Używane BMW 4 Gran Coupe (2014-2021): Nie całkiem idealne

BMW 4 Gran Coupe to odpowiedź BMW na dobrze przyjęte na rynku Audi A5Sportback. Gran Coupé jest dynamiczne, starannie wykończone, ale niezbyt przestronne. Ma nietrwałe silniki.

BMW 4 Gran Coupe Materiały prasowe
Sztywne zawieszenie umożliwia szybką i precyzyjną jazdę krętymi drogami. Nadwozie się przy tym nie przechyla
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 172 900 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2, hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
Żywiołem BMW
4 Gran Coupe są kręte drogi

BMW 4 Gran Coupé (kod F36) pojawiło się na rynku w kwietniu 2014 roku. Zbudowano je na płycie podłogowej BMW 3 szóstej generacji (sedan, kod F30). Seria 4, która jest pozycjonowana wyżej niż seria 3 jako ta bardziej sportowa, technicznie niczym się od niej nie różni. BMW 4 Gran Coupé występuje jako pięciodrzwiowy liftback; oprócz niego dostępne są BMW 4 Coupé (F32, debiut w 2013 roku) i Cabrio (F33, w sprzedaży od 2014 roku). BMW 4 Gran Coupé doczekało się następcy w połowie 2021 roku. Mocniejsze wersje oferowano z opcjonalnym napędem na cztery koła (xDrive). W przeciwieństwie do BMW 3, modele serii 4 nie występowały w wersjach hybrydowych.

Używane BMW 4 Gran Coupe - Układ napędowy

W modelu montowano tylko turbodoładowane rzędowe silniki cztero- i sześciocylindrowe w wersjach benzynowych i zasilanych olejem napędowym. Benzynowe jednostki R4 2.0 (N20) mają moc 184 (420i) i 245 KM (428i). Zdarzają się w nich awarie układu smarowania, co może doprowadzić do zatarcia. Koszt wymiany pompy olejowej sięga 5 tys. zł. Wadliwe bywają cewki zapłonowe (kosztują od 150 zł), a na zaworach odkłada się nagar. Zastosowane pod koniec 2016 roku silniki 2.0 (184 i 252 KM, kolejno jako 420i oraz 430i) serii B48 są trwalsze. Radość z jazdy dostarczą natomiast trwałe rzędowe „szóstki” 435i (306 KM) i jego następca – 440i (326 KM). Niestety, BMW 4 Gran Coupé, w odróżnieniu od Coupé i Cabrio, nie było oferowane w najmocniejszej odmianie „M”. Na rynku wzięcie mają głównie auta z dieslem. Godne uwagi są te ze stosowaną od końca 2015 roku trwałą jednostką 2.0 R4 (B47). W 418d osiągała ona moc 150 KM, a jako 420d – 190 KM. Spośród diesli początkowo w ofercie znajdowały się jednostki 2.0 o mocach 143 KM w modelu 418d i 184 KM w 420d. To silniki z serii N47 z awaryjnym łańcuchowym napędem rozrządu, do tego umieszczonym między skrzynią biegów a silnikiem, co powoduje, że jego wymiana kosztuje co najmniej 3000 zł. Jednostki tej serii mają też awaryjne klapki w kolektorze
dolotowym (nowy kolektor można kupić za około 2000 zł). Trwałe natomiast okazują się rzędowe diesle z sześcioma cylindrami, które stosowano w 430d (258 KM) i w 435d (313 KM). Przekładnie mechaniczne mają po sześć biegów, a automatyczne po osiem. Standardowo BMW „czwórka” ma napęd na tylne koła, ale istnieją też modele wyposażone w napęd wszystkich kół (xDrive). Tych wersji nie polecamy, bo usunięcie awarii niezbyt trwałej skrzynki rozdzielczej kosztuje ok. 3500 zł.

BMW 4 Gran CoupeMateriały prasowe
Ładna, analogowa tablica przyrządów – dzięki pokrętłom i przyciskom – jest prosta w obsłudze. BMW 4 Gran Coupé to ostatni model klasy premium z dźwignią hamulca ręcznego
BMW 4 Gran CoupeMateriały prasowe
Kanapa jest wygodna, wyprofilowano ją dla dwóch osób. Miejsca na nogi i nad głowami wystarcza

Używane BMW 4 Gran Coupe - Nadwozie

„Czwórka” Gran Coupe ma wnętrze porównywalnej wielkości do wnętrz innych prestiżowych aut klasy średniej. Z przodu na nisko umieszczonych fotelach miejsca nie brakuje. Z tyłu za fotelem kierowcy zostaje około 25 cm przestrzeni na nogi pasażera siedzącego na wygodnej, dobrze wyprofilowanej kanapie. Przed kierowcą znajduje się klasyczna, analogowa, uporządkowana tablica przyrządów, którą obsługuje się intuicyjnie przyciskami i pokrętłami. Szyby w drzwiach bocznych nie mają ramek. We wnętrzu przeszkadza wysoki tunel środkowy. Bagażnik, choć ustawny, ma przeciętną pojemność. Auto dość dobrze wyciszono.

Używane BMW 4 Gran Coupe - Wykonanie

Nadwozie BMW 4 Gran Coupé nie jest podatne na korozję. Jakość montażu i materiałów w kabinie okazuje się wysoka, na poziomie tych z serii 3. Po przebiegu kilkunastu tysięcy kilometrów zdarza się jednak, że we wnętrzu coś skrzypi.

Używane BMW 4 Gran Coupe - Bezpieczeństwo

Seryjnie jest sześć airbagów (wszystkie z przodu: czołowe, boczne i kurtynowe) oraz ESP. W testach zderzeniowych NCAP BMW 4 uzyskało pięć gwiazdek.

Używane BMW 4 Gran Coupe - Zawieszenie

Jest twarde, ale sprężyste. Dobrze tłumi nierówności drogi oraz pozwala precyzyjnie, bezpiecznie i szybko pokonywać zakręty, w czym pomaga dobrze skalibrowany układ kierowniczy. W ramach liftingu zawieszenie jeszcze bardziej utwardzono, jednak bez uszczerbku dla komfortu podczas pokonywania nierówności.

BMW 4 Gran CoupeMateriały prasowe
Ustawny bagażnik ma 480 l. W serii 4 nie przewidziano miejsca na koło zapasowe
BMW 4 Gran CoupeMateriały prasowe
W ramach liftingu okrągłe światła do jazdy dziennej zastąpiono światłami o bardziej wyostrzonym kształcie, a zamiast biksenonowych reflektorów zastosowano LED-owe

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Z benzynowych silników najbezpieczniej wybrać jednostki 2.0 (seria B48), z diesli również 2.0, zastosowane po liftingu (B47). Najlepsza, ale i najdroższa opcja to jednostki napędowe R6.

  420i 418d 420d
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowacm3 1997 1995 1995
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
135 (184)
5000
110 (150)
4000
140 (190)
4000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
270
1250
320
1500
400
1750
Masa własna/ładowność kg 1555/485 1585/485 1595/485
Długość × szerokość × wys.mm 4638 x 1825 x 1397
Pojemność bagażnika l/VDA 480/1300 480/1300 480/1300
Prędkość maksymalna km/h 236 213 240


Rocznik
Ze względu na trwalsze silniki lepiej wybrać wersje z późniejszych lat produkcji. Lifting zmienił kształt osłony chłodnicy oraz reflektory – teraz są LED-owe, a także tylne lampy. Inna jest kierownica, a nawigację zmodyfikowano.

Wyposażenie
Wyposażenie seryjne obejmuje radioodtwarzacz oraz elektryczne szyby i lusterka, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, światła przeciwmgłowe i 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

Ceny
Najtańsze BMW 4 Gran Coupé kosztują ok. 75 000 zł. To model często konfigurowany indywidualnie, więc rozrzut cen w poszczególnych rocznikach jest duży. Trzeba uważać na egzemplarze powypadkowe, bo w aucie zastosowano mnóstwo elektronicznych urządzeń, które nie zawsze łatwo zdiagnozować. Na rynku jest więcej wersji z dieslem.

ROCZNIK 2019 2018 2017 2016 2015
420i 184 KM  122 900 118 500 110 000 99 900 79 500
418d 143 KM - 108 400 94 000 87 900 75 500
420d 184 KM 130 000 122 500 98 500 89 700 79 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

W BMW 4 ponadprzeciętnie szybko zużywają się okładziny hamulcowe z przodu. Zawiesza się system i-Drive, który nie zawsze udaje się naprawić. Najpoważniejszym zagrożeniem jest możliwość zapalenia się auta: dotyczy to wersji z silnikami Diesla do roku 2017. Glikol wyciekający z nieszczelnej chłodniczki zaworu EGR po zmieszaniu z zanieczyszczeniami zapala się. Pożar bywa tak gwałtowny, że auto trudno uratować. BMW prowadziło akcję serwisową, warto więc sprawdzić, czy awaryjny moduł EGR wymieniono; chłodnica zaworu EGR kosztuje od 2500 zł.

BMW 4 Gran Coupeauto motor i sport
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA