DS 5 pozwala się wyróżnić i wciąż wygląda atrakcyjnie
Zbudowano go, korzystając z podzespołów i elementów kompaktowego Citroëna C4 drugiej generacji (a nie Citroëna C5, jak wskazywałaby cyfra „5” w jego nazwie). Płyta podłogowa pochodzi z Citroëna C4 Picasso, natomiast układ napędowy wersji hybrydowej zaadaptowano z Peugeota 3008. DS 5 występuje tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Zadebiutował w 2012 roku jako Citroën DS 5. Przy okazji liftingu w 2015 roku z Citroëna wydzielono osobną, luksusową markę DS, grupującą wszystkie odmiany DS Citroëna – od tego momentu model ten nosi nazwę DS 5. W sprzedaży znajdował się od 2012 do 2018 roku.
Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018) - Układ napędowy
Oszczędny i elastyczny turbodoładowany benzynowy silnik 1.6 THP (156, 165 lub 200 KM) ma awaryjny napinacz łańcucha rozrządu, zużywa nadmiernie olej i zdarzają się w nim uszkodzenia turbosprężarki. Naprawy tych uszkodzeń są drogie. Silnik ten nie nadaje się do zasilania LPG. Diesle koncernu PSA mają dobrą opinię i gwarantują niskie zużycie oleju napędowego. 1.6 HDi o mocach 112/114/120 KM okazuje się jednak dość słaby, czasami występują w nim wycieki spod podkładek wtryskiwaczy.
Lepszym wyborem jest diesel 2.0 HDi dostępny w wersjach o mocy 150, 163 i 180 KM. Jednostkę tę, w wersji o mocy 163 KM, zastosowano w hybrydowym DS 5, w którym koła tylnej osi napędza silnik elektryczny o mocy 37 KM; akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy umieszczono w bagażniku.


Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018) - Nadwozie
DS 5 ma wyciszone, obszerne i wygodne wnętrze z rewelacyjnymi fotelami z funkcją masażu. Kokpit to klasa sama dla siebie: mógłby być eksponatem w muzeum sztuki współczesnej, a przy tym jest całkiem funkcjonalny. Niektóre przyciski umieszczono nawet pod sufitem, wyjątkowym rozwiązaniem są także trzy okna w dachu. Minus to niewielka liczba schowków i półeczek oraz mały bagażnik w hybrydzie, który zamiast standardowych 468 litrów ma tylko 325 l.
Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018) - Wykonanie
Nadwozie dobrze zabezpieczono przed rdzą, elementy wnętrza zmontowano starannie. Materiały wykończeniowe to najwyższa półka: prawdziwe aluminium i skóra, a do tego miękkie tworzywa.
Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018) - Bezpieczeństwo
DS 5 ma standardowo sześć poduszek powietrznych i ESP. W testach zderzeniowych uzyskał najwyższą notę pięciu gwiazdek.
Używane Citroen DS 5/DS 5 (2012-2018) - Zawieszenie
W hybrydzie z tyłu zamiast belki skrętnej zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Niestety, nawet za dopłatą nie ma hydropneumatycznego zawieszenia. Tłumienie nierówności jest najwyższej próby, a kręte drogi okazują się naturalnym środowiskiem DS-a. Jedynie układ kierowniczy mógłby mieć słabsze wspomaganie.


Najlepsze w modelu
Silnik
Wszystkie diesle w DS 5 są warte uwagi, tak jak i wersja hybrydowa. Jednak silnik 1.6 HDi okazuje się za słaby do tego modelu. Jednostki benzynowe są awaryjne i z powodu bezpośredniego wtrysku paliwa nie nadają się do zasilania LPG.
THP 155 | eHDI 110 | HDI 165 | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/4 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1598 | 1560 | 1997 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
115(156) 6000 |
82 (112) 3600 |
120 (163) 3750 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
275 1700 |
270 1750 |
340 2000 |
Masa własna/ładowność kg | 1495/540 | 1495/525 | 1605/525 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4530 x 1871 x 1505 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 468/1288 | 468/1288 | 468/1288 |
Prędkość maksymalna km/h | 202 | 191 | 215 |
Rocznik
Auto jest trwałe i dlatego każdy rocznik można polecić. Lifting z 2015 r. zmienił przód (nowa osłona chłodnicy i reflektory LED) i lekko wnętrze – teraz z dotykowym ekranem. Z tyłu pojawiły się nowe lampy.
Wyposażenie
Już w standardzie DS 5 ma m.in. elektryczne sterowanie szybami i lusterkami, centralny zamek, radioodtwarzacz, automatyczną dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, tempomat i 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Ceny
DS 5 to najtańszy z prestiżowych modeli. Najstarsze wersje ze słabym dieslem kosztują ok. 30 tys. zł. Niewiele jest aut benzynowych (awaryjne) i tylko trochę hybryd. Królują diesle, najczęściej dwulitrowe.
ROCZNIK | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
1.6 THP 155/165 KM | 69 900 | 58 500 | 52 900 | 47 500 | 40 000 |
1.6 HDi 115/120 KM | 60 500 | 49 900 | 44900 | 37 900 | 34 000 |
2.0 HDi 150/163 KM | 68 900 | 59 900 | 54 900 | 47 900 | 44 900 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
W DS 5 występuje tylko eksploatacyjne zużycie elementów przedniego zawieszenia (tuleje wahaczy, łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych). Diesle są wyposażone w mokry filtr cząstek stałych, wymagający uzupełniania płynu Eolys. Przy dużych przebiegach może wystąpić zużycie dwumasowego koła zamachowego turbosprężarki czy wtryskiwaczy w dieslach. Układ napędowy hybrydy jest trwały.
