Używane Audi Q3 (2011-2018): dobry, ale drogi

Audi Q3 to pierwszy niewielki SUV klasy premium Audi, który na rynku pojawił się długo po wszystkich konkurentach. Jako nowy nie był tani, ale sprzedawał się dobrze.

Audi Q3 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 144 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY
Bezawaryjny,
ale drogi samochód

Audi Q3 było produkowane od 2011 r. Mocniejsze wersje i Q3 RS są wyposażone w napęd 4x4 (Quattro) ze sprzęgłem wielopłytkowym typu haldex 5. Niektóre silniki i skrzynie biegów są też stosowane w Volkswagenach, co zwiększa dostępność części (również używanych) i obniża ich cenę. Q3 II generacji zadebiutowało pod koniec 2018 roku.

Używane Audi Q3: Układ napędowy

Wszystkie silniki są godne polecenia. Benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. W podstawowych jednostkach benzynowych 1.4 TFSI (kod EA211 – 125, 150 KM) rozrząd jest napędzany paskiem zębatym. To bezusterkowe, praktycznie nowe konstrukcje, ale czasami wypadają w nich zapłony. Od 2014 r. silnik 1.4 ma odłączane 2 cylindry (oznaczenie COD). W jednostce 2.0 TFSI (120, 150, 170, 180, 211 i 220 KM) nadal stosuje się łańcuchowy napęd rozrządu; początkowo wersje o mocy 170 i 211 KM brały zbyt dużo oleju silnikowego. 2.0 TFSI od 2014 r. jest dostępny w trwałej wersji EA888 gen.3B. To jednostka o skomplikowanej budowie z 8 wtryskiwaczami – cztery realizują wtrysk bezpośredni do komór spalania, a cztery pośredni do przewodów dolotowych. Jednostka ta występuje w wersjach o mocy 120, 150, 180, 200 i 220 KM; dwustukonna łączona z 6-biegowym automatem była oferowana na rynku północnoamerykańskim. W topowej odmianie Q3 RS montowano pięciocylindrowy dwudziestozaworowy silnik 2.5 TFSI o mocy 310, 340 i 367 KM. Diesle (seria EA288) są trwałe i oszczędne, choć zdarzają się w nich wycieki z pompy wody. 2.0 TDI osiąga 120, 140, 150, 177 lub 184 KM. Przekładnie mechaniczne są trwałe, za to dwusprzęgłowe DSG po przebiegu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów mogą generować koszty. Zużywają się sprzęgła, a w układzie mechatroniki odpowiadającym za zmianę przełożeń zdarzają się błędy w oprogramowaniu. Koszt naprawy – od 1500 zł.

Audi Q3Materiały prasowe
Prosty, czytelny kokpit wykonany z dobrej jakości materiałów. Sterowanie klimatyzacją umieszczono zbyt nisko
Audi Q3Materiały prasowe
Z tyłu mało miejsca

 

Używane Audi Q3: Nadwozie

Niezbyt przestronne, ale z przodu miejsca nie brakuje, mało jest go z tyłu nad głową i na kolana. Siedzi się wysoko, fotele są wygodne, a we wnętrzu jest cicho. Ładna tablica przyrządów jest prosta w obsłudze. Bagażnik niezbyt duży, ale ustawny.

Używane Audi Q3: Wykonanie

Korozja pojawia się na nadwoziu i elementach podwozia. Wnętrze zmontowano dokładnie i wykończono materiałami dobrej jakości.

Używane Audi Q3: Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych Q3 uzyskało pięć gwiazdek. W standardzie jest sześć poduszek powietrznych oraz ABS z ESP.

Używane Audi Q3: Zawieszenie

Jest komfortowe i sprawnie tłumi nierówności drogi, a także na tyle sztywne, że zapewnia precyzyjne pokonywanie zakrętów. Układ kierowniczy jest dość bezpośredni.

Audi Q3Materiały prasowe
To jeden z najmniejszych SUV-ów, więc i jego bagażnik nie ma dużej pojemności. Słaba widoczność do tyłu, a niewielki prześwit nie zachęca do opuszczenia asfaltu

 

Używane Audi Q3: Najlepsze w modelu

Silnik
Oszczędną i dynamiczną jazdę zapewniają diesle. Silniki benzynowe są dość wstrzemięźliwe, a poza podstawowym także dynamiczne. Uwaga na jednostkę 2.0 TFSI z początków produkcji.

  1.4 TFSI 2.0 TDI 2.0 TFSI Quattro
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1395 1968 1984
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
110 (150)
5000
110 (150)
3500
132 (180)
4000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
250
1500
340
1750
320
1400
Masa własna/ładowność kg 1480/525 1560/525 1615/525
Długość × szerokość × wys. mm 4388 × 1831 × 1590
Pojemność bagażnika l/VDA 460/1365 460/1365 460/1365
Prędkość maksymalna km/h 204 204 217


Rocznik
Wszystkie roczniki są godne polecenia. W ramach liftingu z 2014 roku całkowicie zmieniono przód i nieco tył. Poprawiono wnętrze, zastosowano LED-y, nowe multimedia i systemy bezpieczeństwa. Zmieniono również silniki, od liftingu spełniają one normę Euro 6.

Wyposażenie
Seryjne są elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, klimatyzacja, radioodtwarzacz, system start/stop i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

Ceny
Najtańsze Q3 kosztują od 50 000 zł. Prawie wszystkie pochodzą zza granicy, często są to auta powypadkowe i o dużych przebiegach. Przeważają auta z silnikami wysokoprężnymi. Drogi Q3 RS to rzadkość. Jest po około 50% wersji z napędem na przednią oś i Quattro.

ROCZNIK 2017 2016 2015 2014 2013
1.4 TFSI/150 KM 86 900 81 900 75 800 72 500 68 900
2.0 TFSI/180 KM 112 900 96 500 82 400 77 700 73 900
2.0 TDI/150 KM 104 900 92 000 87 700 77 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

To trwały i bezawaryjny model, ale rozbudowana elektryka i elektronika może powodować koszty – niedomagają drogie w naprawach światła ksenonowe i LED, nie zapalają się światła stop przy używaniu hamulca postojowego (awaria usuwana w ramach akcji serwisowej). Zawiesza się przepustnica zamontowana w układzie zamkniętego obiegu powietrza oraz system multimedialny. Zdarzają się luzy w zawieszeniu i awarie wspomagania przekładni kierowniczej.

Audi Q3auto motor i sport
Zobacz także:
REKLAMA