Świetny model, ale tylko z mocnym dieslem
Citroën DS4 był w sprzedaży od 2011 do 2018 roku tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Jest prestiżową, atrakcyjniej stylizowaną (na SUV-a) odmianą C4, co oznacza, że można w nim wykorzystywać tanie części mechaniczne. Od 2015 roku występuje pod osobną marką DS. Po liftingu w 2015 roku DS 4 był też dostępny w uterenowionej wersji DS 4 Crossback, która ma też większy o 3 cm prześwit (20,2 cm). Następca jest na rynku od 2021 roku.
Układ napędowy
Wolnossący silnik benzynowy 1.6 VTi (120 KM) jest oszczędny, ale niezbyt trwały. Zdarzają się w nim awarie napinaczy łańcucha rozrządu (koszt wymiany zestawu rozrządu – od 2000 zł) i regulatora faz rozrządu (koszt wymiany – od 500 zł), nietrwałe są też cewki zapłonowe (100 zł/szt.). Turbodoładowany 1.6 THP o mocy 163, 165, 180, 200 i 211 KM sprawia dodatkowe problemy. Oprócz wymienionych usterek dochodzą awarie turbosprężarek, pompy wody (wycieki; wymiana kosztuje od 450 zł) oraz zbyt duże branie oleju. W układzie dolotowym gromadzi się nagar, jeśli nie pomoże czyszczenie chemią, trzeba zdjąć głowicę, co nie jest tanie. Jednostkę 1.6 VTi w 2014 roku zastąpiono silnikiem 1.2 PureTech R3 o mocy 130 KM. Bywa on awaryjny – strzępi się w nim pasek rozrządu pracujący w oleju; wyrwane elementy przytykają sitko smoka i zanieczyszczają pompę oleju (zapala się lampka ciśnienia oleju). W tej jednostce warto skrócić interwał wymiany paska rozrządu do 90 tys. km, żeby nie dopuścić do jej zatarcia. Zdarzają się też wycieki spod uszczelki głowicy i awarie turbosprężarek. Lepiej wybrać trwałe i oszczędne silniki Diesla. W 1.6 HDi (92, 114 i 120 KM) zdarzają się wycieki spod uszczelek wtryskiwaczy; koszt wymiany kompletu to 300 zł. Jednostka 2.0 HDi o mocy 155, 163 i 180 KM jest trwała i dynamiczna. Stosowane od 2015 roku silniki wysokoprężne w wersji BlueHDi mają selektywny katalizator spalin SCR wymagający płynu AdBlue.


Nadwozie
DS 4 jest mniej praktyczny niż C4, ma węższe tylne drzwi i mniej miejsca na kanapie (zwłaszcza nad głową) i mniejszy bagażnik. Identyczny jak w C4 kokpit jest bezproblemowy w obsłudze. Fotele są wygodne, ale kanapa ma krótkie siedzisko.
Wykonanie
Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją. We wnętrzu wysoka jakość montażu i materiały z górnej półki.
Bezpieczeństwo
Seryjne były sześć airbagów i ESP. W teście Euro NCAP auto zdobyło pięć gwiazdek.
Zawieszenie
Sztywniej zestrojone, na sportowo, zawieszenie pozwala na zwinne pokonywanie zakrętów, ale, co istotne, komfort na tym nie ucierpiał. Układ kierowniczy nie jest przesadnie precyzyjny.

Najlepsze w modelu
Silnik
Z benzynowych warunkowo polecamy wolnossący silnik 1.6, choć to też ryzykowna opcja. Za to wszystkie diesle są godne uwagi.
1.6 THP 165 | 1.2 PureTech 130 | 2.0 BlueHDi 150 | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/4 | rzędowy/3 | rzędowy/4 |
Pojemność skokowa cm3 | 1598 | 1199 | 1997 |
Moc maksymalna kW (KM)przy obrotach 1/min | 121 (165) 6000 |
96 (130) 5500 |
110 (150) 3750 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min | 240 1700 |
230 1750 |
370 2000 |
Masa własna/ładowność kg | 1385/465 | 1330/460 | 1485/450 |
Długość × szerokość × wys. mm | 4284 × 1810 × 1497 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 385/1021 | 385/1021 | 385/1021 |
Prędkość maksymalna km/h | 215 | 198 | 207 |
Rocznik
W ramach liftingu z 2015 roku mocno zmodyfikowano przód (dodano LED-y) i tylne lampy, dołożono elektroniczne wyposażenie wspomagające jazdę, zmieniono system multimedialny i paletę silników.
Wyposażenie
Seryjne obejmuje elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka, tempomat, klimatyzację manualną, centralny zamek, komputer pokładowy i 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Ceny
Najtańsze auta kosztują od 30 tys. zł. Przeważają diesle, głównie mocniejsze 1.6 HDi. Z benzynowych najwięcej jest wersji 1.2. Auta są z reguły dobrze wyposażone. Wersja Crossback jest wyraźnie droższa.
ROCZNIK | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
1.2 PureTech/130 KM | 54 900 | 48 700 | 44 900 | 40 900 | 38 900 |
1.6 THP/165 KM | – | 59 900 | 54 900 | – | 35 800 |
2.0 BlueHDi/150/155 KM | 73 900 | 57 500 | 53 900 | – | – |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
Zdarzają się usterki w działaniu elektroniki pokładowej: nie wyłącza się radioodtwarzacz, gaśnie podświetlenie tablicy, czy zawiesza się nawigacja. Z zawieszenia dochodzą stuki, ale ich usunięcie jest tanie, np. wymiana sworznia zwrotnicy kosztuje 160 zł, łącznika stabilizatora 100 zł, a tulei belki skrętnej 170 zł za szt. Przy przebiegach powyżej 150 tys. km w dieslach trzeba liczyć się z wymianą zaworu EGR, dwumasowego koła zamachowego i filtra cząstek stałych. Zautomatyzowane przekładnie łączone z jednostką 1.6 THP są awaryjne.
