X3 to zwinny
w zakrętach,
przestronny SUV
BMW X3 II (oznaczenie F25) zadebiutowało pod koniec 2010 r. Pokrewny model X4 (F26), pozycjonowany wyżej niż X3, technicznie niczym się od niego nie różni. Tę lifestyle’ową odmianę z mocniejszymi silnikami i dachem jak w coupé oferowano od 2014 do 2018 r., BMW X3 produkowano z kolei prawie do końca 2017 roku. X3 z najsłabszym dieslem (od 2012 r. jako 18d) było dostępne tylko z napędem na tylną oś (sDrive). Wersja benzynowa 20i występowała jako sDrive i czteronapędowa xDrive.
Używane BMW X3 - Układ napędowy
Podstawowe silniki benzynowe 2.0 R4 (N20) mają moc 184 KM (20i) i 245 KM (28i, od 2012 roku). Nierówna praca tego silnika może świadczyć o przeskoczeniu łańcucha na zębatce; wymiana rozrządu kosztuje ok. 8000 zł, dodatkowa wymiana wariatorów faz rozrządu to wydatek do 6000 zł. W mocniejszej wersji tego silnika awarie trapią układ smarowania (pompa oleju, wymiana ok. 5000 zł), co może doprowadzić do jego zatarcia. Do 2012 roku w BMW X3 28i stosowano wolnossący silnik 3.0 R6 osiągający 258 KM – to bardzo trwała jednostka z serii N52. Radość z jazdy zapewnia skomplikowana rzędowa „szóstka” biturbo (wersja 35i) o mocy 306 KM. Na rynku królują jednak auta z dieslem. Godne uwagi są modele po liftingu z trwalszą jednostką 2.0 R4 o oznaczeniu B47. W X3 18d osiągała ona 150 KM, a w 20d – 190 KM. Do liftingu w ofercie były diesle 2.0 z serii N47 o mocy 143 KM (18d) i 184 KM (20d). Mają one awaryjny łańcuchowy rozrząd, do tego umieszczony od strony skrzyni biegów, co sprawia, że jego wymiana kosztuje około 6000 zł i trwa nawet 1,5 dnia. Silniki te mają awaryjne klapki w kolektorze dolotowym; nowy kolektor można kupić za ok. 2 tys. zł. Za to diesle 3.0 R6 są trwałe, stosowano je w modelach 30d (258 KM) i 35d (313 KM, biturbo). Występujące czasami awarie skrzynki rozdzielczej napędu xDrive pociągają za sobą wydatek w wysokości 3500 zł.


Używane BMW X3 - Nadwozie
W kabinie będzie wygodnie czterem osobom. Fotele są komfortowe, a obsługa urządzeń intuicyjna. Lepsze mogłoby być wyciszenie.
Używane BMW X3 - Wykonanie
BMW X3 nie jest podatne na korozję. Jakość montażu okazuje się dość wysoka, za to jakość materiałów jest tylko przeciętna.
Używane BMW X3 - Bezpieczeństwo
Seryjnie X3 wyposażano w sześć poduszek powietrznych i ESP. W testach zderzeniowych Euro NCAP auto uzyskało pięć gwiazdek.
Używane BMW X3 - Zawieszenie
Jest dość twarde, pozwala zwinnie i bezpiecznie pokonywać kręte drogi, w czym pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności nawierzchni.

Najlepsze w modelu
Silnik
Z aut benzynowych bezpieczniej wybrać wersję z silnikiem R6. Z diesli – wersję 2.0 B47. Najlepsza, ale i najdroższa opcja to silniki R6.
20d | xDrive20i | xDrive28i | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1995 | 1997 | 1997 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
135 (184) 4000 |
135 (184) 5000 |
180 (245) 5000 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
380 1750 |
270 1250 |
350 1250 |
Masa własna/ładowność kg | 1790/515 | 1785/515 | 1815/515 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4648 × 1881 × 1675 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 550/1600 | 550/1600 | 550/1600 |
Prędkość maksymalna km/h | 210 | 210 | 230 |
Rocznik
Ze względu na trwalsze silniki lepiej wybrać wersje produkowane po liftingu z 2014 roku. W jego ramach zmieniono przede wszystkim wygląd przodu i odświeżono tablicę rozdzielczą.
Wyposażenie
W wyposażeniu seryjnym znajdują się radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, światła przeciwmgłowe i obręcze kół z lekkich stopów.
Ceny
Używane X3 kosztują co najmniej 40 000 zł, to cena aut w podstawowych wersjach, sprowadzonych z USA lub wymagających napraw. Większość egzemplarzy ma napęd xDrive i diesla 2.0.
ROCZNIK | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
20i/184 KM | 120 000 | 109 000 | – | 81 900 | 69 800 |
28i/245 KM | 111 000 | 97 000 | 92 500 | 77 900 | 67 500 |
20d/184/190 KM | 134 900 | 119 000 | 109 900 | 89 900 | 74 900 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
Blokuje się przesuwany dach, a w układzie elektrycznym psuje moduł tylnych lamp LED. Zdarzają się błędy w sterownikach i czujnikach, zawiesza się bluetooth. Stuki w zawieszeniu najczęściej świadczą o zużyciu tulei metalowo-gumowych; koszt tulei to 300 zł. Usunięcie występujących czasami stuków przekładni kierowniczej kosztuje od 2000 zł (przekładnia ponad 12 tys. zł). W wersjach z dieslem (poza N52) najpoważniejszym zagrożeniem jest glikol wyciekający z nieszczelnej chłodniczki zaworu EGR, który po zmieszaniu z zanieczyszczeniami zapala się. BMW prowadziło akcję serwisową, warto sprawdzić czy auto ją przeszło. Chłodnica zaworu EGR kosztuje ok. 2500 zł.
