Bezawaryjny,
ale drogi samochód
Audi Q3 było produkowane od 2011 r. Mocniejsze wersje i Q3 RS są wyposażone w napęd 4x4 (Quattro) ze sprzęgłem wielopłytkowym typu haldex 5. Niektóre silniki i skrzynie biegów są też stosowane w Volkswagenach, co zwiększa dostępność części (również używanych) i obniża ich cenę. Q3 II generacji zadebiutowało pod koniec 2018 roku.
Używane Audi Q3: Układ napędowy
Wszystkie silniki są godne polecenia. Benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. W podstawowych jednostkach benzynowych 1.4 TFSI (kod EA211 – 125, 150 KM) rozrząd jest napędzany paskiem zębatym. To bezusterkowe, praktycznie nowe konstrukcje, ale czasami wypadają w nich zapłony. Od 2014 r. silnik 1.4 ma odłączane 2 cylindry (oznaczenie COD). W jednostce 2.0 TFSI (120, 150, 170, 180, 211 i 220 KM) nadal stosuje się łańcuchowy napęd rozrządu; początkowo wersje o mocy 170 i 211 KM brały zbyt dużo oleju silnikowego. 2.0 TFSI od 2014 r. jest dostępny w trwałej wersji EA888 gen.3B. To jednostka o skomplikowanej budowie z 8 wtryskiwaczami – cztery realizują wtrysk bezpośredni do komór spalania, a cztery pośredni do przewodów dolotowych. Jednostka ta występuje w wersjach o mocy 120, 150, 180, 200 i 220 KM; dwustukonna łączona z 6-biegowym automatem była oferowana na rynku północnoamerykańskim. W topowej odmianie Q3 RS montowano pięciocylindrowy dwudziestozaworowy silnik 2.5 TFSI o mocy 310, 340 i 367 KM. Diesle (seria EA288) są trwałe i oszczędne, choć zdarzają się w nich wycieki z pompy wody. 2.0 TDI osiąga 120, 140, 150, 177 lub 184 KM. Przekładnie mechaniczne są trwałe, za to dwusprzęgłowe DSG po przebiegu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów mogą generować koszty. Zużywają się sprzęgła, a w układzie mechatroniki odpowiadającym za zmianę przełożeń zdarzają się błędy w oprogramowaniu. Koszt naprawy – od 1500 zł.


Używane Audi Q3: Nadwozie
Niezbyt przestronne, ale z przodu miejsca nie brakuje, mało jest go z tyłu nad głową i na kolana. Siedzi się wysoko, fotele są wygodne, a we wnętrzu jest cicho. Ładna tablica przyrządów jest prosta w obsłudze. Bagażnik niezbyt duży, ale ustawny.
Używane Audi Q3: Wykonanie
Korozja pojawia się na nadwoziu i elementach podwozia. Wnętrze zmontowano dokładnie i wykończono materiałami dobrej jakości.
Używane Audi Q3: Bezpieczeństwo
W testach zderzeniowych Q3 uzyskało pięć gwiazdek. W standardzie jest sześć poduszek powietrznych oraz ABS z ESP.
Używane Audi Q3: Zawieszenie
Jest komfortowe i sprawnie tłumi nierówności drogi, a także na tyle sztywne, że zapewnia precyzyjne pokonywanie zakrętów. Układ kierowniczy jest dość bezpośredni.

Używane Audi Q3: Najlepsze w modelu
Silnik
Oszczędną i dynamiczną jazdę zapewniają diesle. Silniki benzynowe są dość wstrzemięźliwe, a poza podstawowym także dynamiczne. Uwaga na jednostkę 2.0 TFSI z początków produkcji.
1.4 TFSI | 2.0 TDI | 2.0 TFSI Quattro | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1395 | 1968 | 1984 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
110 (150) 5000 |
110 (150) 3500 |
132 (180) 4000 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
250 1500 |
340 1750 |
320 1400 |
Masa własna/ładowność kg | 1480/525 | 1560/525 | 1615/525 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4388 × 1831 × 1590 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 460/1365 | 460/1365 | 460/1365 |
Prędkość maksymalna km/h | 204 | 204 | 217 |
Rocznik
Wszystkie roczniki są godne polecenia. W ramach liftingu z 2014 roku całkowicie zmieniono przód i nieco tył. Poprawiono wnętrze, zastosowano LED-y, nowe multimedia i systemy bezpieczeństwa. Zmieniono również silniki, od liftingu spełniają one normę Euro 6.
Wyposażenie
Seryjne są elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, klimatyzacja, radioodtwarzacz, system start/stop i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Ceny
Najtańsze Q3 kosztują od 50 000 zł. Prawie wszystkie pochodzą zza granicy, często są to auta powypadkowe i o dużych przebiegach. Przeważają auta z silnikami wysokoprężnymi. Drogi Q3 RS to rzadkość. Jest po około 50% wersji z napędem na przednią oś i Quattro.
ROCZNIK | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
1.4 TFSI/150 KM | 86 900 | 81 900 | 75 800 | 72 500 | 68 900 |
2.0 TFSI/180 KM | 112 900 | 96 500 | 82 400 | 77 700 | 73 900 |
2.0 TDI/150 KM | 104 900 | 92 000 | 87 700 | – | 77 900 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
To trwały i bezawaryjny model, ale rozbudowana elektryka i elektronika może powodować koszty – niedomagają drogie w naprawach światła ksenonowe i LED, nie zapalają się światła stop przy używaniu hamulca postojowego (awaria usuwana w ramach akcji serwisowej). Zawiesza się przepustnica zamontowana w układzie zamkniętego obiegu powietrza oraz system multimedialny. Zdarzają się luzy w zawieszeniu i awarie wspomagania przekładni kierowniczej.
