Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018): styl i trwały napęd

Używane Citroen DS 5/DS 5 zwracają uwagę na drodze niecodziennym wyglądem zewnętrznym. Również wnętrze wyróżnia się wysmakowaną stylistyką, a przy tym jest praktyczne.

DS 5 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 56 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY
DS 5 pozwala się wyróżnić i wciąż wygląda atrakcyjnie

Zbudowano go, korzystając z podzespołów i elementów kompaktowego Citroëna C4 drugiej generacji (a nie Citroëna C5, jak wskazywałaby cyfra „5” w jego nazwie). Płyta podłogowa pochodzi z Citroëna C4 Picasso, natomiast układ napędowy wersji hybrydowej zaadaptowano z Peugeota 3008. DS 5 występuje tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Zadebiutował w 2012 roku jako Citroën DS 5. Przy okazji liftingu w 2015 roku z Citroëna wydzielono osobną, luksusową markę DS, grupującą wszystkie odmiany DS Citroëna – od tego momentu model ten nosi nazwę DS 5. W sprzedaży znajdował się od 2012 do 2018 roku.

Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018) - Układ napędowy

Oszczędny i elastyczny turbodoładowany benzynowy silnik 1.6 THP (156, 165 lub 200 KM) ma awaryjny napinacz łańcucha rozrządu, zużywa nadmiernie olej i zdarzają się w nim uszkodzenia turbosprężarki. Naprawy tych uszkodzeń są drogie. Silnik ten nie nadaje się do zasilania LPG. Diesle koncernu PSA mają dobrą opinię i gwarantują niskie zużycie oleju  napędowego. 1.6 HDi o mocach 112/114/120 KM okazuje się jednak dość słaby, czasami występują w nim wycieki spod podkładek wtryskiwaczy.
Lepszym wyborem jest diesel 2.0 HDi dostępny w wersjach o mocy 150, 163 i 180 KM. Jednostkę tę, w wersji o mocy 163 KM, zastosowano w hybrydowym DS 5, w którym koła tylnej osi napędza silnik elektryczny o mocy 37 KM; akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy umieszczono w bagażniku.

DS 5Materiały prasowe
Tablica przyrządów jest nowoczesna i stylowa, a przy tym łatwa w obsłudze – jakość klasy premium, dobry montaż i materiały
DS 5Materiały prasowe
Przełączniki mają ciekawy, nietypowy kształt

Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018) - Nadwozie

DS 5 ma wyciszone, obszerne i wygodne wnętrze z rewelacyjnymi fotelami z funkcją masażu. Kokpit to klasa sama dla siebie: mógłby być eksponatem w muzeum sztuki współczesnej, a przy tym jest całkiem funkcjonalny. Niektóre przyciski umieszczono nawet pod sufitem, wyjątkowym rozwiązaniem są także trzy okna w dachu. Minus to niewielka liczba schowków i półeczek oraz mały bagażnik w hybrydzie, który zamiast standardowych 468 litrów ma tylko 325 l.

Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018) - Wykonanie

Nadwozie dobrze zabezpieczono przed rdzą, elementy wnętrza zmontowano starannie. Materiały wykończeniowe to najwyższa półka: prawdziwe aluminium i skóra, a do tego miękkie tworzywa.

Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018) - Bezpieczeństwo

DS 5 ma standardowo sześć poduszek powietrznych i ESP. W testach zderzeniowych uzyskał najwyższą notę pięciu gwiazdek.

Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018) - Zawieszenie

W hybrydzie z tyłu zamiast belki skrętnej zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Niestety, nawet za dopłatą nie ma hydropneumatycznego zawieszenia. Tłumienie nierówności jest najwyższej próby, a kręte drogi okazują się naturalnym środowiskiem DS-a. Jedynie układ kierowniczy mógłby mieć słabsze wspomaganie.

DS 5Materiały prasowe
Na kanapie z oryginalnym wzorem tapicerki jest wystarczająco dużo miejsca
DS 5Materiały prasowe
Bagażnik ma przeciętną ładowność i dość wysoki próg. Koło zapasowe umieszczono pod podłogą od strony jezdni

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Wszystkie diesle w DS 5 są warte uwagi, tak jak i wersja hybrydowa. Jednak silnik 1.6 HDi okazuje się za słaby do tego modelu. Jednostki benzynowe są awaryjne i z powodu bezpośredniego wtrysku paliwa nie nadają się do zasilania LPG.

  THP 155 eHDI 110 HDI 165
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1598 1560 1997
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
115(156)
6000
82 (112)
3600
120 (163)
3750
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
275
1700
270
1750
340
2000
Masa własna/ładowność kg 1495/540 1495/525 1605/525
Długość × szerokość × wys. mm 4530 x 1871 x 1505
Pojemność bagażnika l/VDA 468/1288 468/1288 468/1288
Prędkość maksymalna km/h 202 191 215


Rocznik
Auto jest trwałe i dlatego każdy rocznik można polecić. Lifting z 2015 r. zmienił przód (nowa osłona chłodnicy i reflektory LED) i lekko wnętrze – teraz z dotykowym ekranem. Z tyłu pojawiły się nowe lampy.

Wyposażenie
Już w standardzie DS 5 ma m.in. elektryczne sterowanie szybami i lusterkami, centralny zamek, radioodtwarzacz, automatyczną dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, tempomat i 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

Ceny
DS 5 to najtańszy z prestiżowych modeli. Najstarsze wersje ze słabym dieslem kosztują ok. 30 tys. zł. Niewiele jest aut benzynowych (awaryjne) i tylko trochę hybryd. Królują diesle, najczęściej dwulitrowe.

ROCZNIK 2017 2016 2015 2014 2013
1.6 THP 155/165 KM 69 900 58 500 52 900 47 500 40 000
1.6 HDi 115/120 KM 60 500 49 900 44900 37 900 34 000
2.0 HDi 150/163 KM 68 900 59 900 54 900 47 900 44 900
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

W DS 5 występuje tylko eksploatacyjne zużycie elementów przedniego zawieszenia (tuleje wahaczy, łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych). Diesle są wyposażone w mokry filtr cząstek stałych, wymagający uzupełniania płynu Eolys. Przy dużych przebiegach może wystąpić zużycie dwumasowego koła zamachowego turbosprężarki czy wtryskiwaczy w dieslach. Układ napędowy hybrydy jest trwały.

DS 5Materiały prasowe
Opadający dach i wąska szyba ograniczają widoczność do tyłu, ale nadają DS-owi dynamiczny wygląd
Zobacz także:
REKLAMA