Używana Skoda Fabia
Model, który zaspokaja potrzeby większości Polaków. siłą fabii są obszerne wnętrze, łatwość obsługi i niskie koszty eksploatacji.
Fabia to Najbardziej praktyczny model w klasie małych aut
REKLAMA
Fabia trzeciej generacji jako pięciodrzwiowy hatchback trafiła do sprzedaży w 2014 roku. Z początkiem 2015 r. dołączyło do niej pakowne kombi – dzisiaj jest to jedyne kombi w klasie małych aut. Fabię oferuje się też w wersjach specjalnych, których wygląd jest atrakcyjniejszy dzięki różnym dodatkom – są to np. „sportowe” Monte Carlo czy Scoutline dla aktywnych w terenie. W Fabii wykorzystano wiele elementów konstrukcji i podzespołów stosowanych w innych modelach koncernu VW. Dzięki temu łatwo znaleźć przystępne cenowo części, także używane.
Układ napędowy Wybór jednostek napędowych jest ograniczony tylko do poddanych downsizingowi trzy- i czterocylindrowych. Większe silniki zastosowano w wersji specjalnej R5 (1.4 TSI o mocy 125 KM) wyprodukowanej w liczbie 1300 sztuk i w benzynowej wersji 1.6 MPI (90, 110 KM) oferowanej poza UE. Od początku stosowano silniki trzycylindrowe 1.0 o mocy 60 (tylko hatchback) lub 75 KM. To wolnossące jednostki z pośrednim wtryskiem benzyny i z trwałym paskiem rozrządu; dobrze znoszą zasilanie LPG. Taką wersję z instalacją firmy Landi Renzo oferowano w salonach Skody. W 1.0 MPI głośne bywa sprzęgło, zdarzają się też kłopoty z załączaniem wstecznego biegu. Czterocylindrowe silniki 1.2 TSI (90 i 110 KM) pochodzą z serii EA211. Rozrząd jest w nich napędzany paskiem, a nie jak w awaryjnych poprzednikach (EA111) łańcuchem. To praktycznie nowe konstrukcje, w których nie występują usterki, pomijając te drobne, jak kłopoty z układem zapłonowym (naprawa 350 zł), wadliwa uszczelka przy przepustnicy, czy zbyt krótki, zrywający się przewód do rozrusznika (koszt naprawy 200 zł). Silnik 1.2 TSI zastąpiono w 2017 r. doładowaną trzycylindrową jednostką 1.0 TSI o mocy 95 lub 110 KM. Na razie nie ma sygnałów, by była awaryjna. Trzycylindrowy diesel 1.4 TDI (90, 105 KM) z wtryskiem common-rail jest trwały i oszczędny. Zdarzały się w nim awarie pompy cieczy chłodzącej, która zacinała się już po 20 tys. km. W ramach gwarancji wymieniano ciecz chłodzącą, naprawa poza gwarancją kosztuje od 250 zł. Turbosprężarka nie jest zbyt trwała, za jej regenerację trzeba zapłacić od 1000 zł. Niestety, silnik ten wycofano z oferty w 2018 r. Mechaniczne skrzynie biegów są niezawodne, natomiast dwusprzęgłowa DSG po przebiegu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów może być awaryjna. Zużywają się sprzęgła, a w układzie mechatroniki odpowiadającym za zmianę przełożeń występują błędy oprogramowania. Koszt naprawy wynosi od 2500 zł.
![]() |
![]() |
Logicznie, praktycznie, ergonomicznie – tak rozmieszczono przyrządy na tablicach rozdzielczych, które, zależnie od wersji wyposażeniowej Fabii, mocno się różnią. Z tyłu siedzi się wysoko, ale miejsca nad głową nie brakuje |
Nadwozie Z przodu na wygodnych fotelach jest przestronnie. Z tyłu miejsca też nie brakuje, ale tylko dla dwóch osób. Prawie wszystkie elementy obsługi rozmieszczono jak w autach VW, czyli ergonomicznie. Wnętrze dobrze wyciszono. Obszerny bagażnik jest ustawny. W hatchbacku po złożeniu oparć kanapy podłoga przestrzeni bagażowej nie jest płaska.
Wykonanie Fabię dobrze zabezpieczono przed korozją, ale miękki lakier jest podatny na uszkodzenia. W niektórych egzemplarzach pojawiają się pojedyncze ogniska korozji. Montaż, spasowanie elementów i materiały są na dobrym poziomie już w podstawowych wersjach, w wyższych materiały są jeszcze lepsze.
Bezpieczeństwo W testach zderzeniowych Fabia uzyskała pięć gwiazdek. Seryjnie jest sześć airbagów (czołowe, boczne i kurtynowe) oraz ABS z ESP.
Zawieszenie Komfortowe zawieszenie przy dość dużym rozstawie kół pozwala szybko i bezpiecznie pokonywać zakręty. Jest dobrze skalibrowane, więc skutecznie tłumi nierówności jezdni, a do precyzyjnego prowadzenia przyczynia się elektromechaniczny układ kierowniczy, auto szybko i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą.


Komentarze