REKLAMA

Używane Citroen C3, Fiat Punto, Skoda Fabia, Suzuki Swift i Toyota Yaris: Wytrwałe maluchy

Małe auta to nadal spory fragment rynku motoryzacyjnego. I nie tylko ze względu na ceny. To modele praktyczne, gabarytami prawie dorównały autom klasy Golfa sprzed 30 lat i są nawet bardziej przestronne wewnątrz. Sprawdzamy z czym się wiąże posiadanie Citroena C3, Fiata Punto, Skody Fabii, Suzuki Swifta i Toyoty Yaris.

maluchy Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 49 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Używana Skoda Fabia

Model, który zaspokaja potrzeby większości Polaków. siłą fabii są obszerne wnętrze, łatwość obsługi i niskie koszty eksploatacji.

Fabia to Najbardziej praktyczny model w klasie małych aut

Fabia trzeciej generacji jako pięciodrzwiowy hatchback trafiła do sprzedaży w 2014 roku. Z początkiem 2015 r. dołączyło do niej pakowne kombi – dzisiaj jest to jedyne kombi w klasie małych aut. Fabię oferuje się też w wersjach specjalnych, których wygląd jest atrakcyjniejszy dzięki różnym dodatkom – są to np. „sportowe” Monte Carlo czy Scoutline dla aktywnych w terenie. W Fabii wykorzystano wiele elementów konstrukcji i podzespołów stosowanych w innych modelach koncernu VW. Dzięki temu łatwo znaleźć przystępne cenowo części, także używane.
Układ napędowy Wybór jednostek napędowych jest ograniczony tylko do poddanych downsizingowi trzy- i czterocylindrowych. Większe silniki zastosowano w wersji specjalnej R5 (1.4 TSI o mocy 125 KM) wyprodukowanej w liczbie 1300 sztuk i w benzynowej wersji 1.6 MPI (90, 110 KM) oferowanej poza UE. Od początku stosowano silniki trzycylindrowe 1.0 o mocy 60 (tylko hatchback) lub 75 KM. To wolnossące jednostki z pośrednim wtryskiem benzyny i z trwałym paskiem rozrządu; dobrze znoszą zasilanie LPG. Taką wersję z instalacją firmy Landi Renzo oferowano w salonach Skody. W 1.0 MPI głośne bywa sprzęgło, zdarzają się też kłopoty z załączaniem wstecznego biegu. Czterocylindrowe silniki 1.2 TSI (90 i 110 KM) pochodzą z serii EA211. Rozrząd jest w nich napędzany paskiem, a nie jak w awaryjnych poprzednikach (EA111) łańcuchem. To praktycznie nowe konstrukcje, w których nie występują usterki, pomijając te drobne, jak kłopoty z układem zapłonowym (naprawa 350 zł), wadliwa uszczelka przy przepustnicy, czy zbyt krótki, zrywający się przewód do rozrusznika (koszt naprawy 200 zł). Silnik 1.2 TSI zastąpiono w 2017 r. doładowaną trzycylindrową jednostką 1.0 TSI o mocy 95 lub 110 KM. Na razie nie ma sygnałów, by była awaryjna. Trzycylindrowy diesel 1.4 TDI (90, 105 KM) z wtryskiem common-rail jest trwały i oszczędny. Zdarzały się w nim awarie pompy cieczy chłodzącej, która zacinała się już po 20 tys. km. W ramach gwarancji wymieniano ciecz chłodzącą, naprawa poza gwarancją kosztuje od 250 zł. Turbosprężarka nie jest zbyt trwała, za jej regenerację trzeba zapłacić od 1000 zł. Niestety, silnik ten wycofano z oferty w 2018 r. Mechaniczne skrzynie biegów są niezawodne, natomiast dwusprzęgłowa DSG po przebiegu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów może być awaryjna. Zużywają się sprzęgła, a w układzie mechatroniki odpowiadającym za zmianę przełożeń występują błędy oprogramowania. Koszt naprawy wynosi od 2500 zł.

maluchyMateriały prasowe
maluchyMateriały prasowe
Logicznie, praktycznie, ergonomicznie – tak rozmieszczono przyrządy na tablicach rozdzielczych, które, zależnie od wersji wyposażeniowej Fabii, mocno się różnią. Z tyłu siedzi się wysoko, ale miejsca nad głową nie brakuje


Nadwozie Z przodu na wygodnych fotelach jest przestronnie. Z tyłu miejsca też nie brakuje, ale tylko dla dwóch osób. Prawie wszystkie elementy obsługi rozmieszczono jak w autach VW, czyli ergonomicznie. Wnętrze dobrze wyciszono. Obszerny bagażnik jest ustawny. W hatchbacku po złożeniu oparć kanapy podłoga przestrzeni bagażowej nie jest płaska.
Wykonanie Fabię dobrze zabezpieczono przed korozją, ale miękki lakier jest podatny na uszkodzenia. W niektórych egzemplarzach pojawiają się pojedyncze ogniska korozji. Montaż, spasowanie elementów i materiały są na dobrym poziomie już w podstawowych wersjach, w wyższych materiały są jeszcze lepsze.
Bezpieczeństwo W testach zderzeniowych Fabia uzyskała pięć gwiazdek. Seryjnie jest sześć airbagów (czołowe, boczne i kurtynowe) oraz ABS z ESP.
Zawieszenie Komfortowe zawieszenie przy dość dużym rozstawie kół pozwala szybko i bezpiecznie pokonywać zakręty. Jest dobrze skalibrowane, więc skutecznie tłumi nierówności jezdni, a do precyzyjnego prowadzenia przyczynia się elektromechaniczny układ kierowniczy, auto szybko i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą.

maluchyMateriały prasowe
Pudełkowaty kształt nadwozia Fabii kombi pozwolił uzyskać bardzo obszerny bagażnik. Jego pokrywa unosi się wysoko. Po złożeniu oparć kanapy podłoga przestrzeni bagażowej jest płaska

maluchyauto motor i sport

REKLAMA

REKLAMA

maluchyMateriały prasowe

Używany Citroen C3

To zwinny i komfortowy miejski samochód. Wygląda efektownie i ma wnętrze większe niż wiele konkurencyjnych modeli. Jak na Citroena, technicznie jest bardzo zwyczajny.

Silnik 1.1 (60 KM) wystarcza tylko do jazdy w mieście

Zadebiutował w 2009 roku jako 5-drzwiowy hatchback, sprzedawano go do początku 2017 r., gdy pojawił się następca. Na jego wydłużonym podwoziu powstał minivan C3 Picasso. Dzięki prostej budowie i niedrogim częściom C3 jest tani w utrzymaniu.
Układ napędowy Benzynowe silniki 1.1 (60 KM) i 1.4 (73 KM) są trwałe, ale nieco za słabe. To czterocylindrowe wolnossące jednostki z pośrednim wtryskiem benzyny. Silnik 1.1 został w 2013 r. zastąpiony przez trzycylindrową jednostkę 1.0 VTi o mocy 68 KM produkcji Toyoty, a 1.4 – w 2012 r. wytrzymałym trzycylindrowym 1.2 VTi (82 KM). Wolnossące jednostki 1.4 VTi (95 KM) i 1.6 VTi (120 KM) należą do niezbyt udanej serii Prince, opracowanej wspólnie z BMW – występują w nich problemy z napinaczem łańcucha rozrządu (głównie w 1.6) i układem zmiennych faz rozrządu (wymiana kół rozrządu kosztuje ok. 1000 zł), zużywają też nadmiernie olej. Na dwie pierwsze bolączki pomaga skrócenie okresu między wymianami oleju do 10–12 tys. km. Silniki te wycofano z oferty w 2015 r. Montowana od 2014 r. trzycylindrowa doładowana jednostka 1.2 PureTech (110 KM) jest dynamiczna i dość oszczędna, ale strzępi się w niej pasek rozrządu pracujący w oleju; wyrwane elementy przytykają sitko smoka i zanieczyszczają pompę oleju (zapala się lampka ciśnienia oleju). Lepiej więc wymieniać pasek rozrządu co 90 tys. km, zamiast płacić za czyszczenie silnika lub dopuścić do jego zatarcia. Zdarzają się też wycieki spod uszczelki głowicy i awarie turbosprężarek. Diesle koncernu PSA są dość trwałe i zużywają mało paliwa. Stosowany do 2015 roku prosty silnik 1.4 HDI o mocy 68 KM nie ma dwumasowego koła zamachowego. W silnikach 1.6 HDi (92, 99, 112 i 114 KM) czasami pojawiają się wycieki spod podkładek wtryskiwaczy, koszt wymiany to co najmniej 300 zł. Silniki te wycofano w 2014 roku, a w Polsce diesle zniknęły z oferty w 2013 roku.

maluchyMateriały prasowe
maluchyMateriały prasowe
Kokpit bogato wyposażonej wersji wygląda jak w autach nieco wyższej klasy. Materiały są niezłe, a obsługa łatwa. Ustawny bagażnik ma sporą pojemność (300/1000 l). Po złożeniu oparcia kanapy podłoga nie jest płaska

Nadwozie C3 wyróżnia się wśród rywali stylistyką i ładnym kokpitem. Jego obsługa nie jest kłopotliwa. Z przodu miejsca nie brakuje, z tyłu jest nieco gorzej.
Wykonanie Nadwozie jest odporne na korozję. We wnętrzu zastosowano niezłej jakości materiały, a całość dość dokładnie zmontowano. Czasami skrzypią fotele – pomaga przesmarowanie.
Bezpieczeństwo C3 ma w standardzie cztery airbagi i układ ESP (początkowo za dopłatą). W testach zderzeniowych model uzyskał cztery gwiazdki.
Zawieszenie Jest dość miękkie. Dobrze sobie radzi z większymi nierównościami, gorzej z krótkimi. Układ kierowniczy pracuje lekko, ale jest syntetyczny.

maluchyMateriały prasowe
Pozaokrąglane nadwozie wygląda atrakcyjnie. Pochylona tylna szyba nie ogranicza ładowności bagażnika, ale widoczność do tyłu nie jest najlepsza

maluchyauto motor i sport


maluchyauto motor i sport

REKLAMA

maluchyMateriały prasowe

Używany Fiat Punto

Ładne, dość przestronne i proste konstrukcyjnie punto jest pozbawione większych wad.  Produkowano je aż przez 13 lat, jest niedrogie w serwisowaniu i naprawach.

Fiat Punto jest spokrewniony z Oplem Corsą

Grande Punto zadebiutowało w 2005 r. W latach 2009–2012, po gruntownym liftingu, nosiło nazwę Punto Evo. Równolegle w sprzedaży znajdowało się tańsze o prawie 7 tys. zł Grande Punto. Od modernizacji w 2012 r. w nazwie pozostało już tylko Punto, ale podstawowe wersje modelu nadal miały wnętrze z Grande Punto. W 2007 r. wprowadzono sportową wersję Abarth. Produkcję auta zakończono w 2018 r.
Układ napędowy Silnik R2 turbo 0.9 TwinAir (85/105 KM) podczas dynamicznej jazdy zużywa dużo benzyny. Oszczędne są proste, wolnossące jednostki z pośrednim wtryskiem paliwa – R4 1.2 (65, 69 KM) i 1.4 (od 70 do 95 KM). Po dużym przebiegu uszczelki pod głowicą mogą wymagać wymiany (koszt 600 zł). Naprawa uszkodzonego kolektora wydechowego kosztuje 300 zł, a przepustnicy 150 zł. Jednostki te dobrze znoszą zasilanie LPG, ale montaż instalacji jest nieopłacalny. Godne polecenia są benzynowe turbo 1.4 T-Jet o mocy 120 i 155 KM. Niestety, czasami pęka w nich korpus turbosprężarki (naprawa kosztuje ok. 1600 zł). Nowsze silniki, 1.4 MultiAir (105/135/163/180 KM), mają awaryjny elektrohydrauliczny układ sterowania zaworami ssącymi, który jest też w silniku 0.9 TwinAir; poprawiono go w 2012 r. W ofercie były trzy diesle: 1.3 Multijet o mocy od 75 do 95 KM (od 2005 r.), 120-konny 1.6 JTD (2008-2011) oraz 1.9 JTD (120/130 KM, 2005-2008). Choć są bardzo oszczędne, to egzemplarze z filtrem cząstek stałych (zwłaszcza 1.3) nie bardzo nadają się do eksploatacji w mieście. W 6-biegowych mechanicznych skrzyniach biegów M20/M32 produkcji GM stosowanych głównie z dieslami i w wersji Abarth szybko zużywają się łożyska (słychać charakterystyczne wycie).

maluchyMateriały prasowe
maluchyMateriały prasowe
Tablica przyrządów Punto Evo/Punto jest łatwa w obsłudze. W chwili debiutu był to jeden z przestronniejszych modeli i nadal zapewnia wystarczającą wygodę


Nadwozie Z przodu i z tyłu miejsca wystarcza. Tablica przyrządów wygląda dobrze, zwłaszcza w Evo, i jest funkcjonalna.
Wykonanie Jakość wykonania wnętrza (słychać w nim stuki i trzaski) oraz użytych materiałów jest przeciętna. Niektóre lakiery mają niską trwałość. Za to zabezpieczenie antykorozyjne jest wzorcowe.
Bezpieczeństwo Seryjnie w Punto montowano cztery poduszki powietrzne i ABS. W teście zderzeniowym Euro-NCAP Grande Punto uzyskało pięć gwiazdek, po teście w 2017 r. nie przyznano Punto żadnej gwiazdki, głównie z powodu braku zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.
Zawieszenie Zaskakująco dobrze radzi sobie z nierównościami i jest dość komfortowe. Niestety, nie jest ciche. Również na krętej drodze radzi sobie dobrze, ale przechyły nadwozia powinny być mniejsze.

maluchyMateriały prasowe
Punto Evo jest ładniejszy i ma całkiem nową deskę rozdzielczą

maluchyauto motor i sport


maluchyauto motor i sport

REKLAMA

REKLAMA

maluchyMateriały prasowe

Używane Suzuki Swift

Trwałe auto o nieskomplikowanej konstrukcji Nie jest zbyt przestronne, ale lekko sportowa stylizacja zjednuje mu zwolenników.

Swift to auto niezawodne, więc jego ceny są dość wysokie

Model omawianej generacji zadebiutował w 2010 roku, jego następcę zaprezentowano w roku 2017. Stylistycznie niewiele różni się od poprzednika, jest to jednak nowa konstrukcja o większych wymiarach i przestronniejszym nadwoziu niż poprzednik. Swift jest tani w serwisowaniu i jako nowy model był objęty trzyletnią gwarancją. Wersja z silnikiem 1.2 może mieć napęd na cztery koła i przekładnię automatyczną, ale to rzadkie opcje.
Układ napędowy Jednostki benzynowe były produkowane przez Suzuki, diesel 1.3 DDiS (75 KM) to konstrukcja Fiata. Wersji z tym silnikiem nie sprzedawano w Polsce. Każdą jednostkę oferowaną do Swifta można polecić. Podstawowa benzynowa 1.2 o mocy 94 KM była stosowana od początku sprzedaży, jesienią 2011 roku ofertę uzupełnił silnik 1.6 o mocy 136 KM (w wersji Sport). Tylko tę drugą jednostkę łączono z przekładnią 6-biegową. Silniki benzynowe są wolnossące, mają trwały napęd łańcuchowy, zmienne fazy rozrządu oraz pośredni wtrysk paliwa; nie są awaryjne. W dieslu 1.3 DDiS wyciąga się czasem łańcuch rozrządu (wymiana: od 1000 zł) i zatyka filtr cząstek stałych (egzemplarze eksploatowane w mieście, czyszczenie: od 500 zł). Silnik ten wycofano z oferty w 2014 roku. W mechanicznych skrzyniach biegów łączonych z silnikiem 1.2 rzadziej niż w poprzednim modelu zużywają się łożyska (wymiana kosztuje około 2000 zł), ale warto co 50 tys. km profilaktycznie wymieniać olej.

maluchyMateriały prasowe
maluchyMateriały prasowe
Stylistyka tablicy przyrządów jest mało oryginalna, ale obsługa okazuje się bez zarzutu. We wnętrzu znajduje się sporo kieszeni i półek. Zegary z małym wyświetlaczem są czytelne


Nadwozie Swift ma obszerną (jak na wymiary zewnętrzne) kabinę z prostą, łatwą w obsłudze deską rozdzielczą, ale bagażnik jest bardzo mały (211 l). Wersja trzydrzwiowa jest rejestrowana do przewozu tylko czterech osób.
Wykonanie Wnętrze Swifta zmontowano starannie, ale zastosowano niewyszukane materiały. Tworzywa są twarde, nieprzyjemne w dotyku i podatne na zarysowania. W najstarszych egzemplarzach małego Suzuki pojawia się rdza.
Bezpieczeństwo Komplet siedmiu poduszek powietrznych i ABS z ESP są w wyposażeniu standardowym. W teście zderzeniowym Euro-NCAP Swift uzyskał cztery gwiazdki.
Zawieszenie Auto pewnie i bezpiecznie pokonuje zakręty mimo że układ kierowniczy nie jest zbyt bezpośredni. Komfort resorowania jest niezły, a hamulce solidne. W przednim zawieszeniu tuleje stabilizatora oraz jego łączniki okazują się nietrwałe (koszt, odpowiednio, 20 i 70 zł plus wymiana). Zdarzają się stuki przekładni kierowniczej (naprawa: 600 zł).

maluchyMateriały prasowe
Maleńki bagażnik – 211 litrów to dobry wynik, ale w klasie Pandy. Gdy złoży się oparcia foteli, w przedziele bagażowym Swifta powstaje próg

 

maluchyauto motor i sport


maluchyauto motor i sport

REKLAMA

maluchyMateriały prasowe

Używana Toyota Yaris

Stylistyka Yarisa, zwłaszcza po liftingach, przyciąga wzrok. To jeden z najbardziej niezawodnych małych samochodów. Jest dość obszerny i niedrogi w eksploatacji.

Yaris występuje także z dieslem i jako hybryda

Toyoya Yaris trzeciej generacji była produkowana od 2011 do 2019 roku jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback. Na rynku północnoamerykańskim oferowano ją w wersji sedan, ale tak naprawdę to wersja Mazdy 2.
Układ napędowy Podstawowy trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 VVT-i o mocy 69 KM ma niską kulturę pracy, ale jest bezawaryjny i dość oszczędny. W stosowanych do 2017 roku jednostkach R4 1.33 VVT-i (99 KM), eksploatowanych w mieście, na zaworach ssących już po 70 tys. km może gromadzić się nagar. Komory spalania tracą szczelność i trzeba je – po zdjęciu głowicy – czyścić razem z zaworami (koszt poza akcją serwisową wynosi co najmniej 2500 zł). Obydwa te silniki po przebiegu 150 000 km mogą nadmiernie zużywać olej (1 l/4000-5000 km). W 2017 r. zastosowano silnik R4 1.5 VVT-iE o mocy 111 KM. Rarytasem jest usportowiona wersja GRMN z jednostką 1.8 o mocy 212 KM – z serii 600 aut do Polski trafiło tylko siedem. Jedyny diesel, stosowany do 2017 roku 1.4 D-4D, ma moc 90 KM. Jest niezawodny i oszczędny. W 2012 r. pojawił się Yaris w wersji hybrydowej (1.5 Hybrid) o mocy 100 KM. Zespół napędowy tego auta jest wyjątkowo trwały, choć oszczędność wykazuje tylko w mieście, na trasie pali dużo i jest hałaśliwy. Jednostki napędowe mają napęd rozrządu realizowany za pomocą łańcucha. Sprzęgła nie są zbyt trwałe, koszt wymiany wynosi powyżej 1000 zł. Poza jednostką 1.0 i wersją Hybrid pozostałe silniki łączono z mechanicznymi przekładniami sześciobiegowymi.

maluchyMateriały prasowe
maluchyMateriały prasowe
Tablicę przyrządów obsługuje się intuicyjnie, ale materiały są gorsze niż w modelach konkurencyjnych. Po pierwszym liftingu zastosowano nawigację Toyota Touch II, która działa szybciej niż poprzednia. Siedzenia nieźle trzymają w zakrętach


Nadwozie Yaris tej generacji ma obszerne wnętrze, ale jego wadą są krótkie siedziska foteli. Tablica przyrządów jest funkcjonalna. Do pierwszego liftingu nawigacja działała ospale, a reflektory słabo oświetlały drogę. Pojedyncza wycieraczka zostawia po prawej stronie duży fragment niewyczyszczonej szyby.
Wykonanie Na nadwoziu mogą pojawiać się pojedyncze ogniska korozji (z tyłu nad tablicą rejestracyjną, pod uszczelkami drzwi, na połączeniach blach i podłużnicach). Korodują osłony tarcz hamulcowych z przodu. We wnętrzu przytłacza dużo twardego plastiku marnej jakości, niska jest też jakość tapicerki.
Bezpieczeństwo Siedem poduszek powietrznych i ABS z ESP pozwoliły autu uzyskać pięć gwiazdek.
Zawieszenie Zaskakuje swoją twardością; dzięki niemu Yaris jest całkiem zwinny w zakrętach. W ramach liftingu zmodernizowano układ kierowniczy, przeprojektowano tylną oś, zastosowano bardziej miękkie sprężyny i zmieniono charakterystykę amortyzatorów, co znacząco poprawiło komfort.

maluchyMateriały prasowe
Na kanapie jest sporo miejsca. W wersji, w której podłogę bagażnika można umieścić na jednym z dwóch poziomów, po położeniu oparcia podłoga przestrzeni bagażowej jest płaska

maluchyauto motor i sport


maluchyauto motor i sport

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA