Używane Audi Q5 (2008-2016): Najlepsze z dieslem

Audi Q5 jakością dorównuje większemu od siebie modelowi Q7. Jest praktyczne, dobrze wyposażone, ma wysokie osiągi, a koszty jego eksploatacji okazują się niższe.

Audi Q5 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 198 800 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY
Większość Q5
ma stały napęd
na cztery koła

Audi Q5 pierwszej generacji (kod 8R) było produkowane w latach 2008–2016. Budowano je na płycie podłogowej MLB, z której korzystają też Audi A4 B8, Audi A5 i z Porsche Macan. Q-piątki (poza słabszymi wersjami wysokoprężnymi) mają stały napęd na cztery koła (quattro). Następcę opisywanego modelu zaprezentowano pod koniec 2016 roku.

Używane Audi Q5 - Układ napędowy

Jednostki benzynowe serii EA888 gen. 2. – R4 2.0 TFSI (180, 211, 225 i 230 KM) – nadmiernie spalają olej silnikowy z powodu zbyt cienkich pierścieni zgarniających; ich wymiana kosztuje około 4000 zł. Silniki te mają też awaryjne łańcuchowe rozrządy (wymiana rozrządu – od 1200 zł). W 2011 roku wprowadzono trwalszy silnik 2.0 (EA888 gen. 3.) z lepszą konstrukcją tłoków. Z silników V6 doładowania nie ma 3.2 FSI o mocy 270 KM. Jednostkę 3.0 V6 o mocy 272 KM i 354 KM (w SQ5) wyposażono w sprężarkę mechaniczną. Silniki V6 są trwałe, lecz paliwożerne, czasami rozciąga się w nich łańcuch łączący wałki rozrządu. Diesel 2.0 TDI osiąga moc 143, 150, 163, 170, 177 i 190 KM. Zdarzającą się w nim usterką jest wycieranie się wałka napędu wysokociśnieniowej pompy paliwa (nie dotyczy to wersji silnika o mocy 150 i 190 KM). Problem z wałkami napędu pompy występuje też w dieslach 3.0 V6 (240, 245, 258 KM) oraz w SQ5 (313 KM) i competition/plus (326/340 KM). W dieslach V6 zdarzają się nadmiernie rozciągnięte łańcuchy rozrządu (wymiana od 6000 zł, głównie auta z 2008 roku) i awarie klapek w układzie dolotowym (1000 zł). W dwusprzęgłowej przekładni S-tronic po przebiegu 150-200 tys. km może dochodzić do awarii mechatroniki i sprzęgła wielopłytkowego. Naprawa sprzęgła kosztuje ok. 5000 zł.

Audi Q5Materiały prasowe
Wnętrze okazuje się odporne na zużycie, a obsługa urządzeń łatwa. Jakość wykonania jest na najwyższym poziomie
Audi Q5Materiały prasowe
Wygodne, dobrze wyprofilowane fotele sprawdzają się w dłuższej podróży

 

Używane Audi Q5 - Nadwozie

System obsługi urządzeń jest prosty, a zegary czytelne. Wnętrze urządzono praktycznie. Z przodu nie brakuje przestrzeni, fotele są wygodne, z tyłu w korzystaniu ze środkowego miejsca przeszkadza masywny tunel. Bagażnik jest ustawny, pod podłogą znajduje się zapasowe koło dojazdowe.

Używane Audi Q5 - Wykonanie

Nadwozie nie koroduje. Montaż elementów wnętrza i materiały są na najwyższym poziomie. Audi Q5 zostało bardzo dobrze wygłuszone.

Używane Audi Q5 - Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych Euro NCAP Q5 otrzymało pięć gwiazdek. Seryjnych jest sześć poduszek powietrznych i ESP.

Używane Audi Q5 - Zawieszenie

Jest dość twarde, ale zapewnia dobre trzymanie w zakrętach, nieco kosztem komfortu. Samochód jest zwinny i trzyma się obranej linii przejazdu. W jeździe w zakrętach pomaga precyzyjny układ kierowniczy.

Audi Q5Materiały prasowe
Widoczność do tyłu nie jest najlepsza. Za to prześwit (20 cm) i głębokość brodzenia (do 50 cm) mogą się podobać

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Oszczędną jazdę zapewni diesel 2.0, najlepiej w wersjach o mocy 150 lub 190 KM. Z benzynowych silników lepiej unikać jednostek 2.0.

  2.0 TFSI 2.0 TDI 3.0 TDI Quattro
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 widlasty/6
Pojemność skokowa cm3 1984 1968 2967
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
132 (180)
4000
105 (143)
4200
180 (245)
4000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
320
1500
320
1750
580
1400
Masa własna/ładownoś ćkg 1795/535 1755/505 1935/495
Długość × szerokość × wys. mm 4629 × 1898× 1655 4629 × 1898× 1627 4629 × 1898 × 1655
Pojemność bagażnika l/VDA 540/1560 540/1560 540/1560
Prędkość maksymalna km/h 210 192 225


Rocznik
Wybór zależy od zasobności portfela. Model miał lifting w połowie 2012 roku. Zmieniono wtedy przód, w tym reflektory na ksenonowe z LED-ową obwódką, pojawiły się hybryda, wersja SQ5 TDI i silnik 3.0 TFSI. Inne są kierownica, panel sterowania klimatyzacją i system nawigacyjny.

Wyposażenie
W standardzie są m.in. elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, automatyczna klimatyzacja, światła przeciwmgłowe, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów i komputer pokładowy.

Ceny
Najtańsze Audi Q5 kosztują 40 000 zł. Są to najczęściej auta powypadkowe, sprowadzane z USA lub wyeksploatowane. Zadbany egzemplarz kosztuje co najmniej 50 000 zł. Większość Q5 ma silnik Diesla i napęd 4x4. Mało jest aut z polskich salonów, nie ma wersji V6 i SQ5.

ROCZNIK 2016 2015 2014 2013 2012
2.0 TFSI/180 KM 109 900 97 900 89 600 82 000 63 800
3.0 TDI/245/258 KM 129 900 114 700 108 000 92 300 67 000
2.0 TDI/143/150 KM 102 500 91 900 82 400 72 900 66 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

W latach 2013-2016 przeprowadzono akcję serwisową, która dotyczyła przegrzewających się elektrycznych pomp cieczy chłodzącej. Zawieszenie wytrzymuje do 150 tys. km – koszt wymiany kompletu aluminiowych przednich wahaczy wynosi co najmniej 2500 zł (tylnych jest tańszy). Wymiana diod LED w reflektorach (sprzed liftingu) kosztuje ok. 300 zł. Awaryjne bywają system bezkluczykowego otwierania auta, sterowanie ogrzewaniem szyby i pokrywą bagażnika, centralny zamek oraz silnik dmuchawy. Często zawodzą czujniki filtra DPF.

Audi Q5auto motor i sport
Zobacz także:
REKLAMA