż w samochodach innych marek z podobnych roczników. Ale to może być wskazówka przy kupnie – bo jeżeli odprysków nie zauważysz, to znaczy, że karoseria była malowana, więc ten egzemplarz zaliczył uderzenie w coś twardego.
Podwozie
Czujniki ABS-u, na które narzekają internauci, same się nie uszkadzają w tej Toyocie. Taki defekt bierze się z niefachowej wymiany łożyska koła. Ceny czujników są bardzo zróżnicowane, bo za nowy, oryginalny zapłacisz 560 zł, za zamiennik 250 zł, a za używany – 150 zł. Znacznie częściej Yaris II może cierpieć na nadmiernie wyżłobione tarcze hamulcowe, co odkryje każdy mechanik podczas przeglądu, czy oponiarz przy wymianie ogumienia. Na dwie tarcze z przodu przeznaczysz 280 zł, na klocki 125 zł, na wymianę 150 zł – łącznie 555 zł.
Rzadko spotykana wersja z silnikiem 1.8 TS to mały pocisk, ale z trochę za słabymi hamulcami. Załóż na przód dobre klocki i tarcze (635 zł), elastyczne przewody hamulcowe z przodu i z tyłu zamień na metalowe (400 zł) i jak dołożysz jeszcze dobry płyn hamulcowy za 110 zł, możesz już tym autem fruwać. Wraz z 380 zł za robociznę zostawisz w warsztacie około półtora tysiąca, ale jaka satysfakcja z jazdy Cię czeka!
W benzynowych silnikach kontroluj poziom wody i oleju – unikniesz kłopotów z pompą wody oraz łańcuchem rozrządu.
Mocne stronywysoka ogólna niezawodność
mała utrata wartości
trwały układ jezdny
obszerne wnętrze
przesuwana tylna kanapa
dużo schowków w kabinie
dobry komfort jazdy jak na małe auto
Silniki
Na pewno zamiana najmniejszej jednostki napędowej w ofercie na trzycylindrową nie była najlepszym pomysłem. Silnik ten charakteryzuje się głośną pracą i drganiami, które są dokuczliwe dla kierowcy i z czym, niestety, trzeba się pogodzić. Słabym punktem jest pompa wody. Wycieki z niej mogą doprowadzić nawet do zatarcia silnika!
Po części wina może leżeć po stronie kierowcy, który nie kontroluje poziomu płynu chłodzącego i nie zwraca uwagi na plamy pod samochodem. Nowa pompa wody kosztuje 130-230 zł, wymiana 250 zł, razem 380- 480 zł. W przypadku zatarcia silnika wydatki będą nieporównanie większe. Jeżeli zatarcie nastąpiło na wale korbowym, co zdarza się częściej niż na cylindrze, remont motoru wyniesie 3000 zł. Stosunkowo często problemów przysparza katalizator, co jest przypadłością większości Toyot. Sterownik zauważa różnice między pierwszą sondą (przed katalizatorem) a drugą (za katalizatorem), przełącza silnik w tryb awaryjny, o czym poinformuje Cię kontrolka „check engine” na desce rozdzielczej. Nawet jak nie zauważysz tej lampki, poczujesz znaczny spadek mocy – Yaris nie chce jechać. Katalizator nawet jako zamiennik kosztuje 500-600 zł, ale jest inne, proste rozwiązanie, mianowicie założenie emulatora (proste urządzenie mechaniczne) drugiej sondy i problem znika. Koszt emulatora wraz z montażem wyniesie tylko 150 złotych.
![]() |
Benzynowy silnik 1.3 jest najtrwalszy z oferowanych i zapewnia dobrą dynamikę przy niewielkim apetycie na paliwo |
W silnikach benzynowych zdarza się wyciągnięcie łańcucha rozrządu, ale tylko w przypadkach, kiedy kierowca nie sprawdzał poziomu oleju albo znacznie wydłużał jego przebieg do wymiany. Hydrauliczny napinacz przy zbyt małym ciśnieniu oleju nie miał siły napiąć łańcucha. Powodowało to szarpaną pracę łańcucha, który w efekcie się rozciągał. Silnik chodzi wtedy głośno, nierówno, szarpie i nie ma mocy – rachunek za części i robociznę wyniesie 1400 zł. Dodajmy, że wyciągnięcie łańcucha nie wiąże się z wyciekami oleju. Mogą one wystąpić jedynie wtedy, gdy ktoś wymieniał łańcuch i zastosował niewłaściwy silikon albo nie wyczyścił dokładnie przylegających powierzchni.
Turbodiesla 1.4 D-4D polecamy osobom, które dużo jeżdżą. Trudności z odpaleniem, nierówna praca, brak mocy – to świadczy o nadmiernym zużyciu wtryskiwaczy. Wtryskiwacze Boscha wytrzymują różne przebiegi. Nie ma reguły, wszystko zależy od eksploatacji, czyli wymiany filtra paliwa i tankowania dobrego oleju napędowego. Wtryskiwacze dają się regenerować – jedna sztuka wraz z wymianą kosztuje od 400 zł do 800 zł, w zależności od zużycia.