Używane Audi A1 (2010-2018) - Lepiej urodzony

Audi A1 pierwszej generacji stylistycznie przypomina większe modele Audi. Jest drogie i niezbyt przestronne, ale dobrze wykonane z użyciem materiałów wysokiej jakości.

Audi A1 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Audi A1 to
szlachetny krewniak Polo

Audi A1 znajduje się w sprzedaży od 2010 roku. Początkowo oferowano je tylko w wersji trzydrzwiowej, pięciodrzwiowy Sportback zadebiutował w połowie 2012 r. Następca pojawił się w roku 2018.
Audi A1 powstało na płycie podłogowej PQ25 wspólnej m.in. z VW Polo piątej generacji, wykorzystywało też jego podzespoły, co obniża koszt ewentualnych napraw zespołu napędowego czy zawieszenia. Niestety, A1 jest bardzo drogie w zakupie; jako nowe było o 50 procent droższe niż Polo i prawie dwa razy droższe niż pakowniejsza od niego Skoda Fabia. Oferta nie jest bogata. A1 ani w Polsce, ani za granicą nie uzyskało większej popularności, prawie wszystkie egzemplarze używane pochodzą z importu.

Audi A1Materiały prasowe

Używane Audi A1 (2010-2018) - Układ napędowy

Spektrum silników obejmuje kilkanaście pozycji. Podstawową jednostką benzynową do 2015 roku był 1.2 TFSI o mocy 86 KM. Zarówno w nim, jak i w 1.4 TFSI (122 KM) do roku 2014 były problemy z nietrwałym łańcuchowym rozrządem (koszt wymiany – od 1900 zł). Są to silniki z serii EA111. Z kolei w 185-konnym 1.4 TFSI pękały tłoki; wyposażenie tego silnika w sprężarkę mechaniczną i turbosprężarkę w przypadku awarii powoduje dodatkowe koszty. W 2014 roku awaryjne jednostki napędowe 1.2 i 1.4 zastąpiono trwałymi, mocno zmodyfikowanymi silnikami z paskiem rozrządu, należącymi do serii EA211. Trzycylindrowy 1.0 rozwija moc 82 lub 95 KM, a jednostka 1.4 osiąga 125, 140 lub 150 KM i jest oferowana w wersji z odłączanymi dwoma cylindrami (oznaczenie CoB). Wprowadzono też wtedy zmodernizowany silnik 1.8 TFSI (192 KM, EA888). Najmocniejsze małe Audi – S1 (2.0 TFSI/231 KM, a w wersji specjalnej 256 KM) – wyposażone w napęd quattro na rynku wtórnym praktycznie nie występuje. Wszystkie diesle (trzycylindrowy 1.4 stosowany od 2014 r. oraz czterocylindrowe 1.6 i 2.0) są trwałe i oszczędne. Jednostka 1.4 TDI osiąga moc 90 KM, a 2.0 TDI – 143 KM. Najlepszym wyborem jest solidny 1.6 TDI o mocy 90, 105 lub 116 KM (EA288). Słabsze wersje, stosowane do 2014 roku (EA189), miały mniej trwałe zawór EGR i pompę wody. Przekładnie mechaniczne okazują się trwałe, ale 7-biegowe dwusprzęgłowe (S-Tronic) po przebiegu 180 000 km mogą wymagać naprawy, której koszt sięga kilku tysięcy złotych (wymiana zespołu sprzęgieł – od 2500 zł, naprawa mechatroniki – ok. 3000 zł). Napęd 4x4 (quattro) z wielotarczowym sprzęgłem typu haldex występuje tylko w odmianach usportowionych.

Audi A1Materiały prasowe
Jakość wykonania, dobre materiały, przyjazna obsługa i wysuwany ekran multimediów – wnętrze ma klimat

Używane Audi A1 (2010-2018) - Nadwozie

Ani trzydrzwiowe, ani pięciodrzwiowe Audi A1 nie jest przestronne. Z przodu jest wygodnie, siedzenia umieszczono nisko, jak w samochodzie sportowym. Z tyłu pasażerom może brakować miejsca nad głowami i na kolana. Uwaga! A1 był homologowany jako auto cztero- lub pięciomiejscowe. Bagażnik ma sporo mniejszą pojemność niż wynosi średnia w klasie. Obsługa urządzeń na tablicy rozdzielczej jest intuicyjna.

Używane Audi A1 (2010-2018) - Wykonanie

A1 ma najlepiej wykonane i wyciszone wnętrze w klasie. Do wykończenia zastosowano materiały z wyższej półki. Nie ma problemów z korozją.

Używane Audi A1 (2010-2018) - Bezpieczeństwo

Małe Audi standardowo ma sześć poduszek powietrznych i ESP. W testach zderzeniowych Euro-NCAP uzyskało pięć gwiazdek.

Używane Audi A1 (2010-2018) - Zawieszenie

Zestrojono je na sportowo i jest sztywniejsze niż w VW Polo. Nie jest awaryjne, a jego elementy są zamienne z Polo, Fabią czy Ibizą. Jedynie w wersjach S1 z tyłu zamiast belki skrętnej zastosowano układ wielowahaczowy.

Audi A1Materiały prasowe

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Najpopularniejsze są silniki 1.4, nowsze (od roku 2014 z trwałym paskiem rozrządu) nie są awaryjne. Dobrym wyborem będzie trwały, bardzo oszczędny i dość dynamiczny diesel 1.6 TDI. Wart uwagi jest trzycylindrowy silnik 1.0 – oszczędny i dość żwawy, chociaż mało popularny.

  1.6 TDI 1.4 TFSI 1.0 TFSI Ultra
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/3
Pojemność skokowa cm3 1598 1395 999
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
85 (116)
3500
92 (125)
5000
70 (95)
5000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
250
1500
200
1400
160
1500-3500
Masa własna/ładowność kg 1225/375 1155/375 1110/375
Długość × szerokość × wys. mm 3973 × 1740 × 1416
Pojemność bagażnika l/VDA 270/920 270/920 270/920
Prędkość maksymalna km/h 200 204 186


Rocznik
Spośród wersji z silnikami benzynowymi 1.4 lepiej wybierać te wyprodukowane po 2014 roku, zwłaszcza że wtedy A1 doczekało się niewielkiego liftingu przodu i tyłu. Wszystkie diesle mają filtr cząstek stałych.

Wyposażenie
W standardzie są klimatyzacja, radioodtwarzacz, system start/stop oraz elektryczne szyby i lusterka. W drugim poziomie wyposażenia (Sport lub Design) znajdują się system nawigacji i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

Ceny
Najstarsze egzemplarze Audi A1 kosztują nieco powyżej 20 000 zł. Ceny wersji po liftingu zaczynają się od 45 000 zł. Diesle są z reguły tańsze od wersji benzynowych.

ROCZNIK 2018 2017 2016 2015 2014
1.0 TFSI/95 KM  75 500 67 900
1.4 TFSI/125 KM 82 900 71 900 67 800 63 500
1.6 TDI/116 KM 69 900 64 000 54 500 42 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

W silniku 1.4 koszt wymiany awaryjnej pompy wody wynosi 800 zł. Stuki w zawieszeniu po około 100 tys. km przebiegu najczęściej świadczą o luzach na łącznikach stabilizatora, koszt wymiany wynosi 200 zł. Awaria systemu start/stop wymaga aktualizacji oprogramowania (100 zł), czasami przyczyną jest rozładowany akumulator. Urwane pokrętło klimatyzacji to koszt 1100 zł (używany element i programowanie).

Audi A1auto motor i sport
Zobacz także:
REKLAMA