Używane BMW X3 (2010-2017): Uwaga, kosztowne awarie silników

BMW X3 drugiej generacji jest większe od poprzednika i sprawdza się w roli auta rodzinnego. Wyróżnia się osiągami, prowadzeniem i wykończeniem, Odstrasza natomiast niską trwałością silników.

BMW X3 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 213 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY
X3 to zwinny
w zakrętach,
przestronny SUV

BMW X3 II (oznaczenie F25) zadebiutowało pod koniec 2010 r. Pokrewny model X4 (F26), pozycjonowany wyżej niż X3, technicznie niczym się od niego nie różni. Tę lifestyle’ową odmianę z mocniejszymi silnikami i dachem jak w coupé oferowano od 2014 do 2018 r., BMW X3 produkowano z kolei prawie do końca 2017 roku. X3 z najsłabszym dieslem (od 2012 r. jako 18d) było dostępne tylko z napędem na tylną oś (sDrive). Wersja benzynowa 20i występowała jako sDrive i czteronapędowa xDrive.

Używane BMW X3 - Układ napędowy

Podstawowe silniki benzynowe 2.0 R4 (N20) mają moc 184 KM (20i) i 245 KM (28i, od 2012 roku). Nierówna praca tego silnika może świadczyć o przeskoczeniu łańcucha na zębatce; wymiana rozrządu kosztuje ok. 8000 zł, dodatkowa wymiana wariatorów faz rozrządu to wydatek do 6000 zł. W mocniejszej wersji tego silnika awarie trapią układ smarowania (pompa oleju, wymiana ok. 5000 zł), co może doprowadzić do jego zatarcia. Do 2012 roku w BMW X3 28i stosowano wolnossący silnik 3.0 R6 osiągający 258 KM – to bardzo trwała jednostka z serii N52. Radość z jazdy zapewnia skomplikowana rzędowa „szóstka” biturbo (wersja 35i) o mocy 306 KM. Na rynku królują jednak auta z dieslem. Godne uwagi są modele po liftingu z trwalszą jednostką 2.0 R4 o oznaczeniu B47. W X3 18d osiągała ona 150 KM, a w 20d – 190 KM. Do liftingu w ofercie były diesle 2.0 z serii N47 o mocy 143 KM (18d) i 184 KM (20d). Mają one awaryjny łańcuchowy rozrząd, do tego umieszczony od strony skrzyni biegów, co sprawia, że jego wymiana kosztuje około 6000 zł i trwa nawet 1,5 dnia. Silniki te mają awaryjne klapki w kolektorze dolotowym; nowy kolektor można kupić za ok. 2 tys. zł. Za to diesle 3.0 R6 są trwałe, stosowano je w modelach 30d (258 KM) i 35d (313 KM, biturbo). Występujące czasami awarie skrzynki rozdzielczej napędu xDrive pociągają za sobą wydatek w wysokości 3500 zł.

BMW X3Materiały prasowe
Tablica przyrządów po liftingu nieco zyskała na jakości, jest czytelna i łatwa w obsłudze. Największy ekran montowano tylko w wersjach z rozbudowaną nawigacją
BMW X3Materiały prasowe
Bardzo wygodne fotele

 

Używane BMW X3 - Nadwozie

W kabinie będzie wygodnie czterem osobom. Fotele są komfortowe, a obsługa urządzeń intuicyjna. Lepsze mogłoby być wyciszenie.

Używane BMW X3 - Wykonanie

BMW X3 nie jest podatne na korozję. Jakość montażu okazuje się dość wysoka, za to jakość materiałów jest tylko przeciętna.

Używane BMW X3 - Bezpieczeństwo

Seryjnie X3 wyposażano w sześć poduszek powietrznych i ESP. W testach zderzeniowych Euro NCAP auto uzyskało pięć gwiazdek.

Używane BMW X3 - Zawieszenie

Jest dość twarde, pozwala zwinnie i bezpiecznie pokonywać kręte drogi, w czym pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności nawierzchni.

BMW X3Materiały prasowe
Ustawny bagażnik po złożeniu kanapy ma prawie płaską podłogę. Oparcie kanapy jest dzielone w proporcji 40:20:40

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Z aut benzynowych bezpieczniej wybrać wersję z silnikiem R6. Z diesli – wersję 2.0 B47. Najlepsza, ale i najdroższa opcja to silniki R6.

  20d xDrive20i xDrive28i
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1995 1997 1997
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
135 (184)
4000
135 (184)
5000
180 (245)
5000
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
380
1750
270
1250
350
1250
Masa własna/ładowność kg 1790/515 1785/515 1815/515
Długość × szerokość × wys. mm 4648 × 1881 × 1675
Pojemność bagażnika l/VDA 550/1600 550/1600 550/1600
Prędkość maksymalna km/h 210 210 230


Rocznik
Ze względu na trwalsze silniki lepiej wybrać wersje produkowane po liftingu z 2014 roku. W jego ramach zmieniono przede wszystkim wygląd przodu i odświeżono tablicę rozdzielczą.

Wyposażenie
W wyposażeniu seryjnym znajdują się radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, światła przeciwmgłowe i obręcze kół z lekkich stopów.

Ceny
Używane X3 kosztują co najmniej 40 000 zł, to cena aut w podstawowych wersjach, sprowadzonych z USA lub wymagających napraw. Większość egzemplarzy ma napęd xDrive i diesla 2.0.

ROCZNIK 2017 2016 2015 2014 2013
20i/184 KM 120 000 109 000 81 900 69 800
28i/245 KM 111 000 97 000 92 500 77 900 67 500
20d/184/190 KM 134 900 119 000 109 900 89 900 74 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Blokuje się przesuwany dach, a w układzie elektrycznym psuje moduł tylnych lamp LED. Zdarzają się błędy w sterownikach i czujnikach, zawiesza się bluetooth. Stuki w zawieszeniu najczęściej świadczą o zużyciu tulei metalowo-gumowych; koszt tulei to 300 zł. Usunięcie występujących czasami stuków przekładni kierowniczej kosztuje od 2000 zł (przekładnia ponad 12 tys. zł). W wersjach z dieslem (poza N52) najpoważniejszym zagrożeniem jest glikol wyciekający z nieszczelnej chłodniczki zaworu EGR, który po zmieszaniu z zanieczyszczeniami zapala się. BMW prowadziło akcję serwisową, warto sprawdzić czy auto ją przeszło. Chłodnica zaworu EGR kosztuje ok. 2500 zł.

BMW X3auto motor i sport
Zobacz także:
REKLAMA