REKLAMA

Używane Audi TT 8N - awarie, silniki, ceny

Debiut pierwszej generacji Audi TT był pamiętnym wydarzeniem. Odważnie stylizowane coupe wyróżniało się w tłumie przeciętnych aut. Dziś trudno uwierzyć, że od debiutu minęło przeszło 20 lat, bo TT wciąż wygląda nowocześnie i bardzo atrakcyjnie.

Audi TT 8N Materiały prasowe
Audi TT 8N - pierwsza generacja modelu
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 90 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Audi TT pierwszej generacji, oznaczonej jako 8N, zadebiutowało na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1998 roku i od razu zrobiło furorę. Za jego projekt odpowiedzialny jest sam Peter Schreyer, późniejszy szef designu w koncernie Hyundai-Kia, a następnie prezes Kia.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Audi TT – nadwozie

Trzeba przyznać, że Schreyerowi należy się duże uznanie, bo Audi TT ma ponadczasowy wygląd, dzięki czemu dziś, po dwóch dekadach od premiery, staje się atrakcyjnym youngtimerem.

Pierwsza odsłona Audi TT zbudowana została na płycie podłogowej współdzielonej z Volkswagenem Golfem czy Skodą Octavią. Czterometrowej długości zgrabne coupe ma dzięki temu sporo wspólnych części z tańszymi kuzynami, co znacznie obniża koszty eksploatacji.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Audi TT, jako awangardowe coupe, było dość drogą zabawką – zważywszy na stosunkowo bliskie pokrewieństwo z wymienionymi wyżej popularnymi autami, bo jego cena podchodziła pod pułap 150 tys. złotych. Kwota nie odstraszała jednak zakochanych w zaokrąglonych kształtach "tetetki" fanów, którzy niemal ustawiali się w kolejkach. Zainteresowanie autem zwiększyła dodatkowo premiera rasowej wersji roadster, która zadebiutowała w 1999 roku.

Audi TT 8NMateriały prasowe
Audi TT 8N - pierwsza generacja modelu

Audi TT – wnętrze

Choć pokrewieństwo z przestronną Skodą Octavią czy Volkswagenem Golfem jest bliskie, Audi TT, jako auto sportowe, nie rozpieszcza przestronnością kabiny. O ile z przodu, na nisko osadzonych fotelach, można wygodnie zasiąść, o tyle z tyłu zmieszczą się co najwyżej dzieci o wzroście do 150 cm. Winę za ciasnotę ponosi dość krótkie nadwozie i przede wszystkim mocno opadająca klapa bagażnika.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

A jeśli o tym mowa, to za oparciem tylnej kanapy zmieści się najwyżej bagaż dla dwojga. 270 litrów to przeciętna pojemność, którą przez złożenie oparć można powiększyć do 540 litrów. W roadsterze, ze względu na konstrukcję dachu, bagażnik ma jedynie 220 litrów.

Kabina jest wykończona dobrej jakości materiałami, które przetrwały próbę czasu. Jej design też należy zaliczyć do bardzo udanych. Prosta, ascetyczna forma, nieprzeładowana przyciskami i pokrętłami, wpływa na ergonomię i nawet po przeszło 20 latach wygląda bardzo dobrze.

Audi TT 8NMateriały prasowe
Audi TT 8N - pierwsza generacja modelu

REKLAMA

REKLAMA

Audi TT – silniki i napęd

Początkowo Audi TT oferowane było z 20-zaworowym, turbodoładowanym silnikiem 1.8, który w modelu TT występował w dwóch wersjach mocy - 180-konnej z napędem na przednią oś oraz 225-konnej z napędem quattro.

Pierwsze egzemplarze wykazywały problemy z utrzymaniem się na drodze podczas zmiany kierunku przy wyższych prędkościach, rzędu 160 km/h. Szybko się z tym jednak uporano, montując w nowych i już wyprodukowanych autach dodatkowy spoiler z tyłu, a także dodając system ESP oraz korygując nastawy zawieszenia.

W 2003 roku do oferty dołączyła wersja z rasowo brzmiącym silnikiem VR6 o pojemności 3,2 litra i mocy 250 KM, a rok później można było zamówić auto z sekwencyjną skrzynią biegów S tronic.

Audi TT 8NMateriały prasowe
Audi TT 8N - pierwsza generacja modelu

Nie można nie wspomnieć o odmianie TT Coupe quattro Sport, która pojawiła się w 2005 roku. Wersja ta została odpowiednio odchudzona, przez usunięcie tylnej kanapy i zamontowanie lekkich kubełków z przodu. Redukcja masy o 75 kg, wraz ze wzrostem mocy do poziomu 240 KM, dały znaczną poprawę osiągów i prowadzenia.

W tym samym roku jednostki 1.8 Turbo przestały być oferowane w dotychczasowych poziomach mocy - 150-konna odmiana została zastąpiona przez wersję 163-konną, a w miejsce 180-konnego silnika pojawił się motor o mocy 190 KM.

Audi TT – ceny i koszty

Duże kwoty, które pierwsi właściciele musieli wyłożyć za fabrycznie nowe TT, na szczęście z biegiem lat zdecydowanie zmalały. Najtańsze egzemplarze pochodzące z roku 1998 i 1999 kosztują obecnie 11 - 13 tysięcy złotych.

Najdroższe i zarazem najmłodsze egzemplarze, uszczuplą portfel nowego właściciela o kwotę od 28 do 30 tysięcy złotych. Mimo atrakcyjnych cen, niełatwo jednak znaleźć Audi TT godne uwagi. Spora część modeli z drugiej ręki jest zaniedbana, nadmiernie eksploatowana lub ma historię powypadkową. Raczej unikać trzeba aut, które zostały stuningowane.

Audi TT 8NMateriały prasowe
Audi TT 8N - pierwsza generacja modelu

REKLAMA

Audi TT – awarie i usterki

Audi TT jest modelem, który w rankingach bezawaryjności zajmuje wysokie lokaty. Dbałość właściciela o regularne serwisowanie zostanie wynagrodzona dużą trwałością, bo pierwsze TT generacji 8N to solidny samochód.

Silnik o pojemności 1,8 litra ma opinię udanej konstrukcji. W przeważającej części przypadków awarie dotyczą drobiazgów. Zdarzają się uszkodzenia termostatu i czujnika położenia wału korbowego, pękają też uszczelki między kolektorem wydechowym a turbosprężarką.

Typową usterką jest zabrudzenie przepływomierza. Objawy to falowanie obrotów na biegu jałowym. Nieprawidłowa eksploatacja lub duży przebieg wiążą się ze zużyciem napinacza łańcucha łączącego wałki rozrządu lub zatarciem turbo.

Audi TT 8NMateriały prasowe
Audi TT 8N - pierwsza generacja modelu

Silnik 1,8 Turbo można parować z instalacją gazową. Dla dobra jednostki i jej trwałości najlepiej jednak zainwestować w zestaw wysokiej jakości, zamontowany przez renomowany serwis. W silnikach VR6 o pojemności 3,2 litra rozciąga się natomiast łańcuch rozrządu.

Dużą trwałością wykazuje się wielowahaczowe zawieszenie, które przy większych przebiegach wymaga przeważnie wymiany łączników stabilizatora czy tulei wahaczy. Napęd quattro, o ile nie był eksploatowany ponad normę, nie będzie sprawiał kłopotów.

Podsumowanie

Po dwóch dekadach od premiery Audi TT pierwszej generacji wciąż jest świetną propozycją dla tych, którzy poszukują sportowego auta o nietuzinkowym wyglądzie i dużej trwałości.

Przed zakupem warto dokładnie obejrzeć dany egzemplarz, poszukując śladów napraw powypadkowych, a także niesolidnych zabiegów, które mają na celu zreanimowanie auta na czas sprzedaży. Warto skupić się na egzemplarzach z silnikiem 1,8 Turbo, który ma znacznie większą trwałość, niż jednostka VR6, dając sporo radości z jazdy.

Dobrze traktowane i serwisowane zgodnie z zaleceniami producenta Audi TT odwdzięczy się kolejnymi latami bezawaryjnej jazdy, dostarczając solidnych dawek adrenaliny.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA