[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Używane Audi A4 czy BMW 3? Plus inne auta premium

Używane samochody premium nie muszą być bardzo drogie. Przed zakupem warto jednak uwzględnić koszty usunięcia ewentualnych usterek oraz koszty serwisu, bo mogą okazać się wysokie. Prezentujemy 5-letnie modele klasy średniej – te popularne i te rzadziej spotykane.

Fot. Producent

Najpopularniejszy

Audi A4 trzeciej generacji powstało na tej samej płycie podłogowej, co większe od niego modele Audi, w tym te z serii Q. Jest trwałe, ma dobre właściwości jezdne, ale nie wszystkie silniki można polecić.

Audi słyną z ocynkowanego nadwozia odpornego na korozję. Jednak właściciele egzemplarzy z pierwszych lat produkcji zalecają dokładne sprawdzenie przednich błotników, pokrywy bagażnika i elementów mocujących ukrytych pod karoserią, ponieważ może się na nich pojawić rdzawy nalot. W kilkuletnich egzemplarzach można usłyszeć trzeszczenie dochodzące z boczków przednich drzwi, a także z przednich lub środkowych słupków. Przyczyną skrzypienia są niezbyt solidne zaczepy mocujące – pomaga ich demontaż i konserwacja smarem lub olejem silikonowym. Pojawienie się wody na podłodze pod przednimi dywanikami jest wynikiem zatkania odpływów z podszybia.

A4 ma zaawansowane systemy elektroniczne. W wersjach z rozbudowanymi multimediami zawieszał się system MMI, ale aktualizacje oprogramowania eliminowały tę usterkę. Najpopularniejsze są trwałe silniki Diesla, wszystkie z wtryskiem common-rail. 2.0 TDI bywa kosztowny w naprawie z powodu zacierania się pompy wysokiego ciśnienia; opiłki z niej przedostają się do wtryskiwaczy i uszkadzają je.

W 3.0 TDI zastosowano łańcuch rozrządu, zdarza się jego szybsze zużycie (koszt wymiany rozrządu sięga 6000 zł). W dieslach o dużym przebiegu trzeba liczyć się z wymianą dwumasowego koła zamachowego, regeneracją turbosprężarki oraz wymianą filtra cząstek stałych. Z jednostek benzynowych 1.8 lub 2.0 TFSI można polecić tylko te po modernizacji z końca 2012 roku, wcześniejsze brały olej, rozciągały się w nich łańcuchy rozrządu, bywało, że pękały tłoki. W tych silnikach odkłada się nagar na zaworach, a ich czyszczenie wymaga demontażu kolektora. Są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, co podraża montaż instalacji LPG. Polecamy auta z mechaniczną skrzynią biegów, ponieważ w wypadku dwusprzęgłowych przekładni S tronic zdarzają się awarie mechatroniki i zużywają się w nich sprzęgła wielopłytkowe; odradzamy wersje z bezstopniowymi skrzyniami Multitronic – ich sterowniki bywają awaryjne, a łańcuchy nadmiernie się rozciągają.

Audi A4 B8
Cena
55-70 tys. zł
Polecane silniki
1.8 R4, benz.
2.0 R4, benz.
2.0 R4, diesel
3.0 V6, diesel
Moc
120-272 KM
Lata produkcji
2007-2015

REKLAMA

REKLAMA

Fot. Producent

Frajda z jazdy

BMW serii 3 to model popularny wśród osób stawiających na świetne właściwości jezdne. Jednak trzeba się liczyć z wysokimi kosztami użytkowania. Popularna „trójka” jest wymagająca w obsłudze, ale może też miło zaskoczyć.

Modele serii F30 (sedan), F31 (kombi), F34 (liftback) są jeszcze dostępne w salonach, ale kilkuletnie egzemplarze zdobywają coraz większą popularność na rynku wtórnym. Warto jednak być świadomym słabszych stron tych aut.

Często dochodzi do zwarć w module sterującym lampami, klimatyzacja odmawia posłuszeństwa, szwankują czujniki ciśnienia w oponach, a oprogramowanie skrzyni biegów działa nieprawidłowo. Uwaga na egzemplarze o dużym przebiegu i z napędem 4x4 (xDrive) – wymiana międzyosiowego sprzęgła wielopłytkowego może być kosztowna. Kluczem do zachowania jego niezawodności jest regularna wymiana oleju.

Zawieszenie okazuje się trwałe, co cieszy, bo ceny jego aluminiowych elementów nie są niskie. Odradzamy auta z 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi 1.5 – zużywają więcej paliwa niż deklaruje producent, a ich kultura pracy i trwałość pozostawiają wiele do życzenia. W 4-cylindrowych silnikach benzynowych trzeba zwrócić uwagę na rozrząd i głośno pracującą pompę oleju, bo niedrożność układu smarowania może doprowadzić do zatarcia silnika. Mechanicy radzą, żeby co ok. 50 tys. km oczyszczać z nagaru kolektor ssący. W 2-litrowym dieslu (N47) przedwcześnie zużywa się łańcuch rozrządu. Nie jest drogi, ale jego wymiana – ze względu na położenie pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów – jest czasochłonna. Usterkę pompy paliwa mogą spowodować opiłki dostające się do układu paliwowego. Nawet przy niedużych przebiegach kłopoty może sprawiać koło dwumasowe. Najbezpieczniejsze są silniki 3-litrowe (benzynowe i Diesla), ale na rynku wtórnym nie ma ich wiele.

BMW 3 (F30)
Cena
60-82 tys. zł
Polecane silniki
2,0 R4 benz.
3,0 R6 benz.
3,0 R6 diesel
Moc
116-354 KM
Lata produkcji
2012-2018

REKLAMA

Fot. Producent

Pod dobrą gwiazdą

Mercedes Klasy C W204 to pierwszy model w historii marki oferowany z dwoma wersjami przodu – gwiazdą na masce lub gwiazdą w osłonie chłodnicy. Auto ma bardzo dobre właściwości jezdne, jest dopracowane technicznie i zbiera pozytywne noty u mechaników.

Karoseria Mercedesa jest odporna na korozję, z kolei materiały we wnętrzu po kilku latach użytkowania świadczą o tym, że Mercedes nie oszczędzał na jakości. Problemy z układem elektrycznym to rzadkość, choć zdarzają się awarie czujników systemów bezpieczeństwa, stacyjki, styków tylnych lamp czy mechanizmów składających lusterka.

Zawieszenie jest drogie w naprawie, ale wytrzymałe – luzy pojawią się dopiero po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów. W skrzyniach biegów sporadycznie występują usterki synchronizatorów (w mechanicznych) lub elektrozaworów (w automatycznych) – ich wymiana nie jest droga. Na rynku wtórnym dominują auta z silnikami Diesla, a wśród nich najbardziej ceni się jednostkę 2.1. Wersja produkowana do 2010 r. (OM646) jest trwalsza. Nowsza seria (OM651) ma poprawioną konstrukcję napędu rozrządu i trwalsze dwumasowe koło zamachowe (w tej wersji rozrząd jest od strony skrzyni biegów, co podraża jego wymianę).

Częściej dochodzi do usterek wtryskiwaczy i pompy wody. Dość trwały diesel 3.0 V6 zapewnia świetne osiągi i umiarkowane zużycie paliwa, ale jego serwisowanie jest drogie. Silnik ten może być wyposażony w filtr SCR lub awaryjny DPF – wymiana każdego z nich jest droga. Oferta silników benzynowych nie jest szeroka. Warto wybrać auta po face liftingu (2009 r.), bo wtedy w jednostkach R4 zastosowano bezpośredni wtrysk benzyny i turbosprężarkę zamiast sprężarki mechanicznej. W tych silnikach trzeba zwrócić uwagę na rozrząd, a konkretnie nastawnik wałka wyrównoważającego – zębatka wyciera się z powodu rozciągniętego łańcucha. Naprawa kosztuje kilka tysięcy złotych, ponieważ trzeba wyjąć silnik.

Mercedes Klasy C W 204
Cena
50-75 tys. zł
Polecane silniki
2.0 R4, benz.
2.1 R4, diesel
3.0 V6, diesel
Moc
136-306 KM
Lata produkcji
2007-2014

REKLAMA

REKLAMA

Fot. Producent

Hybryda nie taka idealna

Lexus IS III generacji ma dynamiczną linię nadwozia, hybrydowy układ napędowy oraz bogate wyposażenie w przystępnej cenie. Japoński model nie jest jednak ideałem – trapią go drobne, ale denerwujące usterki.

Jakość materiałów Lexusa IS, jak przystało na markę premium, jest dobra, ale można mieć zastrzeżenia do skórzanej tapicerki, która łatwo się brudzi, a po kilku miesiącach użytkowania może się marszczyć. Spośród wszystkich modeli prezentowanych w tym zestawieniu Lexus ma najmniej obszerne wnęrze.

System multimedialny czasami się zawiesza lub wyłącza bez przyczyny, a dotykowy ekran i przyciski nie reagują na komendy. Niektórzy użytkownicy zgłaszali problemy z łącznością ze smartfonem przez bluetooth, ale wgranie najnowszych aktualizacji oprogramowania podczas wizyty w serwisie usuwało te niedogodności. Zdarzały się przypadki, że wzmacniacz odmawiał posłuszeństwa i trzeba było wymienić cały moduł odpowiadający za multimedia na pokładzie.

Silniki V6 i R4 (w hybrydzie) nie sprawiają większych problemów (uwaga, w ofercie nie ma silnika wysokoprężnego). Czasami zdarzają się tylko wycieki płynu chłodniczego. W niektórych egzemplarzach z napędem hybrydowym występowały wibracje układu przeniesienia napędu przy 1300 obr/min. Lexus początkowo oferował zmianę oprogramowania sterującego silnikiem, ale to nie rozwiązywało problemu. Dopiero po jakimś czasie wezwano wybranych klientów do serwisu, gdzie montowano specjalny amortyzator eliminujący drgania. Hybrydowa wersja jest bardzo wrażliwa na stan naładowania 12-woltowego akumulatora. Wystarczy, że będzie lekko rozładowany, a niektóre urządzenia na pokładzie przestaną prawidłowo funkcjonować.

LEXUS IS
Cena
75-94 tys. zł
Polecane silniki
2.5 R4 + elektr.
2.5 V6, benz.
Moc
207-245 KM
Lata produkcji
od 2013 r.

REKLAMA

Fot. Producent

Tradycja zobowiązuje

Volvo S60 drugiej generacji to już zupełnie nowy rozdział w historii szwedzkiej marki, ale model naszpikowany nowoczesną elektroniką chce nadal być synonimem niezawodności.

Szwedzkiego sedana zbudowano na tej samej płycie podłogowej co Forda Mondeo i podobnie jak on może mieć napęd na cztery koła. Usterki elektroniki zdarzają się rzadko, ale częstą przypadłością jest zacinająca się klamka bagażnika (usterka styków elektrycznych).

Do wyboru jest kilkanaście wersji silnikowych, spośród nich popularnością cieszą się trzy. Największe wzięcie ma pięciocylindrowy diesel D4 o mocy 163 KM. Nie jest wolny od wad, a przez lata zdarzyły mu się poważne wpadki. Pierwsza to pękający blok silnika – Volvo wymieniało silniki na gwarancji. Kolejna to nietrwały pasek napędu alternatora, który może się urwać i wkręcić w rozrząd; należy go po prostu częściej wymieniać.

Drugi popularny motor to D2 o pojemności 1,6 litra (francuski 1.6 HDi). Zapewnia dobre osiągi, ale może sprawiać kłopoty w mieście z powodu szybko zatykającego się filtra cząstek stałych. Trzeci popularny silnik to benzynowy dwulitrowy T5. Mocnej konstrukcji Forda nie trapią większe usterki poza zużywającą się z czasem turbosprężarką. W egzemplarzach z 5-cylindrowym dieslem i automatyczną skrzynią biegów Aisin, przy przebiegu powyżej 200 tys. km, w skrzyni przedwcześnie zużywają się łożyska wałków. Wtedy konieczna jest kosztowna regeneracja. W 2015 roku wymieniono gamę silników na nowe konstrukcje Volvo o pojemności 2,0 litra.

Volvo S60
Cena
36-64 tys. zł
Polecane silniki
2.0 R4, benz.
2.0 R4, diesel
Moc
150-304 KM
Lata produkcji
2010-2018

REKLAMA

REKLAMA

Fot. Producent

Sedan z przypadłościami

Infiniti Q50 to samochód dla indywidualistów, którzy poszukują atrakcyjnego i mocnego sedana z segmentu premium. Jednak nowoczesne technologie mogą sprawić w nim pewne kłopoty.

W nowoczesnym i solidnie wyglądającym wnętrzu powtarzającym się problemem jest stukający i wpadający w drgania fotel. Daje się to we znaki podczas jazdy po nierównościach. Wtedy też można usłyszeć metaliczne odgłosy dochodzące z deski rozdzielczej. Serwis dobrze zna te dolegliwości – rozwiązaniem problemu są specjalne podkładki.

Elementy wnętrza pokryte czarnym połyskującym lakierem z biegiem czasu mogą się rysować. Niektórzy użytkownicy zgłaszali rozwarstwienie ekranu dotykowego na konsoli, serwis wymieniał go w ramach gwarancji. Multimedia mogą się zawieszać, czasami pomaga aktualizacja oprogramowania. Elektronika w Infiniti bywa kapryśna, szczególnie zimą. Przy dużych mrozach awaria tylko jednego czujnika ABS może sprawić, że kilka kolejnych systemów bezpieczeństwa nie będzie działać. System DAS (Direct Active Steering) może powodować groźniejsze usterki: ściąganie w bok układu kierowniczego lub nawet blokowanie się kolumny podczas jazdy.

Rozwiązaniem jest ponowna kalibracja układu, wymiana oprogramowania lub modułu sterującego. Podstawowy silnik 2.0t zapewnia dobre osiągi, ale trzeba pilnować stanu łańcucha rozrządu; dziwny hałas spod maski może oznaczać konieczność wymiany panewek. Infiniti Q50 jest dostępne również z dieslem Mercedesa; jest jeszcze wersja hybrydowa, także z napędem 4x4. Obydwie są godne polecenia. Mechanika samochodu (układ napędowy, zawieszenie) nie sprawia problemów.

INFINITI Q50
Cena
80-95 tys. zł
Polecane silniki
2.0 R4, benz.
2.2 R4, diesel
3.5 V6 + elektr.
Moc
170-364 KM
Lata produkcji
od 2013 r.

Zobacz też: najlepsze używane kompakty

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 202 850 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij