Inne modele tej klasy są bardziej przestronne niż A5 Sportback
Był produkowany w latach 2009-2016. Pokrewne mu technicznie są Audi A5 Coupé i Cabrio. A-piątkę zbudowano na płycie podłogowej modelu A4 (B8). Poza najsłabszymi wersjami, we wszystkich oferowano napęd na cztery koła (quattro).
Używane Audi A5 Sportback (2009-2016) - Układ napędowy
Jednostki benzynowe z serii EA888 – 1.8 TFSI (144, 160 i 170 KM) i 2.0 TFSI (180, 211 i 225 KM) – nadmiernie spalają olej silnikowy z powodu wadliwych pierścieni tłokowych. Naprawa kosztuje od 4000 zł za wymianę pierścieni do kilkunastu tysięcy zł za nowy układ tłokowo-korbowy. Silniki te mają też awaryjne łańcuchowe rozrządy (wymiana rozrządu od 1200 zł). Innym problemem jest nagar gromadzący się na zaworach (czyszczenie od 700 zł). Podczas liftingu w 2011 roku wprowadzono poprawiony i już trwały silnik 1.8 (EA888, gen. 3), a w roku 2013 ulepszoną jednostkę 2.0. Z silników V6 jednostka 3.2 FSI o mocy 265 KM nie ma doładowania, lecz bezpośredni wtrysk paliwa. Silniki 3.0 V6 o mocach 272 KM i 333 KM (S5) wyposażono w sprężarkę mechaniczną. V-szóstki są trwałe, lecz paliwożerne. Czasami rozciąga się w nich łańcuch łączący wałki rozrządu. Diesel 2.0 TDI osiąga moc 136, 143, 150, 163, 170, 177 i 190 KM. Wyciera się w nim wałek napędu wysokociśnieniowej pompy paliwa – opiłki zanieczyszczają układ paliwowy, który wymaga kosztownego czyszczenia, mogą też uszkodzić np. wtryskiwacze. Nie dotyczy to nowszych wersji o mocach 150 i 190 KM. Problem z wałkami napędu pompy występuje też w wysokoprężnych wersjach V6: 2.7 o mocy 190 KM i 3.0 (204 KM, 240 i 245 KM). Zdarzają się nadmiernie rozciągnięte łańcuchy rozrządu (wymiana od 8000 zł) i usterki klapek w układzie dolotowym (1000 zł). Awaryjna jest bezstopniowa przekładnia Multitronic, w której wyciąga się łańcuch (naprawa od 6000 zł). W dwusprzęgłowej przekładni S-tronic po stu kilkudziesięciu tysiącach kilometrów występują kosztowne awarie mechatroniki i wielopłytkowego sprzęgła.


Używane Audi A5 Sportback (2009-2016) - Nadwozie
System obsługi jest ergonomiczny, a zegary czytelne. Wnętrze urządzono praktycznie.
Z przodu nie brakuje przestrzeni, fotele są dość wygodne, z tyłu przeszkadza masywny tunel.
Używane Audi A5 Sportback (2009-2016) - Wykonanie
Nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. Wnętrze starannie zmontowano z materiałów wysokiej jakości, wygłuszenie jest przeciętne.
Używane Audi A5 Sportback (2009-2016) - Bezpieczeństwo
W crash-testach A5 otrzymało pięć gwiazdek. Seryjnych jest 6 airbagów i ESP.
Używane Audi A5 Sportback (2009-2016) - Zawieszenie
Jest twarde, ale zapewnia dobre prowadzenie kosztem komfortu. W jeździe w zakrętach pomaga precyzyjny układ kierowniczy.

Najlepsze w modelu
Silnik
Oszczędną jazdę zapewnia diesel 2.0, najlepiej w poprawionych wersjach o mocy 150 lub 190 KM, które były dostępne w ostatnich latach produkcji A-piątki. Z benzynowych jednostek lepsze są silniki V6.
1.8 TFSI | 2.0 TDI | 2.0 TFSI | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1798 | 1968 | 1984 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
125 (170) 3800 |
105 (143) 4200 |
155 (211) 4300 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
320 1400 |
320 1750 |
350 1500 |
Masa własna/ładowność kg | 1565/455 | 1590/455 | 1605/455 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4712 x 1854 x 1891 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 480/1283 | 480/1283 | 480/1283 |
Prędkość maksymalna km/h | 230 | 212 | 234 |
Rocznik
A5 Sportback ma trwałe wnętrze, co kusiło nieuczciwych sprzedawców do fałszowania przebiegu. Lifting przeprowadzono w drugiej połowie 2011 r.: zmieniono przód, wnętrze, lampy i zmodernizowano silniki.
Wyposażenie
W standardzie znajdują się m.in. elektryczne sterowanie szybami i lusterkami, centralny zamek, automatyczna klimatyzacja, światła przeciwmgłowe, 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów i komputer pokładowy.
Ceny
Najtańsze benzynowe A5 kosztują 40 000 zł – są najczęściej powypadkowe lub sprowadzono je z Anglii. Egzemplarz wart uwagi kosztuje co najmniej o 10 000 zł więcej. Większość to diesle. Niewiele jest egzemplarzy z polskich salonów, a wersje V6 i S5 niemal nie występują.
ROCZNIK | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
1.8 TFSI 170 KM | 75 800 | 72 800 | 65 900 | 62 900 | 58 500 |
2.0 TFSI 225 KM | 79 900 | 75 900 | 71 800 | 69 900 | 64 300 |
2.0 TDI 150 KM | 86 600 | 80 000 | 73 900 | 65 600 | 59 900 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
Zawieszenie wytrzymuje do 150 tys. km, a jego naprawa nie jest tania – koszt wymiany kompletu aluminiowych przednich wahaczy wynosi od 2000 zł (z tyłu taniej). Z elementów elektrycznych często zawodzą czujniki cofania, zawiesza się system multimedialny MMI. Nieszczelne bywają tylne, bezramkowe szyby. Serwis jest drogi – np. po wymianie tylnych okładzin hamulcowych trzeba podłączyć auto do komputera.
