Używane Audi A4: co się psuje, na co uważać?

Poprzednia generacja A4 (z roczników 2000-07) to jeden z najbardziej pożądanych modeli z drugiej ręki. Jednak awarie skrzyń biegów i silników mogą okazać się nader kosztowne.

Audi A4, BMW 3, VW Passat, Audi A6 i BMW 5
Silnik 2.0 turbo FSI odznacza się znakomitą dynamiką i elastycznością. I ma soczyste, rasowe brzmienie – godne przynajmniej sportowego S4.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 142 500 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Elektryka

W sedanach uszkodzeniu ulega wiązka elektryczna prowadząca do pokrywy bagażnika. Możesz próbować ją naprawiać za 50 zł, ale bywa, że musisz zlecić wstawienie nowej wiązki, wtedy wydasz prawie 700 zł (z czego 150 zł to robocizna). Z pękającymi kablami zdarzają się kłopoty w miejscach, gdzie wchodzą do drzwi (tzw. przepusty), szczególnie tylnych. Reperacja nie jest specjalnie droga, kosztuje 50-100 zł.

Uszkodzeniu ulegają sprężarki klimatyzacji, przez co chłodzenie wnętrza nie jest takie, jak oczekujesz. Na nową sprężarkę wydasz 2000 zł, plus 150 zł za wymianę i drugie 150 zł za napełnienie układu, w sumie 2300 zł. Jeżeli zauważysz, że mimo ustawionej niskiej temperatury, A4 grzeje jedną stroną nawiewów, znaczy, że jest uszkodzony silnik klapy odpowiadającej za temperaturę. Koszt nowego silnika z wymianą to ok. 700-750 zł. W modelach B7 często ulegają awarii przetwornice reflektorów ksenonowych na skutek nieszczelności lamp lub z powodu stosowania tanich żarówek kupionych w internecie. Używana przetwornica kosztuje 500-750 zł, nowa 1860 zł, wybór należy do Ciebie. Poza tym w A4 B7 dość często psują się czujniki poziomowania ksenonowych lamp (koszt części to 550 zł, praca 70 zł, razem 620 zł). W najstarszych egzemplarzach sporadycznie zawodzi duży, centralny wyświetlacz na desce rozdzielczej.

Jak myślisz o używanym Audi A4, daj sobie spokój z automatem

Przeniesienie napędu

Przekładnia automatyczna Multitronic to pięta achillesowa A4, obyś nie przekonał się o tym na własnej skórze. Największe problemy są z nią w silnikach 2.5 TDI. Typowe objawy usterek to szarpanie, słabe przenoszenie momentu obrotowego, problemy z ruszaniem, a uszkodzeniom ulegają m.in. łańcuchy i sterowniki umieszczone wewnątrz skrzyni biegów. Doprowadzenie przekładni do sprawności odchudzi finanse o 6-10 tys. zł. Naprawa samego sterownika to ok. 2200 zł – z wymontowaniem i montażem przekładni oraz wymianą oleju. Z kolei nowy sterownik jest wart 4670 zł, a jego wymiana wraz z olejem kosztuje 700 zł – razem grubo ponad 5 tys. zł. Nic dziwnego, że wielokrotnie Multitroniki są wymieniane na zwykłe, mechaniczne skrzynie biegów, co też tanio nie wyjdzie. Za wymianę skrzyni z zastosowaniem używanych części zapłacisz około 6000 zł.

Podwozie

Wgniecioną miskę olejową możesz odkryć w aucie z silnikiem 2.5 TDI, rzadziej z 1.9 TDI. Audi ma dość mały prześwit i jeżeli poprzedni właściciele prowadzili nieostrożnie, powinieneś postarać się o nową miskę, na co musisz mieć 650 zł, wraz z robocizną. Stukanie, zwłaszcza na większych wybojach, świadczy o wybitych elementach przedniego, wielowahaczowego zawieszenia. Ceny wahaczy są różne, od 100 zł do 400 zł za sztukę, wymiana 80 zł. Nadmierne luzy na kierownicy to zwiastun zbliżającej się wymiany przekładni kierowniczej. Znacznie taniej wyjdzie regenerowana przekładnia (800-1200 zł), bo nowa, „w oryginale”, oznacza wydatek 4500-6700 zł. Do tego warsztat weźmie 500 zł (w tym regulacja geometrii), więc przyjemność ta może Cię wynieść ponad 7 tys. zł.

 

Nadwozie

Zacierają się mechanizmy przednich wycieraczek, czyszczenie wyniesie ok. 200 zł, jak nie będzie efektu – czeka Cię ich wymiana (535 zł części i 120 zł robota, w sumie 655 zł). Powtarzającą się usterką w elektrycznych podnośnikach przednich szyb jest pękanie linek. Wymiana podnośnika na nowy kosztuje 660 zł, w tym robocizna ok. 100 zł (dla jednych drzwi).

Silniki

Z benzynowych trzeba uważać na 2.0 TFSI. Mają takie przypadłości, że wałek rozrządu wyciera się na krzywce sterującej pompą wysokiego ciśnienia i uszkodzeniu ulega zawór sterujący wariatorem faz rozrządu. Odczujesz to jako stałą utratę mocy, chwilową utratę mocy na wysokich obrotach, klekot, szarpanie. Naprawa pochłonie około 8000 zł. Natomiast zapalająca się kontrolka ciśnienia oleju świadczy o defekcie pompy oleju połączonej z kasetą z wałkami wyrównoważającymi. Reperacja w porządnym, doświadczonym warsztacie wyniesie 6200 zł.

1.9 TDI uchodzą za najlepsze turbodiesle w A4, ale nie są bezawaryjne. Problemem jest zużywający się wałek rozrządu, naprawa z użyciem zamienników to ok. 2500 zł. Jednostki 2.0 TDI (136 KM, 140 KM) przysparzają mniej problemów niż w Volkswagenach, jednak możesz zetknąć się z awariami pompowtryskiwaczy (jeden 2650 zł, wymiana 250 zł), turbosprężarki (3600 zł, wymiana 500 zł) albo dwumasowego koła zamachowego. „Dwumasa” wytrzymuje 200 tys. km, wstawienie nowej wraz ze sprzęgłem będzie kosztowało ok. 3000 zł.  

2.5 V6 TDI z pierwszych lat produkcji to prawdziwa pułapka. Dużo palą i w ogóle są drogie w utrzymaniu. Wycierają się w nich wałki rozrządu. Objawy: klekotanie, nierówna praca, brak mocy, dymienie, problemy z uruchamianiem. Cztery wałki – bo tyle ich jest w tym motorze – kosztują 6000 zł plus robota 1000 zł, razem 7000 zł.

W młodszych rocznikach, od 2003, silniki zostały poprawione, ale we wszystkich 2.5 V6 TDI występują problemy z układem wtryskowym, nader często psują się pompy wtryskowe (VP). Uszkodzeniu ulega wtryskiwacz sterujący. Zapowietrzają się układy paliwowe. Psują się pompy paliwowe w zbiorniku paliwa. Pompa (część oryginalna) kosztuje 1800 zł, ale sam wkład chińskiej produkcji około 300 zł, robocizna (w obu przypadkach) wyniesie 150 zł.

Sześciocylindrowe widlaste 2.7 TDI i 3.0 TDI w B7 również bywają kłopotliwe. Tak jak w opisywanym w „amis” 6/2013 Audi A6 (C6), po zapaleniu na zimno może hałasować rozrząd. Reperacja będzie kosztowała 8000 zł. Zmiana samych napinaczy w głowicach, za 2200 zł, nie zawsze przyniesie oczekiwany skutek. Bardzo duże spalanie, dymienie na biało, nierówna praca to oznaki usterki piezoelektrycznych wtryskiwaczy. Są nierozbieralne i piekielnie drogie, komplet sześciu oryginalnych kosztuje 17 600 zł, a komplet zamienników – 9000 zł! Zepsuty elektroniczny sterownik turbosprężarki o zmiennej geometrii VTG daje o sobie znać utratą mocy (1300 zł).

amis

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA