Używane Mini (2014 -): Liczy się styl

Mini stworzyło modę na małe auta czerpiące inspirację z kultowych samochodów z lat 50. Model trzeciej generacji zachwyca wyglądem i jakością, jest też bardziej niezawodny.

Mini Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 86 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY
Mini to ikona
stylu z genami sportu

Mini III jest produkowane od 2014 roku, początkowo jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback (oznaczenie kolejno: F56 i F55). Kombi MINI Clubman (F54) w sprzedaży znajduje się od października 2015 r., Cabrio (F57) od marca 2016 r., a Countryman (F60) od lutego 2017 r. Ale najwięcej klimatu ma wersja trzydrzwiowa. Mini to model pełen sprzeczności: drogi, ciasny, ale ładny i z oryginalną tablicą rozdzielczą. Jest też dość oszczędny, chociaż nietani w serwisowaniu i naprawach. Mini jeździ wyśmienicie niczym gokart, ale dzieje się to kosztem komfortu. W wersjach Clubman i Countryman może mieć napęd na cztery koła. Od 2020 roku jest dostępna 184-konna wersja elektryczna.

REKLAMA

Używane Mini (2014 -) - Układ napędowy

Wszystkie silniki pochodzą z jednej modułowej rodziny. Mają łańcuchowy napęd rozrządu (umieszczony od strony skrzyni biegów) i turbosprężarkę. Podstawowe benzynowe jednostki (B38) mają po trzy cylindry. Do 2017 r. stosowano silniki 1.2 o mocy 75 KM (One First) i 102 KM (One). W pierwszych latach produkcji miały one problemy z poosiowym luzem wału korbowego; w ramach akcji serwisowej wymieniano panewki oporowe lub całe silniki. Zastąpiła je jednostka 1.5 (B38) w tych samych wersjach mocy; w odmianie Cooper osiąga ona 136 KM. Niezłe czterocylindrowe silniki 2.0 (B48) uzyskują 192 KM w Cooper S (od 2020 r. 178 KM), 231 KM w John Cooper Works i 306 KM w GP. Trzycylindrowe diesle 1.5 (B37) osiągają 95 KM w One D oraz 116 KM w Cooper D. W Cooper SD czterocylindrowa jednostka 2.0 (B47) ma moc 170 KM. Diesle wycofano w 2019 r. Tak, jak w BMW, w dieslach zdarzają się nieszczelności chłodnicy zaworu EGR, co grozi pożarem samochodu (akcja serwisowa). Automatyczne przekładnie firmy Aisin (6 lub 8 biegów) i dwusprzęgłowa 7DCT (Getrag) wymagają wymiany oleju co ok. 60 tys. km.

MiniMateriały prasowe
Klimatyczne wnętrze wykonano z dobrych materiałów, jednak czasami z tablicy rozdzielczej dobiega trzeszczenie
MiniMateriały prasowe
Prędkościomierz znajduje się przed kierowcą, w autach po liftingu może być cyfrowy

Używane Mini (2014 -) - Nadwozie

W Mini jest ciasno, siedzi się nisko, a siedziska standardowych foteli są za krótkie. Ilość miejsca z tyłu jest tylko dostateczna. Ekstrawagancka tablica przyrządów wymaga przyzwyczajenia. Touchpad ma układ przycisków jak w BMW.

Używane Mini (2014 -) - Wykonanie

Jakość montażu oraz zastosowane materiały są dużo lepsze niż w modelu drugiej generacji. Nadwozie nie jest podatne na korozję.

Używane Mini (2014 -) - Bezpieczeństwo

Mini wyposaża się seryjnie w sześć airbagów i ESP. W testach zderzeniowych model uzyskał cztery gwiazdki (Countryman 5).

Używane Mini (2014 -) - Zawieszenie

Z przodu są kolumny McPhersona, z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Jest sztywne i niekomfortowe, ale zapewnia doskonałą precyzję prowadzenia i zwinność, także dzięki bezpośredniemu układowi kierowniczemu.

MiniMateriały prasowe
W hatchbacku wsiadanie do tyłu jest utrudnione niezależnie od wersji. Mini trzeciej generacji jest nieco przestronniejsze niż model poprzedni
MiniMateriały prasowe
Bagażnik jest ustawny, lecz niewielki. W modelu trzydrzwiowym ma pojemność 211/731 litrów, a w pięciodrzwiowym – 278/941 l. Po złożeniu oparć kanapy powstaje wysoki próg

 

Najlepsze w modelu

Silnik
Przyjemność z jazdy zapewnia już wersja Cooper. Wśród aut z dieslem dobrym wyborem jest Cooper D. Pełnię możliwości wydobywają z Mini najmocniejsze wersje – niestety, paliwożerne i drogie w utrzymaniu.

  1.5 Cooper D 1.2 One 1.5 Cooper
Budowa silnika/liczba cylindrów rzędowy/3 rzędowy/3 Rzędowy/3
Pojemność skokowa cm3 1496 1198 1499
Moc maksymalna kW (KM)
przy obrotach 1/min
85 (116)
4000
75 (102)
4250
100 (136)
4500
Maks. moment obrotowy Nm
przy obrotach 1/min
270
1750
180
1400
230
1250
Masa własna/ładowność kg 1210/405 1160/405 1160/405
Długość × szerokość × wys.mm 3821 × 1727 × 1415
Pojemność bagażnika l/VDA 211/731 211/731 211/731
Prędkość maksymalna km/h 205 190 210


Rocznik
Podczas pierwszego liftingu w 2017 r. zmieniono m.in. wygląd lamp przez zastosowanie LED-ów; dostępne były też reflektory matrycowe LED. Podczas drugiego liftingu w 2021 r. gruntownie zmodyfikowano przód i nieznacznie tył nadwozia. Nieco inne są kokpit i kierownica.

Wyposażenie
Seryjne wyposażenie wersji One jest ubogie i obejmuje radioodtwarzacz oraz elektrycznie regulowane szyby i lusterka.

Ceny
Mini jest drogie, 7-letni egzemplarz ze słabym silnikiem i podstawowym wyposażeniem kosztuje ponad 35 000 zł. Na rynku są głównie słabsze odmiany benzynowe. Cooper S to wydatek 50 tys. zł, a podstawowe wersje auta po pierwszym liftingu kosztują 60 tys. zł.

ROCZNIK 2019 2018 2017 2016 2015
1.2 One/102 KM 87 500 84 900 74 900 65 900 56 900
1.5 Cooper/136 KM 99 900 92 900 83 000 68 900 59 800
1.5 Cooper D/116 KM 84 900 79 500 72 900 62 500 54 500
Ceny w złotych; źródło: Otomoto


Niezawodność

Zdarza się, że smartfon zakłóca działanie systemu bezkluczykowego, co uniemożliwia uruchomienie lub wyłączenie silnika. Czasami dochodzi do uszkodzenia wiązki elektrycznej diesla, awarii ulegają ogrzewanie foteli, klimatyzacja czy wycieraczki. Zgrzytanie z przodu to objaw uszkodzonej półosi napędowej z przegubem, naprawa kosztuje co najmniej 500 zł. Na tulejach wahaczy pojawiają się luzy, czasami nieszczelne okazują się amortyzatory.

MiniMateriały prasowe
Wersje Cooper S i wyższe mają dwie centralnie umieszczone końcówki wydechu i spojler na krawędzi dachu
REKLAMA