Mini to ikona
stylu z genami sportu
Mini III jest produkowane od 2014 roku, początkowo jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback (oznaczenie kolejno: F56 i F55). Kombi MINI Clubman (F54) w sprzedaży znajduje się od października 2015 r., Cabrio (F57) od marca 2016 r., a Countryman (F60) od lutego 2017 r. Ale najwięcej klimatu ma wersja trzydrzwiowa. Mini to model pełen sprzeczności: drogi, ciasny, ale ładny i z oryginalną tablicą rozdzielczą. Jest też dość oszczędny, chociaż nietani w serwisowaniu i naprawach. Mini jeździ wyśmienicie niczym gokart, ale dzieje się to kosztem komfortu. W wersjach Clubman i Countryman może mieć napęd na cztery koła. Od 2020 roku jest dostępna 184-konna wersja elektryczna.
Używane Mini (2014 -) - Układ napędowy
Wszystkie silniki pochodzą z jednej modułowej rodziny. Mają łańcuchowy napęd rozrządu (umieszczony od strony skrzyni biegów) i turbosprężarkę. Podstawowe benzynowe jednostki (B38) mają po trzy cylindry. Do 2017 r. stosowano silniki 1.2 o mocy 75 KM (One First) i 102 KM (One). W pierwszych latach produkcji miały one problemy z poosiowym luzem wału korbowego; w ramach akcji serwisowej wymieniano panewki oporowe lub całe silniki. Zastąpiła je jednostka 1.5 (B38) w tych samych wersjach mocy; w odmianie Cooper osiąga ona 136 KM. Niezłe czterocylindrowe silniki 2.0 (B48) uzyskują 192 KM w Cooper S (od 2020 r. 178 KM), 231 KM w John Cooper Works i 306 KM w GP. Trzycylindrowe diesle 1.5 (B37) osiągają 95 KM w One D oraz 116 KM w Cooper D. W Cooper SD czterocylindrowa jednostka 2.0 (B47) ma moc 170 KM. Diesle wycofano w 2019 r. Tak, jak w BMW, w dieslach zdarzają się nieszczelności chłodnicy zaworu EGR, co grozi pożarem samochodu (akcja serwisowa). Automatyczne przekładnie firmy Aisin (6 lub 8 biegów) i dwusprzęgłowa 7DCT (Getrag) wymagają wymiany oleju co ok. 60 tys. km.


Używane Mini (2014 -) - Nadwozie
W Mini jest ciasno, siedzi się nisko, a siedziska standardowych foteli są za krótkie. Ilość miejsca z tyłu jest tylko dostateczna. Ekstrawagancka tablica przyrządów wymaga przyzwyczajenia. Touchpad ma układ przycisków jak w BMW.
Używane Mini (2014 -) - Wykonanie
Jakość montażu oraz zastosowane materiały są dużo lepsze niż w modelu drugiej generacji. Nadwozie nie jest podatne na korozję.
Używane Mini (2014 -) - Bezpieczeństwo
Mini wyposaża się seryjnie w sześć airbagów i ESP. W testach zderzeniowych model uzyskał cztery gwiazdki (Countryman 5).
Używane Mini (2014 -) - Zawieszenie
Z przodu są kolumny McPhersona, z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Jest sztywne i niekomfortowe, ale zapewnia doskonałą precyzję prowadzenia i zwinność, także dzięki bezpośredniemu układowi kierowniczemu.


Najlepsze w modelu
Silnik
Przyjemność z jazdy zapewnia już wersja Cooper. Wśród aut z dieslem dobrym wyborem jest Cooper D. Pełnię możliwości wydobywają z Mini najmocniejsze wersje – niestety, paliwożerne i drogie w utrzymaniu.
1.5 Cooper D | 1.2 One | 1.5 Cooper | |
Budowa silnika/liczba cylindrów | rzędowy/3 | rzędowy/3 | Rzędowy/3 |
Pojemność skokowa cm3 | 1496 | 1198 | 1499 |
Moc maksymalna kW (KM) przy obrotach 1/min |
85 (116) 4000 |
75 (102) 4250 |
100 (136) 4500 |
Maks. moment obrotowy Nm przy obrotach 1/min |
270 1750 |
180 1400 |
230 1250 |
Masa własna/ładowność kg | 1210/405 | 1160/405 | 1160/405 |
Długość × szerokość × wys.mm | 3821 × 1727 × 1415 | ||
Pojemność bagażnika l/VDA | 211/731 | 211/731 | 211/731 |
Prędkość maksymalna km/h | 205 | 190 | 210 |
Rocznik
Podczas pierwszego liftingu w 2017 r. zmieniono m.in. wygląd lamp przez zastosowanie LED-ów; dostępne były też reflektory matrycowe LED. Podczas drugiego liftingu w 2021 r. gruntownie zmodyfikowano przód i nieznacznie tył nadwozia. Nieco inne są kokpit i kierownica.
Wyposażenie
Seryjne wyposażenie wersji One jest ubogie i obejmuje radioodtwarzacz oraz elektrycznie regulowane szyby i lusterka.
Ceny
Mini jest drogie, 7-letni egzemplarz ze słabym silnikiem i podstawowym wyposażeniem kosztuje ponad 35 000 zł. Na rynku są głównie słabsze odmiany benzynowe. Cooper S to wydatek 50 tys. zł, a podstawowe wersje auta po pierwszym liftingu kosztują 60 tys. zł.
ROCZNIK | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
1.2 One/102 KM | 87 500 | 84 900 | 74 900 | 65 900 | 56 900 |
1.5 Cooper/136 KM | 99 900 | 92 900 | 83 000 | 68 900 | 59 800 |
1.5 Cooper D/116 KM | 84 900 | 79 500 | 72 900 | 62 500 | 54 500 |
Ceny w złotych; źródło: Otomoto |
Niezawodność
Zdarza się, że smartfon zakłóca działanie systemu bezkluczykowego, co uniemożliwia uruchomienie lub wyłączenie silnika. Czasami dochodzi do uszkodzenia wiązki elektrycznej diesla, awarii ulegają ogrzewanie foteli, klimatyzacja czy wycieraczki. Zgrzytanie z przodu to objaw uszkodzonej półosi napędowej z przegubem, naprawa kosztuje co najmniej 500 zł. Na tulejach wahaczy pojawiają się luzy, czasami nieszczelne okazują się amortyzatory.
