Używane Mitsubishi Outlander II: Na szosę i bezdroża

Mitsubishi Outlander II jest wystarczająco sprawny w terenie, a na asfalcie właściwościami jezdnymi nie ustępuje autom osobowym. Model poprzedniej generacji w bogatszych wersjach wyposażenia pomieści aż siedem osób.  

Używane Mitsubishi Outlander II
Układ 4x4 jest praktycznie bezawaryjny, ale zawsze warto sprawdzić go w lekkim terenie
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 45 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Ponieważ Outlander II dobrze sprzedawał się w naszym kraju, co najmniej jedna czwarta używanych egzemplarzy pochodzi z polskich salonów, z zadeklarowaną bezwypadkowością i serwisem w autoryzowanej stacji obsługi. Około 40% to egzemplarze po liftingu z końca 2009 roku, ze znacznie lepiej prezentującym się przodem.

Na popularnych portalach ok. 80% ogłoszeń dotyczy turbodiesli. W większości chodzi o auta z silnikiem 2.0 DI-D (140 KM) od VW. Rzadziej natkniesz się na jednostkę 2.2 DI-D (156 KM) pochodzącą od Peugeota i Citroëna albo na japońską 2.2 DI-D (177 KM). Kooperacja japońsko-francuska miała zresztą głębszy wymiar, techniczne kopie Outlandera to Citroën C-Crosser i Peugeot 4007.

Outlandery z silnikami benzynowymi 2.0 (147 KM), 2.4 (170 KM), czy 3.0 V6 (220 KM) są znacznie rzadsze, a tylko w nielicznych właściciele zamontowali instalację gazową. Rok 2006 jest uznawany za początek II generacji, ale realnie samochody pojawiły się na naszym kontynencie w 2007 r. Tak więc rocznik 2006 to Outlandery I, czyli zupełnie inne auta. Skrzynie w większości mechaniczne, klasycznych automatów nie było, tylko bezstopniowe CVT z 2.0 i 2.4 (pracują jakby ślizgało się sprzęgło, nie polecamy) oraz dwusprzęgłowe TC-SST ze słabszym silnikiem 2.2 DI-D.

Używane Mitsubishi Outlander II
Najczęściej można spotkać wersje z mechaniczną skrzynią i silnikiem 2.0 DI-D od VW
Używane Mitsubishi Outlander II
Dolna część drzwi bagażnika wytrzymuje bez problemu obciążenie 200 kg
Najczęściej można spotkać wersje z mechaniczną skrzynią i silnikiem 2.0 DI-D od VW Dolna część drzwi bagażnika wytrzymuje bez problemu obciążenie 200 kg
   

Są Outlandery tylko z przednim napędem, ale co to za SUV bez 4x4? Układ 4WD umożliwia wybór jednego spośród trzech trybów pracy, służy do tego pokrętło na środkowym tunelu, za dźwignią biegów. Na suchej, przyczepnej nawierzchni w zasadzie wystarczy napęd na przód (2WD). Napęd 4WD można włączyć podczas jazdy z dowolną prędkością, jak również na postoju. Wtedy sprzęgło wielopłytkowe przekazuje siłę napędową na tył. Ile konkretnie, Mitsubishi nie podaje, a w razie braku uślizgu kół Outlander II nadal może pozostać przednionapędowy.

Trzecia możliwość została nieco myląco opisana jako Lock – nie jest to żadna blokada wielopłytkowego sprzęgła. W materiałach technicznych Mitsubishi wyraźnie zaznaczono, iż w trybie Lock na tył trafia około półtora raza więcej siły niż przy 4WD. Ot i wszystko. Na ciężki teren Outlander II oczywiście nie był konstruowany, ale trzeba mu oddać, że jak na SUV-a radzi sobie, w czym również zasługa dużego, 215-milimetrowego prześwitu.

A jeśli przesadzisz z off-roadowymi harcami i przegrzejesz wielopłytkowe sprzęgło, układ 4x4 na pewien czas będzie kierował napęd tylko na przód. Uważaj w terenie z 2.2 DI-D (156 KM), żeby nie uszkodzić zbiornika dodatku do paliwa (chodzi o oczyszczanie filtra cząstek stałych) – znajduje się nisko przy zbiorniku paliwa, za nisko.

W słabszych odmianach wyposażenia (Invite i Intense) Outlander jest pięcioosobowy, lepsze (Intense+ i Instyle) mają całkiem z tyłu dwumiejscową, małą kanapę. Składa i rozkłada się ją łatwo, jednak w trzecim rzędzie jest ciasno. Intrygujący patent to seryjny w wielu egzemplarzach Auto-Folding, tzn. składanie kanapy w drugim rzędzie. Wystarczy, że pociągniesz uchwyt z prawej strony bagażnika, a złoży się automatycznie prawa część kanapy. Potem to samo robisz z lewą częścią. Wygodne i efektowne.

Informacje o modelu

Zalety i wady
plus napęd 4x4 pracujący w trzech trybach
plus obszerne wnętrze
plus bardzo łatwe składanie kanapy w II rzędzie
plus łatwe składanie i rozkładanie kanapy w III rzędzie
plus dobrze jeździ po szosie
minus bardzo drogie oryginalne części zamienne
minus mnóstwo twardych plastików w kabinie
minus brak regulacji kierownicy na głębokość
minus ciasnota w III rzędzie

Typowe usterki

  • spadający wąż od sprężarki w 2.0 DI-D
  • awarie turbosprężarek
  • luzy w zawieszeniu
  • zepsuty włącznik świateł stop

Polecane silniki

  • 2,4-litrowy benzynowy, 170 KM – stosunkowo spora moc, najlepiej z mechaniczną skrzynią, spalanie 11-12 l/100 km
  • 2,2-litrowy diesel, 156 KM – kultura pracy wyższa niż w 2.0 DI-D, dobry ciąg na wyższych biegach, pali 8-9 l/100 km

Historia modelu

  • 2005 debiut na jesiennym salonie w Tokio
  • 2007 handlowy debiut w Europie (w Polsce od kwietnia), nadwozie 5-drzwiowe, 5-7-miejscowe, silniki benzynowe 2.4 (170 KM), 3.0 V6 (220 KM), turbodiesle 2.0 DI-D (140 KM), 2.2 DI-D (156 KM)
  • 2008 silnik wysokoprężny 2.0 DI-D (167 KM) jako fabryczny tuning (dodatkowy komputer Ralliart)
  • 2009 lifting, silnik benzynowy 2.0 (147 KM)
  • 2010 turbodiesel 2.2 DI-D (177 KM)
  • 2012 prezentacja Outlandera III na salonie w Genewie, czerwiec – zakończenie produkcji Outlandera II
Cezariusz Sajko - Niezależny serwis Agro-Max we Władysławowie k. Elbląga
Outlander II to udany samochód, nie sprawiający właścicielom zbyt wielu problemów. Zawieszenie jest trwałe, lecz po ok. 100 tys. km trzeba liczyć się z możliwością wystąpienia luzów końcówek drążków kierowniczych i łączników stabilizatorów lub wycieków z amortyzatorów. Hamulce sprawdzają się, ale przy dynamicznej jeździe warto pomyśleć o zastosowaniu lepszych tarcz i klocków, co przedłuży okres ich eksploatacji i polepszy skuteczność. Znane mi przypadki usterek głowic w 2.0 DI-D były na tyle odosobnione, że nie uważam ich za typową przypadłość tego modelu.
Awarie turbosprężarek są w większości spowodowane błędami w eksploatacji, m.in. niewłaściwym olejem, jego niskim stanem lub brakiem wymiany w wymaganym czasie. Ze spadającym przewodem od turbosprężarki dobry mechanik szybko sobie poradzi i jeżeli zrobi to dobrze, usterka nie powinna się powtórzyć. Inna możliwość to wymiana przewodu na zmodyfikowany.

 

Zobacz także:
REKLAMA