Większość Q5
ma stały napęd
na cztery koła
Audi Q5 pierwszej generacji (kod 8R) było produkowane w latach 2008–2016. Budowano je na płycie podłogowej MLB, z której korzystają też Audi A4 B8, Audi A5 i z Porsche Macan. Q-piątki (poza słabszymi wersjami wysokoprężnymi) mają stały napęd na cztery koła (quattro). Następcę opisywanego modelu zaprezentowano pod koniec 2016 roku.
Używane Audi Q5 - Układ napędowy
Jednostki benzynowe serii EA888 gen. 2. – R4 2.0 TFSI (180, 211, 225 i 230 KM) – nadmiernie spalają olej silnikowy z powodu zbyt cienkich pierścieni zgarniających; ich wymiana kosztuje około 4000 zł. Silniki te mają też awaryjne łańcuchowe rozrządy (wymiana rozrządu – od 1200 zł). W 2011 roku wprowadzono trwalszy silnik 2.0 (EA888 gen. 3.) z lepszą konstrukcją tłoków. Z silników V6 doładowania nie ma 3.2 FSI o mocy 270 KM. Jednostkę 3.0 V6 o mocy 272 KM i 354 KM (w SQ5) wyposażono w sprężarkę mechaniczną. Silniki V6 są trwałe, lecz paliwożerne, czasami rozciąga się w nich łańcuch łączący wałki rozrządu. Diesel 2.0 TDI osiąga moc 143, 150, 163, 170, 177 i 190 KM. Zdarzającą się w nim usterką jest wycieranie się wałka napędu wysokociśnieniowej pompy paliwa (nie dotyczy to wersji silnika o mocy 150 i 190 KM). Problem z wałkami napędu pompy występuje też w dieslach 3.0 V6 (240, 245, 258 KM) oraz w SQ5 (313 KM) i competition/plus (326/340 KM). W dieslach V6 zdarzają się nadmiernie rozciągnięte łańcuchy rozrządu (wymiana od 6000 zł, głównie auta z 2008 roku) i awarie klapek w układzie dolotowym (1000 zł). W dwusprzęgłowej przekładni S-tronic po przebiegu 150-200 tys. km może dochodzić do awarii mechatroniki i sprzęgła wielopłytkowego. Naprawa sprzęgła kosztuje ok. 5000 zł.


Używane Audi Q5 - Nadwozie
System obsługi urządzeń jest prosty, a zegary czytelne. Wnętrze urządzono praktycznie. Z przodu nie brakuje przestrzeni, fotele są wygodne, z tyłu w korzystaniu ze środkowego miejsca przeszkadza masywny tunel. Bagażnik jest ustawny, pod podłogą znajduje się zapasowe koło dojazdowe.
Używane Audi Q5 - Wykonanie
Nadwozie nie koroduje. Montaż elementów wnętrza i materiały są na najwyższym poziomie. Audi Q5 zostało bardzo dobrze wygłuszone.
Używane Audi Q5 - Bezpieczeństwo
W testach zderzeniowych Euro NCAP Q5 otrzymało pięć gwiazdek. Seryjnych jest sześć poduszek powietrznych i ESP.
Używane Audi Q5 - Zawieszenie
Jest dość twarde, ale zapewnia dobre trzymanie w zakrętach, nieco kosztem komfortu. Samochód jest zwinny i trzyma się obranej linii przejazdu. W jeździe w zakrętach pomaga precyzyjny układ kierowniczy.

Najlepsze w modelu
Silnik
Oszczędną jazdę zapewni diesel 2.0, najlepiej w wersjach o mocy 150 lub 190 KM. Z benzynowych silników lepiej unikać jednostek 2.0.
2.0 TFSI | 2.0 TDI | 3.0 TDI Quattro | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | widlasty/6 |
Pojemność skokowa cm3 | 1984 | 1968 | 2967 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
132 (180) 4000 |
105 (143) 4200 |
180 (245) 4000 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
320 1500 |
320 1750 |
580 1400 |
Masa własna/ładownoś ćkg | 1795/535 | 1755/505 | 1935/495 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4629 × 1898× 1655 | 4629 × 1898× 1627 | 4629 × 1898 × 1655 |
Pojemność bagażnika l/VDA | 540/1560 | 540/1560 | 540/1560 |
Prędkość maksymalna km/h | 210 | 192 | 225 |
Rocznik
Wybór zależy od zasobności portfela. Model miał lifting w połowie 2012 roku. Zmieniono wtedy przód, w tym reflektory na ksenonowe z LED-ową obwódką, pojawiły się hybryda, wersja SQ5 TDI i silnik 3.0 TFSI. Inne są kierownica, panel sterowania klimatyzacją i system nawigacyjny.
Wyposażenie
W standardzie są m.in. elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, automatyczna klimatyzacja, światła przeciwmgłowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów i komputer pokładowy.
Ceny
Najtańsze Audi Q5 kosztują 40 000 zł. Są to najczęściej auta powypadkowe, sprowadzane z USA lub wyeksploatowane. Zadbany egzemplarz kosztuje co najmniej 50 000 zł. Większość Q5 ma silnik Diesla i napęd 4x4. Mało jest aut z polskich salonów, nie ma wersji V6 i SQ5.
ROCZNIK | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
2.0 TFSI/180 KM | 109 900 | 97 900 | 89 600 | 82 000 | 63 800 |
3.0 TDI/245/258 KM | 129 900 | 114 700 | 108 000 | 92 300 | 67 000 |
2.0 TDI/143/150 KM | 102 500 | 91 900 | 82 400 | 72 900 | 66 900 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
W latach 2013-2016 przeprowadzono akcję serwisową, która dotyczyła przegrzewających się elektrycznych pomp cieczy chłodzącej. Zawieszenie wytrzymuje do 150 tys. km – koszt wymiany kompletu aluminiowych przednich wahaczy wynosi co najmniej 2500 zł (tylnych jest tańszy). Wymiana diod LED w reflektorach (sprzed liftingu) kosztuje ok. 300 zł. Awaryjne bywają system bezkluczykowego otwierania auta, sterowanie ogrzewaniem szyby i pokrywą bagażnika, centralny zamek oraz silnik dmuchawy. Często zawodzą czujniki filtra DPF.
